Endnu en konkurs .... {{forumTopicSubject}}
Følgende er taget fra TTN's nyhedsbrev i dag. Det er sgu sørgeligt som det går.
Østjysk vognmandsfirma lukker og slukker
Jan Hedegaard i Hasselager har begæret sig selv konkurs.
Krisen er hård ved den danske transportbranche i øjeblikket, mange af virksomhederne har sidste år haft et usædvanlig hårdt år. Derfor er der mange som nu lukker ned, mere eller mindre frivilligt tvunget af omstændighederne. Den østjyske vognmand, Jan Hedegaard i Hasselager er en af dem, der netop har valgt at indstille driften. I onsdags er vognmandsfirmaet blev erklæret konkurs ved Skifteretten i Aarhus, på baggrund af en konkursbegæring, som vognmanden selv har indgivet til Skifteretten. Det østjyske vognmandsfirma er en personlig drevet virksomhed, der er etableret tilbage i februar 1989, og som råder over 13 tilladelser til godstransport mod betaling.
Kurator i konkursboet er advokat Børge Jørgensen fra advokatfirmaet Advodan i Horsens.
dec 2008
Følger: 61 Følgere: 59 Biler: 3 Emner: 33 Svar: 1.145
jun 2006
Følger: 15 Følgere: 15 Biler: 2 Emner: 70 Svar: 797
okt 2007
Følger: 22 Følgere: 20 Biler: 3 Emner: 173 Svar: 843
jul 2007
Følger: 12 Følgere: 11 Emner: 23 Svar: 2.568
Tja og Jan har aldrig været den der har skejet ud til højre og venstre og spillet smart, det er bestemt mit indtryk, at han har drevet en fornuftig forretning.
mar 2008
Følger: 33 Følgere: 35 Biler: 1 Emner: 71 Svar: 3.130
jun 2006
Den er nok overtaget af polakker og andet godtfolk fra øst europa..
dec 2009
Følger: 22 Følgere: 21 Emner: 23 Svar: 411
Man kan godt være lidt trist på hans vegne over at han ikke har fået lavet det oim til et A/S eller Aps.. Nu ryger det meste for ham..
Kan ikke lade være med at konstatere at han bla også kørte for Freja !! De er satme ikke gode for de danske vognmænd..
okt 2007
tjaa jeg har os kun hørt at han skulle være stabil...
æ-hyller...
du har desværre nok ret..
går jo på skole med buskørekort og i den sammenhæng kom der en fra 3 f og skulle undervise os i arbejdsret osvosv
og til sidst fik vi love at se statistikker osv
og de svarede spørgsmål og ham fra 3f sagde i følge deres statistikker fra told og skat samt deres bruger osv der regende de med at der blev 1500-2000 flere arbejdsløse chauffør i 2010 og der i mellem er der 5-10% små selvstændige vognmænd...
det er meget uhyggeligt...
dec 2009
jan 2008
Følger: 9 Følgere: 8 Emner: 63 Svar: 1.476
okt 2007
hva tråd høre den til????
jun 2006
Æ'hyler - budget
Men ja du har ret.. det er nemt at bruge flere penge, det er straks sværere at bruge færre..
dec 2009
I denne tråd : Nyt job !! Wuhuu
aug 2004
Følger: 40 Følgere: 39 Biler: 2 Emner: 49 Svar: 1.745
okt 2007
tja, men et eller andet sted så har alle gået og ventet på hvornår ballonen skulle sprænge da der har været alt alt for mange vognmænd / biler på gaden det sidste år før krisen....
og sagt måske lidt hårdt så blir alle de brådne kar sorteret fra nu, ja tænker på dem der har kørt med skrændtene moms regnskab i flere år...
(ikke at jeg siger folk skal hånes eller noget, jeg syns os det er surt)
men brancen trænger til et nyt pust...
jul 2007
Ja det undrede også mig, at han ikke har fået flyttet det i selskab mens tiderne var bedre. Men det er sgu da sørgeligt, Jan er helt bestemt en ok fyr og god at arbejde for, efter hvad jeg ved.
Desværre er det jo oftest den slags der rammes først.
