{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
5.160 visninger | Oprettet:

Steen R
Steen R
Tilmeldt:
3. aug 2011
Følger: 1 Emner: 25 Svar: 44

firmabil eller privat? {{forumTopicSubject}}

Jeg har i øjeblikket firmabil (C4 Grand Picasso). Den udløber og jeg skal have en ny ..... eller jeg skal træde ud af ordningen og købe selv.

Jeg kører ca. 28.000 km om året, og alle km er privat kørsel.
Har ca. 40 km til job hver vej hvor jeg kan få kørselsgodtg.

Min bruttoløn stiger 8K m måneden hvis jegikke har firmabil, så det er ikke kun beskatningen jeg betaler. Min samlede firmabil omk er således beskatningen af bilen samt den manglende udbetalte løn af 8k før skat pr. måned

Kan det betale sig at købe privat tror I?
Min samlede omk lige nu og afhængig af bil vil jo ligge i niveauet 5.500 - 7.000 pr måned afhængig af model (Megane SW til fx. S-Max).
Er nødt til at have en stor nok til 3 børn


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  firmabil eller privat?
  • Steen R
    Steen R Tilmeldt:
    aug 2011

    Følger: 1 Emner: 25 Svar: 44
    #1   10. aug 2011 De 5.500 - 7.000 jeg har regnet mig frem til er hvad det koster mig at have firmabil, hvor de ca. 5.500 er for en Megane og de 7.000 er for en S-Max.
    Og så er der ingen ekstra udgifter overhovedet.

    Jeg ved ikke hvad det koster at have privatbil inkl værditab, service etc. minus kørselsgodtg. etc. da jeg ikke har haft det i årevis

    Privat ville jeg nok købe nyere brugt med lavt km tal


  • #2   10. aug 2011 Et udkast til et regnestykke kunne være:
    Nu: skat af firmabil 25% af 300.000 kr = 75.000 kr x 38% = 28.500
    Mere udbetalt hvis ikke firmabil:: 8000 kr 62% = 59250
    Kørselgodtgørelse hvis ej firmabil 80 km x 220 dagex3,50 kr = 61.600
    Så lige nu koster det 28.500 kr at have firmabil, hvor du kunne have haft 59250+61600 = 120.850 mere udbetalt hvis du selv lagde bil til.
    Så kan du holde bil for 28.500+120850 = 149350 så er det overskud.
    Eksempel på omk ved egen bil:
    Leasing kr 5000x12=60.000 kr
    benzin 30.000 kr
    forsikring kr 6000
    grøn afgift 3000 kr
    samlet 99.000 kr, hvilket giver et overskud på 50.350 kr, eller 4200 kr netto mere udbetlat om måneden.
    Tal kan naturligvis variere, men alt i alt ville jeg nok købe en bil selv. God fornøjelse med det.


  • #3   10. aug 2011 Det siges at man ofte har fordel af at have firmabil, hvis man kører de fleste eller alle kilometer privat, men hvis det medfører en lønnedgang, samtidig med beskatning af fri bil, så kan jeg helt ærligt ikke se fidusen i det.

    Men prøv at regne på hvis du selv skulle købe bilen privat.

    Det nemmeste ville nok være at tage udgangspunkt i en privatleasing-aftale på en tilsvarende bil, hvilket ville svare til den aftale din arbejdsgiver sikkert har i dag.


  • #4   10. aug 2011 xxx X >> Du glemmer lige at transport til og fra arbejde ikke udløser godtgørelse, men ganske simpelt befordringsfradrag: 2x40 = 80 km
    Befordringsfradrag over 24 km/dag: 80-24 = 56 km
    Befordringsfradrag 2011: 2,00 kr/km
    56x2 = 112 kr/dag
    216 arbejdsdage om året giver således 24192 kr/år i befordringsfradrag. Altså ikke yderligere indtægt.

    http://www.skm.dk/tal_statistik/tidsserieoversigter/1291.html

    Kørselsgodtgørelse får man kun når man kører FOR firmaet, ikke TIL firmaet


  • #5   10. aug 2011 Det er muligt, men det var det han skrev så det tog jeg udgangspunkt i. Det kan jo være der er noget tilkaldevagt el.lign der udløser godtgørelse. Ellers er det korrekt at det er ligningsmæssigt fradrag med de tal du bruger, hvilket istedet for 61.600 kr istedet giver skatteværdien af af 24.192 = ca 8.000 kr, så ialt en diff på - 52.000 hvorfter overskuddet er væk ved at have egen bil, og det derfor vil være at foretrække med en firmabil.

  • Steen R
    Steen R Tilmeldt:
    aug 2011

    Følger: 1 Emner: 25 Svar: 44
    #6   10. aug 2011 Tak for hurtigt feedback.
    Det er bare mig der ikke kender de rigtige ord. Det var befordringsfradrag jeg mente - altså de 2 kr./km

    Ja det er jo værditabet især, og så eventuelle uforudsete udgifter der er den store joker. Hvis bare man kun havde 2 unger så kunne man nøjes med en Peugeot 107 smiley

    Jeg har googlet lidt privarleasing, men kan ikke som standard finde leasingaftaler med det km tal. De er alle på 15.000, max 20.000 km.



  • #7   10. aug 2011 Steen R >> Du kan kontakte selskaberne, eller læse deres betingelser, så kan du finde ud af hvad det koster.

    Men hvis man har pengene til at købe bilen, og ikke skal finansiere den, så kan det ofte være billigere at købe end at lease.
    Det er det i hvert tilfælde for mig selv, med de bilønsker jeg havde.

