Senest synsdato {{forumTopicSubject}}
Hvad betyder senest synsdato ved periodisk syn?
- er det datoen for hvornår bilen senest skal have været til periodisk syn?
- eller er det datoen for hvornår bilen skal være færdig synet (inklusiv eventuelt omsyn)?
jul 2007
Følger: 44 Følgere: 54 Biler: 6 Emner: 41 Svar: 1.488
mar 2006
Følger: 9 Følgere: 11 Biler: 2 Emner: 39 Svar: 1.965
maj 2014
Følger: 11 Følgere: 23 Emner: 61 Svar: 446
mar 2006
maj 2014
Det er forvirrende, for hvad vil der ske hvis bilen skal til omsyn, og når ikke at blive synet før senest synsdato??
mar 2006
Det er så værd at bemærke at du ikke må køre i bilen i de 30 dage, du må kun køre den til mekaniker, og når den er lavet så er det direkte i synshallen.
maj 2014
mar 2006
Man kan ikke "flytte" synet 30 dage ved hver syn, du kan kun flytte din synsdato hvis du laver et registreringssyn, men det gør ingen jo pga kun 30 dage.
mar 2006
Og desuden så går der 9 uger fra synsdatoen, før man får bøde for manglende syn.
Så følger man reglerne og kun kører bilen til og fra mekaniker og synssted i de 30 dage, så er det altså ikke et problem.
Men det er klart, at hvis man ligger og siller rundt lørdag nat i byen i de 30 dage, så skal og bør det give bøder.
Det er da muligt der er kommet nye regler som jeg ikke har hørt om, men sådan var det for mig sidste år i hvert fald.
mar 2006
""Men man får først en påmindelse ca 9 uger efter sidste synsdato. Men hvis man kører i den og møder politiet efter sidste synsdato kan man være uheldig at de tager pladerne. Kender en der fik dem taget en uge efter sidste synsdato."" Det er også det jeg skriver
nov 2005
Følgere: 170 Biler: 6 Emner: 173 Svar: 12.434
og man køre til syn den 9/4
og bilen skal til om syn.
få man 30 dage til omsyn
de 30 dage gælder kun om
overskrides de 30 dag skal der foretages nyt syn.
men bilen skal stadig være godkendt sender den 10/4. og bliver ikke forlænget med de dage man har til omsyn.
køre man rundt i bilen i de 30 dage(udover til mekaniker eller syn)
og man bliver stoppet af politiet, kan de rent faktisk tage plader. da bilen ikke er godkendt til at køre på vejen.
om de vil, er op til den betjente det stopper en
og bliver man stopper efter seneste synsfrist.
kan politiet give dig en bøde
mar 2008
Følger: 7 Følgere: 521 Emner: 216 Svar: 1.059
maj 2014
I princippet betydet det at man har kortere tid til at få synet bilen.
Følger: 4 Følgere: 64 Biler: 1 Emner: 217 Svar: 5.892
mar 2006
Hvorfor er det rådne regler? Det er da vores alles sikkerhed det gælder. Du får da også en bøde af politiet hvis du kører rundt uden lys på fordi dine pærer er sprunget, så er det da trods alt billigere at en synsmand siger til dig at det skal laves.
Og det er da noget værre vås "at man i princippet har kortere tid til at syne bilen i" Hvor kommer det fra? og hvordan mener du det skal forstås? For man får da ikke kortere synstid mig bekendt.
maj 2014
Hvor mange herinde som nogenlunde har styr på regler ved helt præcis hvordan man indstiller lygterne?
Desuden har det ikke noget med sikkerhed at gøre, at man ikke må køre bil i 30 dage til privat formål, når bilen skal omsynes. For i princippet kan en bil blive godkendt og ugen efter få utætte bremserør og køre i den stand i 2 år frem til næste periodisk syn!
Derfor gavner disse skærpede regler kun sikkerheden overfor dovne bilister, så de kan syne deres biler hurtigere og glemmer at biler skal være i en forsvarlig stand hele året. Jeg synes man hellere burde indføre syn hvert år som man har i Sverige, frem for at kassere nummerplader og indhente bøder som man hellere vil i DK.
maj 2014
Derfor holder det argument ikke, med at man ikke må køre bil inden omsyn pga. sikkerhed
maj 2014
Jeg taler om usynlige fejl som ikke kan høres, mærkes eller lugtes.
Du kan køre fra synshallen med et godkendt stempel, og 5 minutter efter få et stenslag lige i synsfeltet og kan køre med den stand i 2 år til næste syn uden nogen opdager det. Men at man ikke må køre i 30 dage privatkørsel i en bil som skal til omsyn pga. et stenslag den er dumpet er ikke fair.
Giver det mening eller skal jeg uddybe mig mere?
mar 2006
Ligegyldig hvordan du vender det, så må man IKKE køre i en bil som ikke er i lovlig stand.
Så kan du selv tage beslutningen om at køre på værksted, eller politiet eller en synsmand kan sende dig på værksted for at få bilen lavet i lovlig stand.
maj 2014
Og igen hvis man ser det i forhold til sikkerhed, så vil ingen opdage alle de biler som køre med et stenslag og som lige er blevet godkendt af syn, fordi syn kun er en vurdering på stedet, derfor er de skærpede regler om omsyn ligegyldige.
mar 2006
Men det gør det da ikke lovlig bare fordi man kan
Og hvis du er så meget imod reglerne, hvorfor sørger du så ikke bare for at have en bil der er i lovlig stand? så slipper du også for at betale for et omsyn.
Der går 8 uger fra du får en synsindkaldelse, til bilen skal være synet, så der er da masser at tid til at få bragt tingene i orden.
For mig lyder det som om du brokker dig bare fordi du kan, og fordi du ønsker at springe over hvor gærdet er lavest, og fordi du ikke gider gå op i at have en bil som faktisk er lovlig at køre i.
maj 2014
De to eksempler du kom med (katalysator og fælge) kan du ikke tage i betragtning, fordi det er noget folk bevidst bytter ud inden syn, for at omgå syn regler, det er ulovligt og forkert.
Det jeg taler om er noget som enhver nemt kan komme til ikke at opdage (stenslag, utætheder, lys indstilling) det burde man give en advarsel på og ikke bøder, for det er ikke noget man som bilist opdager ellers som nævnt skal man indføre syn hvert år, hvis man virkelig er interesseret i folks sikkerhed. Frem for at fokusere på 30 dage og glemme at bilister kan køre 2 år uden man selv eller myndighederne opdager det.
mar 2006
Det er jo netop de fejl vi har synsmanden til at opdage for os, og han giver mig bekendt ikke bøder, han giver netop en advarsel om at tingene skal bringes i orden inden bilen igen er lovlig at køre i.
Om der så skal være syn hvert eller hvert andet år er en hel anden diskussion.
jul 2005
Følgere: 3 Biler: 2 Emner: 42 Svar: 887
maj 2014
Tak for jeres svar alle sammen, vi lukker den her.
jul 2005
Følgere: 3 Biler: 2 Emner: 42 Svar: 887
" Jeg synes man hellere burde indføre syn hvert år som man har i Sverige"
Og så lukker vi den her
Senest synsdato