{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
21.610 visninger | Oprettet:

Bøde Papegøjeplade ekstra person i lastrum {{forumTopicSubject}}

Hey folkens..

Har lige en ven der skal sættes på plads hvad angår regler og til det kan jeg godt bruge lidt hjælp..

Det drejer sig om at jeg har en Tiguan på papegøjeplader og han blev fucking sur fordi jeg IKKE gad køre ham, da jeg mener at bøden for at have en ekstra med i bilen (om det så er lastrum, reservehjulsbrønd eller 2 ekstra på sædet foran) så er den stor + bilens afgift skal betales..

Han mener at det bare er en bøde på 500-1500kr for ikke at have sele på..

Har søgt lidt rundt og kan finde en masse blandet meninger, men ingen rigtig paragraf eller noget hvor det direkte kan læses i.. Nogle der ved hvor jeg kan finde de regler? Så kan jeg printe dem ud og slå ham i ansigtet med det smiley

er nemlig 99.9% sikker på jeg har ret..

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Nedtagning af 9x lamper 1.000 kr.
  • Fjerning af kalk i bruser 800 kr.
  • Opsætning af køkkenlåge som er faldet ned 1.000 kr.
  • Reparation af vaskemaskine 900 kr.
  • Eftersyn af knallert/scooter (Gilera Stalker 2006) 680 kr.
  • Skifte toilet 1.200 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Bøde Papegøjeplade ekstra person i lastrum
  • #1   17. apr 2014 Bøde plus evt registreringsafgift.

• #2   17. apr 2014 Du har da ret smiley

• #4   17. apr 2014 Jep, men igen nogle der ved hvor der står paragraffer omkring dette? Det burde stå et sted online, men har ikk haft held med at finde det..

Der er bare noget om det med at slå folk oven i hovedet med en lille bunke papirer som viser man har ret.. smiley

• #5   17. apr 2014 Peter P:
    har fundet den tidligere.. Og ja kan se han får total røv for det der..

Men forskellen er at han påstår det er noget andet når man ikke har bagsæderne i..
    Altså hvis der er 2 på passager sædet eller hvis der ligger en i bagagerummet/lastrummet..

• #6   17. apr 2014 som Claus skriver. Der må ikke opholde sig personer i lastrummet på en gulplade/papegøjepladet bil, under kørsel.

• #7   17. apr 2014
    Medlemmer
    1.467 Beskeder:

Skrevet 19 maj 2005 - 23:07
    Følgende spørgsmål og svar er fundet på FDM's hjemmeside:

Må der kun sidde to personer i kabinen?
    Det er en udbredt misforståelse, at der kun må sidde to personer i førerkabinen i en bil på gule plader. Der er nemlig ingen begrænsning i antallet af personer i en bil på gule plader, forudsat at personerne under kørsel udelukkende befinder sig i kabinen, og at disse ikke er til gene for føreren eller dennes udsyn. Er der plads til tre personer i kabinen, er der således ikke noget i vejen for at udnytte denne plads.

--------------------------------------------------------------------------------
    Der er kun to sæder i kabinen. Må jeg montere et ekstra sæde mellem forsæderne?
    På ethvert fremadrettet sæde skal der være monteret en godkendt sikkerhedssele. Af konstruktionsmæssige årsager vil det med overvejende sandsynlighed ikke være muligt at eftermontere en trepunkts-sele ved midtersædet, når bilen ikke er ”født” med et tredje forsæde. Det vil herefter afhænge af førerkabinens konstruktion, om du lovligt må montere en hoftesele i stedet for.

Reglerne siger herefter at montering af ekstra sæde mellem forsæderne kun er lovligt i de tilfælde, hvor passageren på midtersædet ved brug af hoftesele ikke vil kunne risikere at slå sit hoved mod bilens frontrude ved kollision. Det vil afhænge af Bilinspektionens vurdering, om netop din bils konstruktion samt den valgte montering af det ekstra sæde er lovligt. I øvrigt vil det ekstra sædes lovlighed selvsagt afhænge af, at den ekstra passager vil kunne transporteres uden at være til gene for førerens udsyn samt mulighed for at føre bilen, herunder at benytte gearskifte mv.