Hyler
Det er allerede momsen der slår folk ihjel nu, den moms der har været udskudt skulle betales i december og det kan folk ikke - Rigtig mange har jo bruget de ekstra penge i kassen til at betale driften. Det var ligesom at pisse i buskerne med den forlængede frist på moms og skat. Det var intet værd når perioden ikke var længere.
feb 2006
Følger: 67 Følgere: 64 Biler: 2 Emner: 310 Svar: 2.510
jun 2006
Kørte selv for en på et tidspunkt og det var lokums aftale der ville noget, fast timeløn og ikke noget tillæg for xtra timer, ikke noget xtra når jeg skulle overnatte i bilen, skete så kun engang imellem, men alligevel.. Der var så nogle goder men det var dem der kørte til sverige der fik dem, på færgen bl.a. madkuponner osv. Og jo bilerne var jo gode at køre i og vi havde mere eller mindre frie hænder til at gøre hvad vi ville med dem.. Kørte selv til Jylland..
Men da jeg startede der var jeg stadig ny i lastbil branchen og vidste ikke bedre, det gør jeg heldigvis nu..
Det skal siges at han kører med overenskomst nu.
jul 2007
Debatten pro kontra lokumsaftaler tror jeg ikke vil skal starte, for jeg er slet IKKE enig i din holdning. Hvis alle betalte hvad de skulle, så var der langt færre danske biler og chauffører tilbage.
Konkurrencen er så hård i dag, at det kun er de færreste der kan betale det 3F foreskriver og det er kun inden for ganske få områder kørslen giver nok til at det kan lade sig gøre. Jeg ved godt, at Torben betaler hvad han skal, men I kører også distribution og jeg vil gerne gøre klart, at jeg hellere vil gå på kompromis med lønnen og så slippe for at køre 30-40 steder om dagen - Så kalder i mig bare morakker til i bliver hæse, det rager mig en blomst.
Overenskomstkravet er noget af det der med til at tage livet af vognmandsforretning lige nu. 3F har aldrig holdt sig for gode til at begære en vognmand konkurs hvis et medlem efter 3 års ansættelse pludselig kom tudende ind i afdelingen fordi han var blevet uvenner med vognmanden.
Så at lokumaftalerne har skylden den køber jeg ikke, dertil ved jeg alligevel for meget om økonomi i en transport forretning. At man mener det modsatte, er et udtryk for manglende indsigt i det at drive forretning og et udtryk for et rødt politisk ståsted hvor man ser sig selv som den der død og pine skal bekæmpe kapitalismen (vognmanden) - Forklar mig lige engang, hvordan højere omkostninger skulle kunne forhinde konkurser og forbedre konkurrenceevnen overfor billige østbiler.
Jeg glæder mig til svaret. ;-))
jul 2007
Og nej, folk kan ikkebare skubbe momsen en gang mere, for SKAT er på jagt efter dem der allerede skylder. Dem der går kolde pga moms nu, det er nogen af dem der ikke har betalt i december og som kan se de heller ikke kan betale her i februar/marts.
jun 2006
Har ikke noget imod at køre for en lavere timeløn, men vil godt have xtra for overarbejdstimer.. Så man ligesom føler at der bliver sat pris på det..
jul 2007
Det er da klart der skal være rimelighed i tingene - Alt andet er jo for dumt. Det jeg ser som en mulig styrke i en lokumsaftale er jo netop, at man er to til at lave den, chaufføren OG vognmanden og derfor kan man lettere selv være med til at præge den.
Jeg vil da gerne pointere, at jeg på ingen måde er fortaler for de der lokumsaftaler hvor man kan få 12.000 og fri personsøger for at køre fast syd italien og aldrig være hjemme. Det er slet ikke det jeg snakker om.
Nu har jeg lige været ved en vogmand hvor lønnen bare var lige efter bogen og når jeg ser på hvad jeg har tjent der, så kan jeg sgu godt forstå danske vognmand går konkurs. Lønnen har jo nået vanvittige højder og det er da lækkert at score kassen, men hvad er det værd hvis man ender som arbejdsløs?
jun 2006
Morten S
Der er vi så hjertens enige, vil hellere tilpasse lønnen og så beholde arbejdet hvis det altså er et jeg er glad for.. Men nu er jeg ikke inde i timeløns satserne.. hvordan er det de er nu om dage..? er et par år siden jeg kørte udelukkende som chauffør..
jul 2007
Normaltimer 125. 35
3 næste 157.45
Resten 204.10
Det er sådan jeg mener det er.
jun 2006
Morten S
Okay mange tak.. :o)
jul 2007
Jeg synes du skal smide dine "røde" fagforeningvenlige synspunkter i den tråd der er beregnet til det. Det er tydeligt DU ikke ved hvad du snakker om!
