{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
13.762 visninger | Oprettet:

påkørt af en som bakker skyld spørgsmål {{forumTopicSubject}}

godaften bg

blev i tirsdags påkørt af en som bakkede
jeg holdte og ventede på at komme ind i en p-bås og havde holdt stille i 3 min ca lige ud foran båsen hvorefter at en golf 4 kører hen og holder ved 2 andre biler og gør klar til at snuppe båsen som jeg har ventet på
da den parkerede bil i båsen får bakket ud kører jeg naturligvis frem da jeg vil mene det altså er min bås efter det ventetid
golfen begynder dog osse at bakke og jeg stopper bilen da det kunne gå galt men føreren ser mig ikke i enten spejlene og det faktum at jeg har hornet i bund fordi hun er tæt på min bil og så rammer hun så fronten og bukker min nummerplade så den laver en dyb lang ridse i hendes bil fra bagskærm og helt frem til fører døren hvor hun først stopper med at bakke da hun holder med fører døren lige ud foran mit fører sæde og har ikke opdaget mig eller det at jeg stadig har hornet i bund
jeg bakker så tilbage og stiger ud og hun oplyser mig om at hun ikke så mig og at jeg skulle snakke med hendes mand omkring tingene men han var ikke på ulykkelsesstedet
men kan dette her virkeligt være min fejl da hun vil tage den bås jeg ventede på og at hun kørte ind i mig og var uopmærksom


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  påkørt af en som bakker skyld spørgsmål
  • #1   9. apr 2015 hvis du holdte stille kan det vel ikke være din skyld at hun er uopmærksom? (:

  • #2   9. apr 2015 nej tænker jeg oss nemlig men hendes mand sagde bare det var min skyld og alt muligt

  • #3   9. apr 2015 Når du holder stille, så kan det ikke være din skyld, og hendes mand har intet set, så hvorfor skal han blandes ind i sagen... Hun må da selv kan skraldet for det lort hun har lavet.

  • #4   9. apr 2015 Den der bakker får skylden ligemeget hvad

  • #5   9. apr 2015 vil han sku altid gøre spørg forsikringen og foklar dem situationen smiley

  • #6   9. apr 2015 ja nemlig tænkte denne situation er lidt som fx man banker op i en bil bagfra der får man jo oss skylden 99% af gangene

  • #8   9. apr 2015 Ordlyden: hun bakket ind i mig.

    Det siger lidt sig selv ikke.


  • #9   9. apr 2015 Haha snakke med hendes mand??

    Så kællingen sgu bare have at vide hun sku ligge det af i nærmeste pizzaria.


  • #10   9. apr 2015 hvis det er 50/50 fx kan jeg så sige at min ikke behøver kører over forsikringen da den ikke er særligt skadet i forhold til hendes jeg har en bukket nummerplade og rammen samt indsatsen har en del ridser sp ikke så slemt som hendes ridser

  • #12   9. apr 2015 pis da ;( men må se hva der kommer ud af det så men mange tak for alle jeres input for blev sq sur når man har bilen som hobby

  • #13   9. apr 2015 Nej er så ikke altid tilfældet at skylden deles 50/50. Men i de fleste tilfælde gør de.
    Så håber du har nogle vidner til at bakke din påstand op om hvad der er sket


  • #15   9. apr 2015 Hvad siger de vidner du skyndte dig at få fat i???

    smiley

    Nå, måske Tyskeren er kommet med det bedste indlæg i den her tråd.


  • #16   9. apr 2015 jeg havde min ex kæreste med i bilen og ellers var der ikke lige nogle omkring os

  • #18   9. apr 2015 arhhh dog ikke lige da hun fødte forrig søndag så nej ikke lige det du tænker på forgik

  • #21   10. apr 2015 Once
    Billede 12 kan ikke bruges, da efter trådstarterens udsagn, så det KUN er modparten, der bakkede. Og bakning skal udføres uden fare eller ulempe for andre. Så her deler de ikke skylden. Hvis der kan bevises, at kun fruen bakkede - 100% hendes skyld.


  • #22   10. apr 2015 Jeg kom en dag kørende på en p-plads, kørte forbi en bås ret langsomt da der var biler foran mig, og det var lige ved udkørselen. Da jeg passerer båsen begynder bilen af bakke ud og rammer min bagfælg med sin trækkrog. Min fælg bliver helt ødelagt, der sker ingenting med modpartens bil. Den blev vurderet til 50/50.
    Jeg synes ikke jeg på nogen måder kunne have forhindret det, jeg bakkede ikke selv, men kørte frem med 2 km/t.


