{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.946 visninger | Oprettet:

Bøde for at snakke i mobil under kørsel {{forumTopicSubject}}

Så blev sagen afgjort i byretten, om at en mand formodentlig havde snakket i håndholdt mobil under kørslen - Det kom byretten frem til at han havde gjort.

http://www.dr.dk/Nyheder/Indland/2013/10/15/204012.htm

Håber næsten at sagen kommer for landsretten, ellers kunne man fristes til at formode at vedr. mobilsnak under kørsel, så er der omvendt bevisbyrde ud fra den her dom.
Om ikke andet så at der kommer en fortolkning af reglerne, forarbejderne og tidligere praksis, og nu den seneste dom på området.

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Nedtagning af 9x lamper 1.000 kr.
  • Fjerning af kalk i bruser 800 kr.
  • Opsætning af køkkenlåge som er faldet ned 1.000 kr.
  • Reparation af vaskemaskine 900 kr.
  • Eftersyn af knallert/scooter (Gilera Stalker 2006) 680 kr.
  • Skifte toilet 1.200 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Bøde for at snakke i mobil under kørsel
  • #1   15. okt 2013 Mange betjente er idioter og skal bare dele bøder ud for at tjene penge til staten åndssvagt korrupt!
    - alle betjente skal udstyres med kamera som filmer konstant! bum bum kommer han gående hen til bilen eller kører bag ville det måske være muligt at se om det var håndholdt eller hvis han går hen til bilen og så kigger ind self. ville man måske kunne se om der er håndfrit system i bilen også.. så skulle de bare have sparet alle de fotovogne! XD

• #2   16. okt 2013 Altså undskyld mig, men at pive over 500 kr? Come on.. Det er en gammel sag siden beløbet er så lille..

Desuden, skal betjentente så til at optage alt på bånd fordi folk prøver lykken og ser om de kan slippe?

Kan folk ikke bare stå ved hvad de har gjort og komme videre. Der er selvfølgelig sager, hvor folk mener, at de har fået en bøde som er uretfærdigt givet. Jeg har endnu ikke oplevet, at få en bøde som ikke var fortjent. "Han er så smålig, at give en bøde for det og det", men hvis det står i loven, at det er lovpligt, hvad er der så at pive over? smiley

• #3   16. okt 2013 98% af alle betjente følger skam reglerne til fulde.
    Så hvorfor pive over at de skriver bøder?

Det var squ bedre om vi efterhånden begyndte at kigge på de politikere, der laver lovene. Langt de fleste trafik lovgivninger, er fuldstændig hul i hovedet.
    Jeg må ikke snakke i telefon - Men jeg må squ gerne side med en smøg i den kæften der oser mig op i hovedet, samtidig med at jeg piller ved min radio.

Da jeg var 16 måtte jeg smide mig ind i den største traktor jeg kunne finde, spænde en kæmpe gyllevogn efter og køre på de offentlige veje - Men at sætte mig op på en 45'er knallert, næ fy da. Tænk hvis farten nu dræbte! Tunede jeg derimod min 30'er knallert til at kunne køre langt over 100. Så kunne jeg slippe med en bette bøde og en rap over nallerne.

Lad nu vær med at pive over politiet. De gør udelukkende sit arbejde. Præcis som vi andre også gør det.

• #4   16. okt 2013 Michael N
    Fuldstændig enig med dig om at beløbet er latterligt lille at fører en sag for, men det handler om noget mere dybere - Nemlig bevisbyrden i den konkrete situation, og efter dommen ser det umiddelbart ud til at bevisbyrden er omvendt, til trods for at det ikke står i loven umiddelbart.
    Og ser vi på hovedreglen for beviser, så er det den der anklager som skal fører beviserne, medmindre der er særlige ansvarsgrundlag eller andet der ændre dette.

I det her tilfælde fælder et vidneudsagn den sigtede, uden at det faktisk er bevist at telefonen blev anvendt - Omend at det i den konkrete sag har en lille konsekvens, så er det problematisk ud fra helheden af sagen, nemlig at på trods af tvivl, så dømmer man alligevel.
    Proportionalt er det ikke kritisk, men det er farligt at åbne op for både retspolitisk, men også i forhold til den tillid befolkningen skal have til magtens tredeling i et samfund.

"Kan folk ikke bare stå ved hvad de har gjort og komme videre." - Jo, men hvad nu hvis der er tvivlsomt om de har gjort det?

Dennis H
    Om man piver over en bøde er individuelt, men set i det store billede, så er det problematisk hvis der udskrives uberettiget bøder, det må du vel medgive, altså hvis vi befinder os i et retssamfund.
    Jeg har nu heller ikke selv fået uberettiget bøder, men jeg har tilgengæld læst massere af eksempler på domme hvor det er sket - så det er ikke helt utænkeligt hvis det er sket igen.

Mhs. til lovgivningen og de slappe politikere så er jeg enig. Men det er en helt anden diskussion, da vi så snakker om den lovgivende magt (Politikerne), og ikke den udøvende magt (Politiet bl.a.).