Jeg, om nogen, læser masser af regnskaber og rent faktisk så ved jeg noget om de tal der står deri og hvordan de skal læses - Gør du også det? Eller ved du kun det du har fået fortalt i 3F - For de ved nemlig ikke noget om økonomi, for ser du Micky, langt de fleste i de lokale afdelinger, det er uuddannede tidligere tillidsfolk, uden faglig belæg for det de ofte udtaler sig om.
De lønninger som 3F vil påtvinge branchen, de har under opturen nået et unaturligt højt leje og så er den historie ikke længere.
Jeg har lige her før jul tjent 11.000 på en uge - Synes du det er rimeligt for at sidde på sin røv i en lastbil? Jeg synes da en månedsløn på 40-45.000 er dejligt at tænke på - Men har du overhovedet en ide o, hvor mange penge sådan en bil skal omsætte for at man kan betale den løn? Mit gæt er, at det aner du ikke en hujende fis om. Du ved kun, at du som stakkels arbejder skal presse citronen mest muligt og når su så ingen job har, så piver du også.
Det er sgu da ikke så mærkeligt, at den danske transport branche er ved at uddø med den indstilling.
jun 2006
Well.. som tiderne er nu, tror jeg der er mange der hellere vil gå ned i løn end at skulle gå arbejdsløse.. Hvis alle på en arbejdsplads gør det solidarisk kan det måske reduceres til at være lidt og kan man dermed beholde ham der ellers skulle blive fyret vil det vel være at foretrække..?
Men det kan være jeg er helt galt på den..?
jul 2007
I øvrigt, så var der rigtig mange chauffører der under krisen fik væsentligt mere end 3F's satser. Det er muligt det ikke er sådan i din branche, men det var det i transportbranchen. Folk skiftede job efter hvem der ville betale mest. Så stop den "røde" brandtale - For den holder ikke !!
jul 2007
Du er overhovedet ikke galt på den. Hvis man foretrækker støtten fremfor en mindre lønnedgang, så er men jo dum!!!
Sjovt nok, så er 3F gerne med til at indføre fordeling - Det giver da også en nedgang i indtægten, men det er sjovt nok noget helt andet - Udelukkende fordi det er godkendt af dem. - Fjolser!
jun 2006
Morten S
Tak for det.. Blev lige bange for at jeg var helt galt på den.. :o)
jul 2007
Slet ikke, jeg har snart været med i 20 år som aktiv i branchen og jeg ved godt hvem der nemmest får job i både op og nedgangstider - Og det er ikke fagforeningsidioterne, det ligger helt fast. Det er dem man først skiller sig af med og sidst ansætter igen.
Men lad bare folk råbe. Jeg går hellere en sjat ned i løn, end jeg hænger på støtten i flere måneder og så kan folk da blive lige så forargede de lyster, det rager mig da langsomt. Jeg har aldrig været uden job i længere perioder og det er der alligevel nok en grund til og det er ikke fordi jeg har kørt gratis, for det har jeg aldrig haft råd til.
jun 2006
Morten S
Har nu heller aller været uden job i en længere periode, men denne her gang er det sgisme en hård nød at knække.. har nu gået siden marts og er ved at blive skør af at ligemeget hvor jeg vender mig hen er det et afslag..
Også selvom man snakker løntilskud og alt sådan noget.. ADR, Truck, Kran, bare jeg har en kontrakt.. ellers er der lukket for kassen..
jul 2007
Altså siden marts 2009? Det var sgu længe. Så længe ar jeg aldrig gået, heller ikke under de sidste kriser.
jun 2006
Morten S
Ja siden Marts.. "sad but true".
Men igen svært når man ikke rigtig kender nogen indenfor branchen.. kørte en del af Palle Paghs gods til Sjælland Men de er jo overtaget af Ole Larsen og han mangler ikke folk.. Det skulle ellers være et rigtig godt sted har jeg hørt..
jul 2007
Ole Larsen er bestemt et godt sted, men der tror jeg nu det er svært at komme ind uanset om det er krise eller ej.
Kørte du for Palle Pagh dengang?
Det er faktisk ikke længe siden, at der var en af J H Transports folk der sagde de muligvis manglede en - Men den er jo nok væk nu.
dec 2009
Det vigtigste må da være at bevare arbejdet på danske hænder !! Jeg vil heller gå ned i løn end at gå på støtten da !!
