{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
3.447 visninger | Oprettet:

Att alto ejere problemer med km/l {{forumTopicSubject}}

Jeg har fornylig anskaffet mig en brugt alto fra 04 i den tro at den ville gå langt på literen...

jeg kører i den på jobbet (84 km i alt) og har nu kørt 2 tanke op men kan ikke presse meget mere end 550 km ud af den pr tank (40 liters tank) dvs ca 14 km/l ... det er nok lidt langt fra de 20.3 den skulle (ifl. forhandleren)

Jeg ved godt man ikke kan forvente at den kører 20.3 men havde regnet med ca 17-18 på literen. Jeg kører pænt og ligge på 80-90 km men det hjælper ikke rigtig noget.

Kan i dele jeres erfaringer?
Eller hvad jeg kan gøre for at den kommer til at kører længere....

på forhånd tak.

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Samle et skab 700 kr.
  • Klippet buskas ned 1.500 kr.
  • Montere kattelem og lave hul 1.500 kr.
  • Sætte køkkenlåge fast igen 750 kr.
  • Udskiftning af termostater på 3 radiatorer 1.200 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Att alto ejere problemer med km/l
  • #1   21. apr 2013 Du skal regne ud hvor langt den kører, og det gør du ikke på den måde.

Tank den op, nulstil triptælleren, og se hvad den har kørt næste gang du tanker.

Så tager du km divideret med antal liter du tanker på med igen. Før du har gjort det, ved du ikke hvor langt du reelt kører.

• Bjerggaards
    Bjerggaards Hjælpe-administrator

Følger: 22 Følgere: 61 Biler: 7 Emner: 1 Svar: 13.626
    #2   21. apr 2013 Mener det er op til 29% forkert, at fabriks km/l bliver opgivet til...
    Og gennemsnit var over 20% forkert!
    Der er for ik ret lang tid siden lavet en rapport om det, hvor tallene er fra.
    Og ja! Det er direkte til grin, og burde forbydes ved lov!
    Deres test biler er rippet for ALT som loven ikke siger skal være der, samlinger i karosseri kan blive tapet til, ene sidespejl væk, antenne væk, perfekte forhold at køre under osv osv smiley

• #3   21. apr 2013 Derfor kører man diesel. :))

• #4   21. apr 2013 jeg fyldte tanken helt op og måleren var meget tæt på 0 og den havde kørt ca 550 km. Men det skal jeg da lige være mere obs på....

men omvendt hvis den kan rumme 40 liter og jeg regnede med at kunne køre 17 km/l altså burde den kunne trille ca. 680 pr tank. og det kan jeg bestemt ikke presse ud af den.

• #5   21. apr 2013 Min kære moder har en Alto fra 99 type EF, din er nok en EG.. Men hvis jeg husker rigtigt er det samme motor type G10..

Den går de 18-19 stort set altid, om det landvej eller motorvej..

Men med mindre du laver en regne fejl når du beregner din km/l eller faktiske brugte liter mængde (og ikke tankens maks kap.).

Hvis det ellers er rigitgt, ville jeg tjekke op på om dit brændstof system er tæt og motorstyring (lampda sonde osv.).

• #6   21. apr 2013 Ulrik k: Det er faktisk en ældre dame der har haft den inden.

• #7   21. apr 2013 Så behøver vi vidst heller ikke gøre det værre end det er, den skal bare ud på motorvejen engang imellem og have frisk luft.

Hvis tanken er på ialt 40 L, så vil den sikkert blinke når du har brugt 35 liter.
    Hvis du kører 17 km/l over 550 km, har du brugt 32.3 L.

• #8   21. apr 2013 syntes ikke jeg turde køre længere... men der var ikke noget der blinkede. Tror jeg skal prøve at have en slat med i bagagerummet og se hvornår den hoster efter mere benzin.

• #9   21. apr 2013 Biler plejer i hvert fald at blinke ved 5 L tilbage, eller 50 km tilbage. (Står i instruktionsbogen.)

Men bare kig på standeren når du fylder den helt op, og så divider det med hvad du har kørt.

