{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
3.160 visninger | Oprettet:

Thomas S
Thomas S
Følger: 10 Emner: 1 Svar: 1

Trailer - jeg har åbenbart noob spørgsmål {{forumTopicSubject}}

Hej alle

Jeg er vant til at køre med en meget lille trailer, men skal hjælpe en med at flytte og skal have fat i noge større. Mit kørekort er fra før 2009. jeg prøver at blive klog på hvilken trailer jeg kan vælge.

På min registreringsattest står der:

Tilladt totalvægt: 1565kg
Køreklar vægt: 1140kg

Phv. største ttv. m/bremser: 1000kg
Phv. største ttv. u/bremser: 500kg

Da mit kørekort er fra før 2009 betyder det vist jeg kan kan gå efer 1000kg påhæng selvom det overstiger min tilladt totalvægt?

Men nu kommer de ekstra dumme spørgsmål:

Hvad dækker "med bremser over"? I strømstikket fra min bil - kan bremsesignal så overføres fra min bil (Opel Corsa D) til også at aktivere en bremse på flyttetrailer?

Hvis vi antager ja - vil jeg så kunne vælge fx Bauhaus 1000kg flyttetrailer? Der står ikke om der er bremse på eller ej...

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Nedtagning af 9x lamper 1.000 kr.
  • Fjerning af kalk i bruser 800 kr.
  • Opsætning af køkkenlåge som er faldet ned 1.000 kr.
  • Reparation af vaskemaskine 900 kr.
  • Eftersyn af knallert/scooter (Gilera Stalker 2006) 680 kr.
  • Skifte toilet 1.200 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Trailer - jeg har åbenbart noob spørgsmål
  • #1   24. mar 2018 Du må ikke køre med en trailer der kan læsse over bilens største phv vægt når du ikke har trailer kort.

• #2   24. mar 2018 Du må køre men en trailer med en totalvægt på 1000 kg. Hvis der er bremser på traileren. (Med bremser)
    er der ikke bremser på trailer må den maks have en totalvægt på 500 kg (uden bremser)
    Dit blink /alm. Lys og bremselys bliver sendt til bilens elstik og ud bag på trailer.

• #3   24. mar 2018 Jeg tror at nogen blander bilens totalvægt og vogntogets totalvægt sammen ...

PS: Så vidt jeg er orienteret er det ved 750kg at en trailer får bremser på.

• #4   24. mar 2018 Du må køre med lige den trailer du har lyst til indenfor DK grænse, du skal bare sikre dig at den faktiske vægt på traileren højst er 1000 kg hvis traileren er med bremser og 500 kg hvis den er uden bremser.
    Skal du uden for DK eller skal en med kat B fra efter 1/5-2009 køre vogntoget må trailerens tilladte totalvægt højst være 1935 kg og den må stadig højst veje 1000 kg hvis traileren er med bremser og 500 kg hvis den er uden bremser.

• #5   24. mar 2018 https://fdm.dk/alt-om-biler/udstyr-sikkerhed/trailer-campingvogn/sa-tung-en-trailer-eller-campingvogn-ma-din-bil

Ang bremser på traileren er det en mekanisk anordning der gør, at når du bremser, vil trailerens vægt presse på koblingen, som så vil presse en stang tilbage som gør at traileren vil bremse. Intet at gøre med dit trailerstik som kun er til lys, denne kan være med 13 eller syv poler, der findes omformere som man sætter på.

• #6   24. mar 2018 Indlæg nr. #4 har fuldstændig ret.
    Du må køre med en trailer (med bremser) med en tilladt totalvægt op til 1615 kg(bilens totalvægt + 50 kg). Det er reglen med teknisk totalvægt.
    Denne trailer må du så laste, så den maksimalt vejer 1000 kg(faktisk totalvægt). Denne vægt er målt på trailerens aksel mens traileren er tilkoblet bilen.

Ovenstående måtte du også med et "nyt" kørekort. Det er først når bilens og trailerens tilladte totalvægt tilsammen overstiger 3500 kg, at kørekortets alder gør en forskel.

Hvis nogle skriver andet, så tager de fejl(og der er mange i tråden, der ikke har styr på reglerne).

• #7   24. mar 2018 # Lucas du kan få 1000 kg. Trailer uden påløbsbremse se der er ikke sammenhæng mellem vægt og bremse anordning

• #8   24. mar 2018 Og en bemærkning, når du skal køre med en bremset trailer, så er det vigtigt at stålwiren(springwire) er sat fast i et øje på bilen, det er ikke nok at lave en løkke om trækket.
    Der er enten et øje omkring trækket eller bilens bagerste trækøje skal benyttes. Hvis sidstnævnte skal bruges, kan det være godt at have et stump kort kæde og to sjækler at forlænge med, da trailerens wire måske er for kort til at nå.

