4.659 visninger
|
Oprettet:
køre i højere gear med lave omdrejninger {{forumTopicSubject}}
Er det sund at køre i f.eks 4 gear med 50 km/t med 1500 i omdrejninger? bruger den mere benzin i lave omdrejninger fordi den skal trække mer?
mar 2003
Følger: 199 Følgere: 217 Biler: 27 Emner: 437 Svar: 6.639
jun 2011
Følger: 12 Følgere: 251 Biler: 6 Emner: 104 Svar: 9.596
Om den gør det i 4. Gear ved 1500 omdrejninger afhænger af hvilken bil/motor det er, og om man kører med konstant hastighed eller om man skal accelerere
jun 2011
Følger: 12 Følgere: 251 Biler: 6 Emner: 104 Svar: 9.596
jul 2012
Følger: 1 Emner: 6 Svar: 33
jun 2011
Følger: 12 Følgere: 251 Biler: 6 Emner: 104 Svar: 9.596
jul 2012
Følger: 1 Emner: 6 Svar: 33
jun 2011
Følger: 12 Følgere: 251 Biler: 6 Emner: 104 Svar: 9.596
Men husk ikke at koble ud mod kryds og sving, men motorbrems
jul 2012
Følger: 1 Emner: 6 Svar: 33
mar 2003
Følger: 32 Følgere: 38 Biler: 4 Emner: 21 Svar: 7.181
Og enda med bedre benzinøkonomi end i tredie gear.
okt 2006
Følger: 97 Følgere: 96 Biler: 6 Emner: 697 Svar: 13.316
Så det kommer jo an på motor og gearing.
jun 2011
Følger: 12 Følgere: 251 Biler: 6 Emner: 104 Svar: 9.596
jul 2012
Følger: 1 Emner: 6 Svar: 33
okt 2010
Følger: 30 Følgere: 37 Biler: 2 Emner: 137 Svar: 15.839
det kommer med rutinen. køre selv i 5.gear i min opel vectra 1.6 16V 101hk klare den fint ligger med 1300-1400omdrejninger der. den skal ikke trække i det gear men så længe det gå lige ud er det ok... skal den op af en bakke få den 4.
motorbremse så slipper du bare gassen og bremser blødt. skal du eks fra 80 til 0 såskifter du 1 gear ned nå lidt før du kommer ned hvor den hakker (ofte omkring 1200 omdrejninger) har fået min op på 15,7km/l på den måde (opgivet til 12.5km/l)
jul 2012
Følger: 1 Emner: 6 Svar: 33
okt 2006
Følger: 97 Følgere: 96 Biler: 6 Emner: 697 Svar: 13.316
okt 2010
Følger: 30 Følgere: 37 Biler: 2 Emner: 137 Svar: 15.839
ah hvad så lader man den løbe i 5.gear.
jul 2012
Følger: 1 Emner: 6 Svar: 33
okt 2006
Følger: 97 Følgere: 96 Biler: 6 Emner: 697 Svar: 13.316
Ja motorbremse er bedre end at koble ud og bruge bremsen. Men kan man la bilen løbe i frigear uden at skulle bruge bremsen så udnytter du brændstoffet bedre.
Altså hvis det bliver rødt så du skal bremse så er det bedst at motorbremse. Men hvis du feks kommer op til et T kryds så kan det godt betale sig at koble ud lang tid før og trille farten af. Gør jeg så heller ikke når der køre nogle bagved mig for ikke at genere for meget. kun når jeg deltager i Eco Rally.
mar 2003
Følger: 32 Følgere: 38 Biler: 4 Emner: 21 Svar: 7.181
Når man motorbremser lukker motorstyringen helt for brændstoffet.
Med kobling trådt ned/eller frigear tilføres der stadig brændstof til motoren for at holde den i tomgang!
okt 2006
Følger: 97 Følgere: 96 Biler: 6 Emner: 697 Svar: 13.316
Som sagt så kan det kun betale sig hvis du alligevel skal bremse ned. Og kun der er motorbremsen en fordel.
mar 2003
Følger: 199 Følgere: 217 Biler: 27 Emner: 437 Svar: 6.639
Ja ved godt der er opfundet både Vtec og Vanos som slår til ved 3500/5500 rpm, men det gør stadig ikke at der er mere moment i bunden af den, det gør bare den åbner bedre for gennemstrømningen i motoren.
Jeg kan også køre i 5. med min Touring, men det gør ikke at det er der den bruger mindst brændstof, hvis jeg eks har en campingvogn bagefter osv.
Så om den kan trække i 5. er ikke nødvendigvis en selvfølge at man skal gøre det.
Hvis du vil forbedre din kørsel/økonomi, så få evt et vacuummeter installere i din bil.
Den har en lille måler der slå ud lidt som en omdrejningstæller, men den fortæller dig om din motor suger lidt eller meget.
Jo mere den suger, ja jo mere benzin skal den også ha.
Jeg havde det i min Caprice og det hjalp mig til at komme til at køre hele 11-12km/l selvom det var en 5.7liters V8er med skarp knast (fra en Corvette) og åbent filter og endda autotrailer..
Og ja, så læs trafikken om lysene skifter, så gear ned og tril så du kan slippe for at holde helt stille og sku sætte igang, da det kræver meget brændstof at få 1000-1500kg ud og rulle igen..
jun 2011
Følger: 12 Følgere: 251 Biler: 6 Emner: 104 Svar: 9.596
mar 2003
Følger: 199 Følgere: 217 Biler: 27 Emner: 437 Svar: 6.639
Men altid rart at blive klogere
Så det var også bare generelt 4cylindrede biler med maks effekt i begrænseren og så tænkte jeg straks Honda som et eksempel.
jun 2011
Følger: 12 Følgere: 251 Biler: 6 Emner: 104 Svar: 9.596
mar 2003
Følger: 199 Følgere: 217 Biler: 27 Emner: 437 Svar: 6.639
Igen, så er min hovedkonklusion i at det er forskelligt fra bil til bil jo stadig ikke helt forkert
Især også hvis det en Honda om den så er med eller uden Vtec, er det forskelligt og det var det jeg ville pointere
jul 2012
Følger: 1 Emner: 6 Svar: 33
nov 2007
Følger: 8 Følgere: 11 Biler: 2 Emner: 55 Svar: 6.838
jun 2011
Følger: 12 Følgere: 251 Biler: 6 Emner: 104 Svar: 9.596
jul 2012
Følger: 1 Emner: 6 Svar: 33
jun 2011
Følger: 12 Følgere: 251 Biler: 6 Emner: 104 Svar: 9.596
Ved lave omdrejninger gælder det at have et vis modtryk/modstand for at opnå mest moment, her er de "lave/bløde" knastaksler aktive.. Når motoren kommer over 5500 omdrejninger så tager de skrape knaster over, nu gælder det om at komme af med så meget røg som muligt og suge frisk luft ind, derfor længere højere og længere åbningstid = flere hk men også større forbrug.. Søg vtec på youtube så kan du se hvordan "pinden" låser vippearmene og aktiverer de skrape knaster
køre i højere gear med lave omdrejninger