{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.946 visninger | Oprettet:

Mathias F
Mathias F
Tilmeldt:
20. sep 2016
Følger: 1 Emner: 17 Svar: 31

Trailer {{forumTopicSubject}}

Hej BG

Da jeg skal over grænsen og hente bajer og bom her på lørdag, tænkte jeg lige på et par ting.
Vi har en trailer med som har en totalvægt på 1300kg, må jeg godt på mit b-kørekort fylde den op til totalvægt?
Mener nemlig bare at have hørt, at man maks må trække 750kg på sit b-kørekort? Eller må den samlede totalvægt, altså både bil og trailer tilsammen, ikke overstige 3500kg

Vi kører forresten i en Ford Mondeo 2,2 TDCI 2004 som har en totalvægt på 2190 og som må trække 1800kg

Tpf
- Mathias Rasmussen


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Trailer
  • #2   12. apr 2018 Du må ikke trække noget der vejer over 750kg på kategori B. Det bil sige, du må kun læsse din trailer til den maks vejer 750kg smiley

  • lars n
    lars n Tilmeldt:
    feb 2007

    Følger: 1 Følgere: 1 Svar: 465
  • Mathias F
    Mathias F Tilmeldt:
    sep 2016

    Følger: 1 Emner: 17 Svar: 31
    #4   12. apr 2018 #1 det er 2 år side

  • Mathias F
    Mathias F Tilmeldt:
    sep 2016

    Følger: 1 Emner: 17 Svar: 31
    #6   12. apr 2018 #2
    Okay, synes bare de skriver noget andet inde på sikker trafik, de skriver nemlig bl.a. "Har din anhænger en tilladt totalvægt på mere end 750 kg, må den samlede totalvægt på bil og anhænger ikke overstige 3.500 kg."

    Link: https://www.sikkertrafik.dk/raad-og-viden/i-bil/anhaenger-og-trailer


  • Mathias F
    Mathias F Tilmeldt:
    sep 2016

    Følger: 1 Emner: 17 Svar: 31
    #8   12. apr 2018 Men som Lars n linker til, så siger den at jeg godt må fylde traileren op til de 1300 kg og stadig køre med den på b-kørekort, da det ikke overstiger 3500kg

  • #10   12. apr 2018 De har lavet reglerne om igen igen og iflg den lokale kørelærer er det lovligt at kører med den både Tom og delvis Tom smiley Se evt hænger.dk

    Er selv blevet stoppet med en 1600 Kgs trailer efter vores Avensis og der sagde de ikke noget selvom de sikkert har slået mig op smiley


  • Mathias F
    Mathias F Tilmeldt:
    sep 2016

    Følger: 1 Emner: 17 Svar: 31
    #11   12. apr 2018 Okay, mange tak for svarene ihvertfald, tror lige jeg svinger ind forbi den lokale køreskole imorgen og forhører mig ad

  • #12   12. apr 2018 Vær også obs på reglerne i Tyskland, aner ikke hvordan reglerne er strikket sammen dernede smiley

  • #13   12. apr 2018 Tøm bilen for alt ligegyldigt lort, i har ikke brug for bagsædet, kør så hen til den nærmeste foderstof med brovægt og få den vejet.
    i kan vel have 600kg i bil og 600kg på trailer så i skal hellere bekymre jer om hvor meget i må hive med over grænsen smiley


  • #16   13. apr 2018 Tyskland er da nemmere end alt muligt andet..

    det er nemlig

    Skal du til udlandet med anhænger uden at have et B/E kørekort (trailerkørekort), må vogntogets samlede totalvægt (bilens tilladte totalvægt + anhængerens tilladte totalvægt) højst være 3.500 kg.

    og det falder spørgers ind under nemlig total 3490


  • #18   13. apr 2018 man skal så i tyskland have trailerkort hvis du kører med forvogn med total på 3500, og har noget efter, hvor man i danmark altid må køre med 750 kg efter.

  • #20   13. apr 2018 Med et B kørekort må du i Danmark til en hver en tid, trække en trailer med en tilladt totalvægt på 750kg. Trailerens faktiske vægt, må bare ikke overstige, hvad bilen må trække - mest relevant ved trailere uden bremser i dette tilfælde smiley

  • Mathias F
    Mathias F Tilmeldt:
    sep 2016

    Følger: 1 Emner: 17 Svar: 31
    #21   13. apr 2018 Okay, så med et b-kørekort må jeg "kun" trække en trailer med en totalvægt på op til 750kg.
    Så det går ikke at jeg tager min kammerats trailer med en totalvægt på 1300kg og daffer et smut til tyskland? Eller må jeg kun læsse den så den vejer 750kg totalt?


  • #22   13. apr 2018 Reglerne i Tyskland er jeg ikke bekendt med. Det sikreste er at gå ud fra, at trailerens tilladte totalvægt maks må være 750kg.

    Men i Danmark, afhænger det af, hvad bilens tilladte totalvægt er.
    Såfremt bilens tilladte totalvægt og trailerens tilladte totalvægt tilsammen ikke overstiger 3500kg, er det lovligt i Danmark.
    Bilen skal selvfølgelig være godkendt til at trække traileren - her afhænger det af trailerens faktiske vægt, hvis man vejer den smiley


  • #23   13. apr 2018 Trailer reglerne blev eu harmoniseret i 2012 mener jeg, så der nu er samme regler i hele eu.


