6.515 visninger
|
Oprettet:
6 måneders garanti? {{forumTopicSubject}}
Kan det passe, at når man har købt en bil brugt hos en forhandler, så er du berettig til 6 måneders garanti ifølge købeloven, selvom der stod 3 måneders garanti på slutsedlen? Var faktisk sikker på at han reklamerede for 6 måneders garanti i annoncen på bilbasen.
Der er tale om en Audi TT fra 1999.
mar 2010
Følger: 4 Følgere: 17 Biler: 3 Emner: 223 Svar: 2.947
dec 2006
Følgere: 23 Biler: 1 Emner: 4 Svar: 5.867
maj 2007
Følger: 12 Følgere: 12 Emner: 68 Svar: 153
maj 2007
Følger: 12 Følgere: 12 Emner: 68 Svar: 153
dec 2006
Følgere: 23 Biler: 1 Emner: 4 Svar: 5.867
"Reklamationsret" er den ret, som købeloven giver kunden til at klage over mangler ved varen.
Købeloven bestemmer, hvad kunden kan klage over, og hvor længe han kan klage. Det fremgår
også af købeloven, hvilke rettigheder og pligter kunden har i forbindelse med en klage, og hvilke
forhandleren har. Reklamationsretten er ikke det samme som garanti.
Reklamationsretten er ufravigelig
I forbrugerkøb er reklamationsretten ufravigelig. Det betyder, at du ikke kan aftale med
kunden, at kunden ingen reklamationsret har, eller at den er kortere, end det der står i
købeloven. Det kan heller ikke aftales, at der ikke er reklamationsret på visse dele af varen –
fx batterier.
Reklamationsretten gælder for alle varer – også for brugte varer.
Hvem hæfter over for kunden?
Det er sælgeren – og ikke producenten eller importøren – der er ansvarlig, hvis der er
mangler ved varen.
Du må gerne lade fx producenten undersøge og reparere varen for dig, men du er ansvarlig
overfor kunden, hvis der er mangler ved varen, eller hvis reparatøren sjusker med
reparationen.
Hvis du tager varen ind til reparation, selvom du ikke mener, at varen er købt hos dig, må du
inden reparationen udføres, gøre kunden tydeligt opmærksom på, at du kun gør det for at
være venlig (per kulance) – ellers risikerer du at blive stillet som om, du er sælger af varen.
Kunden skal inden reparationen acceptere at reparationen sker pr. kulance. Skriv på
indleveringssedlen: ”varen er ikke købt her – reparation udføres pr. kulance”.
Hvis du tager varen ind til reparation pr. kulance, og køberen har accepteret det, kan du
blive erstatningsansvarlig, hvis du ikke udfører reparationen ordentligt.
Reklamationsrettens længde
Kunden har 2 års reklamationsret.
Reklamationsretten løber fra varens levering til kunden – og ikke fra aftalen blev indgået.
Kunden skal reklamere til sælgeren inden for 2 års fristen. Kunden kan dog også afbryde 2-
rs fristen overfor sælgeren ved inden for fristen, at reklamere til en producent eller importør,
der har givet garanti på varen. Det er dog en betingelse, at garantien også gælder på
reklamationstidspunktet.
Hvis varen ombyttes, løber der en ny 2 års reklamationsret for den nye vare.
Hvis manglen repareres, kan kunden reklamere i indtil 3 år efter reparationen, hvis samme
mangel skulle opstå igen.
Kunden skal dog altid reklamere ”inden rimelig tid efter”, at han har opdaget manglen. Gør
han ikke det, kan han miste sine rettigheder, selvom 2-årsfristen endnu ikke er udløbet.
En reklamation inden 2 måneder, efter manglen er opdaget, er altid ”inden rimelig tid”.
Rimelig tid kan dog efter omstændighederne også være 4 eller måske 6 måneder.
Bevisbyrden
Inden for de første 6 måneder skal kunden kun bevise, at varen har en fejl. Herefter er det
sælgerens bevisbyrde at godtgøre, at fejlen eller dens årsag ikke var til stede på
leveringstidspunktet. (Se mere om formodningsreglen nedenfor)
Efter 6 måneder skal kunden bevise, at varen har en fejl, og at fejlen eller dens årsag var til
stede på leveringstidspunktet.
