{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
9.612 visninger | Oprettet:

Hvordan står jeg stillet !! {{forumTopicSubject}}

Hej BG

Jeg har købt en brugt bil ved en forhandler, og efter 7 dage opstår der det problem at gearkasser/converteren bryder sammen og bilen ikke kan køre mere.
Bilen er en ældre (årgang 1997) Audi A6 med automatgear.
Jeg har kontaktet sælger/bilforhandleren men han afviser at ville hjælpe på nogen måde, ja faktisk fik jeg at vide at jeg burde være flov over at henvende mig med mit problem, så nu står jeg med en defekt bil, og ved ikke hvad jeg skal gøre....
Skal jeg få et andet værksted til at udbedre skaden og bare betale regningen selv eller hvordan er jeg stillet i denne situation ?

Håber der er nogen der kan rådgive mig omkring dette problem...

Mvh. Kenneth


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hvordan står jeg stillet !!
  • #1   12. dec 2016 Hvis den ikke er købt på CVR nr har du 6 mdr 100% garanti, så skal forhandleren bare til lommerne og reparerer.

  • #2   12. dec 2016 Den er købt ved en forhandler som er CVR registreret.....
    Her er et billede af min kvittering.


    profilbillede
  • #3   12. dec 2016 Tror sgu du har trådt i lorten

  • Kenneth N
    Kenneth N Tilmeldt:
    okt 2015

    Følger: 1 Følgere: 1 Svar: 85
    #4   12. dec 2016 Hvordan har du købt den?? Til pris i vinduet med garanti så må han til lommerne, men har du købt den ekstra billigt og samtidig fraskrevet dig garantien så bliver det en svær sag, også selvom købeloven måske er på din side, men du ved jo bedst hvad i har aftalt..

  • #6   12. dec 2016 Oplyste du CVR nummer ved køb?

  • Kenneth N
    Kenneth N Tilmeldt:
    okt 2015

    Følger: 1 Følgere: 1 Svar: 85
    #7   12. dec 2016 Det ser sku ud til at være dit eget problem, han kan jo til enhver forsvare sig med at gearkasse/converter gik ind under defekt, du har desværre ikke retten på din side..

  • #10   12. dec 2016 Tja.. smiley ..står jo klokkeklart og tydeligt at at du har købt en bil med fejl og mangler...

  • #12   12. dec 2016 en converter der er på vej til at stå af ser jeg nu som en ganske seriøs fejl som burde have været opdaget da manden forhåbentlig havde været ude at prøvekøre bilen...


  • #13   12. dec 2016 Man kan med rette gå ud fra som uprofessionel køber, at en defekt gearkasse ikke går ind under "diverse fejl og mangler".

    Det kan så være, at bilen ikke kan repareres, men så må forhandleren tage den tilbage. En fraskrivelse på dén måde holder ingen steder juridisk.

    Hvis forhandleren ikke kan leve med, at han hæfter for sådanne fejl, må han lade være med at sælge til private. Vi må alle følge de regler, der nu engang er.

    Så for at konkludere: Du har en god sag PÅ PAPIRET. Men hvis forhandleren ikke er til at snakke med, bliver sagen jo desværre hurtigt dyrere i sagsomkostninger, end hvad det ville koste at ordne det selv.


  • #14   12. dec 2016 Jeg vil tage kontakt til FDM og høre hvordan se ser sagen.

  • #15   12. dec 2016 Hvis en forhandler taber en evt retsag, vil han så også hæfte for den udgift man har for at føre sagen ?

  • #16   12. dec 2016 Nej, ikke den reelle udgift. Man får tilkendt nogle omkostninger. De er til dels afhængige af beløbets størrelse. Så man vil måske få tilkendt 5.000 kr. i sådan en sag, hvis man vinder, men advokaten skal sikkert have mindst det dobbelte.

  • #18   12. dec 2016 Det er bare igang med en klagesag.

    http://www.bilklage.dk/Forside

    Forhandler kan ikke frasige sig den lovpligtige reklamationsret. Heller ikke selvom han har forsøgt med det der er skrevet på slutsedlen.


  • #20   12. dec 2016 Nej, men de kan tage sagen videre til en domstol hvis forhandler stadig nægter.

    Fik skiftet 2 fælge som Ford ikke ville dække, efter at Bilklage gik ind i sagen.


  • #21   12. dec 2016 Ikke fordi jeg tror det, men er der kasko ? så har du også retshjælpeforsikring, men som der skrives så må du ikke selv reparer og køre i bilen hvis du vil gå vider med sagen, men skriv da til forhandleren og gør ham opmærksom på at i må finde en løsning da du har garanti i 6måneder uanset hvad der er skrevet under på, og som der skrives så går en converter/gearkasse ikke ind under det, han vil tabe den sag med et brag.
    Men for at undgå at du ikke har bilen at køre i så tilbyd ham at han kan tage den tilbage mod du får beløbet tilbage.
    og så køb noget andet.


  • #22   12. dec 2016 Jeg mener nu godt nok, at når man køber en 19 år gammel Audi A6 for under 16000,- og går med til en slutseddel som den du har og med den tekst, så har man sgu selv bedt om problemet.... smiley
    Når han er så ivrig for at fraskrive sig ansvaret, så er det jo nok ikke den mest stabile bil han prøver at sælge dig og du burde nok ha' lugtet lunten og ha' bakket baglæns ud af butikken i en Fandens fart. smiley

    Men hvis du virkelig gider at bruge tiden og pengene på det, så tror jeg heller ikke at den slutseddel holder i retten.


  • #24   12. dec 2016 Han har 100% ingen garanti..
    kun 2 års reklamationsret, og det er på ingen måder det samme som garanti...

    Da bilen har den alder og er købt til den pris, vil det sikkert aldrig kunne betale sige tid hvis du selv skal køre sagen, kontakt FDM hvis du er medlem eller prøv som Chris siger, ellers er det sku nok bare surt og du må selv fikse fejlen smiley


  • #25   12. dec 2016 Man må kunne forvente at en bil kan køre, den er synet så man kan også forvente den er i forsvarlig stand.
    Man kan nu engang ikke fraskrive sig en lov uanset ordlyden, man kan som der skrives fraskrive sig specifikke ting men ikke købeloven.



  • #26   12. dec 2016 Dragos, det er noget vrøvl, 6mdr garanti og efterfølgende 18mdr reklamationsret

  • #27   12. dec 2016 Dragos har ret så langt, at der ikke er nogen garanti. Det er imidlertid ikke rigtigt, at det OVERHOVEDET ikke er det samme som reklamationsret. Reklamationsret giver de første 6 måneder rettigheder, der minder meget om en garanti, fordi man antager, at fejlen var til stede ved købet, hvis fejlen opstår inden for 6 måneder.

  • #28   12. dec 2016
    Forhandleren har intet fraskrevet... køberloven giver ikke dig garanti, KUN reklamationsret..


  • #29   12. dec 2016 Man kan i øvrigt også sagtens fraskrive sig købeloven - "bare" ikke reglerne om forbrugerkøb smiley

  • #30   12. dec 2016 Søren - Nej. 24 mdrs reklamationsret, hvor de første 6 måneder er dækket af formodnings reglen. Du har aldrig ret til garanti.

  • #32   12. dec 2016 og forhandleren skal bevise du er skyld i fejlen, det er sku det samme som garanti. i gamle dage skulle forhandleren heller ikke erstatte noget hvis han kunne bevise det er din skyld fejlen er sket

  • #33   12. dec 2016
    Ret til at reklamere

    Reklamationsretten på 2 år gælder ikke kun, når du køber nye varer, men også når du køber brugte varer, som for eksempel en brugt bil. Sælgeren kan ikke komme udenom om reklamationsretten ved at skrive "uden garanti", "købt som beset" eller lignende.

    Garanti og reklamationsret er ikke det samme. Reklamationsretten gælder, selvom sælgeren giver garanti i en kortere periode på for eksempel 3 eller 6 måneder. Hvis sælgeren giver en særskilt garanti, skal garantien give dig bedre vilkår, end dem du har efter købeloven.

    Reklamationsretten betyder, at du som køber har krav på gratis at få rettet op på de fejl, der er ved den vare, du har købt. Hvis sælgeren ikke kan reparere eller ombytte varen, kan du kræve at få dine penge tilbage mod at levere varen tilbage. Ved køb af brugte biler er det pr. definition sjældent muligt at bytte bilen til nøjagtigt den samme bil.


  • #34   12. dec 2016 Søren - Søg i købeloven. Ordet garanti fremtræder ikke. Så bare drop det, m'kay?

  • #35   12. dec 2016 Reklamér over fejl og mangler

    Fejl og mangler på den brugte bil er omfattet er reklamationsretten.

    Din ret til at reklamere over en brugt bil skal dog ses i forhold til bilens alder, købspris, stand og hvordan den er blevet markedsført. Det har eksempelvis også betydning, hvordan bilen har været beskrevet i annoncer. Der kan derfor være forskel på dine klagemuligheder alt efter om bilen er solgt som "nysynet og i tip top stand", eller som "slidt, men i stand til at køre".

    Er fejl og mangler tydeligt og konkret beskrevet i annoncen for den brugte bil, du vil købe, kan du ikke reklamere over disse senere. Står det eksempelvis tydeligt, at bilen skal have nye bremser, kan du ikke senere kræve, at sælgeren skal betale for dem.

    Du kan heller ikke reklamere over mangler, som du åbenlyst har set ved købet, som smadrede ruder, store tydelige buler eller lignende.

    Fejl, der blot skyldes almindeligt og forventeligt slid på bilen, er ikke omfattet af reklamationsretten.

    Klag til Ankenævn for biler

    Vil du klage over dit køb, skal du først kontakte forhandleren og prøve at nå til enighed med ham eller hende.

    Kan brugtbilsforhandleren og du ikke blive enige, kan du kontakte Ankenævnet for biler og hør om mulighederne for at klage, hvis du ikke kan blive enig med forhandleren, om der er fejl eller mangler på den brugte bil.


  • #36   12. dec 2016 Det er et spørgsmål om definitioner. Jeg kan godt få øje på en vis garanti forbundet med reklamationsret smiley Men det er rigtigt, at man ikke "må" kalde det garanti.

  • #37   12. dec 2016 Jeg ser det som to ting da garanti er noget du forhandler dig til/ eller for som en god gestus fra forhandleren, og at den skal altid stille dig bedre en din lovpligtig Reklamationsret

  • #38   12. dec 2016 ordkløveri, en reklamationsret hvor forhandleren skal bevise det er din skyld fejlen er sket, eller om der reelt er tale om garanti hvor samme regel gælder kommer ud på et.

    ...og nej du kan ikke fraskrive dig en lov


  • #40   12. dec 2016 Hvor i er forskelen på de 2 begreber i overstående sag ?
    Kan forhandleren bevise det er kundens skyld at converter/gearkassen er defekt (kunne være køberen har tunet bilen) så er du ikke bedre stillet med en garanti.
    Kan han ikke bevise noget så skal han fikse problemet uanset hvilke begreb du anvender.


