{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.617 visninger | Oprettet:

Regler omkring tuning af biler fra før 1984? {{forumTopicSubject}}

Hej Bilgalleri.dk
Hvis jeg fx. køber mig en gammel BMW 2002 som standard har omkring 120hk. Hvis jeg så tuner den til omkring 180-200hk, er det så muligt at få den synet og godkendt?
Når bilen er fra før 1984, skal der jo ikke ligge en typegodkendelse for at det er muligt, så hvis man kan bevise synsmanden om at bremser og resten af bilen holder, er det så ikke muligt uden de store problemer?
Jeg vil ikke høre en masse gæt fra folk der ikke har styr på reglerne.
Jeg er godt klar over de 20% og det må man jo endda gøre uden at bevise at foureningen ikke stiger da den er fra før 1984.

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Nedtagning af 9x lamper 1.000 kr.
  • Fjerning af kalk i bruser 800 kr.
  • Opsætning af køkkenlåge som er faldet ned 1.000 kr.
  • Reparation af vaskemaskine 900 kr.
  • Eftersyn af knallert/scooter (Gilera Stalker 2006) 680 kr.
  • Skifte toilet 1.200 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Regler omkring tuning af biler fra før 1984?
  • #1   2. nov 2012 In before du får 400 forskellige svar.

• #2   2. nov 2012 Det er jeg godt klar over, men jeg ved nogenlunde hvem man kan regne med herinde smiley

• #3   2. nov 2012 Må jeg så også bare fyre op under vores corvette stingray cab. fra 68 ? smiley
    Kunne godt bruge et par hundrede heste ekstra smiley

• #4   2. nov 2012 Regler og bestemmelser, der altid gælder uanset køretøjets alder og brændstof:

Generelle bestemmelser:

Når der er foretaget konstruktive ændringer skal bilen altid fremstilles til syn, og der skal oplyses om ændringerne. Efterfølgende vil det fremgå af registreringsattesten, at der er foretaget konstruktive ændringer. Husk, at bilen ikke er lovlig, før den er godkendt med ændringerne. Hvis bilen bliver synet, og der ikke oplyses om ændringerne, er bilen ikke godkendt med ændringerne - og dermed ikke lovlig.

Hvis bilen eftermonteres med kompressor med wastegate eller med turbolader, vil det i alle tilfælde anses for at have givet en effektforøgelse over 20 %.

Sikkerhed:

Effektforøgelse anses for at være sikkerhedsmæssigt forsvarlig, såfremt der kun sker op til 20% forøgelse af effekten. Hvis der sker større effektforøgelse, kræves dokumentation for bilens egnethed herfor. Dokumentationen kan bestå af en erklæring fra bilfabrikanten om bilens egnethed for effektforøgelse eller evt. bilfabrikantens beskrivelse af hvilke ændringer, der er påkrævet for at bilen fortsat vil være sikkerhedsmæssigt forsvarlig. Andre former for dokumentation kan være TÜV godkendelse i henhold til Merkblatt 751 eller dokumentation for, at bilen er teknisk identisk med en anden variant, der har højere effekt. Hvis bilen eftermonteres med kompressor med wastegate eller med turbolader, vil det i alle tilfælde anses for at have givet en effektforøgelse over 20 %.

Støj:

Ved effektforøgelse under 20% gælder de generelle bestemmelser om, at bilens støjniveau (standstøj) ikke må overstige det ved 1. registrering målte niveau med 3 dB (A). Hvis der sker over 20% effektforøgelse, skal der fremlægges dokumentation for støj i form af fornyet kørselsmåling og ny standstøjsmåling.

• #5   2. nov 2012 eneste fordel ved biler fra før 4 måned 84,er at der ikke skal foreligge dokumentation for at emissionskrav er overholdt,ellers gælder nøjagtigt samme regler!

• #6   2. nov 2012 Så det vil ikke være muligt at syne en 2002 med 200hk i praksis? smiley

• #7   2. nov 2012 kun hvis du får godkendelse fra bmw, eller får teknisk instituts godkendelse

• #8   2. nov 2012 Hvilken i virkelighedens verden ikke er muligt. smiley

• #9   2. nov 2012 Tommy J Du kan godt få kontakt til BMW. Han hedder søren ham du skal snakke med. Han står for de godkendelser. Han er dog en svær mand at komme i kontakt med:)

• #10   2. nov 2012 Det er da meget muligt der kan fremskaffes papirer på det, det kan der da på mange biler smiley

• #11   2. nov 2012 Hvad hedder han mere end Søren? smiley

• #12   2. nov 2012 Biler fra før 84 kan du skrue hvad du har lyst til så længen synsmand godkender det bremser osv. Skal være tilsvarende til hk .... Efter 84 skal du have dokumentation på alt godkendelse papiere fra en eu land ellers skal du få lavet nogen og det koster 4000 euro i Tyskland men du skal altid betal afgift min 10 000kr

• #13   2. nov 2012 Marco G
    Det var nemlig også sådan jeg havde forstået reglerne. Har du evt. et link til reglerne?

• #14   2. nov 2012 Jeg kunne da godt tænke mig en kilde til dine infomationer marco..

Link?

Kommentér på:
Regler omkring tuning af biler fra før 1984?

Annonce