Formodningsreglen
Når en fejl viser sig inden for 6 måneder efter leveringen, formodes fejlen at have været til stede på
leveringstidspunktet.
Det betyder, at sælgeren, hvis han ikke mener, at der er tale om en oprindelig fejl, skal ”a fkræfte
formodningen” – dvs. at han skal bevise, at fejlen ikke var til stede på leveringstidspunktet. Det kan
du fx, hvis der er tegn på, at en elektronik vare har været tabt, eller hvis fejlen er en typisk
brugsskade – fx sukkerholdig væske i den bærbare.
Kan du ikke påvise en brugerfejl, må du lade tvivlen komme kunden til gode, fordi du ikke kan løfte
din bevisbyrde.
Kunden skal bevise, at der overhovedet er en fejl, og at den har vist sig inden for 6 måneders fristen.
Det gør han typisk ved at reklamere inden denne frist.
Håndtering af reklamationer i praksis:
Når kunden klager over en vare, må du tage stilling til klagen og ikke straks henvise til
bevisbyrderegler. Som regel er du nødt til at tage varen ind for at undersøge den og tage stilling til,
om den har en mangel. Du kan selvfølgelig godt lade producenten undersøge varen, hvis han har
ekspertisen.
Andre gange kan du afvise uden at tage varen ind til nærmere undersøgelse, fordi du straks kan se,
at der ikke er tale om en mangel. Det kan fx være når 1) skærmen på den bærbare er knækket efter
et års brug, 2) jakken er flået op, fordi forbrugeren har hængt i noget, 3) batteriet holder strøm i kort
tid, fordi det er slidt op, 4) læderstøvlerne er ødelagte, fordi de i våd tilstand har været tørret på et
varmeapparat. Brug din sunde fornuft og spørg dig selv: Hvor lang tid er der gået siden leveringen?
Er der tegn på hård eller uhensigtsmæssig brug? Og kan forbrugeren overhovedet have forårsaget
fejlen, eller er det en typisk brugsskade?
Hvis det er din opfattelse, at der ikke er tale om en mangel, kan du afvise reklamationen. Gør du
det, træder bevisbyrdereglerne oven for i kraft. Det vil sige, at hvis der er gået mere end 6 måneder
før fejlen viste sig, må kunden, hvis han ikke er enig med dig, gå til retten eller
Forbrugerklagenævnet, hvor han vil skulle bevise, at varen har en mangel. Har fejlen vist sig inden
for de første 6 måneder efter leveringen, vil kunden have forholdsvist let ved at få medhold i at
varen har en mangel. Du skal altså være meget sikker i din sag, hvis du afviser en reklamation inden
for de første 6 måneder. Får kunden medhold i, at der er en mangel ved varen, vil det være for sent
for dig at tilbyde reparation eller ombytning. Kunden vil så typisk have krav på at få købsprisen
tilbage.
feb 2011
Følgere: 6 Biler: 2 Emner: 6 Svar: 1.665
Og forøvrigt så gælder købt som beset og lign holder ikke i den virkelige verden.
sep 2004
Følger: 4 Følgere: 5 Biler: 8 Emner: 169 Svar: 1.742
Sakset fra FDM:
Garanti på brugte biler Hvis du skal have en bedre beskyttelse end den Købeloven giver, skal du sørge for at aftale med bilforhandleren, at han giver en garanti. En garanti er ikke noget, du har krav på, men kun noget du får efter aftale. Garantien skal den være anført i slutsedlen. En garanti dækker i modsætning til Købeloven de fejl, som opstår efter købet og inden for den aftalte garantiperiode. Det er bilforhandleren, der har bevisbyrden for at en fejl ikke er omfattet af garantien.
apr 2009
Følger: 3 Følgere: 2 Biler: 1 Emner: 15 Svar: 383
det er 6 måneders garanti på ting som ikke virker/i stykker før bilen blev købt...
fx vis en forhandler siger at bilen ikke fejler noget og man finder ud af at der er en ting der er gået i stykker så har du retten til at få det lavet........
