{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
6.785 visninger | Oprettet:

motor brændt sammen indenfor garanti {{forumTopicSubject}}

Hej håber der lige hurtigt er nogen der kan hjælpe mig.
For 5 måneder siden købte vi en ny bil en opel corsa fra 2008 som havde kørt 89000. For omkring 14 dage siden sker det så, vores bils motor brænder sammen og den kommer på værksted. På værksted undersøger de den så og siger først at der er nogle ventiler der skal skiftes og en svingarm, dette gør de så unden held. Så siger de til og at motoren er brændt sammen pga olie mangel, men en månede før det skete havde jeg vasket min bil og når jeg vasker den, tjekker jeg altid om der er nok olie på den og det var der, den var på maks, hvilket jeg også har sagt til ham bilforhandleren hvor vi har købt den. Men han kommentar er bare at pga olie mangel dækker garantien ikke. Jeg sagde til ham at der ikke havde været nogen lampe der lyste inde i bilen, hvilket der jo burde gøre og ellers måtte de jo æave nogle test der beviser at det ren fsktisk er min skyld.
Efter min menning er det garantien som skal dække eftersom jeg også som skrevet havde tjekket olie en måned forinden.
Hvad mener i herinde? Håber i vil komme med jeres svar

Hilsen michael

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Skifte toilet 1.200 kr.
  • Jord græs oprydning 2.500 kr.
  • skifte vandhane i bryggers 500 kr.
  • Sort and organize it equipment and cables 1.000 kr.
  • Udbedring af tilkalder stophane og montering af vaskemaskine 750 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  motor brændt sammen indenfor garanti
  • #1   16. nov 2012 Jeg ville kontakte FDM idag, så du når det inden weekenden. De er dygtige til sådan noget der

• #2   16. nov 2012 Du skal holde på dit, hvis du er 100% sikker på du har tjekket.

Gå til FDM og få hjælp fra deres advokater, sådan et brev fra dem hjælper 100 gange mere end at man selv står og danser foran sådan en idiot.

• #3   16. nov 2012 Olietjek hver måned er ikke nok.

Kontakt FDM - det er en svær sag når ingen af jer kan bevise hvad i siger.

• #4   16. nov 2012 Er der ikke oliestand målere i de nye corsaer?

• #5   16. nov 2012 Hvis der er olie på ( som du siger ) så skal brugtvogns garantien dække, men kontakt FDM men det kan tage langtid før der sker noget.

• #7   16. nov 2012 Kontakt FDM først og fremmest. Har du ikke været medlem inden problemet er opstået, så hjælper de ikke direkte i sagen. Men hjælper dig med hvordan du bør gribe den an. Du skal nok have en udefra sagkyndig til at se på det.

Nu ved jeg ikke hvor meget du kører. Men at kontrollere olie en gang om måneden, synes jeg er for lidt. Jeg er godt klar over at der er nogle mennesker der aldrig kontrollere olie. Men jeg mener at det er for lidt.

Olielampen vil først lyse når der intet olietryk er. Nu er Opel's motore med kæde ikke de bedste.. Og de kan slet ikke tåle at kører med for lidt.

• #8   16. nov 2012 hvis du ikk er medlem af fdm. så få meldt dig ind i en helvedes fart og få dem til at ordne sagen for dig meget nemmere og koster ikk andet end omkring 700 kr.

under garanti perioeden skal forhandleren bevise det er din skyld den er brandt sammen pga. fx dårlig vedligeholdelse,er det pga. en mekanisk defekt skal han dække da fejlen kan ha været under opstart da i købte bilen.

og nej det er ikk nok bare at sige at det er pga olie mangel, han skal skille motoren af for at tjekke det og finde fejlen.

• #9   16. nov 2012 "Jeg tjekkede det for en måned siden, så det er i orden"

Arrr, der kan sku ske meget på en måned:)

• #10   16. nov 2012 ankenævn for biler.....

• #11   16. nov 2012 Meget dårlig undskyldning og meget dårlige mekanikere på det værksted det...

De ved hvis ikke hvad der sker når der ingen olie er på motoren, eller de kommer med en meget dårlig undskyldning....

Efter 5 måneder burde du jo kende din bil, og hvor meget olie den bruger...så tror du har en god sag, hvis du er 100 % sikker....