Det undrer mig ofte, at dem, der svarer på så konkrete spørgsmål her i debatten, gengiver hvad de mener og tror i stedet for at finde de konkrete svar.
    De to tidligere svar er i bedste fald ikke fyldestgørende.
    Der må gerne sidde 2 på passagersædet foran, men KUN hvis der er godkendt sikkerhedssele til alle.

Da der ikke er sikkerhedsseler i godsrummet, må der naturligvis ikke opholde sig passagerer her. De håndværkere, der alligevel gør det, overtræder altså loven.
    Hunde og andre dyr betegnes som gods og må gerne transporteres bagi.

• #8   17. apr 2014 Peter P:
    Det er KUN 2 sæder foran.. En til føreren og en til pasageren.. Altså vi er ude i at en sele skal holde 2 mennesker hvis det skal være som min vens ide..

Men baaaah, kunne være fedt med nogle regler og §'er.. Ellers ringer jeg bare til fdm eller trafikstyrelsen når ferien er done..

• #9   17. apr 2014 Det kan jo være et dobbelt passagersæde smiley med 2 seler smiley

• #10   17. apr 2014 Peter
    Det du linker til, er før den nye regl trådte i kraft. Med at der kun måtte være det antal personer i bilen som der er seler til.

• #11   17. apr 2014 Peter P:
    Det er det ikk i mit tilfælde.. Det er baseret på MIN tiguan dette vædemål..

Men er der virkelig ingen regler at kaste efter ham?

• #12   17. apr 2014 Mener også der er et klip i kortet til føreren for hver person der med mere end der er seler til

• #13   17. apr 2014 Din kammerat må jo heller ikke sidde på ladet af en lastbil...... Ladet er kun til gods og ikke til personbefordring, derfor er der heller ikke sikkerhedsseler på ladet af lastbilerne

• #14   17. apr 2014 Tim
    Det giver kun klip hvis personen uden sele er under 15 år. Ellers ingen klip.

• #15   17. apr 2014 Peter P:
    Nej i know.. Men diskussionen ligger i om bøden går ud i noget stort alla en masse penge + afgift eller om det bare er noget småt som kørsel uden sele 1500-3000kr..

Men problemet er som man også kan se det her.. Folk tror alt muligt.. Ingen kender de rigtige regler omkring dette.. Baah er nok nød til at ringe rundt når ferien er overstået..

• #18   17. apr 2014 Nogle skriver bøden er mindst 5000kr

• #19   18. apr 2014 Så vidt jeg fik afvide, er straffen: Indregistrering til hvide plader + en bøde i samme størrelse.

• #20   18. apr 2014 Super godt gået Emre, problemet er heller ikke rigtig om det koster 1500kr. eller 50.000kr. Det er jo bare penge, MEN hvis du var kørt galt med en person i varerummet, kan du forestille dig hvor slemt han kunne komme til skade deromme ?

Og ja det kunne være rart at kunne finde et link til hvad straffen ville blive , så dem der er usårlige kunne trues på pengepungen i stede for. smiley

• #21   18. apr 2014 Ser ud til at man første gang får en bøde, men historien melder ikke noget om hvor stor den er.

http://bornholm.nu/?Id=48422

• #22   18. apr 2014 fuld afgift af hvide plader hvis du blir taget med en eller flere personer i dit last rum.. og det er at betale ved kasse 1 når du blir taget. ellers tager de bilen med

• #23   18. apr 2014 Det var da lige en udsendelse på tv2 eller tv3 med skat og razzia. Hvor en brugte en autocamper som varebil. De stoppede ham og han skulle kun betale afgiften. 25000 kontant før han fik bilen tilbage. Da han ikke opfyldte krav om soveudstyr og køkken i bilen.

læs paragraf 27

https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=145506&#P27

• #24   18. apr 2014 Tror du kan få glæde af disse links fra skat.

http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oID=1919801

http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oID=1919852&chk=209219

• #25   18. apr 2014 MIKKEL J:
    Jaja det var også årsagen til jeg ikk gad.. At skulle risikere at se en man kender flyve ud af vinduet som et eller andet projektil er ikk lige min kop te.. Men det ville han heller ikk lytte efter..

