{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Skifte toilet 1.200 kr.
  • Jord græs oprydning 2.500 kr.
  • skifte vandhane i bryggers 500 kr.
  • Sort and organize it equipment and cables 1.000 kr.
  • Udbedring af tilkalder stophane og montering af vaskemaskine 750 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Regler for børn på forsæde uden sele..
  • #1   27. aug 2012 Nej, du har ansvaret for at barnet har sele på, uanset omstændigheder og også selvom der ikke er seler nok (så må du bare ikke køre med vedkommende)

• #2   27. aug 2012 Hov sorry.. pg af alle de reklamer, overs jeg sq den første sætning.. smiley

I det tilfælde, så ved jeg det sq ik, beklager.

• #3   27. aug 2012 de gamle regler er blevet ophævet så jeg husker..

der skal være seler i bilen uanset alder..

men for at det rigtigte svar, ring til din nærmeste synshal

• #4   27. aug 2012 Seler til alle i bilen

01.05.09

Send til ven
    Print
    Del på Facebook

Den 1. maj i år trådte en ny seleregler i kraft. Nu skal alle passagerer i bilen have sikkerhedssele på. Overholder man ikke reglerne har det konsekvenser i form af klip i kørekortet eller bøder.
    Fra 1. maj i år skal alle passagerer i bilen have sikkerhedssele på

De nye regler betyder, at man kun må transportere det antal passagerer, der er seler til. Er bilen f.eks. udstyret med fire sikkerhedsseler, må man altså kun transportere fire personer i bilen. Før har det været lovligt at klemme hele familien ind på bagsædet, også selvom der ikke var seler til alle passagerer. Det laver reglerne nu om på.

Undtagelser for ældre biler
    Den første lov om bagsædeseler blev vedtaget i 1989, og biler produceret før det tidspunkt, er fritaget for kravet om seler på bagsædet. Dog må børn under 3 år ikke sidde på bagsædet af disse biler.

Klip og bøde
    Overholder man ikke loven om sikkerhedssele til alle passagerer, er konsekvensen bøder og i nogen tilfælde klip i kørekortet. Passagerer under 15 år som ikke er spændt fast koster et klip i kørekortet og en bøde, mens passagerer over 15 år koster en bøde.

Børn på bagsædet
    Børn under 135 cm skal altid spændes fast enten i autostol eller på selepude. Desuden er det vigtigt at børn spændes fast i godkendt udstyr, der passer til højde og vægt.

• #5   27. aug 2012 Når det er sådan en gammel bil, så er det lige før at du må junglere med børn uden at det er ulovligt smiley

• #6   27. aug 2012 Synes ikke jeg kan se nogle regler om hvorvidt man må sidde 2 på forsædet i gamle biler ?

Gamle regler sagde jo at man må have så mange passagerer på bagsædet som man ville (også uden sele) så længe chaufføren havde frit udsyn.

• #7   27. aug 2012 Du må ikke have børn på skødet, alle skal have deres egen sele,

• #8   27. aug 2012 "Gamle regler sagde jo at man må have så mange passagerer på bagsædet som man ville (også uden sele) så længe chaufføren havde frit udsyn. "

Jeps, men sådan som jeg læser det, så gælder den ikke børn, de skal haver sele på, uanset hvad.

Noget andet er vel også at man som forældre er dybt uansvarlige, hvis man bevidst lader sine børn køre uden sele.. vi er da vel blevet klogere end 60'erne smiley

• #9   27. aug 2012 Fandt denne på http://www.sikkertrafik.dk/Raad-og-viden/I-bil/Boern-i-bilen/Regler-for-boern-i-bilen.aspx

Regler for børn i bilen

Send til ven
    Print
    Del på Facebook

Alle i bilen skal være spændt fast. Der må ikke være flere i bilen, end der er seler til. Børn under 135 cm skal være spændt fast i sikkerhedsudstyr, der passer til højde og vægt. Sikkerhedsudstyr skal være godkendt med ECE 44-03 eller 44-04.
    Klip i kørekortet

Du får klip i kørekortet:

Hvis du har børn under 15 år der ikke er spændt korrekt fast
    Hvis du har børn under 135 cm med i bilen, der ikke er spændt fast i godkendt sikkerhedsudstyr, der passer til højde og vægt.

I biler uden seler får du klip:

Hvis du transporterer børn under tre år.
    Hvis du har et barn, som er fyldt tre år, men som er under 135 cm siddende på forsædet. Barnet skal sidde på bagsædet, hvis der ikke er seler i bilen.

Hvad gør jeg, hvis bilens sele er for kort?

Hvis bilens sele er for kort til at spænde autostolen fast, kan du udskifte den med en længere sele. Dette skal gøres på et autoriseret værksted. Selen skal være godkendt og af samme type som den originale sele.

Det er ikke lovligt at bruge en såkaldt ”seleforlænger”, da autostole ikke er afprøvet og godkendt med den løsning.

Senest opdateret: 10.04.2012

• #10   27. aug 2012 Bilen er fra 1967, jeg gentager: der er IKKE seler i bilen..

Jesper S.. jeg ved det ikke om jeg er blevet klogere siden 60erne, jeg blev født i 80erne c" ) hvis vi skal gå efter den teori, så skal vi ikke køre bil idag med børn i autostol, det bliver ulovligt om 20år og der kommer nogle andre mærkelige regler til..

det drejer sig om en veteranbil som vil blive brugt 10-20 gange om året til tøffe tur på vej til træf osv..