  • #25   13. apr 2018 Alt over 750 kg vægt på tidspunktet og ikke teoretisk totalvægt og alt det havde været klart det letteste

    Jeg kører forholdsvis ofte med vores 3500 kg trailer efter vores Avensis og det må jeg vist i realiteten ikke, men de har ikke sagt noget når jeg er blevet stoppet smiley


  • #27   13. apr 2018 Det giver ingen mening at man ikke må køre med selv en lille tom Boogietrailer der vejer 300 kg...

  • #28   13. apr 2018 I dag hvor man kigger på totalvægt på bil og trailer, Hvor man tidligere i dk kørte efter egenvægt + 50kg, som bestemte om man kunne bruge bilens tilladte totalvægt for trailer.

    I dette tilfælde med Mathias, må han gerne køre til tyskland, da bilens og traileren total til sammen ikke er over de 3500kg. For os der har taget vores kørekort før 1maj 2009 må vi stadig bruge den gamle regl om at bruge bilens tilladte totalvægt for trailer med bremser, så længe man stadig holder sig under de 3500kg


  • #31   13. apr 2018 I dag følger dk også de nye eu regler, bare med nogle små særregler som vi kun må bruge i vores eget land. Alle dem som har kørekort efter 1maj 2009 skal følge de nye eu regler.

  • #32   14. apr 2018 Hvor er det fedt at ahve så mange regler for at trække en trailer..

  • #34   14. apr 2018 Du må gerne køre med den trailer efter den bil med alm b kørekort (uanset hvornår du har taget kørekort) og du må gerne læsse den til dens maksimale lasteevne smiley



  • #35   14. apr 2018 Til #25
    Hvis du har taget kørekort før 1/5-2009 og totalvægten på din Avensis +tilladte koblingsvægt (det bilen må have på krogen) er højst 3500kg må du gerne køre med din 3500kg trailer, så længe den faktiske vægt selvfølgelig ikke er højere end det bilen må trække. -men KUN indenfor DK grænse smiley


  • #36   14. apr 2018 #19
    I DK må alle med b kort køre en bil med en totalvægt på 3500kg med en 750kg trailer efter


  • #38   14. apr 2018 Jo det må man smiley

  • #42   14. apr 2018 Ja det er da klart det nemmeste.. har jeg også smiley men de har faktisk kun ændret reglerne til det bedre/enklere! Der har bare været så mange forskellige regler indenfor kort tid og de er skrevet lidt kringlet som alle andre regler er..

  • #44   14. apr 2018 Helt enig smiley

  • #45   14. apr 2018 Den her side er meget enkel og tager højde for alle relevante regler, jeg har ikke kunne få den til at tage fejl smiley
    Www.hænger.dk


  • #47   14. apr 2018 Ja det ser det også ud til den gør smiley
    Den anden er bare så nem at huske adressen på


  • #49   14. apr 2018 Jeg skal egentligt også bare have taget det B/E kort men får aldrig taget mig sammen, kører en del med både 1600 og 3500 kg trailer og kan derfor ikke læsse dem ret meget (lovligt) da jeg fik kort i september 2014 smiley
    Den store er tempo 100 godkendt og dækkene kan godt kører stærkere hvilket den også tit får lov til smiley Man skal jo bare holde øje med civilepolitibiler og fartkontrol app'en smiley


  • #51   14. apr 2018 #49
    Hvor meget må din Avensis da trække? Den kommer jo ikke til at må trække mere af at du får B/E kort smiley
    Men en 3500kg trailer må du ihvertfald ikke spænde efter den, uanset om den er tom eller ej, med dit b kort fra 14 smiley


  • #52   14. apr 2018 Den må vist trække 1800, men da den har en ret høj totalvægt ca 2200 kg må jeg vist ikke rigtig køre med nogle af vores trailer efter den hvis det er helt rigtigt smiley

  • #53   14. apr 2018 Ja det gør det også når den for lov til at løbe speedo ud selvom traileren ikke er efter smiley

  • #54   14. apr 2018 Nej det må du ikke.. og du havde heller ikke været bedre stillet med et b kort fra før 2009..
    Du må højst spænde 1300 kg tilladt totalvægt efter den med alm b kort uanset hvornår det er taget... smiley


  • #55   14. apr 2018 Men er nu blevet stoppet et par gange og har kun fået en bøde for ikke at køre med wire smiley
    Men nu får jeg snart sommerferie så er det nok en god ide at tage det smiley


  • #57   14. apr 2018 Ja betjentene kan sgu heller ikke altid reglerne, men wiren går det meget op i smiley
    Det er jo ikke dyrt i forhold til den bøde man kan risikere og ikke svært at tag, der er ingen teoriprøve heller smiley


  • #58   14. apr 2018 Det mest belastende er man skal have lægeerklæring -.-'

  • Mathias F
    Mathias F Tilmeldt:
    sep 2016

    Følger: 1 Emner: 17 Svar: 31
    #59   15. apr 2018 Lige for at konkludere reglerne.

    Jeg ringede til en kørelærer som også giver trailer-kort, og han siger, at vogntoget bare ikke må overstige 3500kg, så når man ligger bilens og trailerens totalvægt sammen, så må det ikke overstige 3500kg.
    Jeg blev stoppet af politiet på vej hjem pga. en sprunget nærlys pære, og han sagde ikke noget om traileren.


  • #60   16. apr 2018 Det er også helt rigtigt smiley samtidig må trailerens faktiske vægt selvfølgelig ikke overstige hvad bilen må trække..

Kommentér på:
Trailer

Annonce