Snydt ved køb. Hva nu ? {{forumTopicSubject}}
Hejsa.
For 10 Md siden købte jeg/vi en bil ved en forhandler. Bilen er fra 04.. Da vi købte bilen blev vi gjort opmærksom på motor og gearkasse skift , samt ny kobling...
Vores grund til købet var at kobling var ret ny, og at motor kun have kørt 155K. Og der er/var km garanti på den ilagte motor(Har kvitteringen og det står i vores købspapire på bilen). samt der var rimlig ny undervogn på den. Bilen havde kørt ca 350+K i sig selv...
NU er kobling begyndt at drille lidt, og gearkasse er blevet træg og stram, specielt når den er kold...(Et koblingskift på bilen er ret dyrt, da hele broen skal ned, og motor ud. 2004 Ford Mondeo 2.0 mk3 B4Y 146 hk)
Da vi købte bilen var det jo en vigtig detalje for os.. så det undrede mig meget, jeg har lige tjekket motornummeret, og det fanme det samme som stelnummeret... så motor er IKKE skiftet på den...og sikkert heller ikke gear og kobling...
Hvordan mener i vi står, og hvad mener i fremgangsmåden bør være.
Jeg har tænkt mig at kontakte sælger for at høre hvad han mener og hvad der skal ske !
jan 2005
Følger: 3 Følgere: 42 Biler: 1 Emner: 50 Svar: 2.447
Du har jo 2 års reklamationsret og hvis der står der er skiftet motor i dine parpier og det så viser sig at det er den originale der stadig sidder i så har forhandleren da et problem.
Husk at alt er på skrift når du henvender dig til forhandleren.
mar 2003
Følger: 44 Følgere: 40 Biler: 7 Emner: 191 Svar: 2.975
feb 2009
Følger: 1 Emner: 1 Svar: 8
Det var ham der skiftede delene.
Historien gik på at den tidligere ejer glemte olie, så den blev kørt tør, og den gamle motor havde sat sig.. så i stedet for at rep købte de anden bil ved ham.
feb 2009
Det er lidt i den dur jeg havde tænkt mig...
Evt bede ham fixe den kobling, så den er som lovet... så er der bare de 200K kilometer der er i forskel
jul 2007
Følger: 22 Følgere: 39 Biler: 1 Emner: 11 Svar: 3.951
feb 2009
Hvis du køber en fabriksny bil.
Vil du så være glad for den har stået 3 eller 4 år på en havn, indtil DIN ordre passer på den..
Nej... Det kan du ikke bilde folk ind
nov 2014
Følger: 1 Følgere: 11 Biler: 1 Emner: 16 Svar: 377
Køb nyt hvis du vil være sikker på det er garanti ellers står det sku for egen røv.
feb 2009
Det ikke alle der har en guldske op bagi
jan 2005
TS skal sku da have det han betaler for og det der står i kvitteringen om så bilen er 100år gammel, håber at næste gang du køber en "ny" 65" TV at de så udlever en 2 år gammel model i 40" til dig, for så er du vel tilfreds.
TS du skal da på ingen måder finde dig i at forhandleren har bildt dig ind at der er ilagt anden motor med 155tkm og på bagen og ny kobling (hvis ikke dette er tilfældet) jeg ville gå til FDM og når så forhandleren skal lave koblingen så kan han jo passende lægge en motor i der har gået ca. det antal km som udgangspunktet var. når ja og en gearkasse (du har jo parpier på det skulle være skiftet)
Følger: 22 Følgere: 61 Biler: 7 Emner: 1 Svar: 13.626
Du har kørt 10mdr med den, så du kan have kørt som en idiot, så lige meget hvordan og hvorledes det vendes, så er den på egen regning.
Motor vil han bare kunne påstå at han mente at den var renoveret, og at der må have været tale om en taste fejl i annoncen.
Det er virkelig surt, men du står ret dårligt, selv om FDM sikkert gerne vil høre din sag, så er det ikke sikkert at de gider føre den, men du kan prøve at kontakte dem, og forklare dem op og ned, så siger de om det er en sag for dem, eller om det er håbløst.
Og for den del behøver du ikke være medlem for at de læser din mail, og kommer med en hurtig vurdering, men hvis de skal tage sagen, så skal du meldes ind
nov 2014
feb 2009
Det jo ikke kun i annoncen det står, det står på slutsedlen OG kvittering på motor og gearkasse er i bilens mappe/bog. Samt det er skrevet på en førkøbs aftaleseddel med underskrifter.
Nu vil jeg lige høre sælger, hvad han mener der skal/Kan ske... mit udgangspunkt er mere hvad jeg kan kræve, for det er jo sådan set ikke det produkt jeg købte, jeg faktisk har holdene.
aug 2008
Følger: 11 Følgere: 32 Biler: 3 Emner: 59 Svar: 11.008
Følger: 22 Følgere: 61 Biler: 7 Emner: 1 Svar: 13.626
Når det står så mange steder, så ville jeg helt sikkert satse på at FDM kunne hjælpe dig
Og ja 10mdr (Eller mindre) er desværre set mere end en gang, også ved 45årige mænd i små pis æsker...