Men undre mig hver gang jeg høre om folk i alle brancher der ikke vil gå ned i løn for at bevare deres job.. Hvad tænker i på folkens..
Og nu forventer folk ovenikøbet en lønstigning på et par % ved de kommende overenskomster !! De må sgu da have et fuldstændigt fjernt billede af virkeligheden !!
Nå men det er bare min tanke !
jun 2006
Ja, nej jeg kørte ikke for ham, kom bare tit tilbage fra Nr. Snede med tom bil og slog så et smut ind omkring odense og tog et læs med til coop i Brøndby..
jul 2007
Jeg fatter det heller ikke
Jeg læste lige den anden dag, at medarbejderne ved Danish Crown havde accepteret ikke at stige i løn nu her - Men det er nødvendigt de går 25 kr ned i timen, for at DC kan bevare konkurrenceevnen. De høje danske lønninger der er et resultat af opturen har gjort, at deres omkostning pr kg slagtet kød nu er så høj, at det er billigere at køre slagtesvinene til Tyskland og Polen og få dem slagtet og forarbejdet der. Hvem bliver lykkelig af det. Ja altså bortset fra Vinderslev og Kent Ottesen.
Fint man vil holde på sine overenskomstmæssige rettigheder, men så drop tuderiet når jobbet det ryger!
jun 2006
Så må der jo snart være job at hente hos Ottesen eller Vinderslev..
dec 2009
Tja ved ikke hvad jeg skal svare dig !! Dagpenge eller arbejde !!! Så hved jeg godt hvad jeg vælger !!
Vil dog lige sige at jeg nu arbejder til overenskomstløn !!
jun 2006
Jeg er på bissen, så ved godt hvad jeg vil vælge.. :o)
jun 2003
Følger: 32 Følgere: 32 Biler: 5 Emner: 33 Svar: 253
Vi har været inde i en periode, hvor der var masser at lave, dette er vendt nu, og derfor skal arbejdsstyrken skæres ned igen.
Lønnen kan derfor sagtens forblive den samme, når først fedtet er skået fra. og her mener jeg at de biler der er for meget på vejen er væk.
Når det er sket, vil markedet blive stabilt igen.
Lønnedsættelser og lokumsaftaler, er som at tisse i bukserne, det kan holde liv i firmaet lidt længere, i håbet om at de andre lukker inden man selv bliver nød. Intet andet.
Jeg sidder iøvrigt også selv med regnskab for firmaet, og lige nu ser det sort ud ja, for der er intet at lave. Når der er, så er det faktisk slet ikke så dårlig en forretning
Talte med en vognmand idag, som har kørt ved dsv i 26 år, ene og alene, aldrig købt flere biler eller andet, men holdt jordforbindelsen som han siger det, og han kunne da mærke krisen, men var fortrøstningsfuld, og var ikke bange for krisen.
Det er pisse surt at tænke på at vi er for mange chauffør, men sådan er det altså nu engang. Vi må bare håbe at de der ikke får jobs kan finde andre erhverv at slå sig ned i, om ikke andet for en tid, til vi får endnu en global bobble...
jun 2003
Vi har været inde i en periode, hvor der var masser at lave, dette er vendt nu, og derfor skal arbejdsstyrken skæres ned igen.
Lønnen kan derfor sagtens forblive den samme, når først fedtet er skået fra. og her mener jeg at de biler der er for meget på vejen er væk.
Når det er sket, vil markedet blive stabilt igen.
Lønnedsættelser og lokumsaftaler, er som at tisse i bukserne, det kan holde liv i firmaet lidt længere, i håbet om at de andre lukker inden man selv bliver nød. Intet andet.
Jeg sidder iøvrigt også selv med regnskab for firmaet, og lige nu ser det sort ud ja, for der er intet at lave. Når der er, så er det faktisk slet ikke så dårlig en forretning
Talte med en vognmand idag, som har kørt ved dsv i 26 år, ene og alene, aldrig købt flere biler eller andet, men holdt jordforbindelsen som han siger det, og han kunne da mærke krisen, men var fortrøstningsfuld, og var ikke bange for krisen.
