Kørsel uden lys med trailer {{forumTopicSubject}}
Hvis jeg kører i en bil født dansk med kun kørelys foran (som mange nye biler har) og jeg sætter påhæng/trailer på.
Er det så et lovkrav at der skal være lys på traileren eller bliver det lovligt at køre uden kørelys på traileren nu da bilen ikke har kørelys bag på?
Der er en kasse bajer på højkant og jeg siger at en trailer altid skal være forsynet med lys uanset om bilen er det eller ej.
Har kun kunne finde dette under færdselsloven:
§ 33. Ved kørsel i lygtetændingstiden skal de påbudte lygter holdes tændt. På flere sammenkoblede køretøjer er det kun nødvendigt at holde baglygter tændt bagest på vogntoget og nummerpladebelysningen tændt ved vogntogets bageste nummerplade.
Jeg læser det som om at en trailer skal have lys på, right?
apr 2012
Følger: 25 Følgere: 30 Emner: 42 Svar: 401
Politiet kan jo selv se om der er automatisk lys i din bil eller ej, og så kan du vel snakke dig fra det på den måde.
Der er ingen der ligger og programmere træktøj til at tænde kørelyset på traileren, samtidig med at det er slukket på bilen.
Ellers må det være op til dig selv at tænde for lyset på lyskontakten når du har trailer på.
Det er en svær en den der.
apr 2013
Følger: 4 Følgere: 13 Emner: 63 Svar: 12.873
De biler det er monteret på, tænder automatisk for kørelyslygterne på bilen.
Og kørelyslygterne er jo foran på en bil. Bag på er baglygter.
Det må ikke automatisk tænde både kørelyslygterne (foran) og baglygterne,
men der er stadig lovligt at manuelt skifte over så der også er lys i baglygterne.
Men når man kommer ind i lygtetændignstiden, skal man jo som minimum have Nærlys foran og sine baglygter tændt.
Biler der ikke er monteret med denne type EU kørelys, skal stadig have lys foran og bagpå, også uden for lygtetændingstiden (dagtimerne)
Så uden for lygtetændigstiden, hvis du har en bil med "EU-kørelys" er det ikke et lovkrav at der er lys i baglygterne på den trailer du køre med.
feb 2009
Følger: 6 Følgere: 7 Biler: 1 Emner: 27 Svar: 628
Er det noget du ved Lasse P eller mener du bare at det er sådan? Fordi at bilen er uden lys bag på er det vel ikke ensbetydende med at traileren må være uden lys. Hvis du har det på skrift et sted fra kunne jeg godt tænke mig kilden til det.
apr 2013
Følger: 4 Følgere: 13 Emner: 63 Svar: 12.873
mar 2014
Følger: 1 Følgere: 1 Emner: 81 Svar: 412
Kørsel uden lys med trailer