{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.455 visninger | Oprettet:

Dann W
Dann W
Følger: 1 Emner: 1 Svar: 8

Snydt ved køb. Hva nu ? {{forumTopicSubject}}

Hejsa.
For 10 Md siden købte jeg/vi en bil ved en forhandler. Bilen er fra 04.. Da vi købte bilen blev vi gjort opmærksom på motor og gearkasse skift , samt ny kobling... smiley
Vores grund til købet var at kobling var ret ny, og at motor kun have kørt 155K. Og der er/var km garanti på den ilagte motor(Har kvitteringen og det står i vores købspapire på bilen). samt der var rimlig ny undervogn på den. Bilen havde kørt ca 350+K i sig selv...
NU er kobling begyndt at drille lidt, og gearkasse er blevet træg og stram, specielt når den er kold...(Et koblingskift på bilen er ret dyrt, da hele broen skal ned, og motor ud. 2004 Ford Mondeo 2.0 mk3 B4Y 146 hk)
Da vi købte bilen var det jo en vigtig detalje for os.. så det undrede mig meget, jeg har lige tjekket motornummeret, og det fanme det samme som stelnummeret... så motor er IKKE skiftet på den...og sikkert heller ikke gear og kobling...
Hvordan mener i vi står, og hvad mener i fremgangsmåden bør være.
Jeg har tænkt mig at kontakte sælger for at høre hvad han mener og hvad der skal ske !

Kommentarer på:  Snydt ved køb. Hva nu ?
  • #1   13. apr Hvis du er medlem hos FDM så ring til dem og snak med en af deres jurister, de vil kunne hjælpe/vejlede dig.
    Du har jo 2 års reklamationsret og hvis der står der er skiftet motor i dine parpier og det så viser sig at det er den originale der stadig sidder i så har forhandleren da et problem.

Husk at alt er på skrift når du henvender dig til forhandleren.

• #2   13. apr Forhandler kan jo osse ha handlet i god tro, da det sikkert ikke er ham der har skiftet delene

• #3   13. apr Desvære må forhandlere lyve og snyde i salgs annoncer som de vil. De skriver bare med småt "der tages forbehold for tastefejl" så er deres røv reddet. Men prøv at snakke med ham og sige den døjer og se om de ikke vil tage den ind og kigge på den

• Dann W
    Dann W Tilmeldt:
    feb 2009

#4   13. apr Kasseren.
    Det var ham der skiftede delene.
    Historien gik på at den tidligere ejer glemte olie, så den blev kørt tør, og den gamle motor havde sat sig.. så i stedet for at rep købte de anden bil ved ham.

• Dann W
    Dann W Tilmeldt:
    feb 2009

#5   13. apr Morten.
    Det er lidt i den dur jeg havde tænkt mig...
    Evt bede ham fixe den kobling, så den er som lovet... så er der bare de 200K kilometer der er i forskel

• #6   13. apr Ja du må afsted for at klage over den 15 år gamle Mondeo med 400000 KM på bagen. Det skal være i tip top stand på en så ny bil.

• Dann W
    Dann W Tilmeldt:
    feb 2009

#7   13. apr Thomas.
    Hvis du køber en fabriksny bil.
    Vil du så være glad for den har stået 3 eller 4 år på en havn, indtil DIN ordre passer på den..
    Nej... Det kan du ikke bilde folk ind

• #8   13. apr Seriøst få nu bare betalt for de ting der skal laves det er for fanden ingen ny bil og han kan skrive præcis hvad han vil.

Køb nyt hvis du vil være sikker på det er garanti ellers står det sku for egen røv.

• Dann W
    Dann W Tilmeldt:
    feb 2009

#9   13. apr Så hvis man køber en blå bil, og efter 4 gange i vaskehal og den så er grøn.. Det skal man bare leve med....
    Det ikke alle der har en guldske op bagi

• #10   13. apr #8 du lyder som en af de der fusk mekaniker smiley
    TS skal sku da have det han betaler for og det der står i kvitteringen om så bilen er 100år gammel, håber at næste gang du køber en "ny" 65" TV at de så udlever en 2 år gammel model i 40" til dig, for så er du vel tilfreds.