  • #41   12. dec 2016 Det skal han så ikke, havde han garanti på vil fejlen bliv rettet da forhandleren har garanteret at bilen ikke vil have fejl og mangler f.eks 3 måneder..

    Men da det kun er reklamationsret han har kan fejlen fortolkes som en slid del, da bilen har en hvis alder og stand, hvor man desværre kan forvent en hvis vedligeholdes, i forhold til en ny vare..
    Har jeg også beskrevet i 33# så nej de er ikke det samme


  • #42   12. dec 2016 Jeg er enig i, at det er forskellige ting. Men de "overlapper" også hinanden, så det giver ingen mening at sige, det SLET ikke er det samme smiley

    I sidste ende er jeg enig med Søren i, at det drejer sig mere om ordkløveri end om substans, hvis man diskuterer, om man har det ene eller det andet smiley


  • #43   12. dec 2016 Det er en 20 år gammel bil til 16000kr, den vil gå i stykker, kan man ikke leve med det skal man købe en nyere bil, selvfølgelig vil han ikke lave den.

  • #44   12. dec 2016 Og selvfølgelig skal en forhandler, selv om han har givet dig garanti ikke dække hvis du selv er skyld i et eller andet går i stykker, fordi du ikke bruger det rigtig

  • #45   12. dec 2016 I det her tilfælde vil sælger med stor sandsynlighed skulle lave fejlen, eller købe bilen tilbage. En defekt gearkasse er ikke noget du som køber kan se ved købet. Så medmindre sælger direkte har informeret om at den var slidt, så får han meget svært ved at frasige sig sit ansvar her, uanset om bilen er gammel og ikke har kostet en formue.

  • #46   12. dec 2016 Han har haft bilen i 10dage, tvivler meget på en domme vil sige at en så vital del ikke går ind under "dækket af reklamationsretten"
    Der er vel en dybere grund til at de første 6 måneder er til forbrugerens fordel også på brugt vare.
    Men køberen må jo forhør sig hos diverse instanser og har han Kaskoforsikring så har han også en retshjælpeforsikring.


  • #47   12. dec 2016 De første 6 måneder af din reklamationsret går under en formodnings regel, det vil siges man formoder fejlen var der ved købstidspunktet, men igen kan forhandlerne sagtens nægte at fiks det hvis han kan og gider bevise fejle evt bare er slid på grund af alder/stand eller evt forkert brug af bilen, de gør de færreste forhandler alt efter fejl, da det er nemmere bare at fiks det og komme videre i verdenen..

  • #49   12. dec 2016 Folk som dig, er grunden til de fleste forhandlere VIL have cvr nummer for at sælge en bil til afhentningspris.
    Bare fordi du har retten på din side, så er du jo selv gået med, til at købe den til afhentningspris uden garanti.
    Jeg synes det er usmageligt.


  • #50   12. dec 2016 Afhentningspris = pris afhentet. Det fremgår ikke af begrebet, at det betyder salg uden garanti. Det kan godt være, det gør i forhandlerkredse, men det har den menige forbruger jo ingen forudsætninger for at kunne vurdere.

  • Kenneth N
    Kenneth N Tilmeldt:
    okt 2015

    Følger: 1 Følgere: 1 Svar: 85
    #51   12. dec 2016 Alle priser er da afhentningspriser, jeg har da altid hentet mine biler hos forhandleren smiley

  • #52   12. dec 2016 Stop nu jer selv. Bilen 20 år gammel har nok kørt en del gange rundt om kloden, har kostet 15900,og "slutsedlen" indiker ret kraftigt at man nok skal forvente nogen udfordringer. Det er da pinligt at købe en bil på de præmisser og bagefter hyle over at den er gået stykker, der er da ikk nogen de seriøst mener at det burde kunne lade sig gøre at få dækket noget som helst på den bil.

  • Kenneth N
    Kenneth N Tilmeldt:
    okt 2015

    Følger: 1 Følgere: 1 Svar: 85
    #55   12. dec 2016 Prøv lige at kigge på trustpilot, han bliver nok næppe skræmt af at blive hængt ud på nettet, tværtimod ser han ud til at kunne blive jævnt ubehagelig når man kigger anmeldelser, det skal siges at jeg ikke kender manden..

  • #56   12. dec 2016 Du tager en tude kiks og betaler for at få din bil lavet.
    A6 2.8 til under 16000kr. Tør øjnene er det for dyrt så køb et togkort


  • #58   12. dec 2016 Spot on Bjørn! Men nu man er der kan man da lige kræve en omlakering og omtræk af sæderne..

    Jeg forstår sku godt hvorfor forhandlerne med tiden er blevet så stramme overfor at der SKAL CVR-Nr. på lavpris og engros. Folk ved de køber skrammel der ikke er holdt service osv. på - men de vil sku have det lavet når bilen efter 450000 KM ikke gider at køre mere.



  • Mick H
    Mick H Tilmeldt:
    apr 2005

    Følger: 1 Følgere: 1 Svar: 507
    #60   12. dec 2016 ifølge købeloven hænger den på ham. Men kigger man på slutsedlen kommer det nok ikke til at ske. Det er da godt nok en af de mest useriøse slutsedler jeg har set. så at du ikke har bakket baglæns ud og kigget på en bil et andet sted må jo betyde du gerne vil snydes

  • #61   12. dec 2016 Ud til huggeren & køb en brugt...



  • #62   12. dec 2016 De første 6 mdr af reklamationsretten er det op til sælger at bevise, at fejlen ikke var der ved købet. (Formodningsreglen) Betal de 700 kr for et FDM medlemskab og brug dem til at køre sagen smiley

  • #64   12. dec 2016 Selvfølgelig gør jeg det. Det er vel alm købelov smiley

  • #66   12. dec 2016 Den beskrivelse er ikke god nok. Surt show for sælger smiley Han må betale for at være sjusket.

    Det kan lige så godt være en defekt lygte.


  • #68   12. dec 2016 Nej, det gør man ikke. Sælger kan ikke skrive sådan og tro, at man slipper afsted med en defekt gearkasse ved salg smiley

  • #69   12. dec 2016 Nu er det jo ikke sådan at jeg forlanger en ny bil eller sådan, jeg forventer blot at bilen skulle kunne køre mere end 7 dage.....
    Og ikke mindst at blive behandlet anstændigt når jeg henvender mig til sælger med en reklamation...
    jeg vil lade sagkyndige om at vurdere sagen, og så må vi se hvor denne sag ender.....
    Om det så for nogen kun er en bil til 16.000 eller det var en til 500.000 er jo egentlig sagen udvedkommende.


  • #71   12. dec 2016 #70

    Den går stadig ikke smiley Til 15.000 må man forvente en bil der er funktionel.


  • #72   12. dec 2016 Til 15000 forventer man fandme ikke en bil er funktionel når nyprisen dengang er 30-40 gange så høj. Snakker vi en bil der koster 500000 fra ny, og som et par år efter sælges til 350000 Kr - så kan vi snakke om det.

    Hvis man kigger på gammelt lort, så får man ofte gammelt lort.

    Så nej prisen er ikke uvedkommende. Det er også utroligt at en forhandler ikke kan sælge en billig brugt bil privat uden at Hr. og Fru. Danmark kan komme 1 måned senere og beklage sig over at en bil sjovt nok før eller siden får problemer. Det er selvklart at der i en pris på 16000 ikke er en pulje fralagt til reparationer på en lortekasse.


  • #74   12. dec 2016 Lol, man kan godt høre i er forhandlere smiley

    Gør det ordentligt eller brænd nallerne. Det er godt køberen er beskyttet af klamhuggere som sådan en sælger.

    Sælgeren har i min optik været i ond tro ved salget, da han har vidst den har haft de fejl og undladt at oplyse det.


  • #76   12. dec 2016 et lille citat fra forbrugerrådet Tænk
    Reklamér over fejl og mangler

    Fejl og mangler på den brugte bil er omfattet er reklamationsretten.

    Din ret til at reklamere over en brugt bil skal dog ses i forhold til bilens alder, købspris, stand og hvordan den er blevet markedsført. Det har eksempelvis også betydning, hvordan bilen har været beskrevet i annoncer. Der kan derfor være forskel på dine klagemuligheder alt efter om bilen er solgt som "nysynet og i tip top stand", eller som "slidt, men i stand til at køre".

    Er fejl og mangler tydeligt og konkret beskrevet i annoncen for den brugte bil, du vil købe, kan du ikke reklamere over disse senere. Står det eksempelvis tydeligt, at bilen skal have nye bremser, kan du ikke senere kræve, at sælgeren skal betale for dem.

    Du kan heller ikke reklamere over mangler, som du åbenlyst har set ved købet, som smadrede ruder, store tydelige buler eller lignende.

    (Fejl, der blot skyldes almindeligt og forventeligt slid på bilen, er ikke omfattet af reklamationsretten.)


    det må i mine øjne være almindeligt slid
    god aften



  • #78   12. dec 2016 kan man forvente at en bil købt ved forhandler kan køre ? ja det vil jeg mene
    Er den synet vil jeg også mene man kan forlange der er i en stand så den må køre på vejen.
    Spørgsmålet er om man kan forvente den køre i 7 dage før den bryder sammen og om det så er forhandleren den hænger på og det er her juraen kommer ind og jeg vil mene at man har en god sag.
    ellers kan alle bilforhandler jo sælge hvad som helst og slippe godt fra det, hvor er forbrugeren sikkerhed?
    Forhandleren kan jo også vælge ikke at sælge skrot vider så løber han jo heller ikke en overhængende risiko for at problemerne vælter ind.


  • #79   12. dec 2016 søren A

    prøv at læs hvad jeg har citeret fra forbugerrådet TÆNK

    Fejl, der blot skyldes almindeligt og forventeligt slid på bilen, er ikke omfattet af reklamationsretten.)


    det må i mine øjne være almindeligt slid eller forventeligt slid
    god aften


  • #80   12. dec 2016 Haha - jeg er forhandler? Jesus christ.. Det var da et latterligt kort at spille. Har intet med biler at gøre, udover da jeg for år tilbage hjalp bekendte og mig selv med at importere biler fra det tyske.

    Til gengæld så er jeg træt af den danske krævementalitet der skal kneppes ned til mindste flue hver gang. Få jer nogle nosser og tag konsekvensen af jeres handlinger pog billige køb af bras..


  • #81   12. dec 2016 Thomas M så hop da til et udlansk fora hvis du er så utilfreds med den her smiley

  • Kenneth N
    Kenneth N Tilmeldt:
    okt 2015

    Følger: 1 Følgere: 1 Svar: 85
    #82   12. dec 2016 #78

    Nu er der jo ikke tale om at bilen ikke har været forsvarligt at køre i, der er bare opstået en defekt, og et syn garanterer jo ikke at alle sliddele holder i to men kun at bilen var sikkerhedsmæssigt inden for lovens krav i det øjeblik den blev synet..


