Krav fra mekaniker. {{forumTopicSubject}}
Har afleveret min bil hos en mekaniker, da den ikke kunne starte samt skulle have en status over hvad der skulle laves.
Der går så et par dage og jeg ringer for at høre hvad der skal ske før den kan køre igen. Skal lige siges at aftalen med mekanikeren er at han Intet skal lave uden jeg bliver orienteret om evt omkostninger!.
Jeg får beskeden om at man er igang med at søge efter fejlen, og at jeg vil få besked 3-4 dage efter. På 4 dagen ringer jeg selv, og får beskeden om at der simpelthen ikke er det der ikke skal skiftes. Det er en skade til 42.000kr i reservedele og med arbejdsløn vil det komme til at koste lidt over 60.000kr. Mekanikeren gør udtryk for at det simpelthen er så surt, da han mener det ville være bedst hvis motoren kunne laves, da han så havde mulighed for at få nogle penge hjem og jeg fik en bil at køre i. Beløbet er så stort at jeg vælger ikke at lave den, men finder en mekaniker et andet sted der kan lave den billigere.
Problemet er så nu at jeg skal hente bilen fra mekanikeren, han har tilbudt mig 5000kr for det der er tilbage da han godt kan bruge reservedelene.
Han har så sendt mig en mail med en regning på knap 7000kr for de timer de har brugt på at finde fejlen.
Jeg vil mene at de penge slet ik berettiget at de skal betales, da jeg skal advares om det beløb, inden det løber op.
Hvad skal jeg stille op i denne situation?
Kan det virkelig være sandt at han kan kræve et så stort beløb, og burde man ikke advare om det løber op.?
jan 2004
Følger: 5 Følgere: 4 Biler: 3 Emner: 23 Svar: 304
Idet han siger de vil ringe igen om 3-4 dage, burde en klokke ringe for dig.
Men noget helt andet, hvorfor skal så meget skiftes, hvad fejler bilen
okt 2004
Følger: 42 Følgere: 44 Biler: 1 Emner: 48 Svar: 1.696
De har så brugt tid på at fejlsøge på bilen og finde ud af hvad der skal ske.
Nu kender jeg ikke hans time løn. men lad os antage at den er 500 med moms i timen. det er 14 timer de har taget løn for.. og de har sikkert bruge meget mere tid på den...
Så.. hvorfor skulle du IKKE! betale?.. de har brugt tid på din bil?. vil du ikke også have penge for at gå på arbejde?..
feb 2007
Følger: 42 Følgere: 42 Biler: 3 Emner: 37 Svar: 698
okt 2004
Følger: 42 Følgere: 44 Biler: 1 Emner: 48 Svar: 1.696
Spørgsmålet er vel ikke hvad de har skilt ad uden at informere ham.
han har jo bedt dem om at fejlfinde på bilen, så kan de jo ikke gøre andet end at skille det ad som de skal, for at fejlsøge?..
jan 2004
Følger: 5 Følgere: 4 Biler: 3 Emner: 23 Svar: 304
sep 2010
Følger: 15 Følgere: 15 Biler: 1 Emner: 74 Svar: 2.155
sep 2005
Følger: 87 Følgere: 82 Biler: 5 Emner: 253 Svar: 1.141
mar 2008
Følger: 1 Følgere: 2 Biler: 1 Emner: 23 Svar: 168
aug 2014
Følger: 2 Emner: 1 Svar: 6
Men jeg syntes mekanikeren burde melde tilbage om at han nu tager den beslutning at skille motoren totalt fra hinanden! Når han siger 3-4 dage er det sku da ikke at jeg går i den tro om at mekanikeren arbejder none stop på min bil, derimod tager meldingen om de 3-4 dage som om der selvfølig er andre biler på liften end min. Hvilket selvfølig også var tilfældet!.