TS du skal da på ingen måder finde dig i at forhandleren har bildt dig ind at der er ilagt anden motor med 155tkm og på bagen og ny kobling (hvis ikke dette er tilfældet) jeg ville gå til FDM og når så forhandleren skal lave koblingen så kan han jo passende lægge en motor i der har gået ca. det antal km som udgangspunktet var. når ja og en gearkasse (du har jo parpier på det skulle være skiftet)

• #12   13. apr Kobling kan du skyde en hvid pind efter..
    Du har kørt 10mdr med den, så du kan have kørt som en idiot, så lige meget hvordan og hvorledes det vendes, så er den på egen regning.

Motor vil han bare kunne påstå at han mente at den var renoveret, og at der må have været tale om en taste fejl i annoncen.

Det er virkelig surt, men du står ret dårligt, selv om FDM sikkert gerne vil høre din sag, så er det ikke sikkert at de gider føre den, men du kan prøve at kontakte dem, og forklare dem op og ned, så siger de om det er en sag for dem, eller om det er håbløst.
    Og for den del behøver du ikke være medlem for at de læser din mail, og kommer med en hurtig vurdering, men hvis de skal tage sagen, så skal du meldes ind

• #13   13. apr Hvis man skulle melde sådan noget ind kunne de sku da ikke lavet andet end og spilde deres tid på folk med gamle brugte biler smiley

• Dann W
    Dann W Tilmeldt:
    feb 2009

#14   13. apr Ham med det ene øje.
    Det jo ikke kun i annoncen det står, det står på slutsedlen OG kvittering på motor og gearkasse er i bilens mappe/bog. Samt det er skrevet på en førkøbs aftaleseddel med underskrifter.
    smiley 10 Md om at smadre en ny kobling... så man dælme oz vild smiley eller medlem af file "koblings" gruppen med alder over de 80 hehe.
    Nu vil jeg lige høre sælger, hvad han mener der skal/Kan ske... mit udgangspunkt er mere hvad jeg kan kræve, for det er jo sådan set ikke det produkt jeg købte, jeg faktisk har holdene.

• #15   13. apr Hvorfor ikke oplyse hvad bilen kostede dengang, og lig gerne billede op af de papirer og data du kan dokumentere.

• #16   13. apr Dann
    Når det står så mange steder, så ville jeg helt sikkert satse på at FDM kunne hjælpe dig smiley
    Og ja 10mdr (Eller mindre) er desværre set mere end en gang, også ved 45årige mænd i små pis æsker...
    Ved ikke om der er den store pris forskel på en mondeo mk3 med udskiftet motor i forhold til org, men der er nok kun tage om småpenge.

• #17   13. apr noget helt andet ang det motor nummer du har tjekket. normal køre de biler ikke med samme motor nummer som stilnummer på bilen. Så syns det lyder lidt underligt du siger de er ens.

• #18   13. apr Mig bekendt er motor nummer ikke det samme som stel nr smiley så uddyb lige hvad du mener

• #19   13. apr Motor nummer og stelnummer matcher altså ikke fra fabrikken.
    Så du har blot fundet stel nummeret hvilken i øvrigt kan stå flere steder.
    Motor nummeret figurerer ikke engang på registreringsattest eller andet tilgængeligt.
    Det er kun Ford der kan slå oprindeligt motorrummer op.
    Summa er nej motor nummer/stelnummer matcher ikke og har aldrig gjort det.

• #20   13. apr Hvilket motornummer er det du har fundet? Ved du hvilket nummer bilen er født med?

• #21   13. apr kobling kan nemt have smadret på 10 mdr. behøver ikke hver lidt men kørt varm og belægning bliver hård. smiley

• #22   13. apr FORD= fejl og reperationer dagligt

• #23   13. apr Er set koblinger dø på 5 minutter. Og enig med mine kolegaer ang motor nr. Men hvis motor har kørt 100-200-300- 1000000km, er underordnet, bare den kører sundt og ikke bruger vand, eller overdrevent olie. Olieforbrug på de ford er normalt..

