{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
5.475 visninger | Oprettet:

Diesel til korte ture!? {{forumTopicSubject}}

Hey jungs. Jeg kigger lidt efter ny bil. Og vil gerne have noget mere økonomisk end den pug 406 jeg triller rundt i pt.

Men den skal heller ikke være helt død, så derfor synes jeg diesel virker meget tiltalende, da de for det meste går ok samt langt på literen.

Problemet er bare at jeg kun har 10-12km til arbejde hver dag (hver vej), og folk siger det dur en diesel ikke til og den kokser til osv. Men, er det mere myte end sandt!? Skal jeg holde mig fra diesel? Den vil nok få en længere tur et par gange om ugen, men ikke sikkert.

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Nedtagning af 9x lamper 1.000 kr.
  • Fjerning af kalk i bruser 800 kr.
  • Opsætning af køkkenlåge som er faldet ned 1.000 kr.
  • Reparation af vaskemaskine 900 kr.
  • Eftersyn af knallert/scooter (Gilera Stalker 2006) 680 kr.
  • Skifte toilet 1.200 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Diesel til korte ture!?
  • #1   28. maj 2012 Den er god nok, det er en dårlig idé. Køb en mindre benzin istedet.

• #2   28. maj 2012 ville gerne ha det begrundet lidt nærmere end "den er god nok" smiley

• #3   28. maj 2012 den vil kokse til.. den ska ud og køre nogle km og dagen for at det ikk går op i værkstedsbesøg.. smiley

nu ved jeg ikk hva din pug går idet du ikk skriver motorstørrelse..

men jeg har en corolla 1.6.. den går NEMT 13.5 ved blandet kørsel.. nu ska den til jylland på fredag så der går den squ nok længere.. smiley

• #4   28. maj 2012 Du har selv lige skrevet svaret: og folk siger det dur en diesel ikke til og den kokser til osv. Men, er det mere myte end sandt!?

• #5   28. maj 2012 Du kører 10-12km hver vej, og så funderer du over brændstoføkonomi? o_0

Hvis jeg havde så kort til arbejde, ville jeg trille rundt i noget med V6/8 XD

• #6   28. maj 2012 Det kommer jo an på hvad det er for en bil. En gammel dieselmotor har ingen problemer, men en moderne commonrailmotor soder meget hvis den kun kører korte ture, eller kun ved lave omdrejninger.
    Det kan betyde dyseproblemer, problemer med partikelfilter og i de lidt værre tilfælde soder de så meget så den med tiden mister olietrykket.

Sørgeligt men sandt.

Men det betyder jo ikke at man ikke kan få rigtig mange problemfri km, men en moderne benzinmotor under samme kørselsforhold, holder væsentligt længere.

• #7   28. maj 2012 har en pug 1.8 den går omkring 11,3km/l ved blandet kørsel, men når jeg kun kører arbejde er det mest bykørsel, så tør slet ik måle hvad den kører der:-O

• #9   28. maj 2012 kan godt være jeg en fedterøv:D men synes bare ikke den kan en skid i forhold til forbruget. Det er nok mere det.

• #10   28. maj 2012 Dårlig idé. Når det bliver vinter og rigtig koldt, vil den slet ikke kunne nå at blive varm

• #11   28. maj 2012 Civic 1,5 årgang 96-00 kan godt anbefales:) går mellem 16-20 kml uden at være langsom

• #12   28. maj 2012 Som de andre skriver, så bliver en dieselbil ikke ordentlig driftsvarm, hvis den kun skal køre 10-12 km...

Hvis økonomien presser, og du gerne vil have en bil med skub i, så køb en der er hurtig, og køb så en cykel til din korte tur på arbejde...

• #13   28. maj 2012 En cykel har det dog ikke så godt med benzin og diesel smiley

• #14   28. maj 2012 en dieselvilheller ikke gå langt påliteren på så kort en tur. den når ikke at blive varm

• #15   28. maj 2012 Hvis du kun har 5-6 km på arbejde så tag da din cykel i brug og så køre i 406eren når du skal noget? Eller hvis det er regn vejr? 5 km og den blir slukket og 8 timer sener blir startet og kørt 5 km igen så soder den hurtigt til. Noget andet hvis det nu var 12 km den ene vej og 12 km den anden vej..