Så begyndte jeg på bødens pris osv, og der startede det med at hvem der har ret.. Som sagt han tror det er en lille bøde, og jeg siger det er stor bøde + afgift..

Men kan ikk finde noget som helst nogle steder.. smiley

Lasse P:
    Ja har været inde på dem, men synes ikke der står klart og tydeligt hvad der sker hvis man gør sådan noget.. mere bare retningslinjer, som fx grov misbrug osv..
    Intet direkte penge beløb eller noget..

• #26   18. apr 2014 Bøde fra politiet på 1500 kr
    Bøde fra skat er afgiften betalt på stedet ellers får du ikke bilen tilbage

• #28   18. apr 2014 Lasse P:
    Ja har fundet en masse sager hvor der monteres sæder bagved...
    Tror situationen er anderledes når folk ligger i bagagerummet eller flere benytter en sele (altså 2 på passager sædet) Det er det jeg gerne ville have noget dokumentation på som siger det er det samme eller viser hvad man får i bøde.. smiley

• #29   18. apr 2014 Nej det er den samme, for du får også samme afgift bare du har sæder bag i som når du har en liggende der omme. Det går alt ind under persontransport. uanset om der er sæder eller ej. Det er samme regel.

Så snart "varerummet" bruges til personkørsel skal du betale afgiften. Da den kun er indregistret til vare transport

§ 8. Personbil til højst ni personer og varebil, hvis tilladte totalvægt ikke overstiger 3.000 kg. skal være forsynet med mekanisk tyverisikring.

Stk. 2. Personbil til højst ni personer samt varebil skal være forsynet med støddæmper ved alle hjul. Lastbil skal være forsynet med støddæmpere ved forhjulene.

Stk. 3. Lukket vare- eller lastbil skal være forsynet med adskillelse mellem førerrum og varerum. Der må ikke transporteres personer, der befinder sig mellem forsædet og adskillelsen.

• #30   18. apr 2014 Bøden er jo ikke fast. Så det kan du ikke få på skrift, da det jo afhænger af afgiften og hvad skat mener du skal have i bøde. Længere er den altså ikke. Findes ingen paragraf der siger du får så meget i bøde. Men kun at du skal betale afgift hvis du bruger bilen til andet end den er registreret til.

Og så læs hvad Bay fik af svar fra skat, så er den sag vist afklaret

http://www.bilgalleri.dk/forum/Generel-Diskussion/812761-sove_i_bilen

• #31   18. apr 2014 Ellers så er det da bare at sige til ham, at han betaler alt hvad der hedder bøde, ny registreringsafgift osv, hvis du bliver taget med ham bagi smiley

• #32   18. apr 2014 Nicklossi:
    Let nok at sige jaja til det og så fordufter han når der sker noget..
    Jeg hæfter med bøden så det er mit problem + sker der noget mens han ligger omme bagi så er det også mit problem.. Så han kan tage cyklen den fede abe smiley
    Skal bare vise ham jeg har ret så han holder kæft.. det er mit eneste mål lige pt..

Lasse P:
    Ja godt link der.. overfører lige noget af det hertil.. smiley

Lånt fra http://www.bilgalleri.dk/forum/Generel-Diskussion/812761-sove_i_bilen

"Så er der svar, gutter - og det viste sig faktisk, at jeg havde helt ret i min påstand om, at der ikke var fremført argumenter for, at det ikke gjorde sig gældende, når bilen var parkeret.

Jeg skrev:

Hej!

Min bror har netop købt en VW Transporter på papegøjeplader.

