{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
6.514 visninger | Oprettet:

6 måneders garanti? {{forumTopicSubject}}

Kan det passe, at når man har købt en bil brugt hos en forhandler, så er du berettig til 6 måneders garanti ifølge købeloven, selvom der stod 3 måneders garanti på slutsedlen? Var faktisk sikker på at han reklamerede for 6 måneders garanti i annoncen på bilbasen.

Der er tale om en Audi TT fra 1999.

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Nyt amatur 900 kr.
  • Hjælp til opsætning af en svævehylde og 3 små svævehylder, samt et klapbord i køkken 1.250 kr.
  • Reparation ag opvaskemaskine 1.500 kr.
  • Ophæng af køkkenskab fra Ikea, spejl og håndtag til skuffer 1.500 kr.
  • Opsætning af 3 lamper + rep. af tændknap på lampe 900 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  6 måneders garanti?
  • #1   16. dec 2015 Nu skal du ikke blande reklamationsret og garanti sammen. Forhandleren er ikke forpligtet til at give garanti, det er en service han kan vælge at yde. Han kan derimod ikke løbe fra reklamationsretten, medmindre at du har købt bilen engros med et CVR-nummer.

• #2   16. dec 2015 Ingen garanti ifølge købeloven. Kun 24 måneders reklamationsret.

• #3   16. dec 2015 Fik bare at vide af min mekaniker, at han var næsten sikker på, at hvis man havde købt en brugt til 10.000+ hos en forhandler, så skulle loven være, at de skal dække reparationer på defekte ting i bil i 6 måneder, selvom de siger 3 måneder.

• #4   16. dec 2015 Hvad dækker de 24 måneders reklamationsret?

