{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Fokus på chiptuning
  • #1   27. nov 2018 Syntes godt nok også jeg manglede en gruppe på facebook.... Har man hørt nogen privatpersoner som er blevet snupper ud fra hvad de har skrevet på nettet, andet end det som medierne skriver?

  • #2   27. nov 2018 Det sikkert rocketman der har anmeldt værkstederne han er jo kæmpe miljø hippie

  • #3   27. nov 2018 Det er vel fair nok de bliver anmeldt.


  • #5   27. nov 2018 #3
    Forstå ellers godt folk der gerne vil havde pålidelig bil der ikke kvæler dig selv ihjel og man så står med en stor regning efterfølgende fordi EGR. Ventiler og indsugning er totalt stoppet. Til af sod og olie og det er præsis det et EGR delete gør. At man så kan få 80-90nm og og 20-30hk mere ved at chip optimere samtidig er jeg ret ligeglad med især da nogle biler begynder at køre 2-3km længere på literen efterfølgende. Prisen for en godkendelse er sygt høj og kan ikke gælde for en motor men en specifik bil model.


  • #6   27. nov 2018 Hvis den forurenede 10-12 gange mere pga chipningen, så ville den da dumpe røgtesten med de lave værdier som accepteres på nye biler.
    Man kan da bare vælge ikke og slå EGR fra, hvis det er for at nedsætte nOx.


  • #7   27. nov 2018 De fleste chiptuner nu deres bil, fordi at de var for nærrige (fattige), til at købe den korrekte bil fra starten af.

  • #8   27. nov 2018 #7
    Du har lidt ret - men... om folk køber en bil med større motor, så vil folk stadig chip den smiley


  • #10   27. nov 2018 #7 og #8

    jeg har ikke ondt i røven over de er blevet anmeldt, de vidste det var ulovligt, længere er den ikke.


  • #11   27. nov 2018 #7

    Næh, det gør man nødvendigvis ikke..

    Det kan være bilmodellen ikke findes med større motor. Selv om man købte den største, så ville man alligevel chippe for at få billige HK.

    Hvis man ikke får slået EGR fra, så tror jeg ikke det er til at se bilen er chippet uden en tur på rullefeltet..
    Havde den forurenet så meget mere, så ville den dumpe til røgtesten alligevel.


  • #12   27. nov 2018 Alle ved det er ulovligt, og alle burde kunne regne ud at festen slutter på et tidspunkt.

    På et eller andet tidspunkt får synsstederne mulighed for at afsløre det, og så bliver der nok travlt med at bilerne rettet tilbage til lovlig stand igen.

    Om jeg selv kunne finde på det, klart selvfølgelig kunne jeg det, jeg er så bare klar over at min bil ikke er sådan rigtig lovlig.


  • #14   27. nov 2018 Jeg kunne sagtens finde på at chiptune min bil, når garantien udløber, men da det er en sugemotor tror jeg desværre ikke det rigtigt give noget. En APR chip skulle give sølle 8HK ekstra.

    Jeg bruger hver en HK dagligt, og kunne godt bruge flere.

    Det er da lækkert at der altid er kræfter, også når man ikke er i legehumør. Man kan køre mere defensivt.


  • #15   27. nov 2018 #11 så har man valgt forkert bil.

  • #17   27. nov 2018 #15

    Næh, for bilen kan være fed i sig selv. Det er en risiko man tager og bliver man taget med fingrene i kagedåsen, må man bare tage konsekvensen smiley

    I dag optimeres der på en masse parametre og motoren yder det optimale. Hvad er forskellen fra det og smide større turbo på, en anden knastaksel, racerkatalystor og hvad man ellers kan finde på.
    Det er langt billigere og hurtigere pr HK med chipningen.


  • #18   27. nov 2018 #17 se det kan så være lovligt.. det er chip også hvis man får det godkendt

    At jeg så ikke gider, er så det.


  • #20   28. nov 2018 #18

    Jeg er overbevist om mange af de ting øger forureningen mindst lige så meget, så det er dobbeltmoralsk.

    Det er nok pga det er populært at slå EGR fra, at det er et fokusområde.


  • #22   28. nov 2018 Nu får man andet end HK. Ekstra moment, hurtigere acceleration ved overhaling på motorvej mv smiley

    Men jeg ser ikke hvorfor det adskiller sig anderledes end at må tune en bil med 20%?

    Jeg ved godt, at det forholder sig sådan i dag, men dobbeltmoralsk.


