{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
4.659 visninger | Oprettet:

AS
AS
Følger: 1 Emner: 6 Svar: 33

køre i højere gear med lave omdrejninger {{forumTopicSubject}}

Er det sund at køre i f.eks 4 gear med 50 km/t med 1500 i omdrejninger? bruger den mere benzin i lave omdrejninger fordi den skal trække mer?

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Nedtagning af 9x lamper 1.000 kr.
  • Fjerning af kalk i bruser 800 kr.
  • Opsætning af køkkenlåge som er faldet ned 1.000 kr.
  • Reparation af vaskemaskine 900 kr.
  • Eftersyn af knallert/scooter (Gilera Stalker 2006) 680 kr.
  • Skifte toilet 1.200 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  køre i højere gear med lave omdrejninger
  • #1   9. sep 2012 Kommer an på om det en momentstærk maskine eller en 1.død eller en Honda eks. der har mest power i begrænseren.

• #2   9. sep 2012 Man skal køre i så højt gear som muligt uden at den sejrtrækker

Om den gør det i 4. Gear ved 1500 omdrejninger afhænger af hvilken bil/motor det er, og om man kører med konstant hastighed eller om man skal accelerere

• #3   9. sep 2012 En momentdød honda som min kan sagtens køre i 5. Gear med 50km/t.. Det er derfor vtec er opfundet, men det vidste du godt?

• AS
    AS Tilmeldt:
    jul 2012

#4   9. sep 2012 Nej det vidste jeg ikke. Men bilen er en Accord med 2.0 liters motor. Hvis jeg kan spare benzin med at køre i lave omdrejninger vil jeg da gøre det! hvad mener du med momentdød honda?

• #5   9. sep 2012 Min kommentar var rettet til cawdy.. Hvilken accord har du?

• AS
    AS Tilmeldt:
    jul 2012

#6   9. sep 2012 CG 9 1999

• #7   9. sep 2012 Har ikke meget erfaring med den, men som sagt føl dig frem, så højt gear som muligt uden at den sejrtrækker.. Det som kan være altafgørende er om vejbanen har en stigning eller fald på blot 1%.. Det er tydeligt at mærke når gassen skal presses et par mm i bund for at bibeholde en konstant hastighed..

Men husk ikke at koble ud mod kryds og sving, men motorbrems

• AS
    AS Tilmeldt:
    jul 2012

#8   9. sep 2012 Sejrtrækker er det der hvor den er ved at gå ud?

• #9   9. sep 2012 Alle standard biler i den danske bilpark skulle uden problemer kunne tøffe rundt i fjerde gear med 50 km/t.
    Og enda med bedre benzinøkonomi end i tredie gear.

• #10   9. sep 2012 50 km/t i 4 gear er faktisk lige hårdt nok for min Seat. Den skal helst op på 60 km/t for ikke at sejtrække.

Så det kommer jo an på motor og gearing.

• #11   9. sep 2012 Sejrtrækker er når den ikk trækker rent, når den hugger i det.. Men 1500 omdrejninger er oki så læmge at man ikk skal accelerere, eller køre op af bakker

• AS
    AS Tilmeldt:
    jul 2012

#12   9. sep 2012 mange tak for svarene. Mirza har du nogle tips til at motorbremse? jeg har har en vane med at koble ud før rødt kryds smiley

• #13   9. sep 2012 driver.
    det kommer med rutinen. køre selv i 5.gear i min opel vectra 1.6 16V 101hk klare den fint ligger med 1300-1400omdrejninger der. den skal ikke trække i det gear men så længe det gå lige ud er det ok... skal den op af en bakke få den 4.
    motorbremse så slipper du bare gassen og bremser blødt. skal du eks fra 80 til 0 såskifter du 1 gear ned nå lidt før du kommer ned hvor den hakker (ofte omkring 1200 omdrejninger) har fået min op på 15,7km/l på den måde (opgivet til 12.5km/l)

• AS
    AS Tilmeldt:
    jul 2012

#14   9. sep 2012 Tak for svarene! håber at det vil påvirke benzinforbruget positivt smiley

• #15   9. sep 2012 At koble ud kan godt være en fordel i stedet for at motorbremse. Hvis du ser det er rødt i god tid og du kobler ud og triller hele vejen og kan få den i gear og køre igen og køre uden at skulle bremse. Så er det bedre end at motorbremse. smiley

• #16   9. sep 2012 simon hn
    ah hvad så lader man den løbe i 5.gear.

• AS
    AS Tilmeldt:
    jul 2012

#17   9. sep 2012 Jeg tror at jeg er ved at blive forvirret. Er det samme benzin forbrug så man kobler ud eller at man motor bremser?

• #18   9. sep 2012 Ketil. Nej det er det samme som frigear når du kobler ud.

Ja motorbremse er bedre end at koble ud og bruge bremsen. Men kan man la bilen løbe i frigear uden at skulle bruge bremsen så udnytter du brændstoffet bedre.

