{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.114 visninger | Oprettet:

Toyota er jo ikke for sjov {{forumTopicSubject}}

.... eller er den?


ÅRETS DRIFTBIL 2013: KUN KØREGLÆDEN TÆLLER



Her og nu uddeler Tempo en lille, uofficiel ekstrapris i forlængelse af kåringen Årets Bil i Danmark 2013: Årets Driftbil. En pris med et glimt i øjet. For en stund glemmer vi alt om CO2, sikkerheds-elektronik og bagageplads: Vi fokuserer på kun ét: Hvor godt kører de sidelæns?


Af FLEMMING HASLUND OG MOGENS THERKILDSEN

I dag stiller vi skarpt på den rendyrkede køreglæde.
Ja, vi hørte en eller anden i baggrunden rømme sig og halvhøjt sige - drengerøve Så tager vi den med. Drifting. Eller køre sidelæns. Eller skrålæns, som de siger ude på landet. Dét er disciplinen, det handler om her og nu, da vi alligevel er til kåringen af Årets Bil i Danmark 2013.
Man kan godt få en bil med forhjulstræk til at overstyre på vej ind i sving - lift-off-overstyring - men rigtig drifting er det ikke. Der skal en firehjulstrækker eller allerbedst en baghjulstrækker til.
Så dér røg mange af de 25 biler til Årets Bil i Danmark 2013. Ja, faktisk røg hele feltet - på nær to eller tre, lidt afhængig af, hvordan man tæller.
Ubetinget baghjulstrækker er kåringens BMW 3-serie, og det samme er Toyota GT86 og Subaru BRZ, der dybest set er en og samme bil - bygget på samme samlebånd, men dog lige med hvert sit logo og hver sine forlygter. Men ellers - ens.
Her i kampen om at blive Årets Driftbil 2013 "nøjes" vi med at køre med den ene af de to ens - vi vælger Toyotaen , fordi den er rød lige som BMW'en.
Så derfor: Velkommen til årets store kåring: På startstregen den 2-liters Toyota GT86 med 200 suge-heste og den ligeledes 2-liters BMW 328i med 245 turbo-heste. Begge baghjulstrækkere. Og i denne disciplin med ESP-systemerne slået fra.
Gentlemen - start your engines.

Japansk overlegenhed
Vi kører driftmatchen på FDM Jyllandsringen; det er jo alligevel her, alle kandidaterne til "den rigtige" Årets Bil-kåring er samlet. Vi havde i den grad set frem til dette her som de drengerøve, vi af og til er, men det blev en kort fornøjelse. For Toyotaen bare løb med det hele og lige med det samme.
GT86 er den omtrent perfekte pakke til dette: Bilen er lille, den er let, den har direkte styring, og der er hurtig og direkte forbindelse mellem speeder og motor - et par mm mere eller mindre speederpedal bliver straks omsat til et par hundrede omdrejninger mere eller mindre i motoren og dermed tilsvarende mere eller mindre fart.
Dét er gefundenes fressen, når man skal køre med siden til i stedet for bare ligeud.
Endelig har japaneren manuelt gear og koblingspedal.
Det gør det langt lettere at holde balancen helt ude i den store kontrastyring. De to eneste mangler: 50 hk mere ville gøre det lettere at lægge siden til på tør asfalt - især i hurtige 3-gearsdrift. Og lidt fastere affjedring ville gøre det lettere at holde den perfekte balance.

Tysk turbo-skrider
Det er sjældent, at vi vender tommelen nedad for en BMW i netop dens egen kongedisciplin. Men i dag når den ikke vinderen til overkanten af fælgene.
For det første er BMW'en langt tungere end Toyotaen , dernæst er den blødere affjedret - begge dele gør det sværere at holde udskridningen i den samme vinkel. Endelig kører 328' eren her med tyskernes ellers lækre 8-trins automatgearkasse - og når man danser i et sving med bagenden hængende langt ude i en kontrastyring, er koblingspedalen næsten lige så vigtig som speederen.
At BMW'en så er den stærkeste af de to - 245 hk mod de 200 Toyota -hk - hjælper ikke i denne sammenhæng.
Så det hele sluttede allerede i første halvleg: Toyota GT86 - plus altså Subaru BRZ - kørte hjem som vindere af kåringen Årets Driftbil 2013.
At de to japanere er sjove, var vi i ikke de eneste om at mene: MKD, der arrangerer Årets Bil i Danmark-kåringen, tildelte netop de to dette års ærespris - for den rendyrkede køreglæde.
tempo@jp.dk

Fakta: BMW 328I AUT. I KORTE TRÆK
Type: 4-5-personers sedan, frontmotor, baghjulstræk.
Motor: 4-cyl. rækkebenzin, 2,0 liter, 245 hk ved 5.000-6.500 o/ min., 350 Nm ved 1.250-4.800 o/ min.
Forbrug i flg. EU-norm: 15,8 km/ l.
CO2-udslip: 147 g/ km.
Præstationer: 0-100 km/ t: 6,1 sek. Topfart: 250 km/ t (begrænset).
Pris: 599.000 kr.

TOYOTA GT86 I KORTE TRÆK
Type: 2+ 2-personers coupé, frontmotor, baghjulstræk.
Motor: 4-cyl. boxer, benzin, 2,0 liter, 200 hk ved 7.000 / min., 205 Nm ved 6.400-6.600 o/ min.
Forbrug i flg. EU-norm: 15,6 km/ l.
CO2-udslip: 181 g/ km.
Præstationer: 0-100 km/ t: 7,6 sek. Topfart: 226 km/ t.
Pris: 539.000 kr.

KØRERNES KOMMENTARER
Flemming Haslund: Toyota (og dermed Subaru) gør alt det rigtige med baghjulstrækkeren - den bliver hurtigt et ikon i sportsvognskredse - hvis den da ikke allerede er det. En af dens bedste egenskaber er, at den kan blæse sidelæns - som den beviste i dag.
Mogens Therkildsen: Tidligere BMW 330 eller 335 var rene drift-perler.
De sekscylindrede motorer afleverede kræfterne blødt. Den nye models mere potente turbokraft er sværere at kontrollere i udskridninger, ligesom automatgearet generer i denne disciplin.


Kommentarer på:  Toyota er jo ikke for sjov
Kommentér på:
Toyota er jo ikke for sjov

Annonce