Bil "dumpet" til syn pga. ridse i forruden {{forumTopicSubject}}
Hej Bilgalleri.
Jeg er tvivl om kategorien er den rigtige, men det har egentlig også lidt med lovgivningen på området at gøre.
Jeg har netop haft min bil til syn, hvor den desværre ikke gik igennem. Der var ikke noget at komme efter på selve bilen, men synsmanden vælger så at dumpe den på forruden.
Årsagen er at der tilsyneladende har siddet en lille småsten på viskeren, eller måske har tidligere ejer kørt med nedslidte viskere, som nu har gjort at der er kommet en meget lille ridse i forruden. Man kan ikke se den med det blotte øje, men kigger man godt efter kan den altså godt ses. - Ridsen går fra bunden af ruden og i en bue op til siden af ruden. Samme retning som vinduesviskeren, hvilken bekræfter mig i at det er en nedslidt visker eller en småsten eller whatever som har siddet på den.
Synsmanden vælger at dumpe bilen på baggrunden af at der ikke må være en ridse, som ikke dækkes, på mere end 3 mm i diameter.
Se evt. dette link:
http://www.fdm.dk/biler/vedligeholdelse/regler-stenslag-paa-forrude-ved-syn
Så skal jeg bare lige forstå det rigtigt. Vil det sige at når ridsen er så "lang" som den er, så kan den ikke godkendes? Ridsen er max 1 mm i bredden.
Jeg har snakket med flere af mine kammerater, flere af dem mekanikere og "weekend mekanikere" og de siger at synsmanden virkelig må have gået i små sko den dag.
Hvad siger I? Har jeg forstået reglerne/loven rigtigt?
Er det okay at han dumper min bil, eller bør jeg indgive en klage?
aug 2008
Følger: 14 Følgere: 9 Biler: 5 Emner: 42 Svar: 2.613
feb 2012
Følger: 1 Følgere: 2 Biler: 4 Emner: 3 Svar: 241
Så få den skiftet og kom videre
jan 2015
Følger: 15 Følgere: 551 Emner: 227 Svar: 785
okt 2010
Følger: 2 Følgere: 15 Emner: 17 Svar: 3.179
Ny på og du kan igen se uhindret ud
MVH KP
nov 2009
Følger: 72 Følgere: 680 Annoncer: 2 Emner: 591 Svar: 15.935
Prøv en glarmester om han vil polere den og garantere for at den kan godkendes.
jan 2007
Følgere: 89 Biler: 9 Emner: 1 Svar: 4.002
Og det kan blive en kamp og klage over det og også en kamp at få den synet når det står i parpirende at den er dumpet pga ruden
maj 2004
Følger: 80 Følgere: 317 Biler: 4 Emner: 1.391 Svar: 13.654
hvis det er så lidt som du siger
maj 2004
Følger: 80 Følgere: 317 Biler: 4 Emner: 1.391 Svar: 13.654
okt 2010
Følger: 2 Følgere: 15 Emner: 17 Svar: 3.179
Forstår ikke relevans i dit spørgsmål.
Første synsprøve er allerede registreret
Igen På med nyt og kom videre
MVH KP
dec 2013
Følgere: 6 Emner: 33 Svar: 2.412
apr 2015
Følger: 1 Emner: 2 Svar: 5
Ridsen er ikke bred nok til at ting som ses igennem ridsen ændrer sig. På ingen måde. Jeg er heller ikke selv hindret i at se klart ud igennem forruden... På ingen måde.
Jeg har forsøgt at tage et billede af ridsen, men det er virkelig svært på grund af at den er virkelig svær og se, og man ser den IKKE med det "blotte øje".
Når det er sagt så har jeg dog et billede, som jeg tog tidligere idag. Jeg har tørret regnen væk fra ruden med en tør klud inden at jeg tog billedet.
jan 2007
Følgere: 89 Biler: 9 Emner: 1 Svar: 4.002
Fejl og sjusk kan opstå men det er jo ikke det man skal basere det på
jan 2005
Følger: 9 Følgere: 19 Biler: 2 Emner: 74 Svar: 757
http://www.trafikstyrelsen.dk/~/media/Dokumenter/01%20Syn%20og%20koeretoejer/03%20Regler%20om%20koeretoejer/01%20Regler%20om%20koeretoejer/Meddelelser/1969.ashx
sep 2005
Følger: 59 Følgere: 217 Biler: 4 Emner: 329 Svar: 6.560
apr 2015
Mange tak for alle jeres svar.
For at være helt ærlig havde jeg nok håbet på noget mere "medhold" i min klage.
