{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
650 visninger | Oprettet:

Effektforøgelse? Kan jeg gøre det sådan? {{forumTopicSubject}}

Jeg har kig på en bil som der ikke rigtigt kan blive godkendt på grund af for stor motor.

Den er med dansk afgift.

Den er født med 88hk. Den har nu 177hk. Begge diesel

Den fåes originalt med 156hk benzin. - Hvilket vil sige at den er under 20% forøget fra dette.

Kan jeg betale den fri til en 156hk benzin, og registrere den som diesel efterfølgende, mens at den 177hk diesel ligger i bilen?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Effektforøgelse? Kan jeg gøre det sådan?
  • #1   25. feb 2015 Nej... Findes bilen i en 177 hk diesel? Du må forøge din effekt 20% på din motor... Dvs. At du skal have en typegodkendelse af din bil... Og desuden skal du betale ny afgift... Og hvad med bremser mm? Er de dimensioneret efter de 100 hk mere?

  • #2   25. feb 2015 Du ved ikke så meget om det kan jeg høre... Der er langt fra typegodkendelser på alle biler der kører på de danske veje...

  • #3   26. feb 2015 Derfor skal du stadig have en typegodkendelse til den diesel motor?

  • #4   26. feb 2015 Nej.. når først bilen er har skiftet identitet til en 156hk udgave (hvilket vil kræve at du laver den identisk med en 156hk version af bilen - Bremser, motor, gearkasse, mm.) Så må du ikke yderligere forøge effekten 20% fra dette..

    Det max du kan forøge en bils effekt med i DK uden at skulle levere dokumentation på bilens egnethed fra et prøvningsgodkendt laboratorium, er 40% gennem autoconsult... Preben Egelund er den eneste i DK, mig bekendt, som kan yde denne service, men da 88+40% = 123,2hk.. vil det ikke være muligt..

    Den eneste måde du kan komme ud over begrænsningen på de 20 eller 40% er ved at lave identitetsskifte på bilen = ny afgift.. men det kræver at der findes en model med de specifikationer du prøver at ramme.

    Derudover mindes jeg også at der er regler for forandring af bilen fra et brændstof til et andet, men kan ikke huske de eksakte regler.

    EpMaTs™ #3. Det er ikke nødvendigt at have en typegodkendelse for en bestemt motor i en bestemt bilmodel, hvis denne motor overholder de gældende krav om effekt, støj og forurening. Derudover er der også faktorer som ændring af brændstoftype, samt trykladning, der sætter begrænsninger..
    Men i bund og grund.. hvis jeg ønsker en V6 i min Peugeot 106 1.6 med 116hk.. kan jeg, hvis jeg ellers kan finde ud af det i praksis, installere en 130hk 1.8l V6 fra en Mazda MX3. Den holder sig inden for 20% effektforøgelse, og hvis eller den ikke forurener for meget og ikke støjer for meget (her er det faktum at motoren er standard tit nok), ja så er alles ok.


Kommentér på:
Effektforøgelse? Kan jeg gøre det sådan?

Annonce