Men latterligt at skulle hente sin bil totalt skilt ad og samtidig betale en halv stor regning.!
sep 2011
Følger: 26 Følgere: 21 Biler: 7 Emner: 32 Svar: 712
okt 2004
Følger: 42 Følgere: 44 Biler: 1 Emner: 48 Svar: 1.696
Hvis du smed bilen ved mig med besked om at fejlen skal findes.. ja så havde det da ikke været meget anderledes!..
Smed du bilen med krav om løbendene opdatering om hvad vi laver og hvad det koster, så var det sådan du havde fået det..
feb 2007
Følger: 42 Følgere: 42 Biler: 3 Emner: 37 Svar: 698
sep 2010
Følger: 15 Følgere: 15 Biler: 1 Emner: 74 Svar: 2.155
Må man spørge til hvad det er for en bil, hvad problemet er og hvad der skal laves?
okt 2004
Følger: 42 Følgere: 44 Biler: 1 Emner: 48 Svar: 1.696
Men har han smidt lortet og sagt "find ud af hvad den fejler og hvad det koster" så er der jo kun en vej.. er vi ikke enige om det?
aug 2014
Følger: 2 Emner: 1 Svar: 6
feb 2007
Følger: 42 Følgere: 42 Biler: 3 Emner: 37 Svar: 698
sep 2010
Følger: 15 Følgere: 15 Biler: 1 Emner: 74 Svar: 2.155
Adskillelsen har været en del af fejlsøgningen, nu når de ikke har kunnet finde fejlen med en computer (De prøver altid den nemme løsning først)
okt 2004
Følger: 42 Følgere: 44 Biler: 1 Emner: 48 Svar: 1.696
Hvis det ikke må koste penge, hvordan skal de så fejlfinde på din bil?..
aug 2014
Følger: 2 Emner: 1 Svar: 6
Er det for meget at forlange??
jul 2006
Følgere: 24 Biler: 1 Emner: 73 Svar: 8.261
Er det V8 du har kørt tør for olie eller hvad?
aug 2014
Følger: 2 Emner: 1 Svar: 6
aug 2014
Følger: 2 Emner: 1 Svar: 6
jul 2006
Følgere: 24 Biler: 1 Emner: 73 Svar: 8.261
nov 2009
Følger: 72 Følgere: 680 Annoncer: 2 Emner: 591 Svar: 15.935
Ville tage derned med en der ved noget om biler og få forklaret det igen.
Ellers tag på advokat vagten på det lokale bibliotek, de kan kort rådgive om hvad du kan gøre, sådan et 5 minuts møde, men hav fakta klar hjemme fra.
aug 2014
Følger: 2 Emner: 1 Svar: 6
maj 2005
Følger: 8 Følgere: 10 Biler: 3 Svar: 1.449
En mekaniker kan sgu da skille en motor komplet ad, måle den op, bestille nye dele og samle den igen på 4 dage.
maj 2005
Følger: 8 Følgere: 10 Biler: 3 Svar: 1.449
jan 2004
Følger: 5 Følgere: 4 Biler: 3 Emner: 23 Svar: 304
jan 2008
Følger: 30 Følgere: 31 Biler: 1 Emner: 7 Svar: 105
En fejl som denne på din bil Martin, den er så stor at denne fejl skal findes inden for 2 timer, derefter skal kundens ringes op og have forklaret hvor slem det står til inden man begynder at skille motoren af.
En kompretions test vil fortælle ingen tryk på 2 cylinder, der er helt sikker sket en misforståelse mellem jer.
Men mekanikeren burde have ringet inden han gik i gang med så stor en opgave. Det ville jeg have gjort.
Mvh Thomas
apr 2010
Følger: 3 Følgere: 2 Emner: 8 Svar: 59
Hvis du har gjort det klart for mekanikeren, at du skal informeres om prisen på han arbejde, før han går igang så skal han rette sig efter det, han skal også gøre det klart, ar en fejl søgning kan koste penge, har skovlen ikke gjort det, så er det hans problem, og han skal iøvrigt føre bilen tilbage til samme stand som før - for så vidt muligt, eller så er det jo faktisk en slags hærværk, el. En form for afpresning.