• #16   28. maj 2012 køb en cykel

• #17   28. maj 2012 Havde en g2 1.6 td . Brugte den til små ture, den brokkede sig aldrig

• #18   28. maj 2012 -Jonas- det er også 12km hver vej jeg skriver?:)

• #20   28. maj 2012 Du kan godt købe en diesel bil! Men så køber du samtidig også en cykel og bruger cyklen til arbejde...

Som de andre nævner er det en dårlig idé at bruge en diesel bil til korte ture med kold motor. Desuden vil det oftest ikke kunne svare sig i forhold til den højere pris du betaler i anskaffelse, vedligeholdelse osv. En turbo kan godt gå i stykker, og koster lidt penge at skifte. Desuden er der mange andre dele på en diesel bil som ikke har det godt af de korte ture.

Det støreste problem med diesel bilen er desuden at kører du om vinteren, bliver den aldrig varm. Når jeg ligger og kører i fx. århus om vinteren har min TDI kun 70 grader. Den bliver ALDRIG varm, medmindre jeg giver den gas eller jeg har en plade foran køleren.

Det jeg gjorde var at købe en gammel mercedes med oliefyr i. Nu har jeg ikke det problemer længere, men kører stadig næsten ingen korte ture. (det har jeg cyklen til)

• #21   28. maj 2012 Altså uden at være mekaniker så kan jeg heller ikke se problemet..
    Alle mine gamle firma biler har været diesel biler, og det er ikke fordi at de har kørt lange ture, men der har aldrig været problemer med at de koksede til.

• #23   28. maj 2012 Kan (og gider ikke) cykle, turen bliver også dobbelt så lang da jeg skal over en anden bro hvis jeg skal cykle (kører over den nye lillebæltsbro) så det duer ikke. Desuden arbejder jeg skodtidspunkter og gider ikke cykle rundt kl 3-5 om morgenen:D

• #24   28. maj 2012 Morten C, nej har også selv haft en e46 320D, og den kørte på et tidspunkt også kun 2-4km om dagen, men kørte også længere ture et par gange om ugen så ved ik om jeg bare var "heldig" der. Men der var aldrig noget. Dog er det ikke så tit jeg kører lange ture mere.

• #25   28. maj 2012 Jeg har en 2002 Mondeo TDCi 130hk og køre 15km til og fra skole hver dag uden nogen problemer overhoved.. og den når NEMT at blive drift varm.. selv i vinters med -20

• #26   28. maj 2012 Jeg har en diesel, som jeg også bruger til korte ture. Nu ved jeg ikke hvor langt der går, før sådan noget normalt sodet til m.m.
    Men om sommeren, ser jeg intet problem i det. Jeg kører fast 15 km i hverdagene og derudover er der andre uforudseelig antal kilometer jeg kører nogle gange. Om vinteren er det dog lidt fucked, eftersom den - for mit vedkommende - lige når at blive driftsvarm, når jeg er nået frem til min destination. Om sommeren kører den godt, men om vinteren kan man godt mærke det på bilen, når man kører de korte ture. Derfor bliver jeg nødt til nogle gange at give den en god omgang, hvor gaspedalen ryger lidt længere ned end normalt smiley
    Håber du kunne bruge det til noget ..

• #27   28. maj 2012 Peter R * Østjydsk Bilmontering *

EGR ventiler blokere fornuftige mennesker da.. så køre den kære diesel også længere på literen, bedre trækkraft ved mellemgas og roligere motorgang.. EGR ventilen er noget fanden har skabt..

• #28   28. maj 2012 haha trist.. smiley

• #29   28. maj 2012 MAC, held og lykke med euro5 motorer, de måler på egr flowet, så den tænder lampen hvis der kommer for lidt egr..

• #30   28. maj 2012 Der er ingen der skal bestemme hvad jeg skal køre!!!???!!!
    Jo men der bliver spurgt om en begrundelse, og den har han fået her.
    Menr også du skal ha en Golf2 TD på gule, den rykker bare og fejler aldrig noget.
    PS! Har en nysynet Golf2 benzin til 8.800.- 1.3 + 380 til omreg, synes i morgen.
    Men kan da også lave en TD på gule til dig, har 2 stående:)

• #31   28. maj 2012 hehe tak for tilbuddet, kigger nu mere på biler til 100-150k.:)

• #32   28. maj 2012 Men nu spørger du også til råds et sted hvor folk tror at en bil der har 300.000 på klokken er på tanden til at dø uanset !