• #10   21. apr 2013 Mr. Christensen - Sikke da en test..?
    Jeg arbejder ved en bilforhandler, og vi har en mand ansat i koncernen som kommer ud hvis der kommer kunder som brokker sig over at bilen ikke kører langt nok på literen, han er pensioneret færdselsbetjent og kan GODT køre bil, han får kunden ind på passagersædet og så kører de en tur på halvanden time, bykørsel, landevej og motorvej, og når de kommer tilbage så har han ALTID opnået det opgivne mål, nogengange endda opnået bedre resultat.. (fx. en ny BMW X1 han havde oppe på 23,2km/l med kunden)
    Bilproducenterne griber ikke bare tallene ud af luften, men laver rigtige test, ja det bruger professionelle chauffører og det er ikke på flade dæk i snevejr, men det er rigtige tal, når det så er sagt, så er det måske ½% af befolkningen som er gode nok bilister til at opnå det opgivede..

Big B -
    Du skal fylde tanken - nulstille triptælleren og køre et par 1000km og gemme dine brændstofregninger, og så efter et par uger eller en måned skal du fylde tanken igen, nu kan du så se hvor langt du har kørt/hvor mange liter du har tanket.. (km/l)

• #11   21. apr 2013 Det kommer vel også rigtig meget an på om man fylder bilen med alt muligt bras, om man tit kører med mange personer, hvor stærkt man kører overalt, hvilke dæk der er på, om der er eftermonteret alufælge osv?

• #12   21. apr 2013 Han behøver jo slet slet ikke at køre den tom, bare han fylder den op og nulstiller, efter 100 km kan han sagtens fylde på igen og så se.

• #13   21. apr 2013 der er mange meninger så jeg skal bare igang med at teste.

Jeg har tjekket dæk trykket, ingen alu fælge, jeg er alene i bilen, vejen til jobbet er lige ud af landevejen med 2 små byer.

• #14   21. apr 2013 fabrikkernes km/l målinger bliver ikke udført af prof. chaufører, eller med biler der er rippet og med samlinger tapet til og hvad folk nu ellers tror. de bliver udført på professionelle test centre,på rullefelt. og det er samme test der bliver brugt til alle biler. det var faktisk oppe og vende i et afsnit af fifth gear eller top gear for ikke så længe siden

• DisConFlubberated
    DisConFlubberated Hjælpe-administrator

Følger: 49 Følgere: 67 Biler: 2 Emner: 46 Svar: 5.725
    #15   21. apr 2013 Det vigtigste er at nulstille triptælleren når du tanker. Så er det pissehamrende ligegyldigt om du så kører 150 km eller om du kører 400 km. Når du så fylder tanken igen, dividerer du antal km fra triptælleren med antal liter benzin du har fyldt i tanken. For eksempel 350 km på triptælleren og der er fyldt 20 liter i tanken, dvs: 350 km / 20 liter = 17,5 km/L

Det er det, nogle de andre har prøvet at forklare, bare på forskellige måder...

Peter R - selvfølgeligt bliver det mere præcist, fordi det er under forskellige forhold.

• #16   21. apr 2013 At noget så simpelt som udregning af km/ltr kan ende i så mange indlæg.....

• Kim K
    Kim K Tilmeldt:
    jun 2003

Følger: 1 Emner: 4 Svar: 341
    #17   21. apr 2013 Ja den skulle da gerne gå mere end 14 km/l, især hvis du holder 80-90 km/t. Nå nu dæktrykket er i orden kunne det jo være stoppet luftfilter, en beskidt / defekt sensor eller måske en hængende bremser.

Den er god nok med den rapport Christiansen nævner, men problemet er jo ikke bilfabrikkernes fantasi og opfindsomhed nå de måler, men at lovgiverne levner plads i reglerne til det.

Med venlig hilsen Kim

• Bjerggaards

#19   22. apr 2013 Doktor J
    Du kan sige hvad du vil, men de test som producenterne selv står for, og laver, de er optimeret.. Og at en eller anden pensioneret færdselsbetjent kan klare gennemsnit på 1½ time er flot klaret. Men der er en stor tysk test (Som jeg desværre ikke kan finde) Og så er der den lille artikel fra FDM
    http://www.fdm.dk/motor/derfor-koerer-din-bil-kort-paa-literen

Listen over hvordan deres test udføres kan også læses derinde.