Mit spørgsmål går på, hvorvidt det er tilladt at overnatte i bilens varerum? Der er ikke tale om fastmonteret seng eller lignende. Det er blot hensigten at puste en luftmadras op, når det bliver aktuelt.

På forhånd tak.

Mvh.
    Jesper Bay

Svar fra SKAT:

Til Jesper Bay.

Tak for din henvendelse.

Kort svar: Nej, det er ikke tilladt.

Ifølge Bekendtgørelse af lov om registreringsafgift af motorkøretøjer m.v. §5, pkt. 2, skal varebilen være utvivlsomt konstrueret og indrettet til godstransport.
    Det betyder samtidig, at der ikke må forefindes personvognslignende udstyr i varerummet.

Derfor må man heller ikke overnatte i sin varebil, da varerummet således ikke længere er indrettet til godstransport - også selvom det bare er en luftmadras, man ligger på. Hvis man alligevel vover at gøre det, kan man ved kontrol få en bøde og samtidig blive pålagt at betale registreringsafgift efter satserne for personbiler, dvs. 105% af den afgiftspligtige værdi indtil 79000 kr. og 180% af resten af værdien.

Med venlig hilsen
    Merete Dam Pedersen
    SKAT
    Kundecenter Erhverv

Som det kan ses af ovenstående svar, så er det altså "nok", at man har lagt en ikke-fastmonteret seng/madras derom - alene mens man sover! - for at overtræde loven.

Kort sagt er det ikke tilladt at overnatte i bilens varerum.

Til Jesper Bay.

Når man køber en varebil, betaler man mindre i registreringsafgift end hvis man køber en personbil. Derfor er der også visse restriktioner omkring anvendelsen af varebilen og det går bl.a. på, om der forefindes personvognslignende udstyr i varerummet. Det er sund fornuft, at man ikke kan bruge sin varebil ligesom man kan bruge sin personbil, da man jo ikke har betalt den samme høje afgift.

En luftmadras til at sove på vil blive betragtet som personvognslignende udstyr, det vil en almindelig madras, som lejlighedsvis er i varerummet, til at sove på, også blive. Hvis man derimod sælger madrasser og transporterer dem ud til kunderne, så er madrasserne jo at betragte som varer, og så er det en ganske anden sag - men det er jo ikke tilfældet her.

Håber, at det gav lidt opklaring og forståelse for, hvorfor reglerne er sådan skruet sammen. Umiddelbart kan jeg dog ikke se noget problem i, at I sidder i førerhuset og sover, men det er nok knap så behageligt.

Med venlig hilsen
    Merete Dam Pedersen
    SKAT
    Kundecenter Erhverv

Til Jesper Bay.

Ja, det samme er gældende - det er et varerum og personer må således ikke opholde sig deri.
    Varerummet skal være konstrueret til og bruges til godstransport og ikke andet.

Du har helt ret, syd for grænsen er bilen stadig indregistreret på danske plader og er afgiftsberigtiget
    efter registreringsafgiftsloven, så derfor gælder de samme regler.

Med venlig hilsen
    Merete Dam Pedersen
    SKAT
    Kundecenter Erhverv

For ikke at skabe forvirring og tvivl, kan jeg fortælle, at ovenstående var et svar på eksakt denne besked fra mig:

Vil det samme gøre sig gældende, hvis man sover direkte på 'gulvet' i varerummet? Der vil jo i så fald ikke befinde sig personvognslignende udstyr i varerummet - men intentionerne er jo til gengæld akkurat de samme.

Vil de danske regler fortsat gælde, selv om vi kører syd for grænsen? Umiddelbart kunne jeg forestille mig, den fortsat ville være under dansk lov om registreringsafgift og at de samme regler dermed var gældende?

Mvh.
    Jesper Bay"
    - citat slut

Så fint det er en fucking stor bøde + en masse problemer hvis man gør dette..
    Burde jeg filme at jeg slår ham med en avis? (ellers printer jeg denne tråd ud og slår ham med den smiley )

• #33   18. apr 2014 Aaaltså. Så jomindre du bliver opdaget i at sove på en luftmadress i varerummet, kan man altid hævde man er ved at sælge den?