  • #83   12. dec 2016 #82 ganske rigtig, som jeg skrev efterhånden meget langt tilbage så mener jeg køber skulle forsøge at tale med forhandleren, MEN kan læse på truspilot at det nok er spild af tid.
    Han må jo snakke med FDM eller en jurist med speciale på området for at vide om han har fat i den lange ende eller ej, har han kasko så er der retshjælp dækning. men da det kan tage lang tid så ville det måske være bedre bare at komme vider.


  • #84   12. dec 2016 Jeg hopper hvor jeg har lyst.. At folk har købt en 20 år gammel bil til en halv månedsløn og som sikkert har kørt 2 gange rundt om jorden betyder ikke at den skal laves på garanti.

    Som en bruger allerede har skrevet: FORVENT almindelig slid. En gearkasse der dør på en 20 år gammel bil med mange KM er SLID og ikke andet. Eller det vi andre kalder sund fornuft og viden.


  • #86   12. dec 2016 Han har krav på at få fejlen udberedt i forhold til købelovens §42 skal han enten tage varen tilbage eller udberede fejlen.



  • #89   12. dec 2016 Præcis Pusher! FDM tager ikke bare en sag fra den ene dag til den anden for et nyt medlem der pludselig vil have hjælpen.. Det gør fagforeninger derimod..

  • #90   12. dec 2016 #87
    Hvor har du det fra ? De hjælper gerne selv om du er nyt medlem
    http://www.fdm.dk/kundeservice/fdm-raadgivning

    Det med de 6 mdr er mht. bilforsikring - ved dog ikke om det er gældende mere.. Man squ vidst bare være 25 eller over, så var de 6 mdr ikke gældende.

    Desuden, så kan #OP læse lidt mere

    http://www.fdm.dk/biler/bilkoeb/dine-rettigheder-ved-mangler-efter-bilkoeb


  • #91   12. dec 2016 At de hjælper fra dag 1 viser kun hvor røvsygt FDM behandler deres kunder i det "fællesskab" de har.. Det er at pisse på de mennesker der har været medlem i flere og at der kommer en ind af døren der pludselig har brug for hjælp og dermed kan få hjælpen ved at melde sig ind.

  • #92   12. dec 2016 Har du ondt i røven ?

    Hvorfor er det at pisse på dem ? de hjælper jo også gamle medlemmer ?? Jeg er da FDM medlem pga billig forsikring smiley


  • #93   12. dec 2016 Hold nu, der er også noget der hedder virkelighed.....Køber modtager en næsten 20 år gammel Audi og modtager en kvittering hvor sælger ikke vil hører mere om den bil. Dagen hvor man modtager bilen er bare fed....Man har egen Audi..... Men kære venner, en Gammel udrangeret bil, den går holder ikke evigt. Er det ikke Mick Øgendahl der siger : Ting har konsekvenser.... og sådan er det. smiley

  • #94   12. dec 2016 Ondt i røven over hvad? At folk køber biler til 16000 Kr. for så at beklage sig igennem et fællesskab? Aldrig..
    Til gengæld gør det ondt i røven at vide at mine medmennesker ikke er kloge nok til at være forberedt på udgifter når de netop køber billigt skrammel.

    FDM og fagforeninger har aldrig sagt mig noget, og har aldrig været medlem. En god advokat har altid klaret det når man har haft en sag, og det har aldrig endt med at koste en krone. Og billig forsikring kan man forhandle sig til om man er medlem af FDM eller ej.. Men igen, det ved det selvtænkende menneske af natur.


  • #95   12. dec 2016 @T S ´s kommentar forklarer vel det meste:

    "Er fejl og mangler tydeligt og konkret beskrevet i annoncen for den brugte bil, du vil købe, kan du ikke reklamere over disse senere. Står det eksempelvis tydeligt, at bilen skal have nye bremser, kan du ikke senere kræve, at sælgeren skal betale for dem. "

    Det står da ikke på NOGEN måde tydeligt, hvad bilen fejler og hvad der skal laves.

    Men JA - jeg ville nok også drage FDM ind i sagen, såfremt det er muligt.


  • #97   12. dec 2016 #94

    Jo da, men jeg har endnu ikke mødt nogle der kan være med. Det billigste er 3000 kr dyrere smiley

    Well, forhandleren kan bare lade være med at sælge skrammel. Derudover har han været utrolig sjusket med sin kvittering, så håber bare det bider ham i røven.

    Jeg havde dog aldrig lagt 1 krone sådan et hustler sted smiley


  • #98   12. dec 2016 Sager hos bilklage.dk har en behandlingstid på op til 6 måneder i snit. Så sagen kan godt klares langt hurtigere. Det kan jo være at forhandleren vil æde sin fejl, når biljlage.dk kontakter ham. Det er tvivlsomt om han vil lade sagen ende i retten, da han så vil stå med en noget større udgift når han taber. Hvor køber derimod maks kommer af med 400 kr hvis han mod forventning skulle tabe.

    Og så kan man da ikke andet end at grine af alle jer negative "kloge hoveder" der bare mener man skal finde sig i at noget man lige har købt nærmest går i stykker før man har forladt forhandleren. Hvis i vil snyde jer selv, så fred være med det. Men stop dog jeres fis med at svine folk til, som bare holder på deres lovpligtige ret...


  • #99   12. dec 2016 Vi er helt enige Michael - jeg havde heller aldrig købt en bil på den måde, og det er noget skidt at forhandlerne sælger på den måde når de ved hvad konsekvenserne kan være.

    MEN! -Vi ved intet om hvad der er aftalt mundtligt, men til gengæld kan vi se at forhandleren har skrevet div. fejl, mangler, ridser rust osv.. Altså, for mig tyder alt på at der har været en indforståelse af at "HER ER TALE OM EN MEGET BRUGT BIL HVOR MAN KAN HAVE KØBT KATTEN I SÆKKEN". Og der bliver jeg sku lidt tvær over at man så vil have det repareret gratis.

    Alle alarmklokker burde havde ringet med højeste tone med sådan en "slutseddel". Mit bud, og det er et gæt, er at forhandleren har sagt at "Du tager den som den står" - På godt jysk - "DIT KØB - DIT PROBLEM".

    Forhandleren har næppe handlet i ond tro til den pris med den vare, men køberen kan så have været naiv nok til at have handlet i god tro fordi man er uvidende på grænsen til det absurde.


  • #100   12. dec 2016 Thomas -

    Kosmetiske fejl kan ikke rigtigt sidestilles med mekaniske defekter. Sælger skulle tydeligt have oplyst om det. Og det har han ikke. Så den må han æde.


  • #101   12. dec 2016 Chris: Jeg angriber loven, for den er plat. Det er plat at en forhandler ikke kan sælge en bil uden garanti så længe begge parter er indforstået med hvilken handel de indgår. Der skal CVR-Nr til, og det er helt unødvendigt at man ikke kan klare det på juridisk korrekte papirer.

    Men jeg angriber den sunde fornuft med fuld fart fordi at det er en 20 år gammel luksus-bil til 16000 Kr som vi må formode har kørt 3-500000 KM siden sin fødsel.


  • #102   12. dec 2016 Hvordan ved du at sælger ikke har sagt:"Jeg kender ikke meget til bilen, men den står som den står og den er din for 16000 Kr. uden at jeg skal se den igen?".

    Div. fejl kan vel godt være at gearkassen havde olie-dryp og måske derfor nu er gået i smadder? Eller hvad? Skal tvivlen altid komme kunden til gode? -NEJ!


  • #103   12. dec 2016 Så sæt dig over i hjørnet og surmul over loven. Men det er nu engang sådan tingene er skruet sammen, så det hjælpee ikke at skabe sig over det her.

  • #104   12. dec 2016 Tvivlen skal altid komme forbrugeren tilgode.

    Det er sælgers problem hvis han har sagt sådan, men ikke kan dokumentere det, når fejlen er opstået så hurtigt.

    Div. fejl er ikke en tydelig beskrivelse.


  • Perle 81
    Perle 81 Tilmeldt:
    okt 2016

    Emner: 3 Svar: 66
    #105   12. dec 2016 de fleste forhandlere skider på deres kunder. jeg har endnu ikke mødt en ærlig forhandler. de fleste snyder, stjæler og bedrager. købte på et tidspunkt, octavia fra 2003, forhandleren sagde til mig, hvis bilen går i stykker må jeg kontakte tidligere ejer af bilen, hehehe.

  • #106   12. dec 2016 "Fejl og mangler på den brugte bil er omfattet er reklamationsretten.

    Din ret til at reklamere over en brugt bil skal dog ses i forhold til bilens alder, købspris, stand og hvordan den er blevet markedsført. Det har eksempelvis også betydning, hvordan bilen har været beskrevet i annoncer. Der kan derfor være forskel på dine klagemuligheder alt efter om bilen er solgt som "nysynet og i tip top stand", eller som "slidt, men i stand til at køre".

    Er fejl og mangler tydeligt og konkret beskrevet i annoncen for den brugte bil, du vil købe, kan du ikke reklamere over disse senere. Står det eksempelvis tydeligt, at bilen skal have nye bremser, kan du ikke senere kræve, at sælgeren skal betale for dem.

    Du kan heller ikke reklamere over mangler, som du åbenlyst har set ved købet, som smadrede ruder, store tydelige buler eller lignende. "

    Når forbruger-rådet skriver sådan - hvad så? Har du set annoncen? Har jeg? Nej, godt så.. Så drop jeres skråsikkerhed i at manden er garanteret hjælp på en kasse skrammel til 16000..


  • #107   12. dec 2016 #106

    Men bevisbyrden ligger ved forhandleren. Så det er ham der skal bevise, at det stod i annoncen. Formodningsreglen. - Derfor skulle han have skrevet det i slutsedlen, så var der ingen tvist.


  • #108   12. dec 2016 Jo jo, men vi ved jo ikke hvordan annoncen har set ud? Vi ved egentlig heller ikke fra trådstarter hvad der er blevet sagt ved købet selvom "et ord er et ord" efterhånden kun holder så længe der ikke sker køber noget.



  • #109   12. dec 2016 Som jeg siger, hvis sælger ikke kan dokumentere hvad der konkret er aftalt, så stør køber absolut ikke skidt i den her sag

    Selvom bileb er gammel, og ikke har kostet en formue, så skal man ikke forvente at noget så vitalt som en gearkasse giver op så hurtigt efter købet, medmindre at det er tydeligt beskrevet nogen steder. Og ud fra den slutseddel at dømme, så er det nok ikke tilfældet.

    Trådstarter søgte råd til hvordan han er stillet, og det har han fået svar på. Så må han selv vurdere om det kan svare sig at klage, ud fra de oplysninger han har fået før købet.

