{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.517 visninger | Oprettet:

Dæk ? Fælg gribbe ? {{forumTopicSubject}}

Hejsa..

Jeg ska ha nogle alufælge til bilen og har fundet ud af jeg skal have
7,5x16 foran og 9x16 bagpå.

så vil jeg smide 195/40 på foran og 215/40 bagpå

men nu da jeg sad og kiggede på dæk så jeg at man kan få dæk med fælggribbe..

jeg læste mig til at det beskytter fælgkanten, men nu hvor jeg skal have en LILLE smule stretch med de dæk jeg har valgt, skal man så købe dæk med eller uden fælggribbe ? kommer stretchen til at se anderledes ud med eller uden gribbe ?

Nogle er kan hjælpe? -

Nogle der kan af/bekræfte om man skal have samme profil foran og bagpå eller om man skal have større profil bagpå (f.eks. 45) fordi det er en bredere fælg?

Mvh

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Full skim coating a room, painting entire appartment and more 205 kr.
  • Fjernelse og omfugning gulv i bruse niché 3.500 kr.
  • Afløb - stoppet i bad (ældre dybt beton afløb er mit gæt) 1.250 kr.
  • Handyman 1.000 kr.
  • Reparation af Siemens iQ800 vaske/tørre maskine - formentlig skifte varmelegeme 1.300 kr.
  • Tv opsætning-montering 700 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Dæk ? Fælg gribbe ?
  • #1   14. jul 2013 Prøv og kig lidt rundt på www.tyrestretch.com for at finde ud af hvilken størrelse der passer til din smag smiley

• #2   14. jul 2013 profil er % af bredden så får at få samme højde skal du ha større profil på det smalle dæk.
    215/40-16 er perfekt til en 9" fælg. du skal ha 195/45 -16 i for for samme højde . fælg gipper har ikke den stor indflydelse på udsenet .

• #3   14. jul 2013 http://www.toyotaextreme.dk/daekregn.asp?ORGB=195&ORGP=45&ORGF=16&NYB=215&NYP=40&NYF=16 du kan beregne forskellen på div dæk her.

• #4   14. jul 2013 har kigget på tyrestretch.. vil gerne have stretch uden at man får den der vilde kant.. 185 ville være fedt foran.. men så skal man over i en 50 profil.. og det synes jeg sku er for højt.. så er kommet frem til det resultat jeg har fundet.. det er ikke meget stretch der kommer på.. ved ikke om det ødelægger stilen totalt det jeg har gang i ?

ningo - linket der er super fint, men hvad så når man kører 2 forskellige dækbredder ? smiley skal bare lige lære at bruge den beregner.. er lidt dum med det med et mål, dæk osv..

kan ikke rigtig se den store forskel med rullediametern km/t på speedo osv ?

• #5   14. jul 2013 Nicklossi:

Hvis du kigger her: Der er meget forskel på de to og dette er dog med 205 - 40 - 16

Hvorfor er der så meget forskel på det ? Jeg synes det er ldit for meget stretch.. men med det jeg har valgt er der jo næsten intet stretch.. dog.. det skal bruges til hverdag, så jeg ved ikke ? smiley Man skulle næsten op i en 8x17.. så ku man få 205 på så synes jeg det er fedt !

http://tyrestretch.com/wp-content/gallery/archive-7/9.0_205_40_R16.jpg

http://tyrestretch.com/wp-content/gallery/archive-7/9.0_205_40_R16_Dunlop_2.jpg

• #6   14. jul 2013 kig neden under der er alt inf , spedo forskel ,forskel i diameter, det hele.
    sætter du dit forslag på er dine forhjul mindre end baghjulene .
    fordi en 185ér er 50 i profil betyder ikke at der er mere gummi i højden ,da profil er % af breden på dækket.så hver gang du tager et smaller dæk skal du ha en højer profil for at opnå samme diameter.

• #7   14. jul 2013 så hvis jeg vil ahve det jeg ramte før. så 195 45 16 foran også 215 40 16 bagpå?

kommer det så ikke til at se dumt ud ? eller...

hvad sker der hvis man kører med 40 profil på begge ?

• #8   14. jul 2013 køre du med 40 profil begge steder bliver din forhjul mindre end baghjulene. tager du en 45 i for er forskellen 0.6%

• #9   14. jul 2013 men.. jeg forstår det bare ikke helt.. hjulene er jo samme tommer osv.. det eneste der er forskel er jo bredden.. en omgang på den ene er vel samme rulleafstand på den anden ? eneste forskel er jo bredden ? elelr er det mig der misforstår noget ?

