{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
31.419 visninger | Oprettet:

1,5 dci motor til hverdagskørsel? {{forumTopicSubject}}

Godmorgen,

Vi står og overvejer en dieselbil, og har kigget på flere biler der har en 1,5 dci motor fra Renault.

Jeg har hørt mange skræmmehistorier om diesel-biler, og hvis jeg skal tro på dem allesammen, så tør jeg ikke engang bruge bilen til at handle ind en gang om ugen - som jo kun er en tur på nogle kilometer.

Kørselsbehov er ca.:

Hver dag: 20 km ud, 20 km hjem (landevej)
Hver fredag: ca. 100 km ud, 100 km hjem (motorvej)

Hver anden søndag: ca. 150 km ud, 150km hjem (motorvej)

Hvad er jeres vurdering - er den nævnte diesel-motor så skrøbelig, at man kun kan køre lange motorvejsture med den? Eller kan den holde til også at køre små ture engang i mellem?

På forhånd mange tak smiley

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Nedtagning af 9x lamper 1.000 kr.
  • Fjerning af kalk i bruser 800 kr.
  • Opsætning af køkkenlåge som er faldet ned 1.000 kr.
  • Reparation af vaskemaskine 900 kr.
  • Eftersyn af knallert/scooter (Gilera Stalker 2006) 680 kr.
  • Skifte toilet 1.200 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  1,5 dci motor til hverdagskørsel?
  • #1   2. apr 2013 Den er hverken bedre eller dårligere end andre nyere dieselmotore.

Ingen dieselmotor kan holde til kun korte ture, men med det kørsels mønster du beskriver der kan den nu sagtens klare.

• #2   2. apr 2013 Men derudover så er det ikke verdens bedste motor.
    de er ikke de mest holdbare

• #3   2. apr 2013 Min svigerfar har en Twingo med sådan en motor, som han kører et par 100 km i om dagen. Det har han gjort siden august, sidste år.
    Indtil videre har der ikke været nogle problemer.

• #4   2. apr 2013 Hartmann: hvis man grundlæggende har det mønster jeg beskriver, tager bilen så direkte skade af småture til butikken for at handle, eller en hurtig tur til stranden?

Jeg har bare hørt mange gode "råd" om at man aldrig skal køre under 15 km i en diesel-bil, og slet ikke hvis den ikke rammer motorvej osv.

Men jeg tænker bare: kan det virkelig passe at man idag producerer og sælger biler, der ikke kan holde til en alm. hverdag?

Eller er det mere et spørgsmål om, at man engang i mellem skal ud og varme den grundigt igennem?

• #5   2. apr 2013 Casper S: godt at høre smiley - og du bruger den uden bekymring, til både lange og korte ture?

• #6   2. apr 2013 Der sker intet ved at du gør det engang imellem.
    Så længe du ikke kun kører by eller ligger og tøffer hele tiden så går det smiley

• #7   2. apr 2013 Det er nok en af de diesel motorer der er mest gennemprøvet og løbende optimeret. Med det kørselsbehov får du ingen problemer. Man kan evt. tilsætte diesel additiv en gang imellem ved optankning, hvis man kører mange små ture. Det renser dyser og brændstofsystem for sodbelægninger.

• #8   2. apr 2013 Bay! .: har du nogle eksempler på dårlige udgaver? Noget jeg kan læse? Jeg havde ellers hørt den var nogenlunde gennemprøvet gennem mange år...

• #9   2. apr 2013 Casper S: thanks. Så altså, det er ikke småturene i sig selv der er farligst, det er mere manglende lange og virkelig varme ture...?

• #10   2. apr 2013 Vi køre 17 km hver vej hver dag og køre Hyundai i30 diesel,der har aldrig været problemer i de 3 år vi har haft den smiley

• #11   2. apr 2013 køb du den bare, vi køre selv en Clio III 1,5 dci og hver dag er det omkring 15-20 km hver vej og hver anden weekend er der lige 4x40 km, så det du kan gøre er at køre en omvej hjem fra arbejde en gang om ugen/14 dage hvor den bliver helt varm og så give den noget at arbejde med, så skulle det ikke blive noget problem.

• #12   2. apr 2013 En god vane kan være måske en gang om ugen når den er gennemvarm at homde lidt høje snoninger i et stykke tid. Foreksempel holde den i 4 gear på motorvejen. Og så 4000 rpm i foreksempel 10 min. Kunne mærke på min gamle getz diesel den var blev mere frisk efter jeg begyndte på det.