  • DisConFlubberated
    VIP
    DisConFlubberated Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    maj 2007

    Følger: 49 Følgere: 67 Biler: 2 Emner: 46 Svar: 5.739
    #23   28. nov 2018 En ting er at det er ulovligt. Men foreligger der håndfast bevis på at forureningen bliver 10-doblet? Bilerne burde jo ikke kunne synes hvis det var sådan i den virkelige verden.

  • #24   28. nov 2018 Michael
    De 20% kan kun bruges ved motorskift

    Alle konstruktive ændringer skal godkendes, og chiptuning er en konstruktiv ændring


  • #25   28. nov 2018 Jeg synes det er fedt der kommer fokus på området. Det kunne også få forsikringsselskaberne til at fokusere på det. Mange dækker ikke ved uheld når bilen er chippet....

  • #26   28. nov 2018 #24
    Så frem man bare kan obd optimere uden at lode ECU'en så der jo ingen konstruktive ændringer.
    smiley så det som at havde købt et hus og malet vægenen om. Det ændre ikke på husets konstruktion. Kun på farven


  • #27   28. nov 2018 En konstruktiv ændring behøver ikke være en fysiks ændring. Så en OBD optimering er en konstruktiv ændring
    http://www.fstyr.dk/DA/Krav-til-koretojer/Energi-og-miljoegenskaber/Chiptuning.aspx


  • DisConFlubberated
    VIP
    DisConFlubberated Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    maj 2007

    Følger: 49 Følgere: 67 Biler: 2 Emner: 46 Svar: 5.739
    #29   28. nov 2018 Det er jo en ændring af bilens konstruktion, set udfra fabriksoopbygningen.

  • #30   28. nov 2018 #27-29
    Jeg ville argumentere for at det er en anden programmering af samme platform. En konstruktion er noget fysisk man ændre det andet er elektronisk programmering der bliver omskrevet. Men der er i gen konstruktion i det da det bare er at omskrive tal i forskellige båse... Men på den anden side så mener mange også at Hillerød motorejen eksistere og man skal se bort fra det katum at den slutter ved Allerød. Eller at Ålborg universitet fint kan lægge i sydhavnen i København. Så vi jo ikke just kendte for at være seriøse omkring ord og deres betydning
    smiley smiley


  • #31   28. nov 2018 Chiptuning - en konstruktiv ændring

    Chiptuning falder ind under reglerne om konstruktive ændringer af bilen. Som udgangspunkt er chiptuning lovligt, så længe bilen ikke forurener eller støjer mere end før tuningen.
    Ved chiptuning forstås en ændring i de parametre, som motorstyringen bruger til at styre motoren. Typisk er det turboladede benzin- og dieselmotorer der bliver chiptunede, da disse har mulighed for en højere effektforøgelse, end motorer uden turbo. Læs mere om de generelle regler, eller læs afsnittet vedrørende tuning og ændring af bilen under menupunktet "Syn af køretøj".

    Udførelse af chiptuning
    Udførelse af chiptuning er ulovligt, såfremt det motordrevne køretøj efter udført chiptuning ikke opfylder bestemmelserne om luftforurening i bekendtgørelse om detailforskrifter for køretøjers indretning og udstyr, bilag 1, punkt 7.06. Det er dog tilladt at udføre chiptuning på et motordrevet køretøj beregnet til motorløb, såfremt køretøjet anvendes til motorløb uden for færdselslovens område eller er registreret til motorløb i Køretøjsregisteret.


  • #32   28. nov 2018 Søpropel

    Tror FSTYR er pænt ligeglade med din fortolkning, da deres regler er nedskrevet og ikke til fortolkning.


  • #33   28. nov 2018 Hvis den er anderledes end det typegodkendelsen foreskriver, så er den ikke lovlig.

  • #36   5. dec 2018 Vi kan ikke sigte folk på baggrund af hvad de skriver på internettet, men vi kan indkalde til syn hvis det vurderes nødvendigt. Men skal vi kunne dokumentere forholdet mellem profilen og ejeren af køretøjet.

  • #37   6. dec 2018 God artikel, overrasker mig at de sviner det samme efter tuning.
    Jeg skal have min chippet nu.


  • DisConFlubberated
    VIP
    DisConFlubberated Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    maj 2007

    Følger: 49 Følgere: 67 Biler: 2 Emner: 46 Svar: 5.739
    #38   6. dec 2018 Det kommer helt sikkert an på hvem der optimerer bilen.

Kommentér på:
Fokus på chiptuning

Annonce