Det er pisse surt at tænke på at vi er for mange chauffør, men sådan er det altså nu engang. Vi må bare håbe at de der ikke får jobs kan finde andre erhverv at slå sig ned i, om ikke andet for en tid, til vi får endnu en global bobble...
Kan man som vognmand ikke drive en forretning, med en mand bag rattet til 130kr i timen, gør man det forkert. (eller rettere det er et udtryk for for mange om buddet, der derfor underbyder hinanden mere end de selv har råd til) og derfor må man fyre vedkommende og køre bilen selv.... ret simpelt.
Det er sku da ret simpelt, ser man på håndværkere, samt mange andre fag, så er vi voldsomt bagud med lønningerne. Og helt ærligt så er det sku bare et tegn på at håndværksfaget er bedre til at sætte grænser for at underbyde hinanden.
disse, vælger også i tiden nu at skære i arbejdsstyrken.
problemet er, at alle fag er kædet sammen, så går det dårligt i den ene smidter det af på de andre.
Der er iøvrigt ikke meget rød fane snak i det....
jul 2007
I teorien har i da fuldstændig ret - Desværre er der bare ofte temmelig langt fra teori til virkeligheden. I forudsætter at en masse "hvis'er" er opfyldt og alle disse "hvis'er" ligger til grund for jeres opfattelse af hvordan tingen burde se ud. Men hør nu her, jeres "hvis'er" er ikke tilstede og derfor kan man ikke overføre jeres holdninger til praksis. Nu vil nogen så sige, jamen hvorfor ikke og svaret er lige for. Hvis tingene var som i snakker om, så ville de danske chauffører der var tilbage givetvis få det samme i løn, nemlig det fulderikkerne i 3F har bestemt men det er ville være langt færre danske biler og danske chauffører.
Charmen ved at være en del af EU er, at enhver kan hente sin transportør i et andet EU land og eftersom Danmark er bland de absolut dyreste, så skal man ikke være professor i økonomi for at regne ud, at der ville være penge at spare ved at bruge vognmænd der ikke var danske.
At lokumsaftaer er så udbredt, det er en bivirkning ved den frie konkurrence og det er et faktum og så kan i hyle og danse og slå på tromme. Såfremt alle vognmandsforretninger skulle kunne bære de samme omkostninger, så ville det kræve, at der var fuldstændig enighed om priserne - Det er kartel dannelse og i strid med lovgivningen.
Jeg gentager lige, jeg er ganske enig med jer i teorien, men det holder ikke i virkeligheden,
Og hyler, fint nok du ikke giver meget for mine 20 år i branchen, det har du lov til at mene - Men husk lige på, at jeg har været på begge sider af skrivebordet, måske det er derfor jeg magter at se det fra begge sider og måske er det derfor jeg ved, at vognmænd ikke er sådan nogen kæmpe fede egoister der vælter sig i penge. Det kan godt være at din vognmand gør - For alle ved jo, at netop han har ført sig frem i stor bil og hvad har vi - Men der er langt mellem den slags.
Micky
Fint nok du er sur på arbejdsgiverne, men hvorfor dropper du så ikke dit job? Hvorfor skifter du ikke branche? Hvorfor lave noget der gør en så sur og indebrændt, det gad jeg sgu ikke. Og ja, du har ret i jeg har været vognmand, både med en og med flere biler og jeg har siddet som leder i en virksomhed i transportbranchen og jeg har været disponent, så jeg ved temmelig meget om priser og indtjening i en transportforretning, det gør du tydeligvis ikke. Du lever nemlig i en naiv verden hvor arbejdsgiveren ALTID er af det onde og han skal bare bekæmpes og slippe slanterne. JEG mener, at det er udtryk for uvidenhed.
Jeg er vokset op med en far der var tillidsmand i en stor dansk transportkoncern, så jeg ved udemærket hvordan systemet fungerer - Måske det er derfor mit syn er lidt mere nuanceret end som så.
Min personlige holdning til den her debat er, at når alt kommer til alt, så kan en dansk chauffør sagens klare sig selvom inflationen æder lidt af en købekraft - Kan man ikke det, så har man sgu nok spændt skruen for hårdt mens det var gode tider. Og det er jo da selvforskyldt, hvis man er redet med på bølgen af overforbrug. Enhver normalt fungerende menneske ved, at efter en optur, der kommer en nedtur, sådan har det altid været og sådan vil det fortsat være - Havde man ikke regnet med det, så vil jeg vove den påstand, ta man er direkte uintelligent!
jul 2007
Faktisk er jeg overordnet enig i, at brugen af lokumsaftaler KAN være ligesom at pisse i bukserne, men du er nød til, at erkende, at nogen af dem der bruger det for at overleve, rent faktisk også overlever på den måde, netop fordi de ved at skær i deres omkostninger kan klare sig gennem en krise hvor priserne er presset. Jeg siger ikke, at det er den eneste rigtige måde at gøre det, men der er heller ingen lærebog der siger at det er den mest forkerte måde at gøre det.