• #34   22. apr 2014 Hej sidder lige og læser din tråd og man må under ingen omstændig heder køre med mennesker i lastrummet uanset om den er på gule eller papegøje plader. Men da den er på papegøje plader hvilket vil sige at du også benytter den privat så mener jeg ikke der skulle være noget ivejen for at sove i den. I gamle dage kunne man spare camper afgift ved at købe en gulpladebil og bruge den, man måtte bare ikke fastmontere seng eller komfur eller lignende.Har selv haft en hvor det var lavet med snap beslag så man kunne stille det op når man nåede frem og det var lovligt.

• #35   22. apr 2014 Klaus O læs nu det svar Bay fik fra skat. Du må ikke sove i varerummet uanset om den er på gule plader eller papegøje plader og du har aldrig måtte sove i varerummet heller ikke op den måde du siger. Der har aldrig været en regel der hedder du kan spare camper afgiften. Reglen hedder at du godt må ha køkken i varerummet der kan tages ud, når du kommer frem til din plads, men den må ikke være fast monteret i varerummet, ellers skal den registreres som en autocamper. Så snart skat eller politiet tager dig i at sove i varerummet misbruger du bilen til noget andet end den er registreret til, nemlig KUN GODSTRANSPORT.

• #36   23. apr 2014 Hvid du nu læser det jeg skrev LASSE P så skrev jeg ikke det var en regel at man kunne spare camper afgiften men at det var lovligt når man ikke fastmonterede det og at man så kunne undgå at betale den dyre afgift.Og så kan jeg iøvrigt fortælle dig da jeg selv kørte i gulplade bil indregisteret til privat brug har jeg sovet mange gange i vare rummet og er også blevet taget af politiet med madrasser i bilen uden jeg har fået bøde. Bilen var registreret til ren privat brug men ved ikke om det er sådan idag

• #37   23. apr 2014 Klaus O du har aldrig måtte sove bag i en varevogn Min onkel er taget i at sove bag i deres varevogn de brugte til arbejde for en i kbh som brolægger for 35 år siden og der skulle de betale afgiften. Så at de ikke har kontaktet skat eller givet dig bøde betyder ikke at det er lovligt, for det er det ikke.

• #38   23. apr 2014 Prøv nu at læse det jeg skriver INDREGISTRERET TIL PRIVAT BRUG og ikke en FIRMA BIL

• #39   23. apr 2014 Klaus O læs hvad jeg skrev DERES EGNEN vare vogn ikke firma bil. Deres person bil der var lavet om til varevogn.

• #40   23. apr 2014 Nu skrev du jo ikke privat bil du skrev deres egen varevogn brugt til arbejde så gik ud fra det var firmabil men det kunne jeg jo selvfølgelig selv gætte mig til det ikke var.Men har loven altid været sådan har jeg bare været heldig at det har været flinke betjente.

• #41   23. apr 2014 Klaus O så du antager simpelthen at alle der har en varevogn er selvstændig? Jeg har en varevogn så har jeg også et firma? Jeg har på intet tidspunkt skrevet han var selvstændig

• #42   23. apr 2014 NEJ men efter som du skrev de brugte den til arb som brolægger kunne man da ikke tro andet

• #43   23. apr 2014 Læs igen de brugte deres egen bil til arbejde for en de arbejdede for i kbh.

De arbejder for en virksomhed i kbh og brugte deres egen bi. Nemmer kan det ikke siges.

Skriver de arbejder for en og ikke kun de kørte derover for at arbejde

• #44   23. apr 2014 Ja du får ret gider ikke alt det ord kløveri. Du får lov at køre tråden videre god dag.

Har kun fortalt min egen erfaring med gulpladebiler.

Kommentér på:
Bøde Papegøjeplade ekstra person i lastrum

Annonce