    Din hidsige attitude og personlige holdninger hjælper i hvert fald ikke. Du fremstår bare som en klovn. smiley


  • Casper K
    Casper K Tilmeldt:
    mar 2007

    Følgere: 43 Biler: 8 Svar: 5.727
    #110   12. dec 2016 Thomas hvad med du stoppede dine formodninger nu du beder andre om det.


  • #112   12. dec 2016 Igen, lad Bilklage.dk tage sig af sagen. Sådan en klamphugger af en forhandler skal have en lærestreg.

  • #113   13. dec 2016 Der burde være en bagatel grænse for, hvornår reklamationsret/garanti gælder. Hvor meget er det rimeligt at forhandleren skal bruge på at reparere en bil til 17K på garantien? Er det 5K, 10K, 20K?

    Jeg købte engang en gammel bil, og oplevede noget lign. Jeg lavede en aftale med forhandleren om, at jeg betalte stumper, og så betalte han de timer der gik i det. Reelt var forhandleren vel vinderen af den deal, men jeg gad ikke tage kampen, og kom hurtigt ud og køre i min bil igen.


  • #114   13. dec 2016 Men mine formodninger holder i store dele stik - det sætter jeg gerne en bil på højkant for.
    1. Det er en 20 år gammel bil.
    2. Den har IKKE kørt 100000 KM.
    3. Den er solgt på en slutseddel/kvittering hvor der står at der er div. fejl.

    Men i er vel typen der tager til luder, og efterfølgende melder luderen til politiet for at have givet jer klamydia? Derefter sagsøger i kondomproducenten for et bristet kondom mens i samtidig råber op om sund fornuft.


  • #115   13. dec 2016 Hold nu op øffehoved.

    Hvis forhandlere kunne slippe for at stå til ansvar for hvlke som helst fejl, ved at skrive "diverse fejl og mangler," ville ingen turde købe en brugt bil.


  • #116   13. dec 2016 Præcis.. Men så længe at køber var indforstået med at bilen de var ved at købe kunne ryge fra hinanden dagen efter var der vel intet problem?

    Det her handler ikke om at der ikke skal være garanti på biler, det handler om at det er blevet forbudt at bruge sund fornuft så længe man er uvidende.

    Såfremt man var usikker på hvad man købte, så måtte man jo holde sig væk fra den aftale.

    Og husk nu lige på at jeg også skriver tidligere at forhandler ikke er bedre end køber. Det ikke smart at sælge en bil på sådan en kvittering, når de ved det kan gå ud over dem selv i sidste ende.


  • #117   13. dec 2016 Der står ingen steder at bilen var ved at dø. At man skriver under på at købe en bil med kosmetiske fejl, betyder ikke at man er OK med tekniske defekter der har funktionel betydning.

  • #118   13. dec 2016 #113
    Han kan jo lade handlen gå tilbage.


  • #119   13. dec 2016 Der står med div. Fejl og mangler og det kan jo være en træt gearkasse samt andet

    Og så står der + div. Ridser og rustpletter


  • #120   13. dec 2016 Her er hvad der stod i annoncen, det eneste det blev aftalt mundtligt var at sælger skulle lave loftslys.


    profilbillede
  • #121   13. dec 2016 #120

    Jeg håber, at du går videre med sagen smiley


  • #122   13. dec 2016 Det er godt nok en sørgelig udvikling det her...

    Det er også ulovligt for PRIVATE at sælge en bil som har en defekt gearkasse i ond tro.. hvis køber kan bevise at gearkassen var defekt ved køb, og at dette ikke var nævnt så skal en sælger også dække det her..

    hvor mange af jer, ville sælge en 20år gammel bil til 15.000kr velvidende at bilen ikke er i bedste stand (ikke dermed sagt i ved at gearkassen er ved at stå af), og så stå til ansvar for at sælger kommer et par måneder senere med en defekt gearkasse som skal laves..

    Jeg vil vædde på at samtlige vil sige til køber, fuck af...


  • #123   13. dec 2016 Du har købt en afhentningsbil, hvilket fremgår af både salgsannonce og slutseddel.
    Du bør mildest talt skamme dig, hvis du fører sagen videre. Omvendt har du jura på din side, fordi forhandleren har været "flink", ikke at kræve et gyldigt CVR-nummer.


  • #124   13. dec 2016 Der er sku ikke noget der hedder afhentningspris ej heller en definition på hvad det indebære når en privat køber hos en forhandler, og man skal da ikke skamme sig over at holde på sin ret, sikke en gang ævl.
    Og forhandleren har været flink smiley han virker nu ikke særlig flink når man googler ham.

    Hvis forhandler ikke vil risiker at få reklamationer på gammel skrot, så skulle de nok ikke handle med skrot når forbrugerbeskyttelse kan blive deres problem, ellers er alternativet jo salg til cvr
    Sælgeren vælger at tager chancen og når man spiller roulette så vinder man altså ikke hver gang.
    Ellers skulle reglerne jo laves om så der er en bundgrænse i form af alder, pris eller hvad ved jeg, men det er der altså ikke og det ved forhandlerne jo ganske udmærket.


  • #125   13. dec 2016 #123

    Det er slet ikke lovligt at sælge noget som en bil engros uden CVR, så det kan han også blive hæftet for, hvis det er tilfældet.

    Han bør ikke skamme sig - Sælgeren kunne bare være mere omhyggelig. Han er den professionelle (burde han være)


  • #126   13. dec 2016 Hold nu kæft altså. Det er kvajhoveder som jer der ødelægger muligheden for, at mekanikere eller andre bilkyndige privat kan købe biler engros, uden at have CVR-nummer. Det er amoralsk af pommern til.

    Og da det klart fremgår af salgsannonce at den sælges som afhentning, så er det ikke forbudt at tænke selv, og I øvrigt selv tage ansvar for sine ejendele, I stedet for at trække offerkortet som en anden indvandrer der føler sig racisitisk behandlet.

    LUK!


  • RSP 36
    RSP 36 Tilmeldt:
    feb 2016

    Følgere: 7 Emner: 12 Svar: 1.711
    #127   13. dec 2016 Hold nu lige op,det her er altsaa ikke raketvidenskab.
    Hvis vi antager at forhandleren har mere end 2 hjerneceller saa er han klar over at han har to muligheder ved salg af en bil.
    1. Saet den til salg hvor alle kan komme og koebe den,der faar han den bedste pris men er saa ogsaa noed til at give 2 aars reklamationsret.
    2. Saelge den som afhentning/engros,der kan den kun salges til CVR nummer og maa derfor forventes at skulle saelge den til en meget lavere pris.
    Han har valgt nr 1 og nu hvor bilen er gaaet i stykker skal han han altsaa have mulighed for at hoppe over til nr 2 ?
    Jeg vil ogsaa give nogen af jer ret i at HVIS han havde skrevet ingen garant/reklamationsret paa slutseddelen saa ville jeg ogsaa mene man var et svin hvis man derefter vil have reklamationsretten,men det har han IKKE.
    Nu er dette Danmark og ikke en bananrepublik.


  • #128   13. dec 2016 Jeg er lodret uenig. Han annoncerer med at det er et afhentningstilbud, hvilket alle dage har været lig med engros/uden reklamationsret.
    At en flok kværulanter med tiden ikke har kunne overkomme ikke at få sin vilje, har gjort at der skal lovgives på det område kan man mene om hvad man vil. Men en ting er lovgivning, en anden er moral. Og I dette tilfælde håber jeg at trådstarter kan acceptere at han har købt en bil billigere end normalt pga. afhentnigsvilkårene, og derfor selv må tage ansvaret. Det er op til hans moral, og ikke lovgivningen.


  • #129   13. dec 2016 Og jeg ved udemærket godt hvordan købeloven er skruet sammen, og hvad der kræves for at omgås den. Det behøver du ikke belære mig om. Det her er et spørgsmål om moral.

  • #130   13. dec 2016 Nu ved vi alle sammen,at det er ik nogen ny bil mere,hvem siger ikke at ham som købte bilen har ligget og tævet,den gearkasse/bil
    Det er en gammel bil og man må da forvente på et eller andet tidspunkt,så går der noget i stykker.



  • #131   13. dec 2016 Jeg har også lige købt en bil med automatgear og 280.000km og det eneste jeg var interreseret i var at den skiftede gear ordenligt uden nogen former for ryk imellem gearskift både med stille og hurtig fart.

  • #132   13. dec 2016 Med den annonce må man forvente at det er en bil i tip-top stand, og samtidig med den kvittering der er solgt på så bekræfter det jo at man er ved at købe liebhaveri til billige penge.

    Gå i retten mod manden, evt. også hans familie og venner.. Det er det bedste når vi grundet uden sund fornuft kan købe lort til hjemmet at vi har et sted at klage.

    Jesus christ.


  • #133   13. dec 2016 Hvor mange % af bilkøber i dette land ved hvad "afhentningstilbud" betyder ?
    Og hvorfor bruge dette udtryk over for en privat køber ?
    Sælger skulle, også selv om det ikke gælder, have skrevet at bilen er uden garanti og købt som beset uden reklamationsret. der er ganske vist ikke ifg. købeloven, men så havde man gjort køber det 100% klart at det var aftalen mellem dem i denne handel.
    Og så er det da utrolig som i forsvare sælger, man skulle da tro at her også var et par "skrot" sælger iblandt.
    Men gælder det også alle andre vare ? altså jeres indstilling, tænker hvis i via forhandler købte en brugt bærbar lad os sige nyprisen er 14000kr og i køber den brugt til 7000kr og den så går i stykker efter 7 dage...
    I ville ikke sende den retur for at få sælgeren til at udbedre fejlen eller få jeres penge retur, i ville bare skrotte den ? er spændt på svaret.


  • #134   13. dec 2016 ALLE der handler lidt med gamle biler af de lidt ældre årgange og med højt kilometertal ved sgu da, at hvis den er billig så er risikoen for en møgspand sikkert også høj....
    Og når man ser teksten på slutsedlen her, så er man da overhovedet ikke i tvivl....
    Det er sgu ikke ulovligt at tænke selv smiley

    PS. Der er lavet indtil flere undersøgelser der fortæller at brugtvognsforhandlere er blandt de mest upålidelige personer i verden.. smiley


  • #135   13. dec 2016 Det må køber jo så være og sikkert også mere en ½ delen af befolkningen smiley

    Ps. og det at de er upålidelige skal så komme dem til gode smiley


  • Kai N
    Kai N Tilmeldt:
    jan 2012

    Følger: 1 Svar: 19
    #136   13. dec 2016 Forhandleren kan ALDRIG afskrive sig en reklamationsret, kun i det tilfælde at slutsedlen påføres købers CVR nummer. Han kommer til at æde den.