Ved ikke om der er den store pris forskel på en mondeo mk3 med udskiftet motor i forhold til org, men der er nok kun tage om småpenge.
nov 2016
Følger: 19 Følgere: 384 Biler: 4 Emner: 5 Svar: 9.550
sep 2006
Følger: 49 Følgere: 56 Biler: 1 Emner: 71 Svar: 4.075
apr 2004
Følger: 1 Følgere: 50 Biler: 13 Emner: 2 Svar: 3.714
Så du har blot fundet stel nummeret hvilken i øvrigt kan stå flere steder.
Motor nummeret figurerer ikke engang på registreringsattest eller andet tilgængeligt.
Det er kun Ford der kan slå oprindeligt motorrummer op.
Summa er nej motor nummer/stelnummer matcher ikke og har aldrig gjort det.
feb 2007
Følger: 4 Følgere: 10 Biler: 1 Emner: 39 Svar: 2.509
mar 2019
Følger: 9 Følgere: 130 Biler: 4 Svar: 1.080
apr 2012
Følger: 3 Følgere: 30 Emner: 16 Svar: 708
aug 2008
Følger: 14 Følgere: 9 Biler: 5 Emner: 42 Svar: 2.613
feb 2009
.
Prisen på bilen er da underordnet...
Jeg sikrede mig ved køb at jeg IKKE ville rende ind i en værksteds regning på 10.000 de næste mange år på grund af en kobling der skal skiftes, og jo de er så dyre da motor skal nedenud,
.
Ang stelnummer. Bilens idnummer må man ikke kunne flytte rundt på. Så det jo bare at finde en "lånt" og flytte eget nummer over hvis det var
.
Okay, på mondeo'ens blok lige ved huset hvor gearkasse er monteret bagerst ind mod torpedoen, har motoren også et idnummer, det nummer følger faktisk stelnummeret...
Har lige læst en masse om det på talkford, og går ud fra at lige det fora, ved hvad de taler om.
Som sagt har næsten lige læst at det skal være sådan, så går ud fra det rigtigt...
Og da disse nummer er identiske, må det være den originale motor der ligger i rummet under hjelmen...
.
Det er lidt sjovt at se nogle folks reaktion.. fordi man vælger at købe en brugt bil, så skal man bare finde sig i alle de evt fejl og mangler der er...
Det er lige indtil den dag at sælgerne af nye biler begynder at smide slidte dæk og fælge på, så skal i nok råbe op, eller at der er komnet en ridse eller 2 på et panel man alligevel ikke ser.
.
Jeg er glad for den feedback jeg får på det jeg spørger om, det jeg spørger om ! Ikke at jeg bare selv skal tage mig sammen og bare lave det. 10.000 for en kobling er mange penge. Og en km difference på næsten 200.000 "amen det jo hvad det er".. for nogle biler er det et helt liv, og rent faktisk en stor værdiforringelse.. nååh nej bilen kostede jo ikke 250.000 .
Jeg har betalt for at bilen var tilsvarende det beskrevne, havde jeg købt en bil med 360K på klokken, havde jeg forventet flere reparationer pga slid. Men nu købte jeg en bil med nyere undervogn, 150K km med km garanti, ny kobling og nysynet, samtidig med den lignede en næsten ny bil på alle mulige måder... og det afspejlede salgsprisen.. og jeg har stadig en lækker bil, dog med det her problem...
.
Hvis du ikke kan skrive noget konstruktivt, så hop videre... din mening om ældre/gamle biler og det du mener at garanti får man kun på nyt, er ikke hvad jeg spørger om...
Tak.
.
aug 2008
Der er jo ingen der kan hjælpe dig herinde, og en sag har altid to sider.
Og så længe du mener ting er irrelevant.
Det er jo også irrelevant hvad du tror bilen har kørt, fordi bilen skulle have fået skiftet motor og nyere undervogn, vil du gerne gå med livrem og seler.
Men du kunne jo have krævet en FDM test ved køb, når prisen du nu afspejler standen på bilen, som du betegner som er lækker bil.
Du kunne også have tjekket synsdata ved køb,, og ikke mindst motor, når du jo selv mener at du vil undgå en rep. På 10.000 på en ny bil.
Åh undskyld en ulv i fåreklæder.
Men bestem du bare hvem du vil høre på og som har ret, da du jo alligevel selv vælger hvad der passer til det du ønsker hvad du vil høre.
Og en Ford er nu bare en bil, der måske er dyrer at reparere på, men det er nok mere prisen på dele der gør det og ikke så meget tiden eller arbejdslønnen, for der kan man jo også selv bestemme, hvor man får den lavet.
aug 2008
Det må du nok ikke skrive, da han vist har insider viden.
