{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
7.426 visninger | Oprettet:

Overhale traktor MEN spærrelinje! {{forumTopicSubject}}

ja jeg har en diskussion med en makke, hvis jeg kører ud af en almindelig vej, og der kører en traktor foran mig, der er fuldt trukket spærrelinje, så MÅ jeg ikke overhale traktoren uanset hvad, det er min mening,,,

men han mener at HVIS der er frit udsyn så må jeg godt overhale traktoren selvom der er spærrelinje ?

men jeg fik at vide af køre læren at spærrelinje er en 7meter høj mur,

også kommer han med at hvis strækningen er 200km lang altså med spærrelinje, og traktoren kører foran dig så må jeg godt overhale ham fordi det er en langsom gående køretøj

Men jeg mener og holder på at en spærrelinje er en 7meter høj mur og må ikke overhales uanset hvad, MEDMINDRE at det er en vej arbejde eller en slamsuger med al lys tændt osv,

Men hvad mener i ?

Kommentarer på:  Overhale traktor MEN spærrelinje!
  • #1   26. feb 2012 har altid lært at en spærrelinje er en SPÆRRElinje og du må aldrig kommer over den ..

• #2   26. feb 2012 min onkel blev taget i at overhale en traktor på spærelinie så nej det må man ikke

• #3   26. feb 2012 Du må ALDRIG overskride en SPÆRRE linie...
    Hvis der kører en traktor foran dig må du vente til han enten trækker ind til siden ( Som loven foreskriver) eller til spære linien ophører.

• #4   26. feb 2012 selvfølgelig må du ikke det

• #5   26. feb 2012 Spærrelinjen må aldrig overskrides. Dog må man hvis en forhindring er på vejen overskride den med største forsigtighed..

Hvis du skal overhale en cyklist må du også godt med største forsigtighed overkside den.

• #6   26. feb 2012 så frem der er godt udsyn ville der ikke være spærelinjer.

man mu kun overskride spærrelinjerne ved ulovlige parkeringer. og det med ekstra opmærksomhed.

• #7   26. feb 2012 Nice kom gerne med flere jeg vinder 100Euro jeg har ret yes så der lige råd til næsten en fuld tank diesel

• #8   26. feb 2012 fra fri.dk:

Allerførst: Spærrelinjen må ikke overskrides, heller ikke selv, om det drejer sig om en langsomt kørende traktor. Denne regel finder vi i vejafmærkningsbekendtgørelsen under punkt Q44. Her står, at spærrelinjen ikke må overskrides eller krydses af kørende heller ikke ved vending, svingning i vejkryds, indkørsel til ejendom eller lignende.

Hvor særlige forhold, f.eks. vejarbejde eller standset eller parkeret køretøj, gør det nødvendigt, kan linjen dog overskrides under udvisning af særlig agtpågivenhed.

Tilbage er så, om man for eksempel kan overhale, hvis vejen er så bred, at overhalingen kan foretages, uden at spærrelinjen overskrides.

Der er som udgangspunkt ikke noget i vejen for at overhale en traktor, hvis vejen er så bred, at man ikke overskrider spærrelinjen og samtidig kan holde en passende sideafstand til traktoren.

Men vi må bladre lidt videre i færdselsloven for at finde et mere fyldestgørende svar, for i færdselslovens § 23, stk. 1, nr. 3 står, at det er forbudt at overhale, når oversigten foran eller på uoverskuelig bakke eller i vejkurve er begrænset, medmindre kørebanen i kørselsretningen har mindst to vognbaner, hvor modkørende færdsel ikke må forekomme.

Det vil igen sige, at udgangspunktet er, at overhaling foran uoverskuelig bakke eller vejkurve er forbudt, men ved dobbelt spærrelinje må der ikke forekomme modkørende færdsel, og derfor er overhaling tilladt i den situation; blot man ikke overskrider spærrelinjen under overhalingen.

Hvis de modkørende derimod har stiplet linie, må man ikke overhale foran uoverskuelig bakketop eller vejsving, for her må der forekomme modkørende færdsel i den vognbane, der benyttes til overhaling.

Du har selv bladret lidt i færdselsloven og fandt § 22.

Denne paragraf beskriver de forpligtelser, føreren af traktoren har, når han under sin langsomme kørsel bliver opmærksom på, at bagvedkørende gerne vil forbi.

Hvis et køretøj føres med lav hastighed eller optager megen plads, og kørebanen er smal eller bugtet, eller der er modkørende færdsel, skal føreren være særlig opmærksom på bagfra kommende færdsel.

Hvis det kan gøre overhalingen lettere, skal føreren nedsætte hastigheden og om nødvendigt føre køretøjet ud til siden og eventuelt helt standse.

Mange traktorførere er flinke til med jævne mellemrum at holde ind til siden og lade den bagvedkørende kø komme forbi, men enkelte lader hånt om de problemer, de skaber for andre; de fortsætter kilometer efter kilometer og lader køen bagved blive længere og længere.

• #9   26. feb 2012 Du mister kortet hvis du overskrider over 100meter spærrelinie/flade... hvis de opdager det selvfølgelig...

• #10   26. feb 2012 Super og jeg tjener en næsten fuld tank diesel tju heej tak alle sammen

• #11   26. feb 2012 anders D

Nu er der altså også spærrelinier på steder med perfekt udsyn!

Det drejer sig i nogle tilfælde om at der har været en del uheld på de veje, grundet høj fart og overhalinger... Og det kan man så undgå ved at folk tvinges til at blive bag andre folk som ikke overskrider hastigheden.
    Se bare amagerstrandvej... fint udsyn, men vejen opildner til en del mere end 50km/t. ergo, spærelinier...

• #13   26. feb 2012 Spærrelinier gælder ikk motorcykler

• #14   26. feb 2012 man må kun overhale ved fuld spærre linen, hvis vejen er så bred, at man kan overhale uden og køre over spærre linen .

det har vi et par stede her i nærheden hvor man kan, i sær op af bakker,
    men der er vejen så bred, at der faktisk er 4 baner, med spærre linen midten.

det fortalte min kørelære mig da jeg tog kortet, og den foran kørende ikke kørte særlig hurtig , så han sagde, jeg måtte gerne overhale, jeg måtter bare ikke overskride spærre linen

• berndt k
    berndt k Tilmeldt:
    aug 2009

Emner: 70 Svar: 953
    #15   26. feb 2012 Har lige haft denne med min kørelære igår, det eneste du må overhale over en spærrelinie, er cyklister, gående, knallert 30, og vejarbejde. (De traktorer der klipper græs og vasker kantpæle er også vejarbejde)
    Så du må ikke overhale landmanden, eller en knallert 45

• #16   26. feb 2012 Hvis den bare kører der ud af så nej.... men er det en der kører og slå græs i vejkanten så må du gerne

• #17   26. feb 2012 FL § 4, stk. 1 Overskredet spærrelinie ved overhaling 2000 kr side 3

FL § 22, stk. 2 Undladt at lette overhaling 1000 kr side 8

citat fra martin b
    <i>Her står, at spærrelinjen ikke må overskrides eller krydses af kørende heller ikke ved vending, svingning i vejkryds, indkørsel til ejendom eller lignende.</i>

hvis der er en indkørsel, så er det faktisk tilladt at overskride spærrelinjen såfremt det ikke er et farligt sted.
    Dette er grundet at man ikke altid stipler ved indkørsler til private ejendomme grundet den ekstra omkostning der er ved at stiple.

Kommentér på:
Overhale traktor MEN spærrelinje!