5.657 visninger
|
Oprettet:
Bmw e39 528i Motor Olie {{forumTopicSubject}}
Har de sidste par dage nørdet lidt omkring motorlie til min vogn og har til dato brugt BMW 5w-40 Super Power Longlife olie. Overvejer at smide Castrol på den næste gang og castrol selv anbefaler 0w40 Edge (Fts). Men der findes flere typer af denne og kan ikke finde ud af om det skal være longlife eller ej. Skifter for hver 10.000km? Nogle der kan dele erfaringer? Om der er nogle der oplever en mere stille/rolig motor (lydmæssigt)?
har bla set denne test
http://www.youtube.com/watch?v=dW227-Bj4wQ
jul 2007
Følger: 28 Følgere: 24 Biler: 3 Emner: 178 Svar: 2.433
jan 2004
Følger: 192 Følgere: 188 Biler: 12 Emner: 131 Svar: 6.090
lidt underlig test da olien i bilen jo aldrig bliver 400
apr 2011
Følger: 14 Følgere: 45 Biler: 1 Emner: 22 Svar: 65
jan 2010
Følger: 75 Følgere: 75 Biler: 1 Emner: 99 Svar: 636
apr 2011
Følger: 14 Følgere: 45 Biler: 1 Emner: 22 Svar: 65
Har hørt et rygte at bmw super power faktisk er castrol olie?
jan 2010
Følger: 75 Følgere: 75 Biler: 1 Emner: 99 Svar: 636
feb 2007
Følger: 15 Følgere: 16 Biler: 1 Emner: 39 Svar: 2.947
http://www.valvolineeurope.com/english/products/engine_oils/synpower/cid(6905)/synpower_mst_c3_5w-40
Synpoweren oven over opfylder nyere norm end Castrolen, så om det er det ene eller det andet mærke er fuldstændigt ligegyldigt, bare din olie opfylder den norm som er foreskrevet.
Desuden syntes jeg at det alt for dyrt og kun køre 10.000 på en longlife olie..
jan 2010
Følger: 75 Følgere: 75 Biler: 1 Emner: 99 Svar: 636
apr 2011
Følger: 14 Følgere: 45 Biler: 1 Emner: 22 Svar: 65
feb 2007
Følger: 15 Følgere: 16 Biler: 1 Emner: 39 Svar: 2.947
Carborundum? Det må du lige forklare..
dj k
Grunden til man skifter olie er jo dels at den bliver nedbrudt pga. iltning og overbelastning, samt at der opslemmes partikler/slam i olien..
Og hvis du kun køre 10.000 er det vildt overdrevet med en longlife..
jan 2010
Følger: 75 Følgere: 75 Biler: 1 Emner: 99 Svar: 636
men altså når olien bliver fyldt med sod, skidt osv så når det bliver sprøjtet ind under stemplet og ud på cylindervæggen i grove træk vil det svare til at man kom Carborundum (Dog er den til sodet olie selvfølgelig 1000 gange finere end Carborundumen) på cylindervæggen og så lige kørte stemplet ned over det og op igen
feb 2007
Følger: 15 Følgere: 16 Biler: 1 Emner: 39 Svar: 2.947
Tror du at fordi man kører med anden olie end Castrol så vil motoren gå i smader?
Eller fordi man vælger en anden olie end longlife så smadre man motoren, med det samme?
aug 2005
Følger: 4 Følgere: 4 Emner: 25 Svar: 544
I 90'erne hvor M50'erne kom frem var det 10w40 man skulle køre på dem. Nu anbefaler BMW 5w30, men er sikker på det har mere at gøre med miljøet end motorens ve og vel.
Min umiddelbare tanke var at køre Castrol 10w60 da den skulle være bedst, men flere har påpeget at denne er ikke god med mindre motoren kan varme olien op til den temperatur hvor viskositeten er rigtig, og det gør man næppe ved hverdags eller frisk kørsel.
Bottom line tror jeg at jeg ender med Castrol 5w40 uden Longlife (dvs. ingen additiver da de ikke rigtig er anbefalet til 90'er motore). Dvs. et mix af BMW's 5w30 og 10w40.
Btw. den sygeste olie jeg har set er Royal Purple 10w40 som bruges til nascar. Koster 300kr/l... i en test hvor de simulerer manglende olietryk smører den stadig så godt flere sekunder efter at metallet som kører op imod hinanden slet ikke tager skade. Alle andre olier var metallet slebet helt ud af form... den Royal Purple har en sindsyg filmstyrke
apr 2011
Følger: 14 Følgere: 45 Biler: 1 Emner: 22 Svar: 65
feb 2007
Følger: 15 Følgere: 16 Biler: 1 Emner: 39 Svar: 2.947
Og om du hælder den ene eller den anden på, er i princippet ligemeget, bare normerne er gode, og idag fåes stort set kun olien med de sidste norm godkendelser..
Viskositeten har jeg altid lært at man vælger ud fra temperaturene i som er i det land/område hvor motoren skal køre..
Og da danmark er et i et område hvor stort set alle duer, ja så er der frit valg..
Personligt vælger jeg som regel en 10W40 eller 5W40..
Med hensyn til 10w60 er det overdrevet og bruge den, med mindre din motor er ekstremt pumpet, og evt. ikke så godt dimensioneret med hensyn til køling af olien..
Altsår der vil jo i alle olier opslemmes microfine partikler, som virker slibende, og det er netop en af grundende til olie skift.
Men du skal køre ret mange km over før det bliver et problem med de slibende egenskaber, største problem er at viskositet begynder og blive off spec, og som regel altid til den tynde side, så motoren begynder og bruge det.
Nå jamen nu kender jeg ikke liter prisen på BMW olien, men kunne nu sagtens forestille mig det kunne gøres en del billigere med en ikke longlife olie..
Kender ikke lige den Royal Purple, men en olie tilsat teflon eller noget højtryksadditiv ville kunne gøre det samme..
Bmw e39 528i Motor Olie