• #5   16. dec 2015 Reklamationsret
    "Reklamationsret" er den ret, som købeloven giver kunden til at klage over mangler ved varen.
    Købeloven bestemmer, hvad kunden kan klage over, og hvor længe han kan klage. Det fremgår
    også af købeloven, hvilke rettigheder og pligter kunden har i forbindelse med en klage, og hvilke
    forhandleren har. Reklamationsretten er ikke det samme som garanti.
    Reklamationsretten er ufravigelig
    I forbrugerkøb er reklamationsretten ufravigelig. Det betyder, at du ikke kan aftale med
    kunden, at kunden ingen reklamationsret har, eller at den er kortere, end det der står i
    købeloven. Det kan heller ikke aftales, at der ikke er reklamationsret på visse dele af varen –
    fx batterier.
    Reklamationsretten gælder for alle varer – også for brugte varer.
    Hvem hæfter over for kunden?
    Det er sælgeren – og ikke producenten eller importøren – der er ansvarlig, hvis der er
    mangler ved varen.
    Du må gerne lade fx producenten undersøge og reparere varen for dig, men du er ansvarlig
    overfor kunden, hvis der er mangler ved varen, eller hvis reparatøren sjusker med
    reparationen.
    Hvis du tager varen ind til reparation, selvom du ikke mener, at varen er købt hos dig, må du
    inden reparationen udføres, gøre kunden tydeligt opmærksom på, at du kun gør det for at
    være venlig (per kulance) – ellers risikerer du at blive stillet som om, du er sælger af varen.
    Kunden skal inden reparationen acceptere at reparationen sker pr. kulance. Skriv på
    indleveringssedlen: ”varen er ikke købt her – reparation udføres pr. kulance”.
    Hvis du tager varen ind til reparation pr. kulance, og køberen har accepteret det, kan du
    blive erstatningsansvarlig, hvis du ikke udfører reparationen ordentligt.
    Reklamationsrettens længde
    Kunden har 2 års reklamationsret.
    Reklamationsretten løber fra varens levering til kunden – og ikke fra aftalen blev indgået.
    Kunden skal reklamere til sælgeren inden for 2 års fristen. Kunden kan dog også afbryde 2-
    rs fristen overfor sælgeren ved inden for fristen, at reklamere til en producent eller importør,
    der har givet garanti på varen. Det er dog en betingelse, at garantien også gælder på
    reklamationstidspunktet.
    Hvis varen ombyttes, løber der en ny 2 års reklamationsret for den nye vare.
    Hvis manglen repareres, kan kunden reklamere i indtil 3 år efter reparationen, hvis samme
    mangel skulle opstå igen.
    Kunden skal dog altid reklamere ”inden rimelig tid efter”, at han har opdaget manglen. Gør
    han ikke det, kan han miste sine rettigheder, selvom 2-årsfristen endnu ikke er udløbet.
    En reklamation inden 2 måneder, efter manglen er opdaget, er altid ”inden rimelig tid”.
    Rimelig tid kan dog efter omstændighederne også være 4 eller måske 6 måneder.
    Bevisbyrden
    Inden for de første 6 måneder skal kunden kun bevise, at varen har en fejl. Herefter er det
    sælgerens bevisbyrde at godtgøre, at fejlen eller dens årsag ikke var til stede på
    leveringstidspunktet. (Se mere om formodningsreglen nedenfor)
    Efter 6 måneder skal kunden bevise, at varen har en fejl, og at fejlen eller dens årsag var til
    stede på leveringstidspunktet.
    Formodningsreglen
    Når en fejl viser sig inden for 6 måneder efter leveringen, formodes fejlen at have været til stede på
    leveringstidspunktet.
    Det betyder, at sælgeren, hvis han ikke mener, at der er tale om en oprindelig fejl, skal ”a fkræfte
    formodningen” – dvs. at han skal bevise, at fejlen ikke var til stede på leveringstidspunktet. Det kan
    du fx, hvis der er tegn på, at en elektronik vare har været tabt, eller hvis fejlen er en typisk
    brugsskade – fx sukkerholdig væske i den bærbare.
    Kan du ikke påvise en brugerfejl, må du lade tvivlen komme kunden til gode, fordi du ikke kan løfte
    din bevisbyrde.
    Kunden skal bevise, at der overhovedet er en fejl, og at den har vist sig inden for 6 måneders fristen.
    Det gør han typisk ved at reklamere inden denne frist.
    Håndtering af reklamationer i praksis:
    Når kunden klager over en vare, må du tage stilling til klagen og ikke straks henvise til
    bevisbyrderegler. Som regel er du nødt til at tage varen ind for at undersøge den og tage stilling til,
    om den har en mangel. Du kan selvfølgelig godt lade producenten undersøge varen, hvis han har
    ekspertisen.
    Andre gange kan du afvise uden at tage varen ind til nærmere undersøgelse, fordi du straks kan se,
    at der ikke er tale om en mangel. Det kan fx være når 1) skærmen på den bærbare er knækket efter
    et års brug, 2) jakken er flået op, fordi forbrugeren har hængt i noget, 3) batteriet holder strøm i kort
    tid, fordi det er slidt op, 4) læderstøvlerne er ødelagte, fordi de i våd tilstand har været tørret på et
    varmeapparat. Brug din sunde fornuft og spørg dig selv: Hvor lang tid er der gået siden leveringen?
    Er der tegn på hård eller uhensigtsmæssig brug? Og kan forbrugeren overhovedet have forårsaget
    fejlen, eller er det en typisk brugsskade?
    Hvis det er din opfattelse, at der ikke er tale om en mangel, kan du afvise reklamationen. Gør du
    det, træder bevisbyrdereglerne oven for i kraft. Det vil sige, at hvis der er gået mere end 6 måneder
    før fejlen viste sig, må kunden, hvis han ikke er enig med dig, gå til retten eller
    Forbrugerklagenævnet, hvor han vil skulle bevise, at varen har en mangel. Har fejlen vist sig inden
    for de første 6 måneder efter leveringen, vil kunden have forholdsvist let ved at få medhold i at
    varen har en mangel. Du skal altså være meget sikker i din sag, hvis du afviser en reklamation inden
    for de første 6 måneder. Får kunden medhold i, at der er en mangel ved varen, vil det være for sent
    for dig at tilbyde reparation eller ombytning. Kunden vil så typisk have krav på at få købsprisen
    tilbage.

