{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
5.657 visninger | Oprettet:

Bmw e39 528i Motor Olie {{forumTopicSubject}}

Har de sidste par dage nørdet lidt omkring motorlie til min vogn og har til dato brugt BMW 5w-40 Super Power Longlife olie. Overvejer at smide Castrol på den næste gang og castrol selv anbefaler 0w40 Edge (Fts). Men der findes flere typer af denne og kan ikke finde ud af om det skal være longlife eller ej. Skifter for hver 10.000km? Nogle der kan dele erfaringer? Om der er nogle der oplever en mere stille/rolig motor (lydmæssigt)?

har bla set denne test

http://www.youtube.com/watch?v=dW227-Bj4wQ

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Nyt amatur 900 kr.
  • Hjælp til opsætning af en svævehylde og 3 små svævehylder, samt et klapbord i køkken 1.250 kr.
  • Reparation ag opvaskemaskine 1.500 kr.
  • Ophæng af køkkenskab fra Ikea, spejl og håndtag til skuffer 1.500 kr.
  • Opsætning af 3 lamper + rep. af tændknap på lampe 900 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Bmw e39 528i Motor Olie
  • #1   7. okt 2012 Jeg bruger MIDLAND AVANZA SAE 5W-40 på min xantia. Den skulle have den højeste anerkendelse olie kan få. alle biler jeg har hældt det på har kørt bedre og holdt op med at bruge olie osv. Kan kun sige positive ting om den

• #2   7. okt 2012 Jeg kører på Castrol på min.

lidt underlig test da olien i bilen jo aldrig bliver 400

• #3   7. okt 2012 Nej det kan du have ret i men det er vel for at provokere oliens bestandighed og se hvilken der bedst klarer sig, ved faktisk ikke hvilken kernetemperatur en motor har ved stempelvæggene?

• #4   7. okt 2012 testen var for at se viskositeten i olierne ved 400 grader

• #5   7. okt 2012 Så castrol er bedre valg?
    Har hørt et rygte at bmw super power faktisk er castrol olie?

• #6   7. okt 2012 BMW får jo sin olie fra Castrol mener jeg helt bestemt

• #7   7. okt 2012 Det er en myte og tro ikke alle andre olie producenter ikke også kan klare de specs som Castrol kan..

http://www.valvolineeurope.com/english/products/engine_oils/synpower/cid(6905)/synpower_mst_c3_5w-40

Synpoweren oven over opfylder nyere norm end Castrolen, så om det er det ene eller det andet mærke er fuldstændigt ligegyldigt, bare din olie opfylder den norm som er foreskrevet.

Desuden syntes jeg at det alt for dyrt og kun køre 10.000 på en longlife olie..

• #8   7. okt 2012 Kent R - tja den olie man køre med kommer faktisk til at fungere ligesom carborundum efter længere tid

• #9   7. okt 2012 Nu har min rundet 360.000km og kører mest bykørsel så derfor kræser jeg lidt ekstra for motoren med olieskift ved 10000km.

• #10   7. okt 2012 Nicolai .

Carborundum? Det må du lige forklare..

dj k

Grunden til man skifter olie er jo dels at den bliver nedbrudt pga. iltning og overbelastning, samt at der opslemmes partikler/slam i olien..
    Og hvis du kun køre 10.000 er det vildt overdrevet med en longlife..

• #11   7. okt 2012 Carborundum er et slibemiddel og olie kommer til at fungere som det når det har kørt i længere tid og der snakker vi så ikke lige 10.000 men lidt længere smiley
    men altså når olien bliver fyldt med sod, skidt osv så når det bliver sprøjtet ind under stemplet og ud på cylindervæggen i grove træk vil det svare til at man kom Carborundum (Dog er den til sodet olie selvfølgelig 1000 gange finere end Carborundumen) på cylindervæggen og så lige kørte stemplet ned over det og op igen

• #12   7. okt 2012 Forstår ikke lige hvor du vil hen med det?

Tror du at fordi man kører med anden olie end Castrol så vil motoren gå i smader?

Eller fordi man vælger en anden olie end longlife så smadre man motoren, med det samme?

• #13   7. okt 2012 Jeg er selv meget i tvivl om hvad jeg skal hælde i min 328i, som har samme motor som din 528i.

I 90'erne hvor M50'erne kom frem var det 10w40 man skulle køre på dem. Nu anbefaler BMW 5w30, men er sikker på det har mere at gøre med miljøet end motorens ve og vel.

Min umiddelbare tanke var at køre Castrol 10w60 da den skulle være bedst, men flere har påpeget at denne er ikke god med mindre motoren kan varme olien op til den temperatur hvor viskositeten er rigtig, og det gør man næppe ved hverdags eller frisk kørsel.

Bottom line tror jeg at jeg ender med Castrol 5w40 uden Longlife (dvs. ingen additiver da de ikke rigtig er anbefalet til 90'er motore). Dvs. et mix af BMW's 5w30 og 10w40.

Btw. den sygeste olie jeg har set er Royal Purple 10w40 som bruges til nascar. Koster 300kr/l... i en test hvor de simulerer manglende olietryk smører den stadig så godt flere sekunder efter at metallet som kører op imod hinanden slet ikke tager skade. Alle andre olier var metallet slebet helt ud af form... den Royal Purple har en sindsyg filmstyrke smiley

• #14   7. okt 2012 Mon ikke det forstås således at jo ældre olien blir km mæssigt, jo flere partikler samles der i olien der virker som slibe/slid middel. Jeg ved hvad du mener med longlife men nu er den faktisk billigere end almindelig olie inden for BMWs egne smiley

• #15   7. okt 2012 Ja grunden til olien som anbefales idag har en ret lav viskositet 0w30 eller 5w30 er mest for miljøet skyld, da den efter sigende skulle give bedre brændstof økonomi..

Og om du hælder den ene eller den anden på, er i princippet ligemeget, bare normerne er gode, og idag fåes stort set kun olien med de sidste norm godkendelser..
    Viskositeten har jeg altid lært at man vælger ud fra temperaturene i som er i det land/område hvor motoren skal køre..
    Og da danmark er et i et område hvor stort set alle duer, ja så er der frit valg..

Personligt vælger jeg som regel en 10W40 eller 5W40..

Med hensyn til 10w60 er det overdrevet og bruge den, med mindre din motor er ekstremt pumpet, og evt. ikke så godt dimensioneret med hensyn til køling af olien..

Altsår der vil jo i alle olier opslemmes microfine partikler, som virker slibende, og det er netop en af grundende til olie skift.
    Men du skal køre ret mange km over før det bliver et problem med de slibende egenskaber, største problem er at viskositet begynder og blive off spec, og som regel altid til den tynde side, så motoren begynder og bruge det.

Nå jamen nu kender jeg ikke liter prisen på BMW olien, men kunne nu sagtens forestille mig det kunne gøres en del billigere med en ikke longlife olie..

Kender ikke lige den Royal Purple, men en olie tilsat teflon eller noget højtryksadditiv ville kunne gøre det samme..

Kommentér på:
Bmw e39 528i Motor Olie

Annonce