Altså hvis det bliver rødt så du skal bremse så er det bedst at motorbremse. Men hvis du feks kommer op til et T kryds så kan det godt betale sig at koble ud lang tid før og trille farten af. Gør jeg så heller ikke når der køre nogle bagved mig for ikke at genere for meget. kun når jeg deltager i Eco Rally. smiley

• #19   9. sep 2012 Det kan faktisk godt betale sig (brændstoføkonomisk) at motorbremse/lade bilen rulle i gear i stedet for at træde koblingen ind/skifte til frigear.

Når man motorbremser lukker motorstyringen helt for brændstoffet.
    Med kobling trådt ned/eller frigear tilføres der stadig brændstof til motoren for at holde den i tomgang!

• #20   9. sep 2012 Onkel Per. Samtidig bremser bilen. Ved at opbygge den fart igen bruger du mere brændstof.

Som sagt så kan det kun betale sig hvis du alligevel skal bremse ned. Og kun der er motorbremsen en fordel. smiley

• #21   10. sep 2012 Mirza:
    Ja ved godt der er opfundet både Vtec og Vanos som slår til ved 3500/5500 rpm, men det gør stadig ikke at der er mere moment i bunden af den, det gør bare den åbner bedre for gennemstrømningen i motoren.
    Jeg kan også køre i 5. med min Touring, men det gør ikke at det er der den bruger mindst brændstof, hvis jeg eks har en campingvogn bagefter osv.
    Så om den kan trække i 5. er ikke nødvendigvis en selvfølge at man skal gøre det.

Hvis du vil forbedre din kørsel/økonomi, så få evt et vacuummeter installere i din bil.
    Den har en lille måler der slå ud lidt som en omdrejningstæller, men den fortæller dig om din motor suger lidt eller meget.
    Jo mere den suger, ja jo mere benzin skal den også ha.
    Jeg havde det i min Caprice og det hjalp mig til at komme til at køre hele 11-12km/l selvom det var en 5.7liters V8er med skarp knast (fra en Corvette) og åbent filter og endda autotrailer..
    Og ja, så læs trafikken om lysene skifter, så gear ned og tril så du kan slippe for at holde helt stille og sku sætte igang, da det kræver meget brændstof at få 1000-1500kg ud og rulle igen..

• #22   10. sep 2012 Cawdy.. det gør NETOP at der er moment i bunden på trods af at max effekt er ved begrænseren.. ~80% af alt momentet er til rådighed ved 1500 omdrejninger på mange VTEC motorer..

• #23   10. sep 2012 Ja okay, så meget har jeg aldrig rodet med Honda, og der har det også mest været i de årgange/modeller uden Vtec.
    Men altid rart at blive klogere smiley
    Så det var også bare generelt 4cylindrede biler med maks effekt i begrænseren og så tænkte jeg straks Honda som et eksempel.

• #24   10. sep 2012 Hvis der nu ikke var VTEC og den leverede max effekt ved 7-8000 omdrejninger, så er det helt rigtigt at det vil gå udover bundtrækket pga de meget skrape knaster der skal til for at opnå max effekt.. men det er netop det som vtec kompenserer for smiley

• #25   10. sep 2012 Mirza:
    Igen, så er min hovedkonklusion i at det er forskelligt fra bil til bil jo stadig ikke helt forkert smiley
    Især også hvis det en Honda om den så er med eller uden Vtec, er det forskelligt og det var det jeg ville pointere smiley

• AS
    AS Tilmeldt:
    jul 2012

#26   10. sep 2012 Så det er direkte sundt at køre i lave omdrejninger med høje gear med en VTEC motor pga mere effekt? Mirza du må meget gerne skære det ud i pap til mig smiley

• #27   10. sep 2012 Der findes mange gode råd, men det bedste er at skære 10 km/t af farten, specielt på motorvej. I min 3.0td Mercedes har det utroligt meget at sige om man kører 110 eller 140

• #28   10. sep 2012 Driver. Ja så længe den ikke sejrtrækker

• AS
    AS Tilmeldt:
    jul 2012

#29   10. sep 2012 Mirza mange tak for svaret, ved du hvorfor? du må meget gerne uddybe og dele din viden mht. VTEC motorer

• #30   10. sep 2012 Driver. Der er flere typer af vtec, kan ikk huske hvad din er, men du kan have vtec som opererer med 3 ventiler under fx 3000 omdrejninger og 4 ventiler efter 3000 omdrejninger (pr. Cylinder) det vtec som der er i min gør at motoren har 2 forskellige karakteristika..

Ved lave omdrejninger gælder det at have et vis modtryk/modstand for at opnå mest moment, her er de "lave/bløde" knastaksler aktive.. Når motoren kommer over 5500 omdrejninger så tager de skrape knaster over, nu gælder det om at komme af med så meget røg som muligt og suge frisk luft ind, derfor længere højere og længere åbningstid = flere hk men også større forbrug.. Søg vtec på youtube så kan du se hvordan "pinden" låser vippearmene og aktiverer de skrape knaster

Kommentér på:
køre i højere gear med lave omdrejninger

Annonce