• #33   28. maj 2012 Haekle S
    Yep det samme en EURO4 motor.. Men har hørt at man kan mappe en motor så man sætter EGR´en ud af funktion..

og flere siger at irretationen over en tændt motorlampe er længer opvejet af fordelene ved at have blokkeret EGR´en.

• #34   28. maj 2012 Har en gammel Golf 2 1,6 D som nr 2 bil, den kører mest rundt på små ture, 20 km om dagen. Den har ikke brokket sig endnu. Men det også en gammel maskine.

• #35   29. maj 2012 M A C: En ting er kølevandstemperaturen, en anden ting er olietemperaturen. Min egen Carisma 1.9 DI-D bliver også varm efter 4-5km i frostvejr, men olien er jo væsentligt længere om at blive varm.

• #36   29. maj 2012 Kører ældre Transit diesel og har aldrig problemer. Men min benzinvogn frøs til i majonaise, i vinters, på grund af de små ture den kører..

• #37   30. maj 2012 Utroligt at folk er blevet så blinde og KUN kigger på tallet km/l.. Ja selv bilbasen har fået en ny søgeenhed af den grund..

Folk kører 30-40km om dagen og vælger en diesel med automatgear som går 16km/l på literen frem for en benzinmotor i samme klasse med manual gear som fx kører 13km/l..

den grønne afgift på diesel bilen er næsten dobbelt så dyr, allerede der mister de 2-300kr hver måned som de vil kunne tanke benzin for, når den så går i stykker første gang og der skal skiftes: turbo, topstykke, dyse, gløderør, dieselpumpe ol. så er alle de penge de har sparet de sidste 3-4år forsvundet haha

• #38   30. maj 2012 Mirza A
    jeg kigger også diesel. satmer ikke sjovt at kære en transport emd benzin motor. den køre 7km/k hvor en diesel køre 12 som minimum.. trækket i en diesel er meget bedre og de må somrelt trække mere. + skal du til nordjylland så har du sparet en del i brændstof

tro endelig ikke nye benzinbiler er billiger at holde kørende...

• #39   30. maj 2012 ketil.. folk har forskellige behov, jeg skærer ikke alle over en kam, men dem som tror at de sprarer 100.000kr om året ved at køre 30km om dagen er for langt ude..

en ven har en passat 2,0TDi 170hestes, han kører 14km/l LOL, det er 1km/l mere end hvad jeg kører i snit i en VTi som koster det halve i vægtafgift...

• #40   30. maj 2012 mirza A så skal din kami nok lige havde kigget sin vogn efter... den sku meget gerne gå 16-17. selv med de 170hk...
    kørte 24km/l i min venindes 3C 150tdi det jo så 11km længere end din og med en diesel der er 1 krone billiger sparede jeg 10-12kr pr 24.km

• #41   30. maj 2012 skal dog tilføje jeg køre 40-50.000km om året og meget varieret..

• #42   30. maj 2012 ketil, hvis man bruger den fordi man skal i skole 2km fra sin lejlighed, og når man skal i byen 5km fra sin lejlighed så kører den altså ikke langt på literen..

• #43   30. maj 2012 nej så kommer den ikke der op... men ellers sku den meget gerne og det er somrelt der man spare pengene... en tur til syd italien og tilbage til sommer og så et smut til norge på ski og hjem igen så spare du penge

• #44   30. maj 2012
    Jeg arbejder i hjemmeplejen og vi har fået fine Diesel biler smiley Hehe... (ironi kan forekomme)

Nu har vi haft dem i 2 år ca. og indtil videre har de ca. kostet 25 kilo i reservedele og alt for mange besøg på værksted.... De kører mange kilometer, ca. 100 om dagen..... men turene er simpelthen for korte til at vognen når en ordentlig drifts tempratur.... Self er det velmenende det folk de skriver, men nu har de osse det samme problem i sønderjylland hvor de osse ville (spare) de købte osse diesel biler til deres hjemmepleje, og de har samme problemer...

Man kan sagtens købe en diesel, men dieselerne af nyere dato, har altså bedst af og trille motorvej/landevej, og helst en god slat kilometer....