  • Mads-E
    Mads-E Tilmeldt:
    okt 2013

    Følger: 15 Følgere: 14 Svar: 5
    #137   13. dec 2016 Der er så mange personer i den her tråd, der ikke har styr på, hvad begrebet forbrugerbeskyttelse betyder. Købeloven og dens præceptivitet for så vidt angår forbrugerkøb er i dette tilfælde et udtryk for, at man som helt normal privatperson ikke skal stilles til regnskab for udtryk såsom "afhentningstilbud", "ahentningsbil" osv. Ligesom det ikke kan forventes, at man laver en større teknisk undersøgelse af bilen inden køb. Det er kun ting, som handlende inden for området må forventes at gøre sig. Til de der måtte sige, at det hører under diverse fejl: N-E-J! Det skal stå klart og tydeligt, hvis der er ting, som køberen ikke selv burde have set ved en fysisk inspektion af køretøjet. Det gør det imidlertid ikke her. Køberen kunne, som andre har nævnt, sælge den til en fagkyndig med CVR mod et lavere provenu, og ellers må ham æde den 6 måneders formodningsregel, fordi han absolut vil sælge dem til private. Du har en god sag, Kenneth. Meld dig ind i FDM og få dem til at køre sagen for dig. Vh. Juristen.

  • #138   13. dec 2016 Sjovt mange mener at med sådan en slut seddel at så ved man hvad man går ind til og at det er "synd" for sælgeren. ...
    Hey forhandleren er prof i branchen og kender loven, alligevel brygåder han den for at undvære sig det loven kræver af ham og hvis han havde fulgt loven og ville sikre sig div. Fejl og mangler, så havde han da bare kunne skrive sig ud af det, eks. Converteren har en fejl og må påregnes at skulle udskiftes. Bum. Så havde han ikke hængt på den. Men så kunne han jo ikke sælge bilen vel? Nej, så derfor så dækker mange forhandlere sig ind "tror de" ved at prøve og sælge den som ok uden garanti eller reklamations ret med købt som beset osv.

    Forhandleren har spillet et spil han nu rent juridisk har tabt fordi køber her nu har fået den information forhandleren snød ham fra ved at sælge til en der ikke vidste bedre.

    Jeg har på ingen måde nogen som helst empati med sådan en fusker i branchen. Kør på ham.

    I øvrigt kan man ikke bare melde sig ind i FDM (efter) man har købt en bil og så få kørt sin sag, så man dummere end. Man tror FDM er hvis man er så naiv smiley


  • RSP 36
    RSP 36 Tilmeldt:
    feb 2016

    Følgere: 7 Emner: 12 Svar: 1.711
    #139   13. dec 2016 Brabus,jo man kan godt melde sig ind i FDM og derefter faa dem til at koere sagen.Saa,hvem er det der er dum og naiv ? smiley
    http://www.fdm.dk/kundeservice/fdm-raadgivning


  • #140   13. dec 2016 Jeg tror ikke at ordlyden i salgsnotaen kan friholde sælger (bilhandler) for at udbreder den defekte gearkasse eller anden mekanisk fejl.
    Hvis en bilhandler vil sælge en bil uden garanti ansvar, skal køber via et CVR nr. have accepteret "købt som beset og antaget for egen regning".
    Gå til advokat eller FDM med sagen. De kan oplyse dig om din stilling.
    Som en skrev, hvis bilhandlere har eget værksted, vil han kunne udbedre fejlen langt billigere end hos anden mekaniker. En Audi A6 er ret udbredt, så en brugt gearkasse kan sikkert skaffes til en billig pris fra autoophugger.


  • RSP 36
    RSP 36 Tilmeldt:
    feb 2016

    Følgere: 7 Emner: 12 Svar: 1.711
    #142   13. dec 2016 Erik,uanset hvad der staar i den sluseddel kan saelger ikke fraskrive sig at reparere den bil.
    Tror med nogen af de kommentarer der er her i traaden at der enten er nogen der sidder og troller eller ogsaa er de maaske lidt gode venner med saelger.


  • #143   13. dec 2016 RSP#
    Tror med nogen af de kommentarer der er her i traaden at der enten er nogen der sidder og troller eller ogsaa er de maaske lidt gode venner med saelger

    Nej det er almindelig sund omtanke i min verden, folk der forventer en ny bil der ikke går i stykker, skulle nok vælge en nyere, og lad være med at købe bil på de præmisser, "slutsedlen" bør være nok til at gå ud af døren, men den store fine "nye" bil med den store motor var nok for tillokkende, det er tilladt at tænke selv, men typisk ælger folk at påmonter offerhatten lige sp snart det går galt.


  • RSP 36
    RSP 36 Tilmeldt:
    feb 2016

    Følgere: 7 Emner: 12 Svar: 1.711
    #144   13. dec 2016 Bjoern,korrekt,det ER tilladt at taenke selv.
    Det har staaet forhandleren helt frit for om han ville saelge den billigt til cvr uden reklamationsret eller saelge den til privat forbruger for flere penge men naturligvis med reklamationsret.
    Han valgte saa at saelge den for flere penge,med lidt mere risiko.
    Nu er den gaaet i stykker og saa paamonterer han straks din saakaldte offerhat.




  • #145   13. dec 2016 Ja kunden behøve ikke at tænke selv det vil være alt for nemt..... man bør vide hvad man går ind til ved sådan en bil.....

  • RSP 36
    RSP 36 Tilmeldt:
    feb 2016

    Følgere: 7 Emner: 12 Svar: 1.711
    #146   13. dec 2016 Korrekt igen,kunden har koebt den med reklamationsret saa han vidst hvad han gik ind til.
    En skam at forhandleren ikke kunne taenke selv...
    Er sikker paa at de forhandlere der forsoeger at drive en serioes forretning elsker folk som ham her.Ikke noget at sige til at branchen har et lidt blakket ry.


  • #148   13. dec 2016 Jeg har absolut heller ingen sympati med sælger, ikke det mindste. Men min sympati er langt mindre med køber der køber en billig bil, snart 21 år gammel, 275000 KM, med rust, med buler, beskidt og uvasket - og så vil have lavet en aut. gearkasse som reklamation.

    Eller nærmere ondt af ved at købe sådan en bil uden at være klar over at "reklamation" kan være tovtrækkeri af den store slags.


  • #149   13. dec 2016 *133

    Jeg ville lave den selv og være fuldt ud klar over at det var en "chance" at vælge den meget nedsatte vare
    ***GENIALT SAMMENLIGNING DéR !!! gudFaderBevares***

    angående emnet:
    Det virker soleklart at grundet den nye kørestil har bilen har bristet og der ikke bør jages forhandler for mangel på omtanke fra købers side

    føj for en indstilling jeg ser være trend I tråden her


  • #150   14. dec 2016 hvem har sat diagnose på bilen ?

  • Marianne K
    Marianne K Tilmeldt:
    jan 2012

    Svar: 1
    #151   14. dec 2016 Hvordan pokker kan et så simpelt spørgsmål blive til så laaaang en tråd???!

    Du har altid 2 års reklamationsret uanset hvad firmaet skriver på deres faktura – længere er den ikke!

    Ord som; afhentning, en-gros, uspecificerede fejl og mangler er ikke gyldige i et forbrugskøb (=handel mellem firma og privat), og dem kan du bare se bort fra.

    Problemet er blot her at DU har bevisbyrden i en reklamationssag. Det vil sige at du skal kunne bevise at den på gældende fejl eksisterede eller pre-eksisterede da du købte bilen. Det kaldes populært for ”formodningsreglen”.

    Kort sagt, hvis du ikke kan forhandle dig til en aftale med forhandleren, så har du to muligheder:

    1. Gør intet med undtagelse af en ”sviner” på de sociale medier:)
    2. Meld dig ind i FDM og håbe på at de vil tage sagen.

    Alt andet vil være spild af dine penge:)

    Hel og lykke med sagen.


  • #152   14. dec 2016 Er det ikke lige omvendt med formodningsreglen? Altså at den er til købers fordel de første seks måneder?

  • #153   14. dec 2016 151# det kan den vel fordi ½ delen af tråden bruges til at diskuter hvorvidt manden kan tillade sig at brokke sig.
    og de første 6mdr er det forhandleren der skal bevise ikke kunden, (det som jeg fejlagtig har kaldet garanti tidligere i tråden)


  • #155   14. dec 2016 Er jo ikke sikker manden ved hvorfor den nykker og tror det er en lille ting, du som forhandler skulle måske så have forklaret ham at det højest sandsynligt er gearkassen der er ved at være færdig, hvilket er ret så bekosteligt.
    Da det ikke står på den mangelfulde slutseddel så har du jo skabt et problem for dig selv, jeg er af den klare overbevisning at du så skal fikse bilen ub.
    Det burde du jo også vide smiley


  • #156   14. dec 2016 Der er på intet tidspunkt i denne handel blevet gjort opmærksom på at det var gearkassen/konverteren der var defekt, der blev derimod nævnt at det var strømfordeleren der nok trængte til at blive udskiftet, dette var en fejle jeg helt ud var bekendt med, og at jeg vidste var en overkommelig pris at udskifte.

  • #159   14. dec 2016 #157
    Siger du jo, men deler ikke din opfattelse af om han taber eller vinder en sag.
    desuden med din erfaring så tror jeg ikke på du ikke ved eller havde en ide om hvad der kunne være galt.
    Som du selv skriver citat.
    på peger køber at bilen nykker og kabinelys, elruder og c. lås ikke virker hvor jeg svarer ja det ved jeg godt"

    Ps. det sjovt det altid er køber der har svært ved at huske, gælder det for alle de kunder der klager ?


  • #160   14. dec 2016 Ud over det jeg tidligere har skrevet. Så skulle du nok i fremtiden overveje at lave en noget bedre slutseddel, hvor du måske lige beskrev de fejl og mangler i begge kendte til, den du har lavet er bedste fald mangelfuld, men ud over det mener jeg køber bør kunne tænke selv og har været klar over hvad han gik ind til.

  • #161   14. dec 2016 Nu er det jo bare ikke alle der ved noget om biler og mekanik og det skal vel ikke kommer en køber til last hos en bilforhandler.
    Jeg køber heller ikke symaskine, det lader jeg konen om lige som hun lader mig stå for bilerne.


  • #163   14. dec 2016 Mener da også det er vigtig hvordan diagnosen er fremkommet som Rolator-joe har spurgt ind til et par gange.
    Kan den slet ikke køre, siger gearkassen mærkelige lyde, melder den fejl ?
    Hvornår er der sidst skiftet olie & filter samt tjekket olie stand på autogearet ?


  • RSP 36
    RSP 36 Tilmeldt:
    feb 2016

    Følgere: 7 Emner: 12 Svar: 1.711
    #164   14. dec 2016 BK Auto,hvis det var saa aabenlyst at gearkassen kunne vaere paa vej til at staa af,hvorfor har du saa "glemt" at skrive det i salgsannoncen ? Og "glemt" at skrive det paa den mest jammerlige slutseddel verden til dato har set ?
    Koeber taber sagen med et brag ? Virkelig ?
    Kom med bare een god grund til at han skulle tabe den sag ? Eller,bare en elendig grund ?