Men det er dog et problem når den udøvende magt selv tildeler lovbestemmelser en særlig betydning, hvorefter den dømmende magt så godkender dette, til trods for at den lovgivende magt ikke har haft den mening ved skabelsen af lovbestemmelsen.
    Der er eksempler på at det samme er sket, blot mellem lovgivningsmagten og så den udøvende magt, hvor domstolene måtte ind og regulere forholdet - Altså hele sikkerhedsventilen ved magtens tredeling i effekt i praksis i det tilfælde (Tvind-sagen).

Jeg håber at politikerne sætter sig ned efter den her dom og tydeliggør bestemmelsen og bevisbyrden, medmindre landsretten laver en meget mere udførlig afgørelse i sagen, men pga. økonomien i sagen, så afviser procesbevillingsnævnet den sikkert.

• #5   16. okt 2013 det er jo decideret åndssvagt... Hvad skal man med vidner og beviser når man kan nøjes med at kende en politimand og få ham til at sige hvordan tingene hænger sammen så får man ret...

• #6   16. okt 2013 Jeg ser bare ikke rigtigt, hvordan de skal bevise ting i sådanne sager?
    Skal de til at optage alt fra bilerne, så de kan se præcist hvad folk laver for at kunne bevise det?

Den eneste mulighed de så har, ville være, at de skulle have fat i sms/opkaldslisterne, men hvad hvis han bare kiggede på faecbook?

Så hvis man blev stoppet for at køre med f.eks. for lidt mønster i dækkene, så vil man også bare kunne benægte det fordi man dagen efter har skiftet dæk? Så vil de jo aldrig kunne sigte nogen for noget uden at skulle have billeder og video af alt og alle. smiley

• Søren 1
    Søren 1 Tilmeldt:
    apr 2007

Følger: 2 Følgere: 2 Svar: 728
    #7   16. okt 2013 det skuda nemt at modbevise... du får bare opkalds udskrift fra din teleudbyder, at du ikke har snakket i mobil på det øjeblik de påstår at have taget dig...
    Men der er satme alt for mange som kører og snakker i mobil idag, både cykel som bil.. det er lidt hul i hovedet

• #8   16. okt 2013 Michael N, det du mener er altså at man skal kunne dømme folk selv om man intet kan bevise? Også selv om modparten kan bevise man er fuld af løgn, men så snart man har politiskilt på er det okay for så er det helt sikkert rigtigt?

• #10   17. okt 2013 #Jubidition

Nej, slet ikke. Jeg har bare indtrykket af, at rigtig mange piver over at de får bøder for "små ting", men egentlig står det skrevet i loven, at det koster en bøde, så forstår ikke helt folk piver så meget som de gør.

Selvfølgelig skal de kunne bevise, at han har brugt telefonen, men i sådanne situationer, så ville politiet faktisk aldrig kunne dømme dig, hvis du f.eks. bare brugte telefonen til facebook, for hvordan skulle de nogensinde kunne få en oversigt over det?

Som regel, så er der 2 betjente på patruljer, så de tæller jo ekstra.

Mange folk er alt for paranoide over at betjente giver bøder for ingenting, men de giver jo bare bøder for hvad der står skrevet i loven.

Jeg kan ikke rigtigt se, hvorfor betjenten/ene skulle lyve om det?
    Men jeg giver da ret I, at man skal bevise det, men hvis det var udfaldet i sådanne sager, så ville alle jo bare prøve sagerne af, for så kan 90% af alle bøder jo annulleres.. Så kan man jo gøre som man vil.. Sikke et samfund.

• #11   17. okt 2013 Jeg er blevet stoppet i min bil, fordi de troede at jeg snakkede i TLF..

Det gjorde jeg også - men over mit anlæg. Jeg har sådan en fin radio, med indbygget BT og tlf herigennem..

Så jeg spurgte pænt, hvorfor jeg skulle bruge tlf'en, når jeg er en doven skid, og bare lod den gå over radiosystemet..
    - Det er vel ikke værre end at snakke med en medpassager?

• #12   17. okt 2013 Michael N, ved ikke om folk piver, synes bødetaksterne er lige lovlig høje, jeg mindes den gang man kunne slippe med en bøde på 250 kr i dag er det 1000 kr. Men sådan er det man må bare opføre sig pænt med mindre man vil spytte i statskassen. Ser intet galt i at der uddeles bøder for der er jo en grund plus det jo er en del af færdselspolitiets arbejde

• #13   17. okt 2013 Tja, folk tænker sig nok mere om når bødetaksterne er højere, ellers skal de bare gøre det lettere at miste kørekortet, for det vil folk have respekt for.

Hvis man fik en bøde på sølle 250 kr for noget ulovligt, hvad skulle så hindre en for at gøre det igen? Det er jo så beskedent et beløb at man er 'ligeglad'.

• #14   17. okt 2013 Hvad med bare at montere et evt Parrot fra starten.... Et monteret mk9100 koster 1500 kr.

Så er det ikke længere et problem!

Kommentér på:
Bøde for at snakke i mobil under kørsel

Annonce