• Dann W
    Dann W Tilmeldt:
    feb 2009

#24   14. apr Ang. Dokumentation. Den er ikke nødvendig at ligge op her. Papirerne har jeg..
    .
    Prisen på bilen er da underordnet...
    Jeg sikrede mig ved køb at jeg IKKE ville rende ind i en værksteds regning på 10.000 de næste mange år på grund af en kobling der skal skiftes, og jo de er så dyre da motor skal nedenud,
    .
    Ang stelnummer. Bilens idnummer må man ikke kunne flytte rundt på. Så det jo bare at finde en "lånt" og flytte eget nummer over hvis det var smiley
    .
    Okay, på mondeo'ens blok lige ved huset hvor gearkasse er monteret bagerst ind mod torpedoen, har motoren også et idnummer, det nummer følger faktisk stelnummeret...
    Har lige læst en masse om det på talkford, og går ud fra at lige det fora, ved hvad de taler om.
    Som sagt har næsten lige læst at det skal være sådan, så går ud fra det rigtigt...
    Og da disse nummer er identiske, må det være den originale motor der ligger i rummet under hjelmen...
    .
    Det er lidt sjovt at se nogle folks reaktion.. fordi man vælger at købe en brugt bil, så skal man bare finde sig i alle de evt fejl og mangler der er...
    Det er lige indtil den dag at sælgerne af nye biler begynder at smide slidte dæk og fælge på, så skal i nok råbe op, eller at der er komnet en ridse eller 2 på et panel man alligevel ikke ser.
    .
    Jeg er glad for den feedback jeg får på det jeg spørger om, det jeg spørger om ! Ikke at jeg bare selv skal tage mig sammen og bare lave det. 10.000 for en kobling er mange penge. Og en km difference på næsten 200.000 "amen det jo hvad det er".. for nogle biler er det et helt liv, og rent faktisk en stor værdiforringelse.. nååh nej bilen kostede jo ikke 250.000 .
    Jeg har betalt for at bilen var tilsvarende det beskrevne, havde jeg købt en bil med 360K på klokken, havde jeg forventet flere reparationer pga slid. Men nu købte jeg en bil med nyere undervogn, 150K km med km garanti, ny kobling og nysynet, samtidig med den lignede en næsten ny bil på alle mulige måder... og det afspejlede salgsprisen.. og jeg har stadig en lækker bil, dog med det her problem...
    .
    Hvis du ikke kan skrive noget konstruktivt, så hop videre... din mening om ældre/gamle biler og det du mener at garanti får man kun på nyt, er ikke hvad jeg spørger om...
    Tak.
    .

• #25   14. apr Du kunne jo også bare klare dig selv, og lade være med at spørge herinde hvis svarene ikke passer dig.
    Der er jo ingen der kan hjælpe dig herinde, og en sag har altid to sider.
    Og så længe du mener ting er irrelevant.
    Det er jo også irrelevant hvad du tror bilen har kørt, fordi bilen skulle have fået skiftet motor og nyere undervogn, vil du gerne gå med livrem og seler.
    Men du kunne jo have krævet en FDM test ved køb, når prisen du nu afspejler standen på bilen, som du betegner som er lækker bil.
    Du kunne også have tjekket synsdata ved køb,, og ikke mindst motor, når du jo selv mener at du vil undgå en rep. På 10.000 på en ny bil.
    Åh undskyld en ulv i fåreklæder.
    Men bestem du bare hvem du vil høre på og som har ret, da du jo alligevel selv vælger hvad der passer til det du ønsker hvad du vil høre.
    Og en Ford er nu bare en bil, der måske er dyrer at reparere på, men det er nok mere prisen på dele der gør det og ikke så meget tiden eller arbejdslønnen, for der kan man jo også selv hvor man får den lavet.

• #26   14. apr Endvidere skal motoren ikke ud ved koblings skift.. forbroen kan bare sænkes lidt så glider den ligeså fint ud..

• #27   14. apr chris c

Det må du nok ikke skrive, da han vist har insider viden.
    Men alligevel... Du har ret... ??