ikke omvendt. for så skulle har give dig en ny bil der ikke har kørt 1 km
mar 2010
Følger: 4 Følgere: 17 Biler: 3 Emner: 223 Svar: 2.947
mar 2010
Følger: 4 Følgere: 17 Biler: 3 Emner: 223 Svar: 2.947
apr 2009
Følger: 3 Følgere: 2 Biler: 1 Emner: 15 Svar: 383
feb 2011
Følgere: 6 Biler: 2 Emner: 6 Svar: 1.665
apr 2004
Følger: 21 Følgere: 23 Biler: 5 Emner: 4 Svar: 144
apr 2004
Følger: 21 Følgere: 23 Biler: 5 Emner: 4 Svar: 144
maj 2009
Følger: 5 Følgere: 3319 Biler: 7 Emner: 184 Svar: 6.283
50% - 50% garanti i 6 måneder. det vil sige han skulle betale de 50% af reparationen og jeg sku betale resten af 50%
eller 100% garanti i 3 måneder. mere ville han ikke lave. men jeg har så valgt 3 måneder, da han kunne sagtens skrive mere i prisen for reparationen hvis jeg havde valgt 50% så jeg sku betale en del. da det var på hans eget værksted han ville reparer bilen hvis der var noget galt. nu har jeg haft bilen i 2½ år og den kør som en drøm
EDIT: nu skal jeg lige tilføje min bil er så fra 06 og havde kørt 108****** . mens den audi du kigger på er fra 99 så der er en del forskel så ved ikke lige.
apr 2008
Følger: 15 Følgere: 20 Biler: 3 Emner: 74 Svar: 1.110
mar 2010
Følger: 4 Følgere: 17 Biler: 3 Emner: 223 Svar: 2.947
Ja, og manden spørger om han har RET til 6 måneders GARANTI, og det har han ikke. Han har derimod 2 års REKLAMATIONSRET hvoraf de første 6 måneder er efter formodningsreglen. At forhandleren så har givet ham 3 måneders garanti er en anden sag, men det er en service som forhandleren yder. Du skriver at han har ret til 6 måneders garanti, og det er løgn.
nov 2007
Følger: 4 Følgere: 19 Emner: 3 Svar: 841
Lad os simplificere det helt ned til der hvor de fleste burde kunne forstå det.
Købeloven giver dig ikke mulighed for at købe et gammelt vrag, og så forvente en forhandler skal betale for alt det der går i stykker. Købeloven tager hensyn til pris, alder og hvad man retfærdigvis kan forvente..
Køber du en gammel lortebil til 10.000kr, må du forvente alt mellem himmel og jord, er udskiftningsmodent på bilen.
Som et voksent individ, har du altså selv ansvaret for dine handlinger, og vælger du at købe en 15år gammel luksusbil, eks. en Bmw X5, fordi du ikke har råd til en sprit ny. Så er det et valg DU træffer, og det er altså dit eget ansvar at have råd til det. Husk nu, du køber en 15år gammel bil, med 15år gamle kølerslanger, el-ledninger og ja, kort sagt ALT. Du MÅ forvente nogle af de ting er udskiftningsmodne over en tid.
Købeloven, er således indrettet, at når forhandleren udleverer køretøjet til dig, skal køretøjet være i den stand, man kan forvente af det givne køretøj, og er der defekter som han kender til, men ikke nævner. Så kan han komme til at hænge på dem.
Men et simpelt ekspempel.. Du køber en 15år gammel bil ved en forhandler, og den dag du/i får bilen udleveret, der tager han et billede af i får nøglerne, foran bilen... Bilen står i tomgang, og begge forlygter er tændt..
Det er en bil med Xenon, og efter 1½måned, der springer den ene xenonpære. Det koster for den uvidende omkring 1000kr at få skiftet den.. De ringer til forhandleren, og påråber sig købelovens bestemmelser, den skal han udskifte.
Og eftersom vi er indenfor 6md, så mener du/i at formodningsreglen gælder... man formoder fejlen var til stede ved udlevering.. Nu er det op til forhandleren at bevise det modsatte... Han har billedet fra den dag, der lyser begge lygter.. Forhandleren har nu bevist, at bilen virkede, og det er altså dit/jeres ansvar i har købt en brugt bil.. Så den får i ikke dækket.
