{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
6.384 visninger | Oprettet:

Brian M
Brian M
Følger: 1 Emner: 2 Svar: 5

Bil "dumpet" til syn pga. ridse i forruden {{forumTopicSubject}}

Hej Bilgalleri.

Jeg er tvivl om kategorien er den rigtige, men det har egentlig også lidt med lovgivningen på området at gøre.

Jeg har netop haft min bil til syn, hvor den desværre ikke gik igennem. Der var ikke noget at komme efter på selve bilen, men synsmanden vælger så at dumpe den på forruden.

Årsagen er at der tilsyneladende har siddet en lille småsten på viskeren, eller måske har tidligere ejer kørt med nedslidte viskere, som nu har gjort at der er kommet en meget lille ridse i forruden. Man kan ikke se den med det blotte øje, men kigger man godt efter kan den altså godt ses. - Ridsen går fra bunden af ruden og i en bue op til siden af ruden. Samme retning som vinduesviskeren, hvilken bekræfter mig i at det er en nedslidt visker eller en småsten eller whatever som har siddet på den.

Synsmanden vælger at dumpe bilen på baggrunden af at der ikke må være en ridse, som ikke dækkes, på mere end 3 mm i diameter.
Se evt. dette link:
http://www.fdm.dk/biler/vedligeholdelse/regler-stenslag-paa-forrude-ved-syn

Så skal jeg bare lige forstå det rigtigt. Vil det sige at når ridsen er så "lang" som den er, så kan den ikke godkendes? Ridsen er max 1 mm i bredden.

Jeg har snakket med flere af mine kammerater, flere af dem mekanikere og "weekend mekanikere" og de siger at synsmanden virkelig må have gået i små sko den dag.

Hvad siger I? Har jeg forstået reglerne/loven rigtigt?
Er det okay at han dumper min bil, eller bør jeg indgive en klage?

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Flytte rengøring 1.500 kr.
  • Elektriker 500 kr.
  • Elektriker 750 kr.
  • Loftudtag ingen strøm 1.500 kr.
  • 3 timers gartner arbejde 1.000 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Bil "dumpet" til syn pga. ridse i forruden
  • #1   13. sep 2015 Han har retten på sin side, hvis ridsen/stenslaget er større end Xmm i et givent område. Men det er relevant med et billede af din ridse

• #2   13. sep 2015 I område A - (synsfeltet) kan mindre skader som eksempelvis mattering eller ridser, der har indflydelse på om genstande der ses gennem ruden ændrer sig, ligeledes betyde at bilruden bliver afvist til syn, og dermed kræver et omsyn.

Så få den skiftet og kom videre

• #3   13. sep 2015 Billede af forruden ?

• #4   13. sep 2015 Hej
    Ny på og du kan igen se uhindret ud
    MVH KP

• #5   13. sep 2015 Der har siddet en sten og så er ridsen nærmest en halv meter lang.
    Prøv en glarmester om han vil polere den og garantere for at den kan godkendes.

• #6   13. sep 2015 Du må hellere bare få den skiftet at gå i små sko er en vurderingssag fra den ene synsmand til den anden

Og det kan blive en kamp og klage over det og også en kamp at få den synet når det står i parpirende at den er dumpet pga ruden

• #7   13. sep 2015 http://www.bilplejeguiden.dk/?p=115

hvis det er så lidt som du siger smiley

• #8   13. sep 2015 Moffe> Kigger en anden synsmand overhovedet efter det, hvis man ikke køber et omsyn? Det er ikke min erfaring da.:)

• #9   13. sep 2015 Hej
    Forstår ikke relevans i dit spørgsmål.
    Første synsprøve er allerede registreret
    Igen På med nyt og kom videre
    MVH KP

• rene L
    rene L Tilmeldt:
    dec 2013

Følgere: 6 Emner: 33 Svar: 2.412
    #10   13. sep 2015 man bør ikke polere en rids væk i en for rude da det giver linse virkning da man jo fjerne lidt glas

• Brian M
    Brian M Tilmeldt:
    apr 2015

#11   13. sep 2015 Først og fremmest, tak for jeres svar. smiley
    Ridsen er ikke bred nok til at ting som ses igennem ridsen ændrer sig. På ingen måde. Jeg er heller ikke selv hindret i at se klart ud igennem forruden... På ingen måde. smiley

Jeg har forsøgt at tage et billede af ridsen, men det er virkelig svært på grund af at den er virkelig svær og se, og man ser den IKKE med det "blotte øje".