Men alligevel... Du har ret... ??
mar 2019
Følger: 9 Følgere: 130 Biler: 4 Svar: 1.080
nov 2016
aug 2008
Følger: 14 Følgere: 9 Biler: 5 Emner: 42 Svar: 2.613
Biler leveret nyvognsklargjort som sku have haft supplerrende rustbeskyttelse, men aldrig havde fået det..osv osv. Endda set biler dorkert udleveret, og folk kørt i den til syn, og først opdaget det dér.
..men det en anden historie.
feb 2009
.
Det er total underordnet om motoren skal ud eller bare tiltes 12 til 14 grader når broen er nede. Det illustrer at det er en halvdyr operation.
.
Det har INTET at gøre med hvad jeg syntes om svaret, men mere e om at svare på det der bliver spurgt om... Og der jo flere der tydeligt mener det er iorden, at det man køber ikke behøver at være det der er reklameret, når det er en brugt bil,. Sjov opfattelse at ha"det må du finde dig i"
.
Svar på spørgsmålet, eller lad tråden være. !
sep 2006
Følger: 49 Følgere: 56 Biler: 1 Emner: 71 Svar: 4.075
dec 2008
Følger: 1 Følgere: 97 Biler: 5 Emner: 42 Svar: 249
Brug FDM’s jurister ved medlemskab. Hvis ikke du er medlem, så bliv det.
nov 2014
jul 2007
Følger: 22 Følgere: 39 Biler: 1 Emner: 11 Svar: 3.951
nov 2016
https://www.bilgalleri.dk/forum/teknik/1064158-motornummer_paa_mondeo_mk_3_
og her endte det godt han fik alle penge tilbage
nov 2016
nov 2014
nov 2009
Følger: 72 Følgere: 680 Annoncer: 2 Emner: 591 Svar: 15.935
Hvis en sælger skriver i kontrakten at der er skiftet motor, så er det i princippet ligegyldigt om du kommer 3 år senere og siger at det har han ikke, det er stadig løgn det han har skrevet under på.
Jer der som skriver han skal betale selv, i må da være snotdumme, så er den sgu ikke længere.
Hvis ikke man kan bruge en kontrakt til noget, så er alt jo ligegyldigt.
nov 2009
Følger: 72 Følgere: 680 Annoncer: 2 Emner: 591 Svar: 15.935
nov 2014
jan 2005
sep 2003
Følger: 1 Følgere: 1 Svar: 3
Meget interessant problem - Jeg mener du bør kontakte FDM.
Har du en status på sagen, du kan oplyse her.
jul 2017
Følger: 3 Følgere: 331 Emner: 80 Svar: 867
Så hvis motor reelt ikke er udskiftet, så kan man ikke klage eller?
dec 2007
Følger: 6 Følgere: 3 Emner: 4 Svar: 859
Da vi købte vores holdt den "smart nok" parkeret i et vandhul så stort, at man ikke havde lyst til at lægge sig og kigge på undervogn.
Men den var så "fantastisk velholdt" og der var skiftet udstødning og tårnlejer og bla bla bla bla ...... Det var løgn og latin, var det.
Potten var hullet som en si, og tårnlejerne sikkert lige så gamle som bilen.
Problemet var så, at når jeg ringede til forhandleren, var han aldrig til stede. Så var han på hospitalet, så var han lige kørt med en kunde, så var han lige gået.
Til sidst var det en fem-årig der tog telefonen når jeg ringede. Jeg rettede fejlene selv, men blev oprigtig talt sur over den måde at drive værksted på.
Vi har været glade for den. Den har gjort det rigtig godt, og gør det stadig. Men vi handler ikke hos ham mere, og anbefaler ham heller ikke til nogen.
jan 2005
I TS indlæg står der at det fremgår at både motor, gearkasse og kobling er skiftet.
Hvis det der i mod viser sig at motor, gearkasse og kobling ikke er skiftet så har sælger handlet svigagtig og det har reelt intet med reklamationsret at gøre.
jul 2017
Følger: 3 Følgere: 331 Emner: 80 Svar: 867
jan 2005
Følger: 33 Følgere: 30 Biler: 6 Emner: 305 Svar: 5.636
dec 2003
Følger: 22 Følgere: 47 Biler: 5 Emner: 114 Svar: 6.363
Har i hvert fald selv købt en bil, hvor jeg fik at vide "motoren er skiftet", men det så rent faktisk kun var noget af den.
dec 2003
Følger: 22 Følgere: 47 Biler: 5 Emner: 114 Svar: 6.363
Jeg synes han sagde blokken kun var skiftet.
Men skulle egentlig have nogle papirer på det, da Ford var inde over sagen.
Har jeg faktisk efterspurgt på tidligere i dag.
Snydt ved køb. Hva nu ?