• #6   16. dec 2015 For at gøre et langt indlæg kort, kan du de første 6 måneder stille krav om at forhandleren udbedre eventuelle fejl din bil måtte få, han har mere end alm svært ved at slippe for det. Men vil dog sige at har man købt en gammel bil for 10000kr må man nok forvente at den kan gå i stykker.

Og forøvrigt så gælder købt som beset og lign holder ikke i den virkelige verden.

• #7   16. dec 2015 Bjørn i -> Nej, sådan fungerer det ikke.

Sakset fra FDM:

Garanti på brugte biler Hvis du skal have en bedre beskyttelse end den Købeloven giver, skal du sørge for at aftale med bilforhandleren, at han giver en garanti. En garanti er ikke noget, du har krav på, men kun noget du får efter aftale. Garantien skal den være anført i slutsedlen. En garanti dækker i modsætning til Købeloven de fejl, som opstår efter købet og inden for den aftalte garantiperiode. Det er bilforhandleren, der har bevisbyrden for at en fejl ikke er omfattet af garantien.

• #8   16. dec 2015 den er ikke sand den historie du skriver Bjørn...

det er 6 måneders garanti på ting som ikke virker/i stykker før bilen blev købt...

fx vis en forhandler siger at bilen ikke fejler noget og man finder ud af at der er en ting der er gået i stykker så har du retten til at få det lavet........

ikke omvendt. for så skulle har give dig en ny bil der ikke har kørt 1 km

• #9   16. dec 2015 JimmiNez: Nej, der er ikke 6 måneders garanti! Du har 6 måneders reklamationsret hvor forhandleren har bevisbyrden, hvilket vil sige at det er hans opgave at bevise at fejlen IKKE var til stede ved købs tidspunktet. Du blander tingene sammen og gør trådstarter mere forvirret end hvad godt er.

• #10   16. dec 2015 Garanti og reklamationsret er 2 vidt forskellige ting, men det er der åbenbart rigtig mange mennesker der ikke forstår smiley

• #11   16. dec 2015 1 - 2 - 3 - 10 måneder gør ingen forskeld... han spør om garanti og ikke reklamationsret..

• #12   16. dec 2015 Jeg skrev vist ikke garanti nogen steder eller... De første 6 måneder har forhandleren bevisbyrden længere er den ikke, springer motoren i luften efter 5 måneder har forhandleren en opgave, længere er den altså ikke

• #13   16. dec 2015 De første 6 måneder hedder formodningsret/regel, hvor man formoder fejlen har været tilstede ved købstidspunktet, her er det forhandleren der skal bevise at fejlen ikke var der. Herefter gælder 18 måneder reklamationsret hvor køber har bevisbyrden for at fejlen var der ved købstidspunktet

• #14   16. dec 2015

profilbillede
  • #15   16. dec 2015 da jeg købt min getz fra en forhandler , har man selvfølgelig ret til 24 måneders "reklamationsgaranti". han ville så ikke give mig de 6 måneders garanti, jeg har faktisk selv sådan VIRKELIG tvunget ham til det , altså blev ved med at sige jeg vil have garanti på bilen. så ville han lave

50% - 50% garanti i 6 måneder. det vil sige han skulle betale de 50% af reparationen og jeg sku betale resten af 50%
    eller 100% garanti i 3 måneder. mere ville han ikke lave. men jeg har så valgt 3 måneder, da han kunne sagtens skrive mere i prisen for reparationen hvis jeg havde valgt 50% så jeg sku betale en del. da det var på hans eget værksted han ville reparer bilen hvis der var noget galt. nu har jeg haft bilen i 2½ år og den kør som en drøm smiley

EDIT: nu skal jeg lige tilføje min bil er så fra 06 og havde kørt 108****** . mens den audi du kigger på er fra 99 så der er en del forskel så ved ikke lige.

• #16   16. dec 2015 Hold nu op med at kalde reklamationsret for garanti. Det er ikke det samme.