• #45   30. maj 2012 "en tur til syd italien og tilbage til sommer og så et smut til norge på ski og hjem igen så spare du penge..." lige indtil lortet går i stykker c")

• #46   30. maj 2012 det koster ku også hvis det en benziner...

• #47   30. maj 2012 Er det en sug benziner så skal man i hvert fald ikke bekymre sig om overfølsome dieselpumper fra Bosch, turboer, glødeør, følsomme dysere osv..

• #48   30. maj 2012 Det er ikke for sjov at FDM (mener jeg) og andre bil organisationer tidligere har sagt, at diesel kun kan betale sig hvis man kører ca. 35.000km/året eller derover.

Det er muligt at nogen som en kendte havde hørt om en fra arbejdets svigerfars nabos søn havde en diesel som hver dag kørte 5km til og fra arbejde, og der var aldrig problemer, men nu er erfaringerne fra værkstederne og langt de fleste folk som rent faktisk har kørt på denne måde, nu og engang at diesel til korte ture ikke kan betale sig. De holder ikke til det, og kan ikke holde de lovede km/l.

• #49   30. maj 2012 Melder mig ind i gruppen der har diesel på grund af momentet, og jeg kører 90% ture under 10km måske 5-8 gange om dagen...

Ingen problemer, ingen sod... Til gengæld har jeg også skruet helt ned for EGR'en i VAG-com smiley

Tror måske min får en sådan rigtig langtur på 100+km en gang om måneden... Der er jeg så heller ikke bange for at lade den lave noget

• #50   30. maj 2012 Og jeg er på et VAG værksted smiley

• #51   30. maj 2012 Der er vist ingen biler, benzin eller diesel, der har godt af små ture. Men der er mange der dumper syn pga. stoppede partikelfiltre. Det er vist et stort problem. Min, uden filter, har aldrig problemer..

• #52   30. maj 2012 hold kæft hvor lyder folk bare sunde jeg siger køb en knallert der sq da motor på så man stadig kan slappe af =0)...

Hold dig fra diesel det går galt den soder til og du vil kun få problemer med den og de penge du spare på brændstof dem bruger du så det 3 dobbelte af eller mere på værksteds regninger køb dig en benzin bil i stedetfor evt. en bette bil med turbo så er der osse lidt lege tøj...

ham x: du vil stadig få problemer den vil stadig sode og sætte koks af på dyser osv. da motor ikke når og blive varm så ergo den vil ikke brænde ren så det er bare et spørgsmål om tid

• #53   30. maj 2012 Kender en hvis bror har købt en Passat til over 500 kilo, diesel, under 2 km til arbejde , men kører en gang om året til Italien med campingvognen. Det er sgu en mærkelig måde at købe bil på.

• #54   31. maj 2012 Jeg kender nu mange der kører Diesel til småture... Og kender sgu ikke nogen der har problemer med det...

Problemet opstår når Fru Jensen køber en diesel der ALDRIG får gas... Det er dem hvor der kommer en sky de første 10 gange man jokker på speederen når man selv kommer ud at køre i den.

På værkstedet ser vi sgu ikke nogen problemer med sod i hverken EGR eller Turbo... Ikke mere end på andre biler i hvert fald. Der bliver sgu også skiftet EGR og Turboer på sælgerbiler der kører motorvej altid.
    Og selv på benzinbiler bliver det også skiftet...

Det er sgu mere en myte at de soder... Hvis det var omvendt blev der sgu aldrig solgt en eneste suge benzinmotor mere... De er da så røv kedelige at folk kun køber dem fordi de tror ikke andet kan holde til deres kørselsmønster...

Jeg tror at over halvdelen af de folk der selv ved noget om det, vælger diesel på grund af trækkraften.

• #55   31. maj 2012 Det er rigtigt nok, hvad FDM anbefaler af km. Alt under, vil jeg heller ikke anbefale. Det er IKKE en myte, det er virkelighed. Har slet ikke tal på alle de tilstoppede motorer jeg har set som mekaniker.

• #56   31. maj 2012 Trækkraft i en diesel er en joke, man får følelsen af at der sker noget, og når man kigger på speedometeret så accelererer man ikke..

Kommentér på:
Diesel til korte ture!?

Annonce