• #9   24. mar 2018 Og #5 har helt ret i det med bremserne smiley du ser nemt at der er bremser på traileren ved at der er en håndbremse og at koblingen kan presses ind mod traileren (se det sorte gummi værk) som her:

profilbillede
  • #10   24. mar 2018 #6
    50 kg reglen er dog fortid, i dag er det sådan her:

Så længe trailerens faktiske totalvægt ikke overstiger bilens tilladte koblingsvægt:

hvis trailerens tilladte totalvægt er højst 750 kg må du køre med almindeligt B kørekort uanset hvornår det er taget, uanset bilens tilladte totalvægt

hvis bilens tilladte totalvægt og trailerens tilladte totalvægt tilsammen er højst 3500 kg må du køre med almindeligt B kørekort uanset hvornår det er taget

med B kørekort fra før 1. maj 2009
    må du hvis, bilens tilladte totalvægt og bilens tilladte koblingsvægt tilsammen er højst 3500 kg, køre med hvilken som helst trailer, uanset tilladt totalvægt - dog kun i DK
    MEN hvis bilens tilladte totalvægt og bilens tilladte koblingsvægt tilsammen er over 3500 kg, må du kun køre med trailer med tilladt totalvægt på højst (3500kg-bilens tilladte totalvægt)

• #11   24. mar 2018 http://www.hænger.dk også en hjælp

• Thomas S
    Thomas S Tilmeldt:
    mar 2018

Følger: 10 Emner: 1 Svar: 1
    #12   24. mar 2018 Hej alle - tak for svar. Okay - så nu forstår jeg hvad der menes med bremser. Tak alle. Skulle bare være helt sikker på definitionen.

...

Ang. regler så undres hvorfor lovgiverne ikke har har lavet en side der forklarer dette. Jeg prøvede FDM men synes ikke artiklen var til megen hjælp - men muligvis min egen fejl.

...

Så opfølgende spørgsmål:

"Så længe trailerens faktiske totalvægt ikke overstiger bilens tilladte koblingsvægt: "

Er det det som på min registreringsattest hedder Tilkoblingsanordning? (1000kg med bremser / 500kg uden) ?

...

"Du må køre med en trailer (med bremser) med en tilladt totalvægt op til 1615 kg(bilens totalvægt + 50 kg). Det er reglen med teknisk totalvægt. "

På min registreringsattest står teknisk totalvægt 1565 så + 50kg giver det 1615som du skriver.

Så hvis jeg finder en trailer-med-bremser som vejer 462kg + min bils køreklarvægt på 1140kg (1602kg - så 13kg margin) så er jeg "good to go" - og må laste yderligere 538kg i traileren (trailer totalvægt)
    ?

...

http://www.hænger.dk lader til godkende - har indtastet min bils nummerplade.

Og både 6+10 mener jeg indenfor skriven... Så den trailer jeg har kig på er nok fin så smiley

Måske en artikel omkring det her som går i dyyben med kørekort regler før/efter 2009 og med en forklaring på de tekniske termer (og hvad de ellers kan hedde på registreringsattesten) ville være guld.

• #13   24. mar 2018 #12
    Bestemmelsen med totalvægt + 50 kg er forældet og det er dermed ikke helt korrekt hvad jeg skrev. Ret dig efter hvad der står i #10.
    Med til dit konkrete spørgsmål, så ja, du må læsse traileren til med de 528 kg, så den vejer 1000 kg på vægten.

Forskellen mellem "gammelt" og "nyt" kørekort er nemmest at forklare med et eksempel.
    - En bil med teknisk totalvægt på 2000 kg, tilladt koblingsvægt på 1400 kg.
    - Trailer med tilladt totalvægt på 1800 kg.

Med nyt kørekort: 2000+1800 kg = ikke tilladt.
    Med gammelt kørekort må trailerens totalvægt erstattes med tilladt påhængsvægt i beregningen og derfor: 2000+1400 kg=tilladt.

Dette er den ENESTE forskel i reglerne mellem nyt og gammelt kørekort. Resten er ens.

• #16   24. mar 2018 Jeg har ikke be kort men er aldrig blevet opdaget, så det er 3800 kr jeg har sparet smiley Ej skal snart have taget det, en dag møder jeg måske en betjent der kender reglerne smiley

Til TS det er en påløbsbremse og bliver ikke aktiveret af dit bremselys

Kommentér på:
Trailer - jeg har åbenbart noob spørgsmål

Annonce