Det er meget svært for mig at vise på et billede hvor lille ridsen er, da den ikke ville kunne ses, jeg tror derfor at billedet snyder lidt og viser ridsen tydligere end den i virkeligheden er. - I dokumentet fra trafikstyrelsen (som én linker til) står der følgende:
"Stenslag og revner, der er repareret, så de reparerede områder fremtræder stort set usynlige, anses ikke som fejl." - Med den lille linje synes jeg desværre at man lader det være op til enkelte synsmand at vurdere om revnen skal godkendes eller ikke godkendes. Specielt udtrykket "stort set" er meget LIDT definertbart. Så igen, fedt med klare regler på området... Eller...
Jeg vil køre til en anden synsvirksomhed imorgen med henblik på at få den omsynet på trods af ridsen. Går den ikke, er der desværre nok ingen vej udenom, da jeg også selv har på fornemmelsen at en klagesag desværre nok ikke er den rette vej frem.. Der skal en ny forrude i.
Men én ting er sikkert. Det er sidste gang jeg har fået synet en bil hos den synsmand (jeg undlader bevidst at skrive navnet på synsvirksomheden, da jeg ikke er sikker på at det er tilladt iht. vilkårene for brugen af forummet) da det så har kostet mig knap 2100 (Jeg ved at det er billigt, men stadig - med en kæreste under uddannelse, og et job som kun lige akkurat giver den overenskomstberettigede løn, så er der sku ikke meget at give af. :)) *Piv* *piv*
jan 2012
Følger: 33 Følgere: 32 Biler: 2 Emner: 4 Svar: 120
Ja, nogle gange kan en synsmand snild gå i små sko. Og nogle gange kan man køre til en anden synshal og få ret i at synsmanden muligvis har gået i små sko
apr 2009
Følger: 9 Følgere: 5 Biler: 6 Emner: 12 Svar: 703
mar 2005
Følger: 2 Følgere: 4 Emner: 23 Svar: 1.022
mar 2008
Følger: 7 Følgere: 521 Emner: 216 Svar: 1.059
nov 2009
sep 2005
Følger: 59 Følgere: 217 Biler: 4 Emner: 329 Svar: 6.560
nov 2009
apr 2015
Mange tak for alle jeres svar!
Jeg har nu vagt at indgive en klage til trafikstyrelsen. Så nu ser vi hvad de siger. Jeg fik synsmanden til at tage nogle billeder som han mener dokumentere at ridsen ikke er lovlig. Det tog ham 10 min at tage nogle ordentlige billeder af ridsen! Det fortæller lidt om hvor svært den er at se, og at der skal det rette lys på den for at den fremstår synlig! Det er totalt til grin!
Jeg nævnte for ham at da han da bare kunne have lavet en "Betinget godkendt" på bilen, men der påstod idio... at det var der ikke noget der hed længere. Det var enten godkendt eller IKKE godkendt...
Jeg vil opdatere tråden så snart jeg hører nyt fra trafikstyrelsen!
mar 2005
Følger: 2 Følgere: 4 Emner: 23 Svar: 1.022
På samme måde som hvis din trækkrog når op over nummerpladen, så er det også en omstiller, uanset hvor lidt eller hvor meget den dækker.
Så lige der kan det godt være lidt uretfærdigt at kalde ham med skældsord
apr 2015
Så du mener at hvis man har et aftageligt træk på bilen, som dækker nummerpladen når man sætter det på. Så kan bilen heller ikke godkendes. Det lyder i mine ører meget usandsynligt. Mest fordi at min svigerfar har en krog som dækker nummerpladen, og jeg er nu ikke sikker på at han skal pille den af når han skal til syn. Det er jo ikke hans skyld at bilen er designet sådan..
jan 2012
Følger: 33 Følgere: 32 Biler: 2 Emner: 4 Svar: 120
nov 2009
Jeg kører også i synshallen først og spørger om den rude kan godkendes inden jeg køber en billet, siger han nej kører jeg et andet sted hen, men det er ikke sket endnu.
apr 2006
Følger: 7 Følgere: 7 Biler: 1 Emner: 6 Svar: 466
Jeg kender min synsmand rigtigt godt og har ikke prøvet at dumpe til syn,men får lavet de småfejl som der evt er efterflg den er synet,har da fået synet bil med defekt håndbremse og slør i styrekugle,har dog fået det lavet efter de er synet
aug 2008
apr 2006
Følger: 7 Følgere: 7 Biler: 1 Emner: 6 Svar: 466
Jeg ved det
aug 2008
Bil "dumpet" til syn pga. ridse i forruden