• #28   14. apr mener nu heller ikke motor skal ud for koblings skift på den model

• #29   14. apr har stadig nu ikke det set motor nummer følge stil nummer på bilen, så det vil jeg enlig godt se et billedet af smiley .for det jo nemt at tage ikke du skal bevise nogen syns bare det lyder underligt vis de er ens.men ang det med koblingen tag da kontakt til hvor du har købt den. og hør hvad de vil gøre ved det.Vi kan jo ikke sige om de vil fixe den eller ikke. men ang det du tror ang motor og kobling. Det er jo påstand mod påstand. vis ikke du har alt på din slut seddel. og har du alt på papir så kontakt da fdm. men du skal have klare beviser på motoren ikke er skiftet eller renoveret og det samme med koblingen. for selv nye koblingen kan have fejl og gå til eller filet ihjel.

• #30   14. apr Har nu flere gange set helt nye biler leveret med gl dæk fra lageret

Biler leveret nyvognsklargjort som sku have haft supplerrende rustbeskyttelse, men aldrig havde fået det..osv osv. Endda set biler dorkert udleveret, og folk kørt i den til syn, og først opdaget det dér.
    ..men det en anden historie.

• Dann W
    Dann W Tilmeldt:
    feb 2009

#31   14. apr Har også set biler med gamle dæk, bare ikke slidt ned..
    .
    Det er total underordnet om motoren skal ud eller bare tiltes 12 til 14 grader når broen er nede. Det illustrer at det er en halvdyr operation.
    .
    Det har INTET at gøre med hvad jeg syntes om svaret, men mere e om at svare på det der bliver spurgt om... Og der jo flere der tydeligt mener det er iorden, at det man køber ikke behøver at være det der er reklameret, når det er en brugt bil,. Sjov opfattelse at ha"det må du finde dig i"
    .
    Svar på spørgsmålet, eller lad tråden være. !

• #32   14. apr Kan du se rundt på dit topstykke om der er limet nogle små runde flade brikker fast ?

• #34   14. apr Bedste råd:
    Brug FDM’s jurister ved medlemskab. Hvis ikke du er medlem, så bliv det.

• #35   14. apr Det skal du have dækket bilen er vel med 15 års garanti. smiley

• #36   14. apr Trådstarter har en utrolig dårlig sag.
    Hvis trådstarter bliver alt for besværlig så opretter forhandlerens kone bare et IVS og lukker det firma hvor trådstarter har købt bilen .

Så står trådstarter med håret og sin 15 år gamle Ford i postkassen.

10.000 for en kobling der skal skiftes ?
    Så er koblingen lavet af 18 karat guld og mekanikeren har timeløn der vil l gøre en advokat misundelig.

• #37   14. apr #2
    En forhandler kan ikke handle i god tro, i sådan en sag.
    Motornummeret er identisk med stelnummeret. Det er forhandlerens ansvar at tjekke op på den slags ting.

• #38   14. apr Syntes det er fedt vi debatterer kobling på en 15 års Mondeo der har gået 400000 KM med en dagsværdi på maks 15000 Kr nysynet ved salg fra forhandler.

• #39   14. apr her er en link til en der næsten har prøvet det samme. kan se det er nogen af de motor nummer der kan være ens med stil nummeret. men ikke total ens. så kan jeg bedre forstå det .
    https://www.bilgalleri.dk/forum/teknik/1064158-motornummer_paa_mondeo_mk_3_
    og her endte det godt han fik alle penge tilbage

• #40   14. apr men syns da når en forhandler sælger en bil.og siger den har fået ny motor med et meget lavere km plus ny kobling. og så det evt viser sig det er fup det hele. så skal han da tage bilen tilbage til fuld pris eller udskiftet den kobling på hans regning. og der efter finde en fornuftig aftale med dig der har købt bilen i den tro at motoren hade kørt det halve af bilen. evt en garanti af motoren i et stykke tid. eller du kan få lidt penge tilbage for jeg er godt nok ligeglad med om det er en bil til 10.000 kr eller 200.000 kr. Det giver stadig ikke en forhandler ret til at lyve en op i ansigtet.og kan han finde på det med en bil. er det helt sikkert også mange andre han har gjort det i mod.Så er sagen sådan og du har slut seddel med alt det info på. Så tag fat i fdm og få dem til at hjælpe. men kontakt lige den forhandler først. Så han får en chance for at fixe alt eller købe bilen tilbage. for ved fdm vil have du har forsøgt de ting selv først. men nægter han alt så tag dem med på sagen. men nu har du givet over 10.000 kr for den ikke ?. for har hørt om flere hvor fdm ikke ville hjælpe. da prisen på bilen var på 10 eller under. og der sagde de man skulle forvente fejl eller mangler på en bil til den pris.