Til dem som ikke tror på mig, jeg solgte i vinters mit firma som arbejder under nøjagtig samme regler som autobranchen, så jeg kender alt til det.
apr 2010
Følger: 3 Følgere: 2 Emner: 8 Svar: 59
nov 2009
Følger: 72 Følgere: 680 Annoncer: 2 Emner: 591 Svar: 15.935
apr 2010
Følger: 3 Følgere: 2 Emner: 8 Svar: 59
okt 2004
Følger: 42 Følgere: 44 Biler: 1 Emner: 48 Svar: 1.696
Ved en fejlsøgning kan man jo netop ikke give kunden en pris.. for man aner jo intet om hvad der er galt.
Jeg er enig i at da det står klart at det er internt i motoren så skal man stoppe der og ringe til kunden og forklare at nu kan det komme til at koste knaster..
mar 2005
Følger: 13 Følgere: 11 Biler: 3 Emner: 133 Svar: 1.285
Der hvor jeg arbejder kunne vi aldrig drømme om at smide sådan en regning for fejlsøgning. Det er direkte frækt og sikre da på bedste måde at kunden ikke vender tilbage.
sep 2002
Følger: 15 Følgere: 16 Biler: 1 Emner: 4 Svar: 277
maj 2004
Følger: 80 Følgere: 317 Biler: 4 Emner: 1.391 Svar: 13.654
maj 2005
Følger: 8 Følgere: 10 Biler: 3 Svar: 1.449
maj 2012
Følger: 4 Følgere: 2 Emner: 27 Svar: 1.937
Hvilken bil er det hvilken motor?
Ville bilen pludselig ikke køre mere - eller bare ikke starte?
Kom der mærkelige lyde fra motoren?
Havde der ikke været nogen problemer forudgående?
Hvornår havde du sidst skiftet olie?
Hvordan med tandremmen?
Er der tidligere rep. på motoren?
Hvor lang tid har du haft bilen?
Hvad var det for et værksted - har du henvendt dig til et alm. værksted eller et værdsted, som er spc. i den slags biler?
apr 2010
Følger: 3 Følgere: 2 Emner: 8 Svar: 59
Derfor skal mekanikeren stadig oplyse det, det han har gjort er jo bondefangeri.
Man kan jo også se sådan på det, at mekanikeren får lov at fejlsøge, så han kan give et gratis tilbud, og på den måde har mulig for at tjene penge på det. Det faktisk meget normalt i håndværker branchen, med gratis tilbud
okt 2004
Følger: 42 Følgere: 44 Biler: 1 Emner: 48 Svar: 1.696
Idag smed en af mine kunder en bil af med fejlbeskrivelsen "bilen kan ikke starte/køre".. jamen så kan jeg da også bare gi en pris på hvad det koster at finde fejlen.... NOT!.
Jeg tager time løn for at fejlfinde. Inden for hvad der er fair. Har man konstateret at det er noget internt i motoren stopper jeg der og kontakter kunden. Vælger kunden at få bilen lavet ved mig vælger jeg typisk at fejlsøgning er gratis eller meget billigt.
sep 2003
Følger: 9 Følgere: 8 Biler: 3 Emner: 12 Svar: 139
feb 2013
Følger: 2 Følgere: 2 Svar: 16
7000 kr er lidt i overkanten
men det er ikke altid nemt at fejlfinde alle motorer
når den er i stykker og bliver testet er der tit flere fejlkoder, fordi den har været forsøgt startet flere gange. nar du så har slettet fejlkoderne og prøver at starte den kan der tit forekomme andre koder
men eksempel kunde kommer med en bil der ikke vil starte
efter at have brugt tid på fejltest el brændstof o.s.v det hjalp ikke
laver en kompressionstest .? ingen komprission på 3 og 4
nå nok toppakning
siger til kunden det er nok toppakningen .tager topstykket af ingen fejl.nå nok ventiler eller Kromtap ,det var det heller ikke , nå hvad så
men der er flere herinde der bare kan finde fejl på 2 timer så de har vel svaret inden jeg går videre.
det er ikke fordi jeg vil forsvare mekanikeren men har i selv prøvet at skille en renuelt megane II ad for at komme ind til en motorfør i kan komme i gang med at skille en motor for fejl
men jeg mangler lige at få at vide hvad det er for en bil han har haft til en mekaniker
okt 2010
Følger: 2 Følgere: 15 Emner: 17 Svar: 3.179
En lidt træls situation fuld af misforståelser skabt af to personer fra to verdener
Pt kører en større sag i Købn efter grandprixet. En ekstra regning i størrelses orden 77 mil søger en ejermand. Er spændt på udfaldet her.