• #17   16. dec 2015 Jimminez:

Ja, og manden spørger om han har RET til 6 måneders GARANTI, og det har han ikke. Han har derimod 2 års REKLAMATIONSRET hvoraf de første 6 måneder er efter formodningsreglen. At forhandleren så har givet ham 3 måneders garanti er en anden sag, men det er en service som forhandleren yder. Du skriver at han har ret til 6 måneders garanti, og det er løgn.

• #18   16. dec 2015 Det er egentligt utroligt, at man med alt den forbrugeroplysning i Danmark, ikke gør mere ud af at forklare folk om forholdende vedr. købelovens bestemmelser om reklamationsret, og formodningsreglen.

Lad os simplificere det helt ned til der hvor de fleste burde kunne forstå det.

Købeloven giver dig ikke mulighed for at købe et gammelt vrag, og så forvente en forhandler skal betale for alt det der går i stykker. Købeloven tager hensyn til pris, alder og hvad man retfærdigvis kan forvente..

Køber du en gammel lortebil til 10.000kr, må du forvente alt mellem himmel og jord, er udskiftningsmodent på bilen.

Som et voksent individ, har du altså selv ansvaret for dine handlinger, og vælger du at købe en 15år gammel luksusbil, eks. en Bmw X5, fordi du ikke har råd til en sprit ny. Så er det et valg DU træffer, og det er altså dit eget ansvar at have råd til det. Husk nu, du køber en 15år gammel bil, med 15år gamle kølerslanger, el-ledninger og ja, kort sagt ALT. Du MÅ forvente nogle af de ting er udskiftningsmodne over en tid.

Købeloven, er således indrettet, at når forhandleren udleverer køretøjet til dig, skal køretøjet være i den stand, man kan forvente af det givne køretøj, og er der defekter som han kender til, men ikke nævner. Så kan han komme til at hænge på dem.

Men et simpelt ekspempel.. Du køber en 15år gammel bil ved en forhandler, og den dag du/i får bilen udleveret, der tager han et billede af i får nøglerne, foran bilen... Bilen står i tomgang, og begge forlygter er tændt..

Det er en bil med Xenon, og efter 1½måned, der springer den ene xenonpære. Det koster for den uvidende omkring 1000kr at få skiftet den.. De ringer til forhandleren, og påråber sig købelovens bestemmelser, den skal han udskifte.

Og eftersom vi er indenfor 6md, så mener du/i at formodningsreglen gælder... man formoder fejlen var til stede ved udlevering.. Nu er det op til forhandleren at bevise det modsatte... Han har billedet fra den dag, der lyser begge lygter.. Forhandleren har nu bevist, at bilen virkede, og det er altså dit/jeres ansvar i har købt en brugt bil.. Så den får i ikke dækket.

Men, havde det nu været en tandrem der var sprunget.... og det viste sig tandremmen ved udlevering af køretøjet, var 5000km over interval. Så er det forhandlerens professionelle ansvar, at få det bragt iorden, inden udlevering. Det burde han have taget højde for i sin indkøbspris, og man kan ikke forvente, at en køber, uden teknisk indsigt, selv kan regne det ud.

Langt de fleste tvister, kunne være undgået, hvis sælgeren, under salget, huskede at gøre lidt mere ud af at forklare kunden, hvad det er de går ind til.

Hvis budgettet egentligt kun rækker til en nyere lille bil, med sikkerheden ved fuld garanti. Så er det nok ikke smart at købe en 15år gammel luksusbil..

• #19   16. dec 2015 Nu var det bare et eksempel med bilen til 10.000 kr. Jeg købte en Audi TT 225 Quattro fra 1999, der havde kørt 138.000 km. Jeg gav 130.000 kr. for den.

Har så fundet ud af at det er koblingen på hele kompressoren, der er gået i stykker, for den sagde en skrald kontant ved motorrummet, når jeg startede den. Faktisk mindede lyden lidt om det, da jeg købte den, som kom frem, da den stod i tomgang i 15 sek. Sælgeren sagde, at det nok var fordi den havde stået stille længe og lige skulle igang igen.