  • #165   14. dec 2016 Fedt med input fra sælger!

    Bekræfter for mig kun at der er 2 sider af en hel historie, og at vi igen har at gøre med en gammel og billig luksusbil hvor der må forventes udfordringer med tiden.


  • #166   14. dec 2016 #165 og derfor skal man lave en ordentlig slutseddel, for det er det skrevne der gælder, så hvad der er sagt kan enligt ikke bruges til noget som helst, da det er mere end normalt at der ved problemer er 2 helt modstridende forklaringer, så har ikke ondt af hvis den type sælger kommer til at tabe en evt. sag.
    og for mig at se har han kun bidraget med "at han faktisk godt vidste de fejl der var" og alligevel sælger han den uden at nævne gear/converter (for havde man skrevet gear og / eller converter synger på sidste vers) så havde kunden nok ikke købt den og værdien på Audien var skrotprisen og ikke 16tKr.


  • #167   14. dec 2016 Altså hvis bilen "nykker" ved gearskifte, så er køber jo vel klar over at noget er galt.. Og som sælger fremlægger det så virker det netop som: "aarh, jeg tager den sku bare, naboens søn er ved Audi den klarer vi da bare"..

    Men ja, jeg har også sagt tidligere at slutsedlen skulle være mere udspecificeret, der er vi enige. Men det er mig stadig en gåde hvem der køber en gammel luksusbil med aut. gear som ikke skifter som den skal. Men hvis det er nok til retssag med bål og brand - så er jeg glad for at jeg selv har hovedet i orden til ikke at ende der.


  • RSP 36
    RSP 36 Tilmeldt:
    feb 2016

    Følgere: 7 Emner: 12 Svar: 1.711
    #170   14. dec 2016 Igen sidder folk og finder paa deres egne argumenter.
    Hvem har skrevet at bilens automatgear nykker ?
    Saelger siger muligvis en taendspole,hvordan blev det til en gearkasse der nykker ?
    Der er daelme en stor forskel paa om bilen skal have en ny taendspole eller en ny gearkasse,og div fejl og mangler daekker alting,foej hvor burde den "forhandler" skamme sig.
    Hans "slutseddel",reviews,arrogance osv taget i betragtning kan jeg godt forstaa at folk tager hans side.Nej,vent nu liiige lidt...


  • #172   14. dec 2016 Ja havde det bare være en tændspole så var det da til at overse.
    Men kunne nu godt tænke mig at vide hvad gearkassen laver af ballade, kan bilen slet ikke køre ?
    hvornår har den sidst fået serviceret gearkasse olie og filter / kontrol af nivo

    Kage. så er det da også bare om at sælge den til en uvidende køber uden at finde ud af hvad den fejler.


  • #173   14. dec 2016 Der hvor jeg kommer fra betyder bil-ordet "nykker" at den hakker i gearskifte uden at det egentlig er reel at hakke men nærmere dunker ved nogle skift.

    Jeg tager sælgers side fordi sund fornuft ikke er brugt af køber der jo tilsyneladende har en god nabosøn der lige kunne fikse bilen. Det har alle dage, i hvert fald i Jylland, været "Afhentningpris" i den forstand at du med stor sandsynlighed har købt katten i sækken med mindre du selv er mekaniker og kan skrue selv.

    Det er en smadderkasse for fanden til 16000 Kr. Jeg er ligeglad hvor bilsagkyndig man er, så må man alliere sig med en udefrakommende INDEN man køber en bil man kun skal bruge 8 KM hver vej på arbejde.

    Nogle tror på køber - fair nok - vi er nogle andre der holder med sælger. Måske vi selv er erhvervsdrivende og kan genkende den trælse sætning "Kunden har altid ret". Gu har de ej.


  • #174   14. dec 2016 Køber melder jo heller ikke meget op.. Hvordan ved han at det er hele gearkassen der er færdig? Eller converter for den sags skyld? Er der lavet et overslag på hvad det koster at lave? Intet bliver meldt op udover at han håber FDM kan hjælpe ham.

  • #175   14. dec 2016 Det korte af det langer er, at når en bilhandler sælger en bil til en privatperson, så gælder købeloven. Dvs. at fejl som opstår i de første 6 mdr. skal sælger kunne bevise, at køber har forårsaget fejlen ved forkert brug/betjening eller manglende påfyldning af væsker (olie, kølevand og bremsevæske.
    I de resterende 18 mdr. er bevisbyrden omvendt. Køber skal bevise, at han har vedligeholdt og betjent bilen efter producentens retningslinjer.
    I øvrigt er en bil som denne Audi A6 årg 1998 ikke velegnet til videresalg til privatperson.
    Hvis jeg var sælger, ville jeg tage bilen tilbage og betale salgsprisen tilbage, hvis ikke køber har kørt en masse km i den inden fejlen opstod.


  • #176   14. dec 2016 Hvis den kun "nykker" i gearkassen som jeg vil mene er en 5hp19 (har ikke tjekket det) så kan denne nykken måske afhjælpes med en olieskift og nyt filter.
    Men det er lidt svært at hjælpe hvis der ingen information kommer.


  • #178   14. dec 2016 kage. eller moralen i at sælger, sælger en skrot spand vider, mod bedre vidende, for at tjene hvad ? 14000kr ekstra da alternativet er skrotning?.
    Og jeres "afhentningsbil" ved i hvad er, men mon ikke en meget stor del af befolkningen ikke ved hvad det er.
    Og hvorfor rosen en forhandler der sælger bil (afhentningsbil) som ifg. dig betyder "solgt som beset og uden garanti/reklamation) der strider jo netop mod købeloven og havde vi ikke den så ville det sku da se skidt ud.


  • RSP 36
    RSP 36 Tilmeldt:
    feb 2016

    Følgere: 7 Emner: 12 Svar: 1.711
    #179   14. dec 2016 Kan vi goere dette helt enkelt ?
    Saelger kunne have solgt bilen til CVR med en defekt der kunne vaere en taendspole,kunne vaere en gearkasse,han ville vel paa en god dag have faaet 5.000kr.
    Han kunne ogsaa saelge den til privat koeber,fortaelle det muligvis var en taendspole,faa 3 gange saa meget men selvfoelgelig have risikoen med at den gaar i stykker.
    Han valgte at saelge den til privat koeber,det var hans eget valg.
    Saa ja,i dette tilfaelde har kunden ret,det gik saelger med til da han solgte den.Nu hvor den er gaaet i stykker er han saa ikke laengere gaaet med til det.


  • #181   14. dec 2016 mon vi kommer meget vider i den debat ? enige bliver vi nok ikke "helt" smiley

    Ville meget heller høre mere fra køber om hvad problemet helt nøjagtig er, måske han kunne være svine heldig at en servicering af gearkassen kunne klare problemet, hvis det er hele gearkassen så kan det slet ikke betale sig at rode i den.


  • #182   14. dec 2016 nøj en masse påstyr over man har købt en gammel kumme til Små penge der sjovt nok ikke er ny mere smiley

  • #183   14. dec 2016 Dårlig slutseddel, ikke en ok forhandler værdig, og man kan ikke forlange køber ved at at han afskriver sig al garanti, så derfor gælder købeloven sikkert.

  • #184   15. dec 2016 Noget godt er der da kommet ud af denne sag...
    Jeg er sikker på at Kenneth H tænker sig bedre om inden han igen køber en 19 år gammel luxus bil af tvivlsom kvalitet.... smiley


  • #185   15. dec 2016 @Carsten: Ja så er der da en der har lært noget.. Der sidder desværre hobetal af idioter klar til at lave samme fejl allerede i morgen smiley

    Men det kan også være svært at forstå at når man køber noget der har været meget dyrt engang, og som pludselig 20 år senere står rustet væk, slidt og træt - at så kan der være fejl. Men der forventes at alt mekanisk kører som da den forlod de tyske fabrikker anno 19XX.



  • #186   15. dec 2016 Man må jo forvente at en gearkasse er funktionel når den ikke har kørt længere end 275.000, men det er nok en bil som har fået mange tæsk.

    275.000 er intet hvis den var passet, men nu er det også Audi smiley


  • #187   15. dec 2016 Audierne er faldfærdige når de har rundet knap 300.000km Der er jo en grund til at en Audi A6 med en nypris på 600.000kr koster mindre end en Civic/corolla fra tilstarende årgang, selvom disse har kostet 200.000kr fra ny...

  • #188   15. dec 2016 Michael N. kommer jo an på hvilke automat gearkasse der er tale om, den 5 trins ZF5hpxx har lidt problemer at slås med desværre.
    Og har intet med bil mærket at gøre, BMW - Jaguar - Landrover mf. anvendte disse gearkasser og har alle samme problemer med Zf HP5 serien


  • #189   15. dec 2016 Den slutseddel er ikke det papir værd den er skrevet på. Der står INTET om stelnummer eller registreringsnummer. Ergo kan forhandleren til enhver tid hævde, at det ikke er den bil, - og du kan ikke gøre en hujende fis.
    Det er rigtigt, at han ikke kan afskrive enhver form for garanti, men mange gør det alligevel, og slipper godt fra det. Hvem orker alenlange sagsanlæg og udgifter til advokat.
    Du kan da godt "true" ham med det, men du ender nok med fingeren. Desværre.


  • #192   15. dec 2016 Det er nok spørgsmål hvad er moralsk og rimeligt .
    Så andet er hvad er jura.

    Køber man en bil som afhentnings tilbud til "god pris" ved en forhandler tager man selv risiko at det kan være fejl ved den som jeg selv skal stå for.Det er ikke længere.

    Men hvis ens moral tillader kan man lade en advokat kigge på sagen smiley
    Han vil nok kunne finde smut hul i denne slutseddel.
    Fordi ham der solgte den bil er lidt naiv efter min mening.
    Han burde slet ikke have solgt den bil uden du havde fremvist et cvr nr .
    Så var han på den sikre side ifølge loven.
    Jeg tror ikke han kan bare fraskrive sig ansvar for det han sælger. Da han er ikke en privat person.



  • #193   15. dec 2016 Det bedste er squ bare at bruge en FDM slutseddel eller en der ligner smiley
    Sjusket slutseddel og forhandler der er her..

    Men anyway, tror de fleste er mere eller mindre enige om, at juridisk står køber umiddelbart stærkest da køber er den svage part(privat), men moralsk er en anden snak..


  • #194   16. dec 2016 Jeg er ikke så sikker på at køber står stærkt nok til en sagføring.. Jeg tror at der vil blive lagt vægt på at der er tale om en brugsgenstand af gammel karakter, med fejl og skavanker.
    Men først og fremmest skal der jo undersøges hvilken fejl der er opstået, om køber har standset bilen med det samme der var problemer - og det har han jo sådan set ikke når den har nykket i gear.

