{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.988 visninger | Oprettet:

mathias J
mathias J
Følger: 12 Emner: 1 Svar: 3

6 måneders garanti hos forhandler {{forumTopicSubject}}

Jeg købte for snart 6 måneder siden en brugt bil hos en forhandler, blev lovet 6 måneders garanti og nu laver venstre fordæk lyde som måske kunne være et problem med kuglelejerne.

jeg ringede til forhandleren i starten af ugen og han var meget defensiv og snakkede om reklamationsretten ikke dækkede sliddele, men gav mig nummeret til deres værksted og de var dog til at snakke med så fik en tid til på torsdag(lige præcis 6 måneder siden jeg købte den). han nævnte dog han noterede vi talte på dags dato.

fik en dårlige mave fornemmelse og læste op på garanti, nu tror jeg at jeg har brændt nallerne for selvom det blev sagt flere gange jeg havde 6 måneders garanti, så kan jeg ikke finde det skrevet på min slutseddel.

er jeg fucked? jeg tror jeg er blevet snydt. hvad mener i?

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Nedtagning af 9x lamper 1.000 kr.
  • Fjerning af kalk i bruser 800 kr.
  • Opsætning af køkkenlåge som er faldet ned 1.000 kr.
  • Reparation af vaskemaskine 900 kr.
  • Eftersyn af knallert/scooter (Gilera Stalker 2006) 680 kr.
  • Skifte toilet 1.200 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  6 måneders garanti hos forhandler
  • #1   10. mar 2022 Reklamationsretten er en del af købeloven, og den dækker dig altid. Men nogle forhandlere kan give dig en garanti, når du køber en vare.

Garanti er en ekstra service, der kan stille dig bedre, hvis varen går i stykker.

Køber du en vare med garanti, er det altid op til garantiudstederen at bevise, at en skade ikke er dækket af garantien, da en handelsmæssig garanti er bindende for garantigiveren.

Ovenstående er taget fra Tænk.dk

https://taenk.dk/raadgivning/reklamationsret-og-garanti/reklamation-hvem-skal-bevise-hvad

Du burde være dækket ind og du burde ikke hive mulvarpeskindet frem (pengepungen)

Men på deres hjemmeside kan du læse mere om reklamation og garanti

• mathias J
    mathias J Tilmeldt:
    mar 2022

#2   10. mar 2022 håber du har ret og jeg er dækket ind, men læste på fdm's hjemmeside at garanti skal være skrevet på slutseddelen?

• #3   10. mar 2022 De samme regler gælder selvfølgelig uanset hvad man giver for bilen, mens de uskrevne regler er lidt mere finurlige, en gammel spand som man har givet 15000 kr for i en god handel, er man lidt mere tilbageholdende med at råbe garanti, mens en bil til 150.000 kr godt kan forvente at tingene spiller, men det er måske mere min holdning, ved det ikke smiley

• #4   10. mar 2022 Det skal være skrevet for at være bindende retsligt, men en mundtlig aftale er lige så bindende, bare svært at bevise.

• mathias J
    mathias J Tilmeldt:
    mar 2022

#5   10. mar 2022 gav 115.000 for den så skulle nok mene 6 måneders garanti var på sin plads, men nu det ikke er skrevet ned så tror jeg de prøver at snige sig uden om når jeg skal der ned torsdag..

• Kompressor Knud
    Kompressor Knud Hjælpe-administrator

Følger: 4 Følgere: 64 Biler: 1 Emner: 217 Svar: 5.892
    #6   10. mar 2022 Du har altid 2 års reklamationsret på en brugt bil købt ved forhandler...Og så er der noget som kaldes formodningsregelen, og den siger at de første 6 mdr er det forhandleren der skal bevise at fejlen ikke var der ved salg. Og efter 6 mdr er det køber som skal bevise at fejlen var der ved salg. Og begge dele kan være ret umuligt, så derfor regnes de første 6 mdr som en form for garanti. Dog uden at hedde garanti. Jeg har kørt en sag på en forhandler igennem FDM på en bil jeg gav 17000kr for og blev reklameret fejlfri, han måtte til lommerne og betale for at reppe bilen.

• mathias J
    mathias J Tilmeldt:
    mar 2022

#7   11. mar 2022 okay det vil jeg huske, ringer også til FDM idag og høre hvad de siger

• #8   11. mar 2022 #6

De 6 mdr's formodningsregel er "so last year"... Det er blevet til 12 mdr fra årsskiftet smiley

• Kompressor Knud
    Kompressor Knud Hjælpe-administrator

Følger: 4 Følgere: 64 Biler: 1 Emner: 217 Svar: 5.892
    #9   11. mar 2022 8#
    Ja, det er da rigtig nok.....Det havde jeg da lige glemt smiley

• #10   11. mar 2022 Du har helt sikkert en god sag der, ingen problemer.

Kommentér på:
6 måneders garanti hos forhandler

Annonce