• #41   14. apr Man har vel som køber også selv en eller anden form for pligt til at undersøge de oplysninger man er blevet forelagt?

Efter 10 måneder er man godt nok noget sent ude med sine reklamationer, og så på en 15 år gammel bil ?

• #42   14. apr Elsker bare dansker og deres tro på alt garanti holder til uendelighed og ellers er det satme bare til forsikringen så man kan få den sidste krone dækket tænk hvis man selv skulle betale for noget ?

• #43   14. apr Jeg ville kontakte FDM først, så han ikke kan snøre dig yderligere, de sørger for du får det du har krav på, bedre end du selv ville kunne. De kan også kontrollere bilen før og efter reparationen.

Hvis en sælger skriver i kontrakten at der er skiftet motor, så er det i princippet ligegyldigt om du kommer 3 år senere og siger at det har han ikke, det er stadig løgn det han har skrevet under på.

Jer der som skriver han skal betale selv, i må da være snotdumme, så er den sgu ikke længere.
    Hvis ikke man kan bruge en kontrakt til noget, så er alt jo ligegyldigt.

• #44   14. apr #42
    Det har intet med garanti at gøre.
    Det er simpel bedrageri.

Man har, som køber, ikke pligt til at vide den slags.
    Det er forhandlerens ansvar at vide den slags.

• #46   15. apr Så dumt.................

• #47   15. apr Tror sku FDM de falder om på rykken af grin hvis du ringer og tror du har en sag på en 15 år gammel bil haha.

• #48   15. apr #45 Har du overhovedet læst tråden ? hvis du har,så er du hermed indstillet sammen med #47 til årets dummeste bemærkninger på BG

• Jamo
    Jamo Tilmeldt:
    sep 2003

Følger: 1 Svar: 1
    #49   17. apr Dann
    Meget interessant problem - Jeg mener du bør kontakte FDM.
    Har du en status på sagen, du kan oplyse her.

• Mr.
    Mr. Online Tilmeldt:
    jul 2017

Følger: 2 Følgere: 54 Emner: 24 Svar: 479
    #51   17. apr #50

Så hvis motor reelt ikke er udskiftet, så kan man ikke klage eller?

• #53   18. apr Hvis der er givet urigtige oplysninger om udskiftning af motor, kørte kilometer e.l. vil det da have væsentlig betydning for bilens værdi. Så er det da i princippet ligegyldigt om den har ti eller femten år på bagen, hvis den er købt under forkerte forudsætninger.

Da vi købte vores holdt den "smart nok" parkeret i et vandhul så stort, at man ikke havde lyst til at lægge sig og kigge på undervogn.
    Men den var så "fantastisk velholdt" og der var skiftet udstødning og tårnlejer og bla bla bla bla ...... Det var løgn og latin, var det.
    Potten var hullet som en si, og tårnlejerne sikkert lige så gamle som bilen.
    Problemet var så, at når jeg ringede til forhandleren, var han aldrig til stede. Så var han på hospitalet, så var han lige kørt med en kunde, så var han lige gået.
    Til sidst var det en fem-årig der tog telefonen når jeg ringede. Jeg rettede fejlene selv, men blev oprigtig talt sur over den måde at drive værksted på.
    Vi har været glade for den. Den har gjort det rigtig godt, og gør det stadig. Men vi handler ikke hos ham mere, og anbefaler ham heller ikke til nogen.

• #54   18. apr #50 jo det er faktisk derfor man har 2 års reklamationsret.
    I TS indlæg står der at det fremgår at både motor, gearkasse og kobling er skiftet.
    Hvis det der i mod viser sig at motor, gearkasse og kobling ikke er skiftet så har sælger handlet svigagtig og det har reelt intet med reklamationsret at gøre.

• Mr.
    Mr. Online Tilmeldt:
    jul 2017

Følger: 2 Følgere: 54 Emner: 24 Svar: 479
    #55   18. apr #52 nåede aldrig at svare. Men mit svar ville være meget lig #54.

Kommentér på:
Snydt ved køb. Hva nu ?