Og ja, man kan selv komme til at køre længere på literen, men derfor skal deres km/l opgivelser ikke lyve på den måde smiley

• #20   22. apr 2013 @Big B
    Det handler jo også om din køre teknik smiley

Min Skoda er sat til 13,9 km/pr. ltr, men jeg kan køre den helt op på 19,8 med blandet kørsel.

• Bjerggaards

#21   22. apr 2013 Danny H
    Er din skoda fra 00 eller deromkring ?
    For den gang var deres tal mere realistiske, og min egen space star, var opgivet til 14,5km/l, og den kunne også let runde 18 smiley

• #22   22. apr 2013 @Mr. Christiansen
    Min Skoda Fabia, St. Car er fra 2002, så godt gættet.

Med rette køreteknik kan man faktisk opnå meget, der til skal også huskes at have korrekt mængde luft i dæk, fjern tagboks når den ikke bruges, og køre så vidt muligt med lukkede vinduer samt tøm bagagerum for alt unødvendigt, (har man f.eks autohjælp er der ingen grund til at køre med ekstrahjul og donkraft, det kan sagtens veje op til 30 kg. alene, så her kan man spare lidt i gennemsnit også).

• Bjerggaards

#23   22. apr 2013 Danny H
    Helt enig, ens kørestil har meget at sige, men bil producenterne pynter idag alt for meget på tallene, hvilket gør det endnu sværre at komme i nærheden af deres tal, var lettere i "gamle" dage

• #24   22. apr 2013 Sikke da noget pladder at læse.. Ingen kildeangivelser, ingen data for hvilke bilmærker der er testet intet, Alle bilmærker lyver i følge denne test..

Eks: Der er forskel på km/l ved en Honda Civic 1,8 S og en 1,8 sport, grunden hertil er at Sport har Klimaanlæg.

Da BMW lancerede den nye 320ED lovede de 1600km på en tankfuld, og der var et bilblad som ville teste dette, og de hyrede en chauffør som fik udleveret en bil og så fik han en rute på 1600km som han skulle køre på 1 tankfuld og han kørte 1620km på den tankfuld.. http://www.motorbeam.com/cars/bmw-3-series/bmw-320d-covers-1600-kms-on-1-tank/

Jeg påstår ikke at der ikke er nogle firmaer som lyver og kommer med fiktive tal, og man skal da også gerne trække lidt fra det opgivede, men det er ikke bare grebet ud af den blå luft.. smiley

• #25   22. apr 2013 siger det igen, alle km/l er opgivet efter samme test som bliver foretaget med det samme udstyr, med samme programmer, og de bliver foretaget på et rullefeldt, efter en bestemt norm. i den test har de "taget" højde for vindmodstand osv. men de test bliver som sagt foretaget på et rullefelt så drop alle spekulationer om fabrikkernes "egne" test

• #26   4. aug 2013 I virkeligheden skal vi jo bare være glade for at de opgiver bilerne til at gå længere på literen! Det kommer os jo til gode når vi skal betale vægtafgiften!

• #27   4. aug 2013 Sorry! Grøn afgift!

• Kim K
    Kim K Tilmeldt:
    jun 2003

Følger: 1 Emner: 4 Svar: 341
    #28   5. aug 2013 Så har du nok ikke regnet på det Morten J, eller ikke køre du ikke ret mange km hvert år i din bil. Et trin i grøn afgift er ca. en tankfuld benzin i kroner og øre, så hvis man regner på det er det oftest en bedre fidus hvis bilen køre så langt som den står til. Selv har jeg betalt for meget siden 1997, jeg har kørt længere pr. liter end bilerne stod / står til, så jeg syntes måden det det gøres på nu er elendig.

Med venlig hilsen Kim

• #29   5. aug 2013 Jo men når bilerne nu engang ikke kører længere på literen, så gør det jo ikke noget at de bare opgiver dem til lidt mere, så vi slipper lidt billigere i afgift!

• #30   5. aug 2013 Husk også at tanke ved samme stander hver gang så bilen holder ens

Kommentér på:
Att alto ejere problemer med km/l

Annonce