• #11   27. aug 2012 Barnet skal sidde på bagsædet, hvis der ikke er seler i bilen.

• #12   27. aug 2012 bagermester, der er ingen bagsæder..

læs hvad jeg skriver 2 sædet coupe uden seler smiley !

• martin c
    martin c Tilmeldt:
    apr 2009

Følger: 1 Emner: 13 Svar: 190
    #13   27. aug 2012 I biler uden seler får du klip:

Hvis du transporterer børn under tre år.
    Hvis du har et barn, som er fyldt tre år, men som er under 135 cm siddende på forsædet. Barnet skal sidde på bagsædet, hvis der ikke er seler i bilen.

• #14   27. aug 2012 så må barnet ikke kører med i bilen,

• #15   27. aug 2012 Bagermester, har du et link til det, synes ikk jeg kan finde noget om præcis det emne smiley

• #16   27. aug 2012 Det står i de links der er kopieret fra,

Hvis der ikke er seler i bilen, skal barnet være på bagsædet, og når bilen ikke har bagsæder, så må barnet ikke være i bilen, og slet ikke sidde på skødet.

• #17   27. aug 2012 http://www.politi.dk/da/borgerservice/Fardsel/sikkerhedsseler/

her skulle alle reglerne være

• #18   27. aug 2012 Ja eftersom der ikke er bagsæder i bilen, så må barnet kun sidde på forsædet, hvis det er over 3 år, og spændt fast i godkendt sæde, der ydermere er spændt fast med selen i bilen, men eftersom du ikke har seler i bilen, så må barnet ikke transporteres i bilen medmindre det er over 135cm høj.

At det så er totalt hjernedødt at transportere sit kæreste eje i en bil uden seler er så en helt anden side af sagen. Og da slet ikke på skødet af dig selv.

• #19   27. aug 2012 "så må barnet ikke transporteres i bilen medmindre det er over 135cm høj."

Er du sikker på det Kim, hvor kan jeg læse det henne ?

• #20   27. aug 2012 Lasse,
    Men der er regler før børn, på bagsædet hvis der ikke er seler, ellers må de ikke sidde i bilen under kørsel

• #21   27. aug 2012 Læser i ikke hvad der bliver skrevet....

Nej du må ikke have et barn på under 135 i bilen eller børn under 3 år... der er jo linket til det mere end en gang....

Det er jo fuldstændig lige gyldigt hvad de GAMLE regler siger....

• #22   27. aug 2012 Jo jeg læser det der bliver skrevet.. men synes stadig det er uklart hvad loven siger omkring det..

såvidt jeg kan forstå det så gælder det at hvis man kører i en bil uden sele, så skal man ikke bruge sele.. og har bilen ikke bagsæder, så må børn OVER 3 år godt sidde på forsædet, men må det godt sidde i skødet på passagersædet uden sele når det er over 3 år kan jeg ikke gennemskue.. men så må jeg ringe til panserne c" )

• #23   27. aug 2012 hvis barnet er over 135 cm må det gerne sidde på forsædet, højden er meget vigtig. For er de under 135 cm skal de sidde på selepude eller i autostol, og så er sele påkrævet,
    Men ingen på skødet.

• #24   27. aug 2012 Lasse hvis du fulgte med, så kig på datoerne for hvornår siderne er opdateret, og den nyeste opdatering fandt jeg senere, og der står tydeligt at der er undtagelser.
    "Barnet skal sidde på bagsædet, hvis der ikke er seler i bilen."

den første fra 01/05-2009 skriver Undtagelser for ældre biler
    Den første lov om bagsædeseler blev vedtaget i 1989, og biler produceret før det tidspunkt, er fritaget for kravet om seler på bagsædet. Dog må børn under 3 år ikke sidde på bagsædet af disse biler

Hvor den nyeste skriver:
    Barnet skal sidde på bagsædet, hvis der ikke er seler i bilen. som er fra 10/4- 2012.

Jeg har blot kopieret fra Sikkertrafik.dk som Fstyr.dk står bag

• #25   27. aug 2012 Lasse RS S

Jo hvis barnet er under 135 smiley

• #26   27. aug 2012 uanset hvad, så spænd da dit barn fast, samt dig selv...det er jo sikkerhed.!

men kan de ik svare dig på det, i færselsstyrrelsen, ved at ringe der ind, eller smid dem en mail

• #28   27. aug 2012 Henrik T

Det er der jo skrevet og linket til..., og jeg vil da også tror det er alm. teoriundervisning idag...

• #29   27. aug 2012 Brian L, hvorvidt det er forsvarligt at køre med børn på forsædet uden sele eller ej vil jeg ikke gå i dybden med, jeg kan kun sige at alt er relativt.. De fleste af os voksede selv op på forsædet uden seler, autostol var der heller ikke noget der hed hvis vi går et par årtier tilbage.

Hvad med dem som kører på motorcykel med deres små drenge og piger, og de bliver ramt af en bil ? Så er det som regel game over..

Jeg har selv motorcykel og der vil altid være forbundet en risiko med det, min egen civic er uden airbag og esp, men konens civic 2006 har 8 airbags, esp, abs og den lille er ALTID fastspændt i autostol på bagsædet i konens bil..

• goller2
    goller2 Tilmeldt:
    aug 2010

Følger: 1 Emner: 6 Svar: 7
    #30   5. sep 2012 det koster et klip og bøde ingen seler ingen børn

• #31   6. sep 2012 goller tak for input, men du har vist ikke styr på dine regler..

Kommentér på:
Regler for børn på forsæde uden sele..

Annonce