• #10   14. jul 2013 ja eks 195/40 x16 betyder at dækket er 195mm bredt, højden/profilen er 40% af 195 =78mm høj. 215/40 x16 er dækket 215mm bredt højden/profilen er 40% af 215mm = 86mm høj . fordi profilen er % af breden skal du hvergang du tager et smaller dæk op i profil for at opnå samme højde på dækket da 40% af eks 185ér dæk bliver laver end et dæk på 195. dette er uanset sørrelse og brede på fælg 14,15,16,17" det har intet at sige.

• #11   14. jul 2013 arh nu er jeg med 40 er profilen som er 40% af bredden? korrekt ikke ?

dvs.. at hvis man stiller de to fælge med dæk ved siden af hinanden er de lige høje ?

forstået korrekt ?

• #12   14. jul 2013 ja hvis du tager en 9x16" fælg med 215/40 dæk og en 8x16" med 195/45 dæk er de lige høje når de står ved siden af henanden . hvor hvis du sætter 195/40 dæk på så er hjulet laver end den med 215/40.

• #13   14. jul 2013 ja okay så er jeg med.. så profilen bliver faktisk ens alligevel, også selvom det er 2 forskellige profiler, right?

så ved jeg da det.. det har jeg da lært en masse af så! smiley Jeg takker!

men skal jeg så have dæk med eller uden fælgribbe ? uden ikke ?

• #14   14. jul 2013 jep samme højde 2 forskellige tal . smiley mange dæk laves ikke uden fælg gribber, det kan sagtens bruges mine granada hjul er med gibber og stretch , men man lægger ikke mærke til at det er gibber kanter.

• #15   14. jul 2013 okay smiley

Jeg takker meget for læreingen ! Det hjalp mig meget med at forstå mht. dæk smiley nu skal jeg bare finde ud af hvilke der er gode.. om man skal købe konti eller hvad smiley

• #16   14. jul 2013 conti er et super dæk, osse lidt dyrt . personligt køre jeg med nankang ns2 på min hverdags bil og det synes jeg ikke er helt tosset i forhold til prisen og når man ved man køre hårdt på dem.
    køre med toyo på granadaen da de er de eneste der laver et bredt nok bag dæk til min 16" fælg, de køre osse pisse godt.
    hankook laver osse gode dæk. er ikke stor fan af michelin længer.

• #17   14. jul 2013 conti er dyre.. men er det ikke det værd ?

har hørt både godt og skidt om nangkang NS2.... toyo ved jeg ikke så meget om og hankook ved jeg heller ikke det store om..

Altså det jeg har arbejdet med michelin var rigtig lækkert dæk at monteree på fælge men mere ved jeg ikke.. smiley

• #18   14. jul 2013 nankang skal man ta for hvad det er det er møg billigt ,men de laver nogle størrelser som er velegnet til mindre tysker fælge . de bider ok i både tør og vådt føre , de kan larme en smule ,men ikke noget jeg synes er meget. man ka ntillade sig at køre lidt åndsvagt på dem da de er så billige.
    jeg er bare selv for nærig til at køre conti, men montere en del og det er et super dæk. michelin rejser sig tit når de kommer op i store størrelser og begynder at larme.

• #19   14. jul 2013 hvad koster conti mere pr dæk ? 300 kr mere en kang ? smiley

arbejde med conti i 2 måneder og nu er jeg så hos hyundai hvor vi arbejder med nokian og hankook dæk... synes de virker billigere og meget hårde.. monterede et michelling for 2 uger siden og det var meget mere fleksibelt osv smiley lækkert at arbejde med.. men hvis det skal stretches lidt så ved jeg ikke ? smiley

• #20   14. jul 2013 i 215/40 x16 koster conti 350 kr mere end nankang per STK. det er osse en slags penge at spare . men ingen tvivl om at conti er osse meget bedre ,men køre bare så frisk at jeg brænder dækkene af ret hurtigt og så kompensere jeg ved den lidt ringer dæk i erfaring med at køre race på gade og bane :).

• #21   14. jul 2013 jeg ved jo ikke hvordan jeg kommer til at kører.. er falken bedre end nangkang ?

Jeg ved hller ikek om jeg skal vente til det bliver sæson igen til sommerhjul.. får først pappet i september ca.. og vognen står allerede på stål + vinter... så ved ikke om jeg abre skal sætte penge til side og købe næste år, eller nu, samle dem også lade dem ligge ? smiley

hos sortedæk.dk koster konti i 195 45" kun" 750 kr smiley

Kommentér på:
Dæk ? Fælg gribbe ?

Annonce