    Men ja, vi er alle enige i at slutsedlen kunne have reddet meget. Men hvis sælger står fast på at køber selv har udtalt at han tog den som den var, i tro om at naboens søn kunne fikse den - og det forholder sig sådan. Så tror jeg sælger står stærkere end i tror.. Jeg kan tage fejl, men den er virkelig 50/50 i mine øjne.

    Moralsk er den 99 / 1 i sælgers favør.


  • #195   16. dec 2016 #194

    Bevisbyrden ligger ved forhandleren, så held og lykke til ham smiley


  • #196   16. dec 2016 Kan virkelig ikke se hvorfor nogen mener at køber har mindre moral end sælger, de nykker bilen lavede, det vidste sælger ganske udmærket men sælger den alligevel til en ikke kyndig privat person, forhandleren ved jo at den type gearkasser har problemer, (skulle han da gerne hvis han har solgt biler i 2 årtier)
    Køber er af den opfattelse at det bare er en tændspole til et par hundrede som sælger selv er inde på, havde han nævnt at gearkassen har problemer så havde den jo været usælgelig.
    ud fra det skulle sælger aldrig have solgt skrotbunken til en privat, men det var nok den eneste mulighed for at tjene penge, ingen med forstand på bilen/gearkassen ville have rørt den med en ildtang.
    Så den med at sælger har moral, køber jeg overhovedet ikke.


  • #197   16. dec 2016 Det er meget svært at tilfredsstille folk i dag..

    hvis han havde sagt til køber fis af med dig du har ikke cvr nr. så havde vi måske set en tråd i forumet hvor køber er sur ovr at han ikke må købe en bil uden cvr nr.

    Det er set før, og jeg personligt er også ærgerlig over at man nogle gange ikke kan købe nogle billige biler med cvr nummer simpelthen fordi tilliden mellem forhandler og køber er væk...


  • #199   16. dec 2016 #198 man kan ikke fraskrive sig alt på den måde, så "købt med diverse mangler og fejl" kan du slå en sort streg hen over.

  • #200   16. dec 2016 Enig!

  • #201   17. dec 2016 Ja enig.. du skal bare hive sælgeren i retten.. du kan samtidig også ringe til skat og anmelde naboen for at han har hjulpet dig med noget hvorefter han har modtaget betalingen sort, det er nemlig OGSÅ ulovligt, og du har loven på din side.. han må slet ikke udføre et arbejde for dig uden kvittering..


  • #202   17. dec 2016 Ja nemlig Mirza... smiley
    Moral er godt. Dobbelt moral er dobbelt så godt. smiley


  • #203   14. feb 2017 Hvordan gik det med denne her sag Kenneth?

    Synes at det faktum, at forhandleren kaldte din henvendelse for pinlig, virker som en forsvarshandling. Jeg synes helt sikkert du har en sag. Den slutseddel der lugter også langt væk af at han var bekendt med fejlen.


  • #204   22. aug 2017 Efter en tur igennem bilklage ankenævnet kom denne afgørelse.
    Sælger har dog ikke efterlevet afgørelsen, ej heller forsøgt at kontakte mig for at få sagen ud af verden, jeg har forsøgt at kontakte sælgeren pr mail, men han har helt undladt at svarer.
    Så næste skridt er fogedretten, så må vi se hvad sælger vil.....

    A F G Ø R E L S E:
    Indklagede skal inden 30 dage efter forkyndelse af denne afgørelse betale klageren, NN, 15.900 kr., mod at klageren tilbageleverer bilen, reg.nr. XXXXXX, stelnr. XX, til indklagede. Beløbet forrentes med Nationalbankens officielle udlånsrente med tillæg af § 8 % fra den 13. december 2016 til betaling sker.
    Endvidere skal indklagede inden 30 dage fra forkyndelsen af denne afgørelse betale et sagsomkostningsbeløb på 19.000 kr. ekskl. moms til ankenævnet.

    Ankenævnets begrundelse og afgørelse
    Indledningsvis bemærker ankenævnet, at købelovens forbrugerbeskyttende regler ikke kan fraviges ved afta- le mellem parterne, uanset bilens alder, kilometerstand og/eller pris, jf. købelovens § 1, stk. 2, ligesom vilkår i aftalen eller salgsannoncen om, at mangler ikke kan påberåbes, eller at bilen er solgt som beset eller lignen- de forbehold, ikke kan gøres gældende mod forbrugeren, jf. købelovens § 77, stk. 1.
    Klager har købt en over 19 år gammel bil, der har kørt ca. 275.000 km, for 15.900 kr. Klager kan forvente en bil, der er lovlig, men ikke en bil, der er helt fri for fejl.
    Ankenævnet må lægge til grund, at gearkassen gik i stykker få dage efter leveringen og efter blot ca. 500 km kørsel. Efter det oplyste finder ankenævnet, at der foreligger en mangel i købelovens forstand, jf. købelovens § 75a, stk. 2, nr. 1, og § 76, stk. 1, nr. 4.
    Det følger af købelovens § 77a, stk. 1, at afgørelsen af, om salgsgenstanden lider af en mangel, træffes ud fra dens beskaffenhed på tidspunktet for leveringen, dog at sælgeren også hæfter for en mangel, der først viser sig senere. Køberen har bevisbyrden for, at manglen var til stede på leveringstidspunktet. Der er dog en for- modning for, at mangler, der viser sig inden 6 måneder efter leveringen, forelå på leveringstidspunktet, jf. § 77a, stk. 3.
    Da manglen er opstået inden for ovennævnte frist på 6 måneder, er der herefter en formodning for, at mang- len eller kimen hertil var til stede på leveringstidspunktet. Denne formodning har indklagede ikke afkræftet.
    Ankenævnet finder, at manglen må anses for væsentlig, hvorfor klager er berettiget til at ophæve købet, jf.
    købelovens § 78, stk. 1, nr. 4.
    Ifølge købelovens § 57, stk. 1, er sælgeren, hvis købet hæves, ikke berettiget til at få genstanden tilbage, medmindre han tilbagegiver, hvad han har modtaget i betaling, og køberen er ikke berettiget til at få købe- summen tilbage, medmindre han tilbageleverer det modtagne i væsentlig samme stand og mængde, hvori det var ved leveringen.
    Klageren har herefter ved tilbagelevering af den købte bil krav på at få købesummen på 15.900 kr. tilbage. Der foretages efter omstændighederne ikke fradrag for nytteværdi. Købesummen forrentes som nedenfor bestemt.


  • #205   22. aug 2017 Tja.... Godt for dig, men ikke for os andre der af og til laver gode "engros-handler". Nu er det spændende om du nogensinde får pengene.

  • #206   22. aug 2017 rystende udfald det fik.. men "tillykke" da

    det bliver helt sikkert ikke nemmere at købe bil for os som reelt er klar over hvad det indebære at købe biler som du gjorde





  • #207   22. aug 2017 virkelig trist...

  • #208   22. aug 2017 Klassisk Danmark desværre. Man vil have det billigt - men brokker sig når man selv er uheldig.

    Men jeg håber da så at næste gang trådstarter køber en engrosbil, at han så efter 1 år - såfremt bilen stadgi kører fint - kører til forhandleren og betaler ham nogle flere penge fordi den jo var mere værd. Fuck hvor er det sørgeligt!


  • #209   22. aug 2017 Hvis det var mig, havde jeg dårlig smag i munden..... Købe en bil engros også slæbe sælgeren i retten. Hvor han bilen stået siden sagen startede ? og skal du ikke give km-penge for de km. du har kørt ?

  • #210   23. aug 2017 man bør vide hvad man køber og går ind til når det er engros køb , men håber da du aldrig køber engros biler igen for det vil kun ødelægge det for os andre der laver gode handler af og til , man må jo gå bilen efter selv og tage chancen

  • #211   23. aug 2017 Det er sku pinligt, men ved at være typisk dansk mentalitet....

  • #212   27. aug 2017 Fin afgørelse, tak for opdateringen.

    Det er ulovligt at "sælge engros" til private, for derved at forsøge at fraskrive sig købeloven. Sælger gjorde det alligevel og forsøgte at svindle med en defekt bil - og må nu æde straffen.

    Sådan et foretagende skal bare lukkes.


  • #213   27. aug 2017 69Mach1

    "Forsøgte at svindle med defekt bil"??

    HVORDAN?! En gearkasse konverter kan gå i stykker fra øjeblik til andet uden varsel - bilen stopper bare pludseligt.
    Da bilen blev solgt, fungerede det hele fint - bilen kunne køre. Det gjorde den så i 7 dage. Hvordan forestiller du dig, at sælgeren kunne få en defekt konverter til at holde i hele 7 dage efter salg? Med 500-km-livsforlængende-gaffatape-fusk? For at sælgeren skulle have vidst at konverteren var defekt, krævede sgu da en defekt konverter til at starte med. Og en bil med defekt konverter kan ikke køre. Hvordan svindler man en defekt konverter til at blive ved med at trække bilen i 7 dage?

    Tænk, hvis du fik en gammel bil i bytte og skulle bare sælge den videre. Du fik den tjekket og alt var i orden - bilen kørte perfekt. Inden for 6 måneder kommer køberen tilbage med en defekt konverter og må nu æde straffen.....

    Fin afgørelse, min bare røv...


  • #214   27. aug 2017 Hvad er det for noget ævl? Hvis folk bruger et cvr. nr. for at spare penge, må man også være voksen nok til at følge de ændrede spilleregler.
    Forhandleren sælger engros for ikke at skulle give garanti. Så kommer sådan en ........... rendende bagefter og slæber samme forhandler for en domstol.
    Jeg håber dæleme du har en dårlig smag i munden nu.


  • #215   27. aug 2017 Allan R

    Jeg forstår godt din utilfredshed... Men jeg tror ikke, at der er tale om et CVR køb her.


  • #216   27. aug 2017 Var det cvr køb, så skulle forhandleren jo ikke af med penge nu!

  • #217   27. aug 2017 Forhandleren har begået fejlen ved ikke at lave det som et CVR-salg. Til gengæld med en slutseddel hvor der står afhentningspris og div. fejl og mangler. Altså sagt på Bilmæssig dansk: Du får den billigt, den er ikke i god stand.

    Jeg er helt med på at forhandleren i fluekneppe-Danmark begik en fejl - men det ændrer fandme ikke på købers moral. Moral er for mig langt vigtigere end så meget andet. Der hersker ingen tvivl i denne sag om at køber godt vidste han købte en gammel bunke skrald som han håbede på ville fungere. Det gjorde den så ikke efter kort tid - og så skulle der klages. Hvis det er sådan man lever sit liv, så forstår jeg godt at man kun har 15-16000 kr. at købe bil for - for det er ikke en adfærd der bringer dig langt i livet.