  • #23   10. apr 2015 Hvis man skal bruge Once.... 's link er det vel nærmere Billede 15 man skal have det til at være.

  • #24   10. apr 2015 Jeg ville også mene at det er billede 15 der er det rigtige at sammenligne med. Men vi kan alle sidde og gætte her. Jeg ville spørge forsikringsselskabet, de ved det.

  • Casper K
    Casper K Tilmeldt:
    mar 2007

    Følgere: 43 Biler: 8 Svar: 5.727
    #25   10. apr 2015 Jeg kan ikk forstå du holder fast i du holdt stille. Du skriver selv da p-pladsen blev ledig begyndte du at køre. Ligesom hun begyndte at bakke.
    At du træder først på bremsen er jo ikke det samme som at du holdt stille.
    Du forsøgte jo at køre ind og tage den ledige plads.


  • #26   10. apr 2015 Allan B

    Det kunne måske være fordi man jo har hjøre vigepligt på p pladser.

    Hvis du da blev ramt på højre side af din bil... smiley

    <<<<<

    Det første spørgsmål er om vigepligt inde på en parkeringsplads.
    Vi har kun 2 former for vigepligter. Den ene er UBETINGET VIGEPLIGT, og indtræder
    eksempelvis der, hvor man kører ud fra ”noget privat” og ud til det offentlige vejnet,- eller der, hvor
    man krydser en cykelsti, et fortov m.v., eller hvor man har malet såkaldte ”hajtænder” på asfalten
    eller sat ”trekant på spids”-tavlen op m.v. I alle disse situationer skal man holde tilbage for kørende
    færdsel fra begge sider.
    I færdselslovens § 26, stk. 4 står der anført følgende: ”Når kørende i andre tilfælde (end hvor der er
    ubetinget vigepligt) færdes på en sådan måde, at deres færdselsretninger skærer hinanden, har
    føreren af det køretøj, der har det andet køretøj på sin højre side, vigepligt (HØJREVIGEPLIGT),……..”
    Dvs. at når man færdes ”ind imellem hinanden” på en p-plads, så er det som udgangspunkt
    højrevigepligten, der gælder


    >>>>>


  • #27   10. apr 2015 billede 15 er påkørsel bagfra og har intet med bakkende bil at gøre.

  • #28   10. apr 2015 Buggi Boy > Du har ret i at det er § 26 der er gældende på en parkeringsplads. MEN vær også lige opmærksom på hvordan stk. 4 slutter:
    "... , medmindre andet følger af § 18."


    "§ 18. Kørende skal før vending eller bakning sikre sig, at manøvren kan udføres uden fare eller ulempe for andre. ... "

    Så den der bakker vil umiddelbart altid have ubetinget vigepligt!


  • #29   10. apr 2015 Once >
    Billede 15 handler om "Påkørsel af holdende"

    Billede 6, 7 og 8 handler om "Påkørsel bagfra"

    Der er ikke beskrevet kørselsretning (frem/bak) i disse eksempler. smiley


  • #30   10. apr 2015 Onkel per ja ved billede 12 står der ved bakning uanset hvilken situation det er i.

    Hvad betyder det så? Det betyder vel i alle de sager hvor der bakkes. Om der er en eller 2 der bakker beskrives der jo heller ikke.


  • #31   10. apr 2015 Once... > Nej, ved billede 12 står der "... mellem bakkende ...".
    Og det må jo kræve at begge biler er i gang med at bakke, ellers vil det være "Påkørsel af holdende" (Billede 15).


  • #32   10. apr 2015 arh ja sorry godt det er weekend nu smiley

  • #33   10. apr 2015 Har altid fået at vide at en bakkende har 100% af skylden og ansvaret da det er denne bilist der udfører den "farlige" manøvre.

  • #34   10. apr 2015 Buggi - Godt nok var det højre side, men højre baghjul. Det vil sige jeg var ud for (nu kommer det) hende, da hun sætter gang i sin bil. Hun havde overhovedet ikke set bagud inden hun kører.
    Jeg skulle jo bare have forudset hvad hun tænkte.


  • #35   10. apr 2015 Once... > smiley ja det skal vi nyde. God weekend.

  • #36   10. apr 2015 Det er noget vrøvl med 50/50 skyld for den der bakker får skylden hver gang længere er den ikke, vi prøvede det engang hvor konen bakkede ud fra en bås og blev påkørt af en lidt for hurtig taxa(på en P-plads smiley )
    Sammenstødet var så hårdt at A-stolpe, begge siddedøre og bagskærm skulle skiftes, vi fik skylden ifølge vores eget forsikringsselskab var der ikke meget at gøre.