Der er ingen belæg for at sige, at de vognmænd der bruger lokumsaftaer også er dem der knækker nakken. Der er vognmandsfirmaer der har kørt med alternative aflønninger i flere generationer, det alene fortæller, at din tese ikke er 100% vandtæt.
Men jeg er da enig i, at det er en naturlig proces der pågår og at den grundlæggende er sund for branchen, det er bare ikke sjovt mens det står på.
Din historie med vognmanden der har kørt for DSV er da vældig god, men ikke videre brugbar, for ser du, har man kørt for DSV i 26 år, så har man i den grad været med til at sætte markedet under pres, eftersom de stort set altid har været blandt dem der betaler ringest og det er et faktum. Sådan er det også i dag, DSV har sat prisen ned 2 gange i efteråret og så fik den lige 3 % her ved årsskiftet, prisen er nu lige så langt nede ved DSV som den var for 8-10 år siden andre steder. Der udover så betaler DSV ikke olietillæg og mange af ventepengene har man også afskaffet.
Det kræver ikke en eksamen i regnskab, at regne ud, at en fuldt finansieret gennemsnits bil med en chauffør på overenskomsten IKKE kan hænge sammen ved kørsel for DSV. Så din gut her, han er en af dem der er skyld i branchen lider så meget som den gør - Og så er jeg faktisk ligeglad med han har drevet forretning i 26 år, for det har været på et dårligt grundlag og på bekostning på nogen andre ting, ellers havde det ikke kunnet lade sig gøre - Det er såre simpelt!
jul 2007
Jamen der er da ingen der ved hvordan jeg har betalt mine folk, altså udover dem der har været ansat under mig. Og det er da fint du mener jeg har en generel holdning om at love og regler bare skal brydes, men det er jo ikke noget du ved noget om - Du ved udelukkende hvad holdning jeg har til lige nøjagtig det er her emne. Men jeg indrømmer da gerne, at jeg finder overenskomstkravet bag på tilladelsen fuldstændig latterligt.
Karteldannelse er forbudt, altså må man ikke aftale faste/generelle priser i en given branche, i dette tilfælde vognmandsbranchen, men man pådutter folk nogen bestemte omkostninger, som på den måde vil påvirke prisniveaut - Det er da for langt ude.
Jeg er fortaler for den frie konkurrence, uden politisk indbladning og anden overformynderi, alt andet er socialistisk og det finder jeg afskyeligt. For dem der ikke har fulgt med i hvad der sker og er sket ude i verden, så kan jeg fortælle, at socialismen er så godt som død og i stort set alle de samfund der har været kørt socialistisk, har fattigdom været udpræget. Til gengæld var stort set alle lige fattige - Hvor fedt var det lige?
I skal jo huske på, jer der har den der lidt? venstredrejede holdning, at den netop tager udgangspunkt i socialisme - Desværre er det nok de færreste der har sat sig ind i hvad det betyder.
Og så er det da lidt sjovt, at folk kan hidse sig sådan op over at vi er nogen der frivilligt gør hvad vi kan for at kæmpe med og for nogen af de vognmænd der hellere vil ansætte danskere fremfor billig udenlandsk arbejdskraft. Men vi kan jo tage debatten når I står uden job fordi jeres vognmand taber til en billig udlænding, for det rammer også distributions kørslen, det er kun et spørgsmål om tid.
Men Hyler, det er da lidt tankevækkende, at du bestemmer, at hvis jeg var leder i en virksomhed, så ville det være et crap sted at være - Det er noget du bestemmer udelukkende fordi jeg ikke gider overenskomstkravet - Er du fuldstændig ligeglad med alt andet end lønnen? Er du ligeglad med hvordan du bliver behandlet? Hvordan arbejdsmiljøet er hvor du arbejder? Og er du ligeglad med, at du måske kunne tjene flere penge end du kan på overenskomsten?