  • #218   27. aug 2017 Kogt helt ned, handler det her om at køber ønskede at kunne futte rundt i en Audi med stor motor og lidt luksus, man valgte så at købe en bil hvor der absolut ikke herskede tvivl om at garanti ikke eksisterede, det accepterede man, da bilen så går i stykker vælger man så at "glemme" disse ting, ser stort på "slutsedlen", det er direkte pinligt for et "voksent" menneske ikke at stå ved sine aftaler, nu må man så håbe at dette "voksne" menneske frem over ikke køber billige 19 år gamle biler i afhentningspris for det magter man tydeligvis ikke. At sælger kan blive dømt fortæller en del om dagens Danmark. Igen jeg synes det pinligt og man bør have en rigtig dårlig smag i munden, men jeg tvivler desværre

  • #219   27. aug 2017 Loven er loven, og den er til for at beskytte ukyndige købere mod lidt for snedige sælgere. Der er ikke noget der hedder "sælge uden garanti" eller "bare sælge videre". Vil man forhandle biler er man underlagt købeloven. Om det er moralsk er en anden snak, og i øvrigt irrelevant. Loven er loven. Er man utilfreds må man til stemmeurnerne ved næste valg.

    Det er ret tydeligt i denne sag at sælger har vidst bilen var defekt. Mange af jer herinde tror forhandleren gør jer en tjeneste ved at "sælge engros". Spørg jer selv: hvis forhandler virkelig tror at bilen er ok, hvorfor sælger han så uden garanti? Nogle folk vil bare snydes!


  • #220   27. aug 2017 #219
    Vi er enige i at loven er som den er. Men vælger man at købe en bil som engro, afhentningspris eller hvad de kalder det bør man have røv nok i bukserne til at være indforstået med konsekvensen af det. Og står der i slutsedlen sælges med div fejl og rust har man to valg, tage konsekvensen eller gå sin vej uden bilen, i det her tilfælde skulle køber have valgt sidste mulighed.


  • #221   27. aug 2017 69Mach1

    Enten har du absolut ikke forstand på biler, eller så ved du noget, vi andre ikke gør...

    Hvordan kunne sælgeren vide, at konverteren ville vælge at stå af en uge efter??


  • #224   27. aug 2017 #220

    "Men vælger man at købe en bil som engro, afhentningspris eller hvad de kalder det bør man have røv nok i bukserne til at være indforstået med konsekvensen af det. Og står der i slutsedlen sælges med div fejl og rust har man to valg, tage konsekvensen eller gå sin vej uden bilen, i det her tilfælde skulle køber have valgt sidste mulighed. "

    En sådan bemærkning i slutsedlen er ugyldig, så igen, det burde forhandleren slet ikke forsøge. Gør han det alligevel lugter det langt væk af snyd.

    #221

    Om bilen havde defekten før eller ej har Ankenævnet så smukt kommenteret på ovenfor. Men det er sådan set også irrelevant - igen handler det om forhandlerens forsøg på at fraskrive sig ansvaret - det kan han ikke. Slut kaffe.






  • #225   27. aug 2017 69Mach1

    Du skrev:

    "Det er ret tydeligt i denne sag at sælger har vidst bilen var defekt."

    Ja, det er tydeligt, at han vidste at den ikke var fejlfri. En så gammel bil til denne pris findes der nok heller ingen fejlfrie eksemplarer af. Dog vidste han ikke, at den holder op med at køre 7 dage senere, for han kunne desværre ikke se ud i fremtiden... Hvad skulle forhandleren gøre anderledes efter din mening? Han har jo på ingen måde ikke lagt skjul på, at bilen havde fejl og mangler - det står sort på hvidt i slutsedlen?!

    HVAD VIL DU HAVE GJORT, HVIS DU VAR EN FORHANDLER OG SKULLE AF MED EN GAMMEL BIL, SOM DU GODT VIDSTE HAVDE FEJL?


  • #227   28. aug 2017 Mange forhandlere gider ikke bøvlet med noget der er over f.eks. fem år. Så sælges de som engros, desuagtet at det kan være udmærkede biler i fortrinlig stand.
    Vi har en her i nabolaget der lige har handlet bil. Deres Escort var fra 96 og stod som fabriksny. Passet og plejet og lige synet.
    Han fik et symbolsk beløb for den, svarende til skrotpræmien.
    Den bliver garanteret solgt for 8 - 10 kilo som engros, og den der køber den gør fandme en god handel. Den kan køre længe endnu til ingen penge.

    Men at tro man kan slæbe en forhandler igennem en masse bøvl hvis generatoren står af, SÅ er man fandme naiv.
    Sådan en bil kræver næsten at man kan skrue selv, eller er nybegynder OG parat til at betale hvad det koster.


  • #228   28. aug 2017 Bliver simpelthen nød til at åbne munden over for alle dem der sidder og hyler over han han har købt en engro bil som privat.
    I kunne jo fint oprette jeres egne CVR numre og købe alle de engro biler i vil. Det er og skal ikke være en privat købers problem han ikke helt ved hvad det betyder men forhandlers problem, og ved i også godt det er sådan juridisk.

    Og hvis forhandler ikke mener han kan sælge sådanne biler til private uden at omgås reglerne må han jo enten lukke hans forretning eller handle biler han kan stå inde for til private.


  • #229   28. aug 2017 438 HK
    Det forhandleren skulle gøre anderledes var at sige den kun var til CVR nr!


  • #230   28. aug 2017 Allan R

    Hvorfor skulle han opfordre trådstarteren til enten at oprette et falsk CVR nummer, eller få ham til at finde et eller andet CVR nummer på nettet? Er det ikke også en slags fusk? Og pga. hvad, - mindre fejl og mangler? Bilen kørte jo fint da den blev solgt. Skal han kunne forudse, at konverteren går 500 km senere og pga. denne forudseelse sælge den engros??


  • #231   28. aug 2017 Når han skriver at den er UDEN GARANTI, så SKAL han for at beskytte sig selv sælge til cvr nr!

  • #232   28. aug 2017 Hvor fan skriver han "uden garanti"? Der er aldrig garanti, medmindre han skriver, at der ER garanti?!

  • #234   28. aug 2017 Sælgeren skal kunne bevise, at fejlen (som ifg. lovgivningen formodes var tilstede ved købstidspunktet) ikke var der, da køberen hentede bilen. Bilen faktisk kunne køre ved købstidspunktet - ergo var konverteren ikke defekt. Men...

    Nu står der følgende i afgørelsen: "Da manglen er opstået inden for ovennævnte frist på 6 måneder, er der herefter en formodning for, at manglen eller kimen hertil var til stede på leveringstidspunktet. Denne formodning har indklagede ikke afkræftet. "

    Jeg tror simpelthen, at sælgeren var for passiv i denne sag og det ser ikke ud til, at han overhovedet har brugt tid på at svare på ankernævnets anmodning. Og i så fald, har han fortjent at blive røvpule*. Dårligt forsvar fører som regel til at man taber den slags sager.


  • #235   29. aug 2017 Hvor har jeg skrevet et eneste sted om, at han skulle lave fusk med cvr?
    NU tager du den i en helt anden retning. Køber har fået en slutseddel hvor der står at bilen er købt som den forefindes med fejl etc. mod en lav pris.

    Så finder køber ud af, at det koster nogle gange at handle på den måde.
    Da det nu lige er ham selv det har ramt, hyler han op og slæber sælger for en domstol. Det er DET jeg anfægter.
    Og om bilen er købt engros eller ej, så har sælger garanteret ikke kørt meget i den kasse. Ergo ved han heller ikke, at konverteren er defekt og takker af i løbet af nul komma dut.
    Jeg kunne også have hylet over vores, som er købt hos en forhandler og med gyldne løfter om helt ny udstødning og kun kørt til kirke om søndagen bla bla bla.
    Der var ikke nogen ny udstødning og bilen var ikke klargjort til syn, men ikke om jeg gad bruge min tid på at skændes med den knold.
    Jeg lavede det selv og synede kareten. BUM!

    Man får sgu ikke en ny bil for hverken 25.000 eller 30.000 kr


  • #236   30. aug 2017 Argh, det er nu meget tæt på, gav under 10 for Octavia TDI, kun km 450.000

  • #237   31. aug 2017 Satme utroligt med den Octavia, måtte igen igen ofre 10-20 kr på en reservedel, et stykke gummislange, men konen ovre ved makkeren mente at nu skulle den bil på lossepladsen, for jeg måtte da have noget bedre:)
    Tabte en liter vand på 5 km.


  • #238   1. sep 2017 SÅ er det sgu på tide at du udskifter den balje. smiley

  • #239   22. sep 2017 RSP 36

    Det ikke korrekt, har selv været det igennem med FDM.
    Og det giver sådan set også god mening at du ikke bare kan malde dig ind i FDM ( EFTER ) du har købt en bil med fejl du har opdaget som i led af et køb og SÅ få dem til at køre sagen "gratis"

    Men du kan godt købe en bil og så eks. 1 år efter melde dig ind i fdm og få sager kørt på den bil som er opdaget herefter


  • #240   22. sep 2017 Brabus: Sorry - der er forskelsbehandling. FDM har taget sager ind for medlemmer der først har meldt sig til når fejlen opstod.

    Det samme med fagforeninger. Både HK & 3F har taget sager for medlemmer som kun har oprettet sig på dagen for at få hjælp. Og lige præcis derfor skal jeg heller aldrig være medlem af sådan noget..


  • #241   22. sep 2017 Jep, og jeg endte med at kontakte Advodan i stedet som netop lige havde hvervet en af FDMs specialister til at køre sager om biler.
    Sagen endte også ud med som ovenstående at jeg fik ret i jeg havde reklamationsret og at sælger skulle i det her tilfælde give mig afslag i prisen tilsvarende reparationen fordi han selv havde modsat sig at udbedre fejlen så var valget mit om det var bilen retur eller penge i afslag eller lade ham reppe bilen og jeg valgte at få afslag svarende til reparationen som var ny motor med tilhørende tunings optimering. jeg gav 153.000 Kr. for bilen og motorren der skulle laves med de optioner den havde fået hos tuneren kostede tilsammen 98.000 Kr. så med process renter fik jeg ialt 104.000 Kr. på en check af ham fordi han indvilliget i og gå med til dealen, så kom den ikke til retten hvor han ville have været dømt til det. så jeg fik fikset motoren og var glad. dog fordi det ikke endte med en sag skulle jeg udbetale min kasko selvrisiko fordi jeg via min kasko forsikring på bilen fik retshjælp sikring så HVIS jeg tabte sagen, så skulle jeg ikke selv betale omkostningerne osv.


  • #242   22. sep 2017 #241 foreståelig situation, godt udfald

    #0 fuld ud vandvid, frygteligt udfald


Kommentér på:
Hvordan står jeg stillet !!

Annonce