• #13   2. apr 2013 Har intet dårligt hørt om Renault's dci motor. Der er vel en grund til Mercedes også bruge den som byggesten til deres a.kasse

• #14   2. apr 2013 Den er helt fin
    har ikke de samme problemer som en peugeot 1,6 hdi

• #15   2. apr 2013 bay, fortæl fortæl.? det er nok en af de mest stabile diesel motore der findes i en personbil,

• #16   2. apr 2013 konen har lige bestilt den nye clio 4 med den 90hk i, den køre og trækker satme godt

• #17   3. apr 2013 Brian, Fonner, Sø-propel, Søren, Pter og I andre: Mange tak for svar, jeg er lidt mere rolig smiley - kunne virkelig heller ikke forstå, at man ville producere biler som ikke kunne tåle at blive brugt...

• #18   3. apr 2013 lige netop denne motor, især den der ligger i den nye clio, køre satme godt, og er kendt for at være holdbar, ca 30km/L er bare perfekt på langtur, uden nogen problemer. alle diesel maskiner soder til, hvis de ikke bliver brugt.! kør engang rens engang imellem igennem dieselen, så køre det

• #19   3. apr 2013 Fruen har en Clio fra 2003 med 1.5 DCI motoren. Den kører virkelig godt og der har aldrig været det mindste med den udover service, i de 2 år hun har kørt i den. 200 km om dagen vel og mærke.. Jeg havde selv min tvivl overfor sådan en fransk diesel-æske, men de er godt nok blevet gjort til skamme

• #20   3. apr 2013 Kasper O: fedt, godt at høre, og tak for svar...

• #21   11. jun 2015 Har en 2014 clio 1500 du (75 hk). Den brokker sig aldrig.. ligemeget om det er korte el. Lange ture..
    + så er den røv billig i både diesel og grøn ejerafgift.
    Så jeg gik fra tysk til fransk diesel.. selvom jeg os var skeptisk.. ( super bil clio 4 stc)

• #22   12. jun 2015 @jesper n - mange tak for svar. Jeg købte bilen med motoren jeg spurgte til. Men det er over 2 år siden smiley - men fedt du gider svare alligevel. Vi har også været rigtig glade for den motor, ingen problemer overhovedet efter 40.000 km

• #23   12. jun 2015 smiley lækkert... så behøver jeg ikke bekymre mig.. vores har nemlig kun gået 8000 på nuværende tidspunkt..

• #24   7. apr 2016 Stadig ingen problemer med den?? Er ved at kigge på en brugt fra 2013.. Hvor langt får du den til at køre pr ltr?? Og hvor tit skal sådan en til service??

• #25   12. apr 2016 Vi er super glade for den stadigvæk, ingen problemer... Service er hver 20.000 km - lige hentet den fra service nu faktisk smiley

profilbillede
  • #26   12. apr 2016 Okay mange tak for info.Kan se det er nummeret nyere jeg ser på men nok stadig samme motor.. Også rart at høre hvad folk har af erfaringer med renault.

• Hans B
    Hans B Tilmeldt:
    okt 2016

Følger: 1 Svar: 2
    #27   31. okt 2016 jeg har en magane sports turing, med 110 hk fra 2010, den har jeg kørt 300.000 kilometer i
    da jeg er kørene sælger, den har kørt mange ture med tungt læs og tralier, og den køre bare den morter er skide go, det er det rundt om der går i stykker som klima anlæket og den vej, men morter er bund stærk
    økonomi køre jeg omkring 5,5 pr 100

• Jan P
    Jan P Tilmeldt:
    apr 2009

Følger: 1 Svar: 1
    #28   28. nov 2016 Jeg har lige rundet 300.000 km i en Clio 2 fra 2005. Den har udviklet lidt olieforbrug på det seneste. Men det er vel også i orden, efter så mange km.

• Jens H
    Jens H Tilmeldt:
    apr 2018

Følger: 1 Svar: 2
    #29   1. apr 2018 Hej håber du er glad for bilen, har selv en megane 2011 med samme motor diesel autgear, kører som en drøm også korte turer.
    Det med korte ture var de gamle dieselbiler, idag er de langt bedre udviklet, har en svoger der ikke har arbejdet med andet i rigtig mange år, som griner af den skrøne.

Kommentér på:
1,5 dci motor til hverdagskørsel?

Annonce