  • #37   10. apr 2015 Bjørn - Sig det til Alm. brand. Min oplevelse er en anden.

  • #38   11. apr 2015 Allan B

    Jeg har prøvet det samme som dig,, og den gik også på 50/50 selv om der var uvildige vidner...(man kan jo ikke bruge vidner man kender, eller som sidder i samme bil)
    Møg irriterende da det var en bil jeg havde lånt på job...

    Nogle af de afgørelser som forsikrings selskaberne kan ofte være helt ude i hegnet... men nok fordi de gerne vil slippe for at betale hele beløbet...
    Hvis parterne evt. har samme selskab, syntes jeg tit den bliver tørret af som 50/50


  • #39   15. apr 2015 #11

    Citat : "Hvis modparten anmelder sin skade bliver du jo involveret som modpart, og så gælder reglen alligevel...og du mister selvrisikoen..."

    Nu fik vi lige konstateret at den bliver vurderet 50/50 i skyldsspørgsmålet.
    Så kan vores vens forsikring aldrig ligges til last at kællingen kører sin egen skade på værksted på egen forsikring.
    Hvis vores ven der imod kører bilen på værksted på forsikringens regning, er det noget helt andet - så udløses selvrisikoen, men ellers ikke. "Vores" selvrisiko vedrører ikke modpartens skade, hvis de hver især har 50% af skylden.

    Og lidt mere info om P-pladser, for det forholder sig som flere er inde på, at en off. p-plads har højre vigepligt. Og selvom der skulle være pile og andre skilte på vejen/asfalten, så er de kun til venlig henstilling. Så hvis du kører ind i en anden, som kommer MOD kørselsretningen ved Bilka, så forvent ikke han/hun får skylden - for det er højre vigepligt reglen der gælder, og ikke jungle loven.
    Dansk Supermarked f.eks. kan ikke udstede færdselsregler - det kan kun myndighederne. smiley


  • #41   15. apr 2015 Allan K
    Hvem har lige konstateret at den bliver 50/50?


  • #42   15. apr 2015 Min kasko selvrisiko bør da kun gælde såfremt jeg vælger at gøre brug af MIN kaskoforsikring. Hvad modparten gør ved sin burde ikke komme mig ved, da min selvrisiko ikke skal dække hendes skader

  • #44   15. apr 2015 har haft snakket med forsikringen og i mit tilfælde skulle der ikke være tvivl om at hun har skylden de snakkede ikk på noget tidspunkt om at det var min felj denne ulykke skete der kan kun komme tvivl hvis hendes opfattelse af situationen er anderledes og begge indgivelser ikke stemmer meget overens

  • #46   15. apr 2015 det skal nok forkomme smiley men tager det lidt som det kommer da mange af jer jo giver gode agumenter for det bliver 50/50 så er afklaret med at få noget af skylden osse

  • #47   16. apr 2015 Deutche_

    Hvis modparten skal betale sin egen skade, så kan det jo aldrig vedkomme MIN kasko og selvrisiko.
    Hvis jeg ikke benytter mig af forsikring for at udbedre skaden på egen bil, men betaler selv - så kan det ALDRIG udløse en selvrisiko.

    Uagtet din erfaring med skadeservice smiley

    Danger Dane - du har helt ret! Sådan er det.


  • #49   16. apr 2015 Tyskeren

    Hvis du deler 50/50 med en anden bilist, så betaler du bare for at have din egen bil fikset - ikke modpartens. Hvis modparten vælger at få lavet sin bil igennem sin forsikring, er det jo ikke ensbetydende med, at du også bliver tvunget til at bruge din forsikring - du kan bare lade være. Og din selvrisiko udløses KUN, hvis du påfører selskabet udgift. Og det gør du ikke, hvis du selv fikser bilen. Modpartens skade skal ikke betales af dit forsikringsselskab ved 50/50 skader - det gør modpartens selskab...
    De kan jo ikke kræve selvrisikoen af dig, hvis de ikke skal have én krone op ad lommen?

    Hvor mange skader har du i hele taget har haft på en p-plads?? Lyder af mange...


  • #50   16. apr 2015 Jeg blev påkørt af en bakkende bil for et par år siden på en parkeringsplads, og hun fik 100% skyld. Jeg holdt stille og hun bakkede ud i siden på mig.

    Så det er ikke altid 50-50% på en parkeringsplads.


  • #52   16. apr 2015 Du er et kendt ansigt på Danmarks parkeringspladser. Når man ser to bilister stå på en p-plads og udveksle telefonnumre, så er du som regel den ene af dem smiley

Kommentér på:
påkørt af en som bakker skyld spørgsmål

Annonce