Eneste grund til at jeg har oprettet emnet, er fordi jeg har fået det at vide af min egen mekaniker fra hjembyen og han har opfordret mig til at ringe til FDM og hjælpe mig, fordi han mener at sælgeren skal dække den skade.

• #20   16. dec 2015 Den er svær..

Du har købt en 16år gammel bil.. du havde vel forventet der gik ting i stykker på så gammel en bil...

Men var fejlen til stede da du købte den, hvorfor forlangte du den så ikke udbedret inden handel??

Tag en fornuftigt snak med forhandleren INDEN du blander advokater ind i det....

• #21   17. dec 2015 Helt ærligt en bil som er 16-17 år gammel går i stykker men på den anden side har forhandleren så nok også taget sig betalt for reklamationsretten(tør ikke antyde en hedder andet) og ja du har nok en sag, det er forhandleren der skal bevise at fejlen ikke var der da du fik bilen(de første 6 månder) hvordan han så vil snakke sig fra det vil jeg godt se, og lige meget hvad kan han ikke stille dig dårligere end købeloven.

• #22   17. dec 2015 Hvis man vil have en ny bil med garanti og det hele så er det en NY bil man skal købe.

Det er på grund af nærige mennesker at mange biler kun sælges engros, det betyder at der er noget der er slidt/skal laves, og det kan være noget så simpelt som en stabilisator bolt.

• #23   17. dec 2015 Hvis det ikke er mere end 6 måneder siden at du købte bilen, så burde du have en god sag.

• #24   17. dec 2015 Nu spørger jeg nok dumt, men har du snakket med forhandleren?

• #25   17. dec 2015 Ja han ville ikke dække det. Dog vil han gerne give en brugt kompressor, men med timeløn.

• #26   17. dec 2015 Rune. Det var da også et rimeligt tilbud fra ham

• #27   18. dec 2015 Hent den kompressor og få en anden til at skifte den.

• #28   18. dec 2015 men du nævner stadigvæk ikke om det er mere end 6 måneder siden at du købte bilen? Det er ret væsentligt.

• #29   18. dec 2015 Det er sgu lige meget hvornår, ting bliver slidt, en ny brugt kompressor skal man bare være taknemmelig for.

• #30   18. dec 2015 Selvfølgelig er det ikke lige meget. Hvis det er under 6 måneder siden at han købte bilen må man, ifølge formodningsreglen, formode at fejlen var til stede ved købstidspunktet. Derfor er det forhandlerens opgave at bevise at fejlen ikke var der på købstidspunktet, og det er stort set umuligt. Han har valgt ikke at sælge bilen engros, så må han også regne med at der kommer en kunde og reklamerer i ny og næ. Og så skal han ikke tage sig til takke med en brugt kompressor uden montering.

Det ovenstående gælder selvfølgelig kun hvis det er under 6 måneder siden at trådstarter købte bilen.

• #31   18. dec 2015 Hvis den har haft det fra starten og man bare har kørt med det så er man selv ansvarlig for ikke at det er gået i stykker, der kan helt sikkert ses slid, og det står for egen regning.

• #32   18. dec 2015 Jeg har valgt at få den lavet hos min egen mekaniker, da jeg er afhængig af bilen, så den bliver klar i dag. Og det med ny kompressor.

Selvom min mekaniker tjener penge på det, så sagde han selv, at ham jeg har købt bilen af har sluppet nemt. For han mente, at jeg havde en sag, hvis jeg havde gået til FDM, når det kun er næsten 5 måneder siden, jeg havde købt den.

Så er det selvfølgelig surt, at jeg skulle af med 4500 kr. + moms for at få det lavet, hvis jeg havde en sag og kunne få det lavet gratis hos den købte forhandler, hvis reglerne var sådan.

• #33   18. dec 2015 Jeg tror alle sagerne på nedenstående er vedr. "gamle" biler med fejl og mangler indenfor 6 måneder.
    http://www.bilklage.dk/Udhaengsskab

Kommentér på:
6 måneders garanti?

Annonce