Overhale traktor MEN spærrelinje! {{forumTopicSubject}}
ja jeg har en diskussion med en makke, hvis jeg kører ud af en almindelig vej, og der kører en traktor foran mig, der er fuldt trukket spærrelinje, så MÅ jeg ikke overhale traktoren uanset hvad, det er min mening,,,
men han mener at HVIS der er frit udsyn så må jeg godt overhale traktoren selvom der er spærrelinje ?
men jeg fik at vide af køre læren at spærrelinje er en 7meter høj mur,
også kommer han med at hvis strækningen er 200km lang altså med spærrelinje, og traktoren kører foran dig så må jeg godt overhale ham fordi det er en langsom gående køretøj
Men jeg mener og holder på at en spærrelinje er en 7meter høj mur og må ikke overhales uanset hvad, MEDMINDRE at det er en vej arbejde eller en slamsuger med al lys tændt osv,
Men hvad mener i ?
mar 2007
Følger: 47 Følgere: 43 Biler: 4 Emner: 154 Svar: 5.249
nov 2006
Følger: 36 Følgere: 36 Biler: 1 Emner: 132 Svar: 2.808
Hvis der kører en traktor foran dig må du vente til han enten trækker ind til siden ( Som loven foreskriver) eller til spære linien ophører.
mar 2008
Følger: 88 Følgere: 85 Biler: 2 Emner: 76 Svar: 3.307
jan 2004
Følger: 209 Følgere: 203 Biler: 6 Emner: 294 Svar: 10.819
Hvis du skal overhale en cyklist må du også godt med største forsigtighed overkside den.
nov 2010
Følger: 16 Følgere: 15 Biler: 1 Emner: 66 Svar: 673
man mu kun overskride spærrelinjerne ved ulovlige parkeringer. og det med ekstra opmærksomhed.
aug 2008
Følger: 63 Følgere: 70 Biler: 9 Emner: 531 Svar: 2.071
apr 2007
Følger: 21 Følgere: 23 Biler: 9 Emner: 133 Svar: 1.353
Allerførst: Spærrelinjen må ikke overskrides, heller ikke selv, om det drejer sig om en langsomt kørende traktor. Denne regel finder vi i vejafmærkningsbekendtgørelsen under punkt Q44. Her står, at spærrelinjen ikke må overskrides eller krydses af kørende heller ikke ved vending, svingning i vejkryds, indkørsel til ejendom eller lignende.
Hvor særlige forhold, f.eks. vejarbejde eller standset eller parkeret køretøj, gør det nødvendigt, kan linjen dog overskrides under udvisning af særlig agtpågivenhed.
Tilbage er så, om man for eksempel kan overhale, hvis vejen er så bred, at overhalingen kan foretages, uden at spærrelinjen overskrides.
Der er som udgangspunkt ikke noget i vejen for at overhale en traktor, hvis vejen er så bred, at man ikke overskrider spærrelinjen og samtidig kan holde en passende sideafstand til traktoren.
Men vi må bladre lidt videre i færdselsloven for at finde et mere fyldestgørende svar, for i færdselslovens § 23, stk. 1, nr. 3 står, at det er forbudt at overhale, når oversigten foran eller på uoverskuelig bakke eller i vejkurve er begrænset, medmindre kørebanen i kørselsretningen har mindst to vognbaner, hvor modkørende færdsel ikke må forekomme.
Det vil igen sige, at udgangspunktet er, at overhaling foran uoverskuelig bakke eller vejkurve er forbudt, men ved dobbelt spærrelinje må der ikke forekomme modkørende færdsel, og derfor er overhaling tilladt i den situation; blot man ikke overskrider spærrelinjen under overhalingen.
Hvis de modkørende derimod har stiplet linie, må man ikke overhale foran uoverskuelig bakketop eller vejsving, for her må der forekomme modkørende færdsel i den vognbane, der benyttes til overhaling.
Du har selv bladret lidt i færdselsloven og fandt § 22.
Denne paragraf beskriver de forpligtelser, føreren af traktoren har, når han under sin langsomme kørsel bliver opmærksom på, at bagvedkørende gerne vil forbi.
Hvis et køretøj føres med lav hastighed eller optager megen plads, og kørebanen er smal eller bugtet, eller der er modkørende færdsel, skal føreren være særlig opmærksom på bagfra kommende færdsel.
Hvis det kan gøre overhalingen lettere, skal føreren nedsætte hastigheden og om nødvendigt føre køretøjet ud til siden og eventuelt helt standse.
Mange traktorførere er flinke til med jævne mellemrum at holde ind til siden og lade den bagvedkørende kø komme forbi, men enkelte lader hånt om de problemer, de skaber for andre; de fortsætter kilometer efter kilometer og lader køen bagved blive længere og længere.
mar 2007
Følger: 95 Følgere: 94 Biler: 7 Emner: 35 Svar: 848
aug 2008
Følger: 63 Følgere: 70 Biler: 9 Emner: 531 Svar: 2.071
jun 2004
Følger: 7 Følgere: 7 Biler: 7 Emner: 260 Svar: 2.928
Nu er der altså også spærrelinier på steder med perfekt udsyn!
Det drejer sig i nogle tilfælde om at der har været en del uheld på de veje, grundet høj fart og overhalinger... Og det kan man så undgå ved at folk tvinges til at blive bag andre folk som ikke overskrider hastigheden.
Se bare amagerstrandvej... fint udsyn, men vejen opildner til en del mere end 50km/t. ergo, spærelinier...
jun 2011
Følger: 12 Følgere: 251 Biler: 6 Emner: 104 Svar: 9.596
nov 2005
Følgere: 170 Biler: 6 Emner: 173 Svar: 12.434
det har vi et par stede her i nærheden hvor man kan, i sær op af bakker,
men der er vejen så bred, at der faktisk er 4 baner, med spærre linen midten.
det fortalte min kørelære mig da jeg tog kortet, og den foran kørende ikke kørte særlig hurtig , så han sagde, jeg måtte gerne overhale, jeg måtter bare ikke overskride spærre linen
aug 2009
Følgere: 1 Emner: 71 Svar: 932
Så du må ikke overhale landmanden, eller en knallert 45
apr 2005
Følger: 74 Følgere: 72 Biler: 4 Emner: 690 Svar: 6.306
jul 2008
Følgere: 21 Biler: 2 Emner: 161 Svar: 6.465
FL § 22, stk. 2 Undladt at lette overhaling 1000 kr side 8
citat fra martin b
<i>Her står, at spærrelinjen ikke må overskrides eller krydses af kørende heller ikke ved vending, svingning i vejkryds, indkørsel til ejendom eller lignende.</i>
hvis der er en indkørsel, så er det faktisk tilladt at overskride spærrelinjen såfremt det ikke er et farligt sted.
Dette er grundet at man ikke altid stipler ved indkørsler til private ejendomme grundet den ekstra omkostning der er ved at stiple.
jul 2008
Følgere: 21 Biler: 2 Emner: 161 Svar: 6.465
http://www.politi.dk/NR/rdonlyres/C9FC7B95-779E-49C8-9C27-5C7BEF71D348/0/Bødetakster_115789_P669_1011.pdf
Overhale traktor MEN spærrelinje!