• #12   16. nov 2012 Og om olietjek en gang om måneden er nok, kommer også an på hvor mange km man kører, hvis man kører under 1000km om måneden, så behøver man i hvert fald ikke tjekke oftere (de fleste bil producenter acceptere et forbrug på 1l olie pr. 1000km)

• #13   16. nov 2012 hej.
    du kan hurtigt se om det er pga olie mangel da dine krumtapslejre samt side lejre vil være trådt helt igennem.
    jeg er ked af of sige det men har den spist olien kan det være sket inden for 2 dage, da det går pænt stærk. men prøv FDM de er rimlig skrappe til at vejlede og hjælpe

• #14   16. nov 2012 Det kommer sandelig også an på om bilen reelt har et olieforbrug..

Hvis man af erfaring ved at de sidste 2x10.000km så har olien ikke brugt en dråbe olie, så tjekker jeg personligt ikke mere end 1 gang om måneden hvis jeg kun kører 1000km om måneden..

det er dog ikke tilfældet hvis man skal ud og køre langt på motorvej og noget af olien kan indeholde kondens som vil være brændt hurtigt væk..

men de vil selvf gøre ALT for at slippe for at dække

• #15   16. nov 2012 Problemet med brugtvognsgarantier er at du skal kunne påvise at den givne fejl var til stede ved køb af bil, samt at den grundlæggende ikke dækker sliddele; af samme årsag har jeg aldrig givet at regne med at den dækker en skid :o/
    Ville helt klart også gå til FDM i en fart - du kommer helt sikkert ingen vegne med den her sag alene.
    Held og lykke

• #16   16. nov 2012 altså du har jo ret til at kræve at se motoren. hvis de har adskilt den kan du jo selv kigge efter tegn på om den har manglet olie. hvordan ser knastlejerne ud. hvordan ser krumtap/plejlstangslejer ud. er knast/krumtap blå. det er ikke den store videnskab. tag eventuelt billeder.

men nu kan den jo godt slå en utæthed og køre tør i løbet af en måned.

hvilken svingarm skulle de skifte?

• #17   16. nov 2012 Bilen skulle gerne melde en fejl når den er så ny. og især hvis det er pga. at der slet ikke er nogen olie på...

Hvis mekanikeren først kommer med et bud på ventiler osv. og skifter dette for at konstatere at bilen ikke har haft olie på, så er det da en fedtøre mekanikker....

• #18   16. nov 2012 Det er meget simpelt.. Der er garanti og reklamationsret og en masse andet, som vi ikke engang behøver og komme ind på her.
    Som udgangspunkt "hænger" de på dig og bilen i et år i alt.
    Det første halve år skal de bevise at det er din fejl, ellers skal de bare lave det. Det næste halve år skal du bevise at de kendte til fejlen eller at de kunne have forudsagt det.

Så med andre ord så skal de bare lave den, med mindre de kan bevise det er din fejl og det kan de jo ikke...
    Så du tager bare ned til den forhandler og siger de bare skal se og få det lavet og så må de jo bevise det er din fejl hvis de vil have dig til at betale.

• #19   16. nov 2012 Dennis det passer jo ikke. Der er 2 års reklamationsret. Det første halve år ligger bevisbyrden på forhandleren. Dvs, han skal bevise at fejlen ikke har været der fra starten. Og omvendt de næste 18 mdr.
    Jeg har selv sådan en corsa d, og der skal tjekkes olie på en gang om måneden på. Jeg har oplevet på min at den skulle lånes ud til en køretur på 500 km. Jeg tjekkede olien om morgenen. Da den kom tilbage om aftenen, kunne jeg ikke se olien på pinden. Den manglede 1,5 liter. Det var olietrykskontakten der var blevet utæt i løbet af den køretur, og motorrummet var fyldt med olie. Det samme tænker jeg er sket på din, da det vidst er set en del gange at det sker.

• #20   16. nov 2012 Nogen siger "hvad med vand", men når forhandleren siger det er olimangel, så kan det jo ikke pludselig være vand, vel!
    Også noget lort ingen lige får kigget om der er olie i inden i afleverer den hos forhandleren igen.
    men har der manglet olie, så er det dig selv der hænger på den.
    FDM................
    UPS, olietrykskontakten, så er det forhandleren der skal dække skaden.......

• #21   16. nov 2012 Henrik c : når du nu siger >han< mener du vel forhandlerne..? I såfald siger vi jo det samme.
    Tilgengæld har jeg pointeret der er forskel på garanti og reklamationsret, og at det er en længere historie som ville fylde flere sider ( evt. Google det), men brugte biler er der altså kun samlet et år hvor der er noget at komme efter.

Men faktum er at vi er under garantien i og med vi er inden for det første halve år og der skal forhandlerne dække en skade som denne da forhandlerne formentligt ikke kan bevise at det er køberens skyld.

Kommentér på:
motor brændt sammen indenfor garanti

Annonce