{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.941 visninger | Oprettet:

Andreas H
Andreas H
Tilmeldt:
18. maj 2018
Emner: 2 Svar: 8

Topstykke lavet - stempelringe var fejlen? {{forumTopicSubject}}

Hej alle sammen.

skal bruge lidt hjælp.

Jeg har en sød lille bil, som har taget mange ture til mekanikeren gennem det sidste 1.5 år jeg har haft den. ( alt for mange gange )

Her for lidt tid siden, fik jeg lavet topstykket på den.
Efter dette, har den på 5-8 uger brugt 6 liter olie.
Jeg tager den til mekanikeren, og han fortæller mig efter et par dage at det nok er stempelringene som er problemet ( da de lavede topstykket af motorservice, får de også af vide at cylinder 3 er meget sodet. ) fordi han ingen fejl (eksternt) kan finde, ud over at der er fejl på cylinder 2 og 3.

Jeg får af vide, da jeg kommer til mekanikeren med min olie problem, at "der var også kompressions fejl i den cylinder 3, da den blev målt uden topstykke." ( altså dette har de været opmærksom på før min topstykke blev lavet )

Nu står jeg med et topstykke som er blevet lavet for 11.000 og den skal nu have ny motor.

Er det bare surt show at jeg har lagt 11.000 i noget, som ikke har løst det fulde problem? Da bilen skulle evt. havde haft skiftet motor og ikke lavet topstykke fra starten af.
Eller har jeg nogle rettigheder som kan give mig kompensation for den "unødvendige" reparation


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Topstykke lavet - stempelringe var fejlen?
  • #1   18. maj 2018 Hvorfor skal motoren skiftes? Er det ikke billigere at skifte stempelringene selvom motoren skal fra hinanden, så ved du også at det hele er i orden og ikke risikere at købe en "ny" med dårlige stempelringe smiley

  • #2   18. maj 2018 Jeg får af vide, da jeg kommer til mekanikeren med min olie problem, at "der var også kompressions fejl i den cylinder 3, da den blev målt uden topstykke." ( altså dette har de været opmærksom på før min topstykke blev lavet )
    Der vil jeg mene at du i almindelig samtale burde kunne lave en aftale med mekanikeren om en udskiftning af stempelringe til en pris i begge kan leve med.
    Mvh. Gert


  • Andreas H
    Andreas H Tilmeldt:
    maj 2018

    Emner: 2 Svar: 8
    #3   18. maj 2018 det kan ikke betale sig at skifte stempelringe, det er billigere med en ny motor ( en brugt motor koster 4000-7000 )

    Lige nu, står jeg med et godt topstykke, som ikke burde havde været lavet.
    Men den information har jeg først fået efter at det allerede er lavet, selvom at de har haft den før de lavede topstykket.
    De vil gerne give mig et godt tilbud på montering af motoren, men kommer stadig op i 10.000 hvis jeg finder en billig motor.
    Men kan det virkelig være rigtigt at de laver en mangelfuld reparation, og nu skal jeg så betale for den mangel?


  • #4   18. maj 2018 lyder til du burde finde dig en ny mekaniker, de gode mekanikere de giver dig det bedste råd første gang ikke lappeløsning på lappeløsning

    har selv en ret træls historie at fortælle så her kommer den

    min farmor, ganske frisk dame havde indtil for en uge siden en mondeo fra 2003 (helvedes stort skrummel), hun har løbende fået lavet rust på den, udskiftning af døre bagklap omlakering, været på værksted hver evig eneste gang der har været den mindste ting, for ca et år siden var hun på genbrugspladsen hvor hun selvfølgelig ikke fik trukket bagbremsen så bilen trillede ned i en container

    fik hun et opkald fra det værksted som hun altid har brugt, jamen bilen den var skadet for 15000 kr, og der var lidt snak frem og tilbage og min bedstemor ville jo gerne have lavet bilen for den var jo velholdt og det syntes de også så det ville han råde hende til

    og det endte jo også med bilen blev lavet, her den 8 maj skulle bilen synes og jeg hjælper jo selvfølgelig min gamle bedstemor med at få bilen synet, så jeg får nøglerne til bilen triller mod synshallen og ude ved synshallen tænker jeg at de bremser de skal lige prøves af for de er godt nok svampede, rigtig nok bremsepedalen kunne trædes i bund uden anstrengelse, jeg aflyser tiden i synshallen og får afleveret bilen på hendes værksted en uge senere, hun bliver ringet op

    og hold nu fast, bilen skal laves for 20.000 og så havde hun fået noget rabat og det skulle hun tage stilling til om den skulle, jeg tænker lidt det kan satme ikke passe, så kører den ud til min egen mekaniker som jeg ved giver det bedste råd fra starten, han kører bilen på liften kigger lige hurtig i 5 min og så ringer han til mig og siger at det kan jeg godt glemme den var ekstrem rusten den ene vange var total væk på den, og prøver at lokke en pris ud af ham men han siger glem det flere gange


    jeg ved godt at uvidende mennesker er nemme at snyde men det der er satme noget svineri, den tærer jo ikke op på 1 år og den bliver ikke brugt ret meget, etisk rigtigt skulle de jo have rådet hende til det der var bedst for hende og ikke deres forretning, og de var også så frække at tilbyde hende en gammel opel de lige skulle have sat i stand til 50.000 kr

    man scorer ingen kunder på at snyde folk


  • Andreas H
    Andreas H Tilmeldt:
    maj 2018

    Emner: 2 Svar: 8
    #5   19. maj 2018 du siger noget smiley
    Men ville bare høre om det er min ret, at få den lavet korrekt, uden merpris.
    Eller mere om man kan tillade det.

    For det er jo ikke noget de vil lave, de vil bare smide noget andet i.
    Står lidt om det kan betale sig at gøre det, eller gå efter planen og bare selv sætte en ny motor i, da man spare timelønnen


  • #6   19. maj 2018 bilmærke!!!!

  • #7   19. maj 2018 Det er frygteligt, når man rammer sådan en amatør-mekaniker. ...... desværre er mit indtryk, at der findes en del af dem . ?

    ............ tror bare du skal finde dig en fin motor, og lade en anden montere den. smiley

    Glem ham det andt fjols, i stedetfor at forsøge mere , som altid vil være et kompromis, da han vil slippe ud af det billigst muligt.

    Hvilken “sød lille bil” har du ?


  • #8   19. maj 2018 nu når toppen er lavet og der er brugt de penge på den. vis det var mig ville jeg taget topstykket og bundkaret af den. taget stemplet pejlstang ud af alle 4, man kan jo lade motoren blive i mens man gør det. da jeg mener der er plads til at tage bundkaret af under bilen. Så motoren behøver ikke ud og så tjekke lejer skåle er det i orden. og at cylinderen ikke er slidt med stor kant i toppen.og er alt ok Så ville jeg hone alle cylinder og købe nye stempel ringe og olie ringe til alle stempler. og købe ny toppakning og bolte plus bundkar pakning. og olie filter . Så har du jo en god motor igen og de dele koster jo ikke vildt meget.men jeg laver jo også alt selv. men ellers kender du ikke en der kan skrue bil ?

  • Andreas H
    Andreas H Tilmeldt:
    maj 2018

    Emner: 2 Svar: 8
    #9   19. maj 2018 Kia picanto fra 07

  • #11   19. maj 2018 Hvorfor er det altid mekanikeren der er den dårlige part.

    Gætterier kan vi ikke bruge til noget., du skriver at de har tjekket kompressionen efter toppen er taget af, eller formulere du dig forkert eller læser jeg det forkert.

    Men tjekker ikke kompressionen på motoren når toppen ikke er på.

    Du fortæller heller ikke hvorfor toppen er blevet lavet, men du skriver at efter at den er lavet er bilen begyndt at bruge en masse olie...
    Hvorfor sammenhænger du toppen med dit olieproblem. ?????????????????????????????

    Hvad er grunden til at toppen er blevet lavet.. ??????????????????????

    At du har kørt den så tit på værksted er jo heller ikke mekanikerens fejl, det er bilens fejl eller din, alt afhænnig af hvad dine problemer ellers har været, måske dårlig eller forkert behandling af bilen.

    Bliver sgu lidt irriteret over alle de indlæg om mekanikeren er en snydepels, og når du kommer med et så tynd grundlag som du gør, men rolig nu, dú er ikke den eneste herinde der kommer med de påstande, men nu er det lige dig jeg giver en lille tur.

    Hvis du har fået renoveret toppen,, for 11.000 kr, har der da været noget helt vildt galt, men det fortæller du ikke en skid om, men umiddelbart skal du nok æde den selv, og bare komme videre, og måske bare købe en anden bil.

    Jeg gider ikke gætte på hvad problemet er, for det komme du ikke med nok info om.

    Men hvis man tjekker kompressionen på en bil, gør man det fordi der er noget galt, og hvis der er dårlig kompression, så finder men ud af hvorfor inden man tager toppen af, og hvis toppen har været har været ved motorservice og du har betalt 11.000 kr. for renoveringen så må toppen være som ny, men du skriver også at de ikke har kunne finde nogen fejl på toppen, så derfor kan de umuligt sende dig en regning på 11.000 kr.
    For så har de jo intet lavet på den, for man renoverer ikke noget der ikke fejler noget.

    Men igen ved vi ikke hvorfor den har fået renoveret toppen, men når du skriver at den er BEGYNDT at bruge olie efter toppen er blevet lavet, så har det ikke en sammenhæng.

    Når man har toppen af, kan man jo hælde benzin ned i cylindrene og se om det forsvinder og så kan man ligesom se om der er utætheder i stempelringe, og tege den derfra.

    Motorservice, kan lave tryktest på toppen og tæthedstest på ventiler, og når du skriver at de ingen fejl fandt, så kan testen ikke komme til at koste over 1000,-kr ved motorservice, for så er der ikke noget der skal laves selv om de har planet toppen ved samme lejlighed, så kan man næsten også holde sin under de 1000,-kr.

    Men igen du fortælle jo ikke hvorfor.... ???????????????????

    Kom nu ind i kampen..... eller betal.....og smil.....


  • Andreas H
    Andreas H Tilmeldt:
    maj 2018

    Emner: 2 Svar: 8
    #12   19. maj 2018 Jeg er gået til min mekaniker med min bil, det problem der var fra starten af, var at den "mistede en tænding" / hostede under kørsel og tomgang. De skifter tændspoler og tændkabler 3 gange, inden for 6 måneder og jeg får lov til at betale alle 3 gange.
    Den 4 gang at den bliver ved fortæller de mig at det er topstykket, jeg får ikke af vide hvorfor det lige skal være den del.
    Fordi det er da de lavede topstykket at den begyndte at bruge olie, selv den er min mekaniker med på at det hænger sammen.
    Jeg er langt fra en som roder med biler, og tror på hvad folk fortæller mig. Så når en mekaniker fortæller mig at der var fejl på den cyliner før de havde toppen på, men ikke efter, tror jeg da er rigtigt da han er faglært og jeg er ikke.

    Ja toppen har fejlet noget, men den skulle aldrig havde været lavet, eftersom at der var andre fejl på motoren, som de fik af vide og ikke jeg.

    Ved ikke hvorfor du tager det personligt, men du kan måske forklare hvorfor du gør?


  • #13   19. maj 2018 kevin a

    Hvorfor altid de spørgsmål.... ?

    Okay nu kunne jeg se at han skrev at det var en Kia, så der har man jo problemet, så kunne man have sparet mange bogstaver, lidt ligesom Huyndai....

    Olie problemerne kom da de blev lavet, og deri ligge fejlen, men det er jo producentens problem, og ikke mekanikerens fejl.

    Men generelt er det lidt ligegyldigt hvilket bilmærke man snakker om, når man når ind i de ædlere dele...

    Jeg var for rigtig mange år siden forbi Volvo med et problem med en varmemåler i en gammel Amazone, jeg ville spørge om, og værkføren misforstod problemet, men fakta er at han bad en lastvogns mekaniker om at skifte termostaten, og der overhørte jeg mekanikeren sige til værkføren at han ikke havde kendskab til en personbil, men jeg syntes så til gengæld at både værkføren og mekanikeren lød som et par amatører, og jeg afbrød dem og sagden at jeg ikke ville have lavet bilen nu, da jeg ikke havde penge med, til reperationen, de ville udføre når det ikke var det jeg forhørte mig om, men det var nu også en af mine første biler. smiley

    Men bilmærke har ikke den store betydning.


  • Andreas H
    Andreas H Tilmeldt:
    maj 2018

    Emner: 2 Svar: 8
    #14   19. maj 2018 "Olie problemerne kom da de blev lavet, og deri ligge fejlen, men det er jo producentens problem, og ikke mekanikerens fejl. " giver ikke menig? du må meget gerne uddybe.

    De har fået lavet topstykket, selvom de har informationen om at det kun er en mangelfuld reparation. de giver mig bilen tilbage som var det ingen ting, og da jeg så kommer tilbage med den, fordi den stadig fejler et eller andet. siger de at det vidste de godt... hvordan kan det ikke være mekanikerens fejl. ( Mekanikeren siger selv til mig da jeg vender tilbage med bilen, at de havde fået den information, før de var begyndt på toppen )


  • #15   19. maj 2018 Andreas H

    Du skal ikke tro at jeg tager det personligt, men fagligt syntes jeg ikke din historie hænger sammen, for du skriver at motorservice ikke fandt fejl, og når de ikke gør det, så er der ikke noget de skal lave ud over at teste.

    Jeg har lige selv lavet en bil hvor tandremmen sparng for en dame.
    Det betød 6 bøjede ventiler, og to intakte.
    Jeg skiftede alle ventiler, plansleb selv topstykket, men inden jeg overhovedet begyndte at skille motoren af, lavede jeg da kompressionstest, efter skift af tandrem (kun tandrem) da man ikke kan teste uden. den kosteder 400,-kr.
    Der var ingen kompression på en eneste cylnínder.
    derefter tjekkede jeg tændrørenes gnist, samt havde jeg camera ned i hver cylinder.
    Inden jeg afmonterede toppen.
    Disse ting tog måske afslappet 2 timer.(jeg kunne se at ventilerne ikke lukkede helt)
    Da jeg afmonterede toppen, lagde jeg den til side og tjekkede stemplerne for ødeliggelser, og de havde lidt mærker fra ventilerne med ikke noget af betydning.

    Derefter tjekkede jeg om stemplerne kunne give sig sideværst og lodret, og der så de fine ud, og cylindervægene.
    Til sidst fyldte jeg benzin i som min gamle læremester havde lært mig, og det forsvandt ikke, og jeg har set motorer der var slidt i stempelringe hvor benzinen bare forsvandt.

    Da det var tjekket så gik jeg igang med at tjekke topstykket, og det kan ethvert værksted i første omgang sagtens klare, det behøver man ikke et motor service værksted til.
    Jeg fandt ingen fejl i selv toppen ud over ventilerne, (skævhed i ventilføringer tjekkede jeg med de ventiler der ikke havde taget skade) og jeg indkøbte så spritbnye, til 80 kr. stykket, og sleb dem til og monterede dem.
    Jeg skiftede samtlige pakninger i toppen, og og samlede det og justerede ventiler.

    Bilen var sat efter autodata til at have en kompression på 9,5, fra ny af, og jeg kom op på knap 11 på alle cylindre.

    Reservedels udgifter til denne bil, samt synsbebyr osv. kom op på 3100,-kr.
    Min timeløn eller timeforbrug for arbejdet, har taget sammenlagt 9 timer.

    Jeg har brugt følgennde
    8 ventiler, tandrem, strammerhjul osv. pakninger, olie oliefilter, luftfilter, udskiftning af 3 pærer, to nye bærekugler, 2 nye fjedre i bag, og et bremserør.

    Damen der havde bilen ville ikke ofre penge på bilen, den skulle til syn i november 2018, og jeg overtog bilen for "skrotpræmien" altså rettere sagt, modtagellse at bilen til fejlfinding, ny tandrem, og undersøgelse at priser til hende, og det ville hun ikke ofre.
    Så jeg skulle køre bilen til skrot, eller hvad jeg ville og så skyldte vi hinanden ingenting.

    Så i reglen har jeg ikke givet andet end min tid for bilen.
    Og den står nysynet og nyrenoveret mig i 3100,-kr.

    Og jeg har ikke noget at bruge den til, og vil gerne sælge den, men ved du hvad den er ikke til at sælge hvis jeg skulle have betaling for min tid der er forbrugt, og har haft den til salg nu i 1½ måned og ingen vil købe.
    Jeg skal jo stadig betale grøn ejerafgift og forsikring så det løber op med tiden, og vil jeg gøre det billigere at have den stående, så tager jeg pladerne af og gør den mere usælgelig.
    Jeg kan også bare skrotte den, og tage det tab på ca. 900,-kr og ikke mindst min tid, og bare smile.
    Jeg har gået og hygget mig, med at se om jeg kunne få liv i bilen igen, og det kan jeg have det godt med. smiley
    Men kan jeg give andre skylden, end mig selv, og jeg kan jo sige at næsten alle hobbyes koster lidt penge.
    Men nej jeg kan ikke give andre skylden.

    Og nej du behøver ikke at være faglig interesseret i din egen bil eller have indgående viden om hvad der er galt.
    Men man kan sagtens se nøgtern på sagen, selv om man ikke har forstand på teknik i biler.
    Men vi kan jo sige at du kunne have sparet en masse penge ved at finde en anden bil, eller have spurgt på diverse fora om problemet inden du fik det lavet.

    Jeg ville da selv hvis jeg ikke selv kunne lave biler, have undersøgt hvad det ville koste at få en anden motor i bilen, når du nu har fået skiftet så meget og bagefter bruger 11.000 kr. på en renovering af en top der ikke fejler noget.
    Og nu kan du få skiftet motoren for 10.000,-kr. oveni.

    Det lyder nu rimelig ikke gennemtænkt i mit hoved.

    Du har lige oprettet dig igår, men det du skriver er for mangelfuldt til at jeg kan sige at det er mekanikerens skyld.
    Og at jeg måske lyder til at jeg tager det personligt kan da godt være.
    Men tit mangler jeg ordentlig info, det kan være alt hvad der er aftalt med mekanikeren, alt hvad der forligger af regninger, og ikke mindst alt hvad der er sagt og udført osv.
    Håber du forstår mig ret, men mange af spørgsmålene herinde er for overfladiske, og urigtige, når man sider og læser diverse indlæg.
    Selvfølgelig læser mange tingen forskelligt, men jeg syntes ikke man skal svare på noget der ikke hænger sammen eller som ikke er oplyst helt korrekt, og det er måske det jeg kan blive irriteret på.

    Bla. når folk spørger (hvilket bilmærke)

    Men du må jo selv afgøre hvad du vil gøre, men at den skal bruge mere olie efter renovering af et topstykke, kan jeg ikke helt få til at hænge sammen.
    At den soder på en cylinder kan være mange ting, som dårlig tændingsdels, defekt dyse osv.
    Hvis den virkelig brænder så meget olie af på så kort tid på 1 cylinder, som du forklarer ar mekanikeren siger, så vil den godt nok være dårlig og ikke mindst så burde du kunne lugte det, og bilen vil ose sort røg, og det behøver du ikke en mekaniker til at konstatere, for det kan du selv se, ud over af fylde mere og mere olie på.

    Men håber da for dig at du får løst dit problem. smiley


  • #16   19. maj 2018 #14 Andreas

    Uddybe....

    Det er nemt, jeg har mødt mange af de bilmærker hvor de bliver slidt alt for hurtigt i motoren og bruger olie ud over normalen, personlig ville jeg selv holde mig fra disse mærker.
    Håber det er et ok svar. smiley


  • Andreas H
    Andreas H Tilmeldt:
    maj 2018

    Emner: 2 Svar: 8
    #17   19. maj 2018 "Da de lavede topstykket af motorservice, får de også af vide at cylinder 3 er meget sodet. " de for også noget andet af vide, men har ingen idé om hvad han snakkede om smiley
    Har ikke sagt at de ikke fandt fejl?
    Han sagde at han godt kunne lugte at den brændte olie af, men osede ikke særlig meget.

    Jeg har ingen styr på biler, så jeg plejer bare at ligge den til mekanikeren, og bede ham om at lave alt der nu skal laves, og så ringer han efter den er tjekket, og fortæller hvad der skal laves og hvilken pris det er.

    Ja, vil nok give dig ret i at der er meget mangelfuldt info her, men jeg skriver det som jeg får det af vide, da jeg ingen forstand på det har smiley


  • #19   19. maj 2018 Daniel R

    Når brændstof bliver dyrer en motorolie, så er det ikke et problem længere. smiley

    Jeg har nu en gut der har en Audi som får brugt olie ved mig, for den han har brænder en masse af det af.

    Han siger af han ikke vil ofre på den, så han kommer ind imellem, og henter en dunk eller to med spildolie.
    Han siger at den kører fint, selv om jeg både tapper olie, hydraulikolie og bremsevæske af i selv samme beholder. (så jeg de gamle audier kan køre på alt.. ) smiley


  • #21   19. maj 2018 80 fra 1994 mener jeg der er.... Årgangen er jeg ikke 100% sikker på....

  • Andreas H
    Andreas H Tilmeldt:
    maj 2018

    Emner: 2 Svar: 8
    #22   19. maj 2018 kunne være at jeg skulle havde sagt ja, til den A3 jeg fik tilbudt igår xD

  • #24   20. maj 2018 Nu ved jeg ikke hvilken mekaniker du har brugt, men hvis det er et velkendt problem, så ville et Kia værkstedet sikkert have fundet fejl og mangler hurtigere, og dine værkstedsregninger set anderledes ud.
    Nok om bagklogskab, men kedelig situation du står i.


Kommentér på:
Topstykke lavet - stempelringe var fejlen?

Annonce