Når det er sagt så har jeg dog et billede, som jeg tog tidligere idag. Jeg har tørret regnen væk fra ruden med en tør klud inden at jeg tog billedet.

profilbillede
  • #12   13. sep 2015 Brian vis første synsmand har dumpet bilen på lovlig vis følge reglerne på området så er det jo bare synsmand nr 2 der ikke gør sit job korrekt og tjekke fejlrapporter fra det syn den er dumpet til

Fejl og sjusk kan opstå men det er jo ikke det man skal basere det på

• #15   13. sep 2015 Jeg havde et stenslag på størrelse med hullet i en en-krone, men når det er zone A så gives der bare ikke ved dørene. Sådan er reglerne, og den ridse du har ser rimelig seriøs ud. Man accepterer intet i Zone A.

• Brian M
    Brian M Tilmeldt:
    apr 2015

#16   13. sep 2015 Hej alle.

Mange tak for alle jeres svar. smiley

For at være helt ærlig havde jeg nok håbet på noget mere "medhold" i min klage. smiley Men ret skal være ret, og jeg håbede egentlig også på jeres ærlige meninger. Så det er i og for sig helt fint. smiley

Det er meget svært for mig at vise på et billede hvor lille ridsen er, da den ikke ville kunne ses, jeg tror derfor at billedet snyder lidt og viser ridsen tydligere end den i virkeligheden er. - I dokumentet fra trafikstyrelsen (som én linker til) står der følgende:

"Stenslag og revner, der er repareret, så de reparerede områder fremtræder stort set usynlige, anses ikke som fejl." - Med den lille linje synes jeg desværre at man lader det være op til enkelte synsmand at vurdere om revnen skal godkendes eller ikke godkendes. Specielt udtrykket "stort set" er meget LIDT definertbart. Så igen, fedt med klare regler på området... Eller...

Jeg vil køre til en anden synsvirksomhed imorgen med henblik på at få den omsynet på trods af ridsen. Går den ikke, er der desværre nok ingen vej udenom, da jeg også selv har på fornemmelsen at en klagesag desværre nok ikke er den rette vej frem.. Der skal en ny forrude i.

Men én ting er sikkert. Det er sidste gang jeg har fået synet en bil hos den synsmand (jeg undlader bevidst at skrive navnet på synsvirksomheden, da jeg ikke er sikker på at det er tilladt iht. vilkårene for brugen af forummet) da det så har kostet mig knap 2100 (Jeg ved at det er billigt, men stadig - med en kæreste under uddannelse, og et job som kun lige akkurat giver den overenskomstberettigede løn, så er der sku ikke meget at give af. :)) *Piv* *piv* smiley

• #18   13. sep 2015 Prøv en anden synshal.
    Ja, nogle gange kan en synsmand snild gå i små sko. Og nogle gange kan man køre til en anden synshal og få ret i at synsmanden muligvis har gået i små sko smiley

• #19   13. sep 2015 Jeg havde da prøvet at køre til en autorudereparatør - Carglas, Dansk Bilglas og hvad de nu hedder. De må kunne give en vurdering om det kan udbedres, eller der skal en ny rude til.

• #20   14. sep 2015 Yep - smut da lige forbi Dansk Bilglas og vis dem problemet.

• #21   14. sep 2015 Synsmanden går i for små sko. Helt klart. Problemet er desværre at nu står fejlen i trafikstyrelsens computersystem så enhver anden synsmand vil kigge ekstra godt efter den ridse ved omsynet. Det er derfor at de her tilbud fra værksteder med "klargøring til syn" kan være interessante og hvor værkstedet selv kører bilen til syn med ansvar for at den stryger lige igennem.