    Men du kan se eksempler på Fleggard leasing:
    http://www.fleggaard-leasing.dk/Default.aspx?ID=8719&eComQuery=mpv

    Der finder du mange biler, og mange priser, de er forholdsvis billige med deres priser, men husk det er i Tyskland du leaser, så det er med tysk moms!
    Så du ikke tager fejl ligesom en hvis partiformand... smiley


  • #8   10. aug 2011 Der er et svært regnestykke for der er mange ukendte. Jeg har eksempelviis en fin Peugeot 307 til salg for 55.000 kr ( ikke for at promovere den), men den holder snildt 5 år med dit kørselsforbrug og så vil det give en månedlig afskrivning på under 1000 kr men så kommer service selvfølgelig oven i. Det forandrer jo regnestykket med leasingafgift på 60.000 årligt til et plus på 48.000 i din favør om året. På fem år er det jo næsten en kvart mill i overskud til dig. så det afhænger også meget af hvilken bil der er alternativet.

  • Steen R
    Steen R Tilmeldt:
    aug 2011

    Følger: 1 Emner: 25 Svar: 44
    #9   10. aug 2011 Checkede lige privatleasing. Det koster jo hurtigt 4.000 om måneden med det km - tal + engangsudbetalingern, og så er der ikke betalt brændstof endnu. Så det kan ikke betale sig.

    Man skal nok have fat i et godt brugtkøb som man er heldig holder uden de store problemer før forskellien bliver "bekymringerne værd".

    Brændstof pr. måned 1.500-2000
    Værditab (???) 2000 - 3.000 pr måned
    forsikring, vægtafgift, anden drift +1.000 pr. måned
    Service 500 pr. måned i snit.
    = 5.000 - 6.500 pr. måned ??

    Så man kommer jo deropad


  • #10   10. aug 2011 Afskrivning eller udgift - summa summarum bliver du fattigere

  • #11   10. aug 2011 Afskrivningen bliver først en udgift i det øjeblik man sælger bilen.

    Men fordelen ved en helt ny bil, fremfor en ældre brugt bil er at der er garanti på den nye bil, samt der er færre udgifter til vedligeholdelse.

    Den bil jeg har nu, har kostet mig 2200 kr i serviceudgifter det første år, og med det kørselsbehov jeg har nu vil dækkene holde mindst 3-4 år, så det svarer til en udgift på 1500-2000 kr/år til dæk/fælge (alufælge med lavprofildæk, det ville være billigere i standard-størrelse).

    Men udgiften til service/vedligehold kommer meget an på hvor meget man kører, og hvilken bil man har.
    Et eksempel kunne være en af mine kammerater der har en 307 fra 2001, den har indenfor det sidste år fået skiftet kobling og udrykkerleje (12.000 kr), og nu blev gearkassen utæt, det var et mindre problem, men det kostede 6.100 kr. Så det kan blive dyrt med en ældre bil, men man kan være heldig at de ikke fejler noget i den periode man har dem.

    Det der giver de færreste bekymringer er nok at have firmabilen, hvorvidt det kan betale sig, det er man nødt til at sætte sig ned og beregne i hvert enkelt tilfælde.


  • Steen R
    Steen R Tilmeldt:
    aug 2011

    Følger: 1 Emner: 25 Svar: 44
    #12   11. aug 2011 Hvis man tror på Bilbasens beregninger så kan en Megane III diesel godt nok holdes billigt privat, hvis man køber den 2 år gammel. Jeg tror dog de måske undervurderer det fortsatte værditab

  • Steen R
    Steen R Tilmeldt:
    aug 2011

    Følger: 1 Emner: 25 Svar: 44
    #13   11. aug 2011 Helt uenig. Jeg tænker i total økonomi når jeg tænker i bil, og deri indgår værditab.

    Jeg er interesseret i at køre billigt totalt økonomisk i ejertiden.

    At ignorere værditabet er at lukke det ene øje for hvad det koster dig at have en bil.


  • Steen R
    Steen R Tilmeldt:
    aug 2011

    Følger: 1 Emner: 25 Svar: 44
    #14   11. aug 2011 ....... og jeg har også læst økonomi - rigtig meget endda smiley

  • Steen R
    Steen R Tilmeldt:
    aug 2011

    Følger: 1 Emner: 25 Svar: 44
    #15   13. aug 2011 Hæ hæ jeg er glad for mine controllere i min afdeling ikke regner sådan når de skal vurdere investeringsforslag.


  • #16   14. aug 2011 Mikkel P >> Din privatøkonomi bør køres nøjagtig som i et firma.
    Der er mange der misforstår det, og ender i "luksusfælden". Og selvfølgelig kan du låne penge i en bil. Det er derfor finansieringsselskaber og banker ofte tager pant i bilen når du låner penge for at købe en.

    Jeg selv har dog endnu ikke haft pant i mine biler, de to gange jeg har lånt penge for at købe. Men du er nødt til at regne totaløkonomien, hvis du skal kunne finde ud af hvilken løsning der er billigst.

    Godt nok er jeg ikke økonom, men det burde da være logik for enhver?


  • #17   14. aug 2011 Mikkel P >> Og når du så ikke regner dit værditab med, så kan du beregnet at du stadig har en værdi på måske 300.000 kr, selvom bilen kun er 50.000 kr værd... Så går det bare galt.

  • #18   14. aug 2011 Mikkel P >> Så er du nødt til at regne med den totale værdi, så bliver det dyrere, men du kan ikke bare udelade udgiften.

Kommentér på:
firmabil eller privat?

Annonce