Jeg VED nemlig, at mangt en fagforeningsrytter er sprunget glad og fro på en lokumsaftale, hvis den har givet ham mulighed for at lave mere guld end overenskomsten og det finder jeg pisse dobbeltmoralsk, man vil gerne andet end det 3F siger hvis man på den måde kan tjene ekstra skaller, men man vil ikke den anden vej i de perioder hvor det kan være nødvendigt.
Faktisk, så har jeg ikke brugt opturen til at presse højere løn igennem til mig selv, selvom jeg sagtens kunne, men som det efterhånden tydeligt fremgår, så tænker jeg lidt længere end til min egen pengepung - Det er der desværre ikke mange danskere der gør. Det er nemlig blevet et spørgsmål om, at chefen bare skal bløde kassen, for han er alligevel et fjols.
jul 2007
Jamen det var skam ikke fordi jeg ikke kan unde Torben en stor bil, det kan jeg sagtens, det var mere som et eksempel nu hvor Micky stillede tingene op som at det altid er sådan - Det er det bare kun sjældent.
Men på den måde, kan man jo sige, at din vognmand er med til at fremelske det had der er til arbejdsgivere/vognmænd, jeg ved at der har været masser af snak om lige netop Torben - For Hyler husk på, han har ikke fået alt det kørsel han har i dag fordi han er den dyreste - Nok snarere tværtimod!
Og nej, det er ikke et korstog mod hverken dig eller Torben - Det er udelukkende et godt eksempel på hvorfor der er så mange chauffører der hader deres vognmand.
Og der udover, så vil jeg vædde en skumfidus på, at den da Torben siger til dig, at kørslen er budt så langt ned, at han er nød til at ansætte en tysker eller hvad fanden ved jeg hvis ikke i vil gå ned i løn, så er det, lige nøjagtig det i gør - For ligesom alle andre mennesker, så har i også udgifter der skal betales og det er bare de færreste der har råd til at gå på støtten når de skal starte med at afspadsere 5 uger. Så har man bedre råd til, at gå en smule ned i løn og det er lige netop derfor det sker og det ganske naturligt og menneskeligt. Især i en tid hvor det er svært at få et nyt job.
Det er bare alt for let at sidde i et velbetalt job, med mange timer og pege fingre af alle andre og det de gør. Det er mangel på empati!
Jeg ved nemlig udemærket hvor mange penge i tjener og så kan man jo spørge sig selvom ikke i burde dele med nogen af jeres kolleger der ingen job har, ved at gå på f.eks. 4 dages uge, det er jo den slags fagforeningen er fortaler for også - De så jo helst at man ingen overtimer har spå der kunne komme flere i arbejde - Men nææ nej, man ville ikke dele kagen med andre man vil selv ha' det hele. Det er der ikke meget solidaritet over - Hvilket hænger dårligt sammen med den ellers socialistiske tilgang til tingene. Det kan man så tænke lidt over!
jul 2007
Du lever i en bobbel hvis du på den måde drager konklusioner, jeg har ALDRIG haft EEN utilfreds medarbejder, tværtimod.
Men drøm du bare videre.
Du ville alligevel aldrig blive medarbejder hos mig, jeg gider ikke regelryttere, det er livet alt for kort til, jeg foretrækker folk der kan og vil tænke selv, der ved hvad fleksibilitet betyder. At man udelukkende læner sig op af regler og det fagforeningen har sagt er for mig uselvstændigt.
Men sådan er vi jo så forskellige.
jul 2007
Hahahahahaha
Jamen fint nok du har så høje tanker om Torben, jeg håber da du har ret.
Hvad mig angår, så har min indstilling intet med min privatøkonomi at gøre, jeg kan sagtens leve af støtten, faktisk kan både konen og mig gå på støtten, bevares, vi bliver da fede af det men vi kan leve og betale vores regninger.
Faktisk har jeg gået helt uden indtægt siden den 21/12 da jeg stoppede ved Rise og sådan er det fortsat, der er nogen teknialiteter i forbindelse med A-kassen der gør, at der ikke er helt klarhed over alting i forbindelse med tidligere ansættelses forhold og derfor får jeg pt. ikke en krone. Og kontanthjælp kan jeg ikke få. Men har du set mig pive? Nææ, ikke en eneste gang.