• #22   14. sep 2015 Prøv at polere den med tandpasta

• #24   14. sep 2015 #17 det har jeg også, jeg har fået en bil synet med en revnet forrude fra top til bund, men revnen sad i passagersiden og her er de ligeglad medmindre der er huller store nok til at en due kan flyve ind og lande på nakkestøtten.

• #25   14. sep 2015 Vores Atos har en der går på tværs af hele ruden forneden og deler sig et sted, den er nu godkendt 2 gange og går også igennem igen til sommer, for den har ikke forandret sig.

• Brian M
    Brian M Tilmeldt:
    apr 2015

#26   16. sep 2015 Hej alle.

Mange tak for alle jeres svar!

Jeg har nu vagt at indgive en klage til trafikstyrelsen. Så nu ser vi hvad de siger. Jeg fik synsmanden til at tage nogle billeder som han mener dokumentere at ridsen ikke er lovlig. Det tog ham 10 min at tage nogle ordentlige billeder af ridsen! Det fortæller lidt om hvor svært den er at se, og at der skal det rette lys på den for at den fremstår synlig! Det er totalt til grin!

Jeg nævnte for ham at da han da bare kunne have lavet en "Betinget godkendt" på bilen, men der påstod idio... at det var der ikke noget der hed længere. Det var enten godkendt eller IKKE godkendt...

Jeg vil opdatere tråden så snart jeg hører nyt fra trafikstyrelsen!

• #27   16. sep 2015 Det kunne jeg da godt forestille mig gælder lige for en forrude.
    På samme måde som hvis din trækkrog når op over nummerpladen, så er det også en omstiller, uanset hvor lidt eller hvor meget den dækker.
    Så lige der kan det godt være lidt uretfærdigt at kalde ham med skældsord smiley

• Brian M
    Brian M Tilmeldt:
    apr 2015

#28   17. sep 2015 #27

Så du mener at hvis man har et aftageligt træk på bilen, som dækker nummerpladen når man sætter det på. Så kan bilen heller ikke godkendes. Det lyder i mine ører meget usandsynligt. Mest fordi at min svigerfar har en krog som dækker nummerpladen, og jeg er nu ikke sikker på at han skal pille den af når han skal til syn. Det er jo ikke hans skyld at bilen er designet sådan..

• #29   17. sep 2015 Hvis du har et aftageligt træk som sidder fast, så bliver bilen ikke godkendt nej.

• #31   18. sep 2015 Vores nye bil har både et stenslag lige midt i mit synsfelt, og en ridse fra en sten i samme side, men bilen er nysynet med en mangel der handler om et potte ophæng.
    Jeg kører også i synshallen først og spørger om den rude kan godkendes inden jeg køber en billet, siger han nej kører jeg et andet sted hen, men det er ikke sket endnu.

• #32   20. sep 2015 Jeg syntes det er at gå i meget små sko at dumpe den på det,kan godt være den kan dumpes pga regler men de behøver ikke gøre det.
    Jeg kender min synsmand rigtigt godt og har ikke prøvet at dumpe til syn,men får lavet de småfejl som der evt er efterflg den er synet,har da fået synet bil med defekt håndbremse og slør i styrekugle,har dog fået det lavet efter de er synet

• #33   20. sep 2015 Henning, problemet ved det du får lov til, er det er en mundtlig aftale, og tillidssagmellem dig og ham, men hvis traffikstyrelsen komme og kalder bilen ind igen, inden du er smuttet og opdager det, kan han miste sin bevilling.

• #34   20. sep 2015 Johan
    Jeg ved det

• #36   20. sep 2015 Morten, ja ny forrude er sku dejligt, fri for alle de små fine sandblæs inger/stenslag

Kommentér på:
Bil "dumpet" til syn pga. ridse i forruden

Annonce