Hvis du går rettens vej har du en dårlig sag.
nov 2009
Følger: 72 Følgere: 680 Annoncer: 2 Emner: 591 Svar: 15.935
maj 2012
Følger: 4 Følgere: 2 Emner: 27 Svar: 1.937
nov 2009
Følger: 72 Følgere: 680 Annoncer: 2 Emner: 591 Svar: 15.935
okt 2004
Følger: 42 Følgere: 44 Biler: 1 Emner: 48 Svar: 1.696
Er du sikker på det?..
Tror at han nærmere at han har fået et par millioner i gyldent håndtryk og en fed års løn i et par år fremover for fratrædelse!...
jan 2005
Følger: 51 Følgere: 51 Biler: 10 Emner: 84 Svar: 367
nov 2009
Følger: 72 Følgere: 680 Annoncer: 2 Emner: 591 Svar: 15.935
apr 2003
Følger: 54 Følgere: 60 Biler: 9 Emner: 58 Svar: 2.861
Hør her folkens, det er ikke gratis, fejlsøgning er ofte 80% af reparationen, og der skal til tider skilles af, for at finde fejlen.
Det er ikke altid man kan udlæse fejlene på computerne, og selvom man kan, betyder det ikke at det er den eneste fejl.
Havede han nu opgivet efter en time, og bare dødsdømt bilen, og det måske var en bagatel der skulle skiftes, kunne man jo ændre emnet til "lorte mekaniker, amatør" o.s.v.
Vi ved jo alle kunder i autobranchen er nogle idioter, de køre et sted hen, for lavet bilen og en pris de syntes er for høj, køre derefter til andet værksted og spørger "hvor meget koster det at få skiftet lambda sonde og en temp. føler på denne bil).
Derefter tilbage til værksted no.1 og klage for no.2 skal have langt under det halve.
Men igen, glemmer folk fejlsøgning ikke er gratis.
7000.- er mange penge, og alt efter hvad fejlen er og hvor nem den burde være at finde, er både i den høje ende, og ganske normal.
f.eks en indre revne i motorblokken, så er 7000.- slet ikke ved siden af.
jan 2008
Følger: 30 Følgere: 31 Biler: 1 Emner: 7 Svar: 105
Vil du ikke mene det rimlig, at når mekanikeren har svært ved at finde fejlen på bilen( hvilket kan være meget svært) så burde han ringe tilbage til kunden og fortælle hvordan det går og hvad der skal ske inden han bruger en masse tid på bilen.
Jeg mener han skulle ringe efter to timer og sige, fejlen ligger i dette område, hvorhenne ved jeg ikke endnu. Denne fejlsøgning/ reparation kan godt blive dyr.
Skal jeg forsætte ja/nej?
Sådan gør jeg på mit værksted.
maj 2012
Følger: 4 Følgere: 2 Emner: 27 Svar: 1.937
apr 2003
Følger: 54 Følgere: 60 Biler: 9 Emner: 58 Svar: 2.861
Jo, lige precis, også sådan jeg selv gør, f.eks aftale max X antal time(r).
Igen kommer det også helt an på hvad værksted man køre på, da jeg var på en specialiseret diesel værksted, havede jeg aldrig forstillet mig regninger der næsten altid var over 15k.
Hvor i mod på et normal hvor en gennemsnits regning måske er omking de 3000.
Nu var min point også mest, at folk tror fejlsøgning er gratis
Krav fra mekaniker.