I øvrigt er det en kæmpe fordom, at lokumsaftale er det samme som lavere løn. Du ved godt at fordom er det samme som uvidenhed ikke? At du mener, at en lokumsaftale altid er dårligere end overenskomsten, det beviser bare hvor meget lort du er blevet bildt ind i din fagforening og så er den ikke længere overhovedet - For 3F glemmer nemlig at fortælle om de lønaftaler de støder på, der giver flere kroner end deres overenskomst, ligesom de glemmer at fortælle deres medlemmer om de lokalaftaler de laver der stiller deres medlemmer dårligere.
Som jeg har nævnt tidligere, så var min far tillidsmand i mange år og min svigerfar var end dog meget aktiv i 3F i Århus, så jeg ved udemærket hvordan systemet er og fungerer. Desværre, så er der mange som dig og Micky, som æder alt råt der kommer fra fagforeningen.
Da jeg kørte ved Dania Trucking, der lavede jeg KASSEN, jeg fik mere end dobbelt så meget pr. døgn når jeg holdt weekend ude end en på overenskomsten gjorde - Sjovt nok, så var der ikke en kæft der sagde noget til det, heller ikke selvom vi i flere år kun kørte med en normaltime sats og en overtidssats, faktisk stod folk i kø for at få et job der. Sjovt nok var der også en del regelryttere i mellem, men pludselig så var det ikke så vigtigt at vi kun kørte med 2 satser - Bare de kunne lave kassen. Føj for fanden!
Fint i holder desperat fast i overenskomsten, men så lad være med at hop med på vognen så snart der er mulighed for at tjene en ekstra femmer!
jul 2007
I øvrigt så er det jo tydeligt at det jeg sidder og poster ikke bare er tom snak. Havde det været det, så var jeg jo nok blevet ved Rise. Den sidste uge jeg kørte for ham tjente jeg kr. 11.000. Men ved du hvad, penge er bare ikke alt.
Jeg vil 5 gange hellere tjene en sjat mindre, eller arbejde en smule mere for de samme penge og så ha' en chef med et normalt fungerende hoved!
Folks desperate higen efter den "rigtige" løn, er det der gør, at nogen vognmænd behandler deres folk ringere end det skidt de træder på når de går på gaden. Hvor fedt er det lige?
Jeg vil sgu behandles ordentligt og det er ikke til debat overhovedet og skal det koste en 5'er i timen, jamen så fint med mig. Jeg er noget så ligeglad med penge, det er noget man lærer når man har haft rigtig mange penge og der efter været gået på røven. Så lærer man på den hårde måde, at penge er så uendeligt ligegyldige!
Og nej, jeg har ikke været gået på røven med en transportforretning, inden nogen nu begynder at lave gode historier.
jul 2007
Jamen jeg tror da ikke der er ret mage vognmænd der fra dag 1 har bestemt de vil omgåes reglerne på tilladelsen, jeg tror det er noget der kommer senere. Og jeg tror der er lige så mange grunde til det som der er vognmænd der gør det.
Så jeg tror ikke der findes et endegyldigt svar på det.
Men altså det er noget alle gør i en eller anden stil. F.eks. er der mange vognmænd hvor man kan få bilen med hjem og så skal man lige skrive en time mindre på eller hvad ved jeg - Det er jo heller ikke iorden.
Og stadigvæk, så er de ringen der siger, at en alternativ lønaftale altid er dårligere end overenskomsten - Husk lige det! Faktisk har jeg postet et eksempel højere oppe!
Men jeg synes da du selv skal købe en bil, så kan vi jo snakkes ved når de første 12 måneder er gået, hvis du overlever så længe. Det er nemlig slet ikke så enkelt som du gerne vil fremstille det og det tror jeg først går op for mange når de er igang og så kører toget og så kan man ikke bare stoppe igen for så ender man med stort tab og mega gæld og det er det vel de færreste der har lyst til?
jun 2003
jul 2007
Tilbage i 94/95 hjalp jeg med at styre og planlægge ved Brdr. Skals I farsø, det var mens det gik allerstærkest der oppe og så har jeg siddet bla ved BHS i Hasselager på import fra Sverige.
I mellem de to var jeg medejer af en vognmandsvirksomhed og senere har jeg så stået for den dagligeledelse i 2 Kurerfirmaer, det ene med 18 biler var jeg også disponent i.
Der udover har jeg så haft nogen leder og mellemleder jobs i andre brancher.
Endnu en konkurs ....
Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside