{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
3.062 visninger | Oprettet:

Bilsalg beskatning {{forumTopicSubject}}

Halløjsa
Jeg vil høre kloge mennesker herinde omkring beskatning af fortjeneste af bilsalg. Jeg købte en bil for nogle uger siden og solgte den derefter. Min fortjeneste lå på ca 12tus
og pengene fik jeg i hånden. jeg valgte derefter at indsætte dem på kontoen men nu tænker jeg på om jeg skulle have betalt skat af fortjenesten. På den anden side har jeg hørt at man ikke skal beskattes hvis man på årsbasis tjener under 50 tus. nogen der kan be eller afkræfte myten?


Kommentarer på:  Bilsalg beskatning
  • #2   10. jun 2018 Nopen har et fuldtidsarbejde smiley

  • #3   10. jun 2018 er det en bil du har købt og kørt i i et stykket tid. og så bare været heldig med da du solgte den du fik lidt mere så kan jeg ikke se noget problem i det. men vis du hade købt den som kun til videresalg. Så kan der være et problem vis told skat opdager det. men vis den aldrig har været i dit navn. Så bliver det svært for dem at opdage det.

  • #4   10. jun 2018 Det altid en gråzone. Gør du det mange gange om året så skal der betales noget skat. Men at du ser en go handel og gør det eøså det ok. Såfremt du ikke kommer over 25 eller 50 i fortjeneste... Normalt havde jeg beholdt gevinsten ved siden af og sat det beløb ind bilen nu gang stod en i

  • #5   10. jun 2018 Det med de 50.000kr er det ikke bare grænsen før du skal betale moms du tænker på?

    Du skal ikke beskattes ved bilsalg


  • #6   10. jun 2018 Ingen skat, da dette formentlig ikke har være spekulation eller næring. SL §5

  • #7   10. jun 2018 Semi off topic:

    Jeg vil godt give en cadeau til det danske skattevæsen. De har formået, gennem de sidste mange generationer automatisk at indgyde så meget frygt og respekt i hele befolkningen at ingen tør slå en skid af frygt for at blive knaldet i dette onde big brother samfund. Så de har os LIGE præcis hvor de gerne vil have os.


  • #9   10. jun 2018 jeg har hart den i to uger smiley jeg fik den mega billigt og solgte den billigt. men jeg tror mere på at man godt må tjene op til 50tus før man skal betale skat

  • #10   10. jun 2018 Der er ingen regel om, at man må tjene 50.000 kr. om året, før man skal betale skat. Du tænker på moms, som Claus også skriver.

    Du kan risikere, at den vil ryge under spekulation, når du handler så hurtigt. Men udgangspunktet er, at du ikke skal betale skat af beløbet. Så du kan efter min vurdering sove ganske roligt om natten, selv om der ikke er nogen minimumsgrænse.


  • #11   10. jun 2018 Jeg ville regne det som en fortjeneste som det ikke kommer nogen ved.
    Men hvis det forretning, så er der jo moms og skat der skal noteres


  • #12   10. jun 2018 Ole. sådan er reglen ikke. har undersøgt det og så vidt jeg forstår så er man skattepligtig når man tjener penge. så dvs jeg skal betale skat af de 12tus smiley
    Gad vide hvordan private bilforhandlere omgår skattefar smiley


  • #13   10. jun 2018 Du skal IKKE betale skat. Hvad end det er, du har undersøgt, er ikke korrekt. En bil er et privat formuegode, som ikke udløser skat ved salg. Det samme gælder det hus, du selv bor i.

  • #14   10. jun 2018 Bay
    Kilde tak smiley


  • #15   10. jun 2018 Når SKAT banker på min dør kan jeg jo ikke referer til dig mr. bay smiley

  • #16   10. jun 2018 Det må du gerne. Jeg har da trods alt haft skatteret på uni et halvt år smiley Hehe.

    Det fremgår af statsskattelovens § 5, som det også fremgår længere oppe.


  • #17   10. jun 2018 Skatteloven paragraf 5

    "Til Indkomst henregnes ikke:

    a. Formueforøgelse, der fremkommer ved, at de Formuegenstande, en skattepligtig ejer, stiger i Værdi - medens der paa den anden Side ikke gives Fradrag i Indkomsten for deres Synken i Værdi -, eller Indtægter, som hidrører fra Salg af den skattepligtiges Ejendele (herunder indbefattet Værdipapirer), for saa vidt disse Salg ikke henhører til vedkommendes Næringsvej, for Eksempel Handelsvirksomhed med faste Ejendomme, eller er foretaget i Spekulationsøjemed, i hvilke Tilfælde den derved indvundne Handelsfortjeneste henregnes til Indkomsten, ligesom ogsaa eventuelt Tab kan fradrages i denne. Ved Salg af fast Ejendom samt Aktier og lignende offentlige Værdipapirer, der er indkøbt efter 1. Januar 1922, anses Spekulationshensigt at have foreligget, naar Salget sker inden 2 Aar efter Erhvervelsen, medmindre det modsatte godtgøres at være Tilfældet;

    b. Gaver, der falder ind under Afsnit III. i Lov om Afgift af Arv og Gave, samt Formueforøgelse, som hidrører fra Arv og Forskud paa saavel falden som ikke falden Arv eller fra Indgaaelse af Ægteskab, Udbetaling af Livsforsikringer, Brandforsikringer og deslige;

    c. de Indtægter, der hidrører fra Kapitalforbrug eller Optagelse af Laan;

    d. Dagpenge og Rejsegodtgørelser, begge Dele under Udførelse af offentlige Hverv, der gør det nødvendigt for den paagældende at tage Ophold udenfor hans Hjemstedskommune"




  • #18   10. jun 2018 Du kan sige det ret kort...

    Du må ikke drive virksomhed på det, gør du det skal du svare moms og skat af fortjenesten.

    "reglen" siger 4-5 biler om året. Hvilket er lidt fjollet, for der er ikke en officiel regel.
    Men hvis skat mener at du driver virksomhed på køb og salg af biler, så løfter de pegefingeren.

    At du er heldig at købe en bil billigt og sælge den med gevinst efter, sætter de ikke spørgsmålsregn ved...

    Hvor i mod, hvis de kan se du hver anden måned smider plus 20.000kr. ind på kontoen fra salg af biler, så vil de betegne det som forretning og så skal der betales.


  • #19   10. jun 2018 Jonas
    Jeg har lige ringet til en ven som er kyndig indenfor privat handel. han siger reglen siger at ligeså snart man tjener noget ved salg skal der betales skat. der er ikke noget der hedder 4-5 biler. men SKAT reagerer hvis de ser aktivitet på kontoen.


  • #20   10. jun 2018 Det kan godt være, din ven er kyndig inden for privat handel, men tilsyneladende ikke inden for skatteregler smiley

    Jeg stopper med at argumentere her. Du må selv om, om du tror på mig (og statsskatteloven, som jeg henviser til), for udfaldet er underordnet for mig. Men nu har jeg fortalt, hvordan landet ligger smiley


  • #21   10. jun 2018 Bay
    paragraf 5 omhandler noget helt andet smiley men fair nok. har fået svar til mit spørgsmål smiley


  • #22   10. jun 2018 Ja, netop - den omhandler noget helt andet. Og er derfor ikke relevant i denne diskussion smiley

  • #23   10. jun 2018 Jep og det var netop den du referede til smiley

  • #24   10. jun 2018 Eh... Jeg skrev § 5 smiley

  • #25   10. jun 2018 Det er nu § 8 - som du skrev først - der omhandler noget helt andet smiley

    Men betal endelig skat af pengene. Det kommer da kun os andre til gode. Så det er svært at have noget imod.


  • #26   10. jun 2018 Haha Bay du er en cool mand smiley

  • #27   10. jun 2018 Så skal Skat så bevise at pengene kommer fra bilsalg. Kan de det her?

    Nej du skal ikke betale skat ved bilsalg.


  • #28   10. jun 2018 "Hvad så hvis man køber en bil, helt ny fra forhandleren, den taber 50% over 4år, kan man så sige det var spekulation (dårlig), og så trække det fra i skat"

    Ja det havde været smart.. Men i Danmark skal du som udgangspunkt betale af hvad du tjener.

    Ligesom de der lever af poker. Tjener de en million skal de betale skat af den på nogle sider, taber de en million samme sted kan det ikke trækkes fra smiley



  • #29   12. jun 2018 Om du så havde tjent en million på den var det skattefrit.


  • #30   12. jun 2018 Bay har 100% ret

    Min kone købte et maleri på et loppemarked for 150 kr og solgte for 80.000
    Det var skattefrit iflg skat.

    Solgte et godt mobiltelefonnummer der endte på 5 nuller til en taxavognmand
    for 100.000 købt for 49 kr for nogle år siden
    Skattefrit iflg. skat


  • #31   14. jun 2018 shit folk er paranoide!!
    at tjene penge på bilhandel er ikke ulovligt. du er bare heldig at købe den ekstra billigt, ingen kan gøre dig noget som helst.


  • #32   14. jun 2018 dog hvis du har indregistreret for mange biler på dit eget navn på et år , så ringer skat en dag og spørger hvorfor du har haft så mange biler. men de kan ikke gøre noget hvis de ikke har bevis på du køber for at sælge med henblik på fortjeneste-

  • #33   14. jun 2018 Ja det har jeg prøvet hade 11 biler på et år. Der skulle jeg vise hvad jeg hade købt solgt og bytte dem for og med. og så var der ikke mere i det. da det var lidt ældre biler så det var ikke det vilde. Så der var ikke noget at komme efter for dem.

  • #34   14. jun 2018 præcis, de tjekker bare op, for det er jo ikke umuligt at man kan have et par biler på et år

  • #35   14. jun 2018 Den er meget simpel: Hvis du sælger med øje for fortjeneste, skal du beskattes. Hvis du har købt 10 biler og har tjent på hver eneste, men at det ikke var meningen i dine øjne, kan skattefar stadigvæk opkræve hans andel.

Kommentér på:
Bilsalg beskatning

Annonce