Men, havde det nu været en tandrem der var sprunget.... og det viste sig tandremmen ved udlevering af køretøjet, var 5000km over interval. Så er det forhandlerens professionelle ansvar, at få det bragt iorden, inden udlevering. Det burde han have taget højde for i sin indkøbspris, og man kan ikke forvente, at en køber, uden teknisk indsigt, selv kan regne det ud.
Langt de fleste tvister, kunne være undgået, hvis sælgeren, under salget, huskede at gøre lidt mere ud af at forklare kunden, hvad det er de går ind til.
Hvis budgettet egentligt kun rækker til en nyere lille bil, med sikkerheden ved fuld garanti. Så er det nok ikke smart at købe en 15år gammel luksusbil..
maj 2007
Følger: 12 Følgere: 12 Emner: 68 Svar: 153
Har så fundet ud af at det er koblingen på hele kompressoren, der er gået i stykker, for den sagde en skrald kontant ved motorrummet, når jeg startede den. Faktisk mindede lyden lidt om det, da jeg købte den, som kom frem, da den stod i tomgang i 15 sek. Sælgeren sagde, at det nok var fordi den havde stået stille længe og lige skulle igang igen.
Eneste grund til at jeg har oprettet emnet, er fordi jeg har fået det at vide af min egen mekaniker fra hjembyen og han har opfordret mig til at ringe til FDM og hjælpe mig, fordi han mener at sælgeren skal dække den skade.
nov 2007
Følger: 4 Følgere: 19 Emner: 3 Svar: 841
Du har købt en 16år gammel bil.. du havde vel forventet der gik ting i stykker på så gammel en bil...
Men var fejlen til stede da du købte den, hvorfor forlangte du den så ikke udbedret inden handel??
Tag en fornuftigt snak med forhandleren INDEN du blander advokater ind i det....
feb 2011
Følgere: 6 Biler: 2 Emner: 6 Svar: 1.665
mar 2009
Følger: 6 Følgere: 9 Biler: 2 Emner: 72 Svar: 3.895
Det er på grund af nærige mennesker at mange biler kun sælges engros, det betyder at der er noget der er slidt/skal laves, og det kan være noget så simpelt som en stabilisator bolt.
mar 2010
Følger: 4 Følgere: 17 Biler: 3 Emner: 223 Svar: 2.947
sep 2007
Følger: 7 Følgere: 6 Biler: 7 Emner: 2 Svar: 447
maj 2007
Følger: 12 Følgere: 12 Emner: 68 Svar: 153
nov 2007
Følger: 4 Følgere: 19 Emner: 3 Svar: 841
mar 2009
Følger: 6 Følgere: 9 Biler: 2 Emner: 72 Svar: 3.895
mar 2010
Følger: 4 Følgere: 17 Biler: 3 Emner: 223 Svar: 2.947
mar 2009
Følger: 6 Følgere: 9 Biler: 2 Emner: 72 Svar: 3.895
mar 2010
Følger: 4 Følgere: 17 Biler: 3 Emner: 223 Svar: 2.947
Det ovenstående gælder selvfølgelig kun hvis det er under 6 måneder siden at trådstarter købte bilen.
mar 2009
Følger: 6 Følgere: 9 Biler: 2 Emner: 72 Svar: 3.895
maj 2007
Følger: 12 Følgere: 12 Emner: 68 Svar: 153
Selvom min mekaniker tjener penge på det, så sagde han selv, at ham jeg har købt bilen af har sluppet nemt. For han mente, at jeg havde en sag, hvis jeg havde gået til FDM, når det kun er næsten 5 måneder siden, jeg havde købt den.
Så er det selvfølgelig surt, at jeg skulle af med 4500 kr. + moms for at få det lavet, hvis jeg havde en sag og kunne få det lavet gratis hos den købte forhandler, hvis reglerne var sådan.
apr 2004
Følger: 21 Følgere: 23 Biler: 5 Emner: 4 Svar: 144
http://www.bilklage.dk/Udhaengsskab
6 måneders garanti?