{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
7.432 visninger | Oprettet:

T S T
T S T
Tilmeldt:
28. dec 2016
Følgere: 194 Emner: 6 Svar: 607

Kørsel uden be kørekort {{forumTopicSubject}}

Nogen der kender den præcise straf/bøde for at køre uden b/e kørekort? smiley

En moralprædiken behøver jeg ikke, men derimod ønsker jeg en der kender til bødetaksterne/straffen.

Sagen er den, at jeg skal have transporteret en bil og bil + trailers totalvægt løber op i ca 42-4300 kg.

Og med almindeligt kørekort må man jo maks køre med 3500 kg

Nogen der kan hjælpe? smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Kørsel uden be kørekort
  • #1   30. okt 2020 Det kommer da an på hvor gammelt dit kørekort er.

    Der er forskellige regler, afhængig af hvornår du tog dit kørekort...

    Jeg må f.eks køre med 3500 kilo totalvægt bil og 750 kilo trailer på uden jeg har BE. Det har jeg så alligevel...

    Kørsel uden korrekt kategori - det er vel omkring 3500 kroner.


  • #3   30. okt 2020 #2 - Ja det har du faktisk helt ret i.

    9 procent overlæs, er betinget frakendelse...


  • #4   30. okt 2020 fundet på Google.

    men som en anden er under på
    risikere du også straffe for kørsel med overlæs, hvis bil og trailer ikke passer sammen.

    men er man ligeglad, så køre man jo bare.
    husk og køre fornuftig, så man ikke tiltrækker opmærksomhed.


    profilbillede
  • #5   30. okt 2020 Har kørt meget med trailer, og har endnu til gode at blive stoppet smiley Jeg har dog b/e men har aldrig vist det

  • #6   30. okt 2020 Find en med BE kort , alt andet er for risikabelt .

    Det var IKKE moralprediken .


  • #7   31. okt 2020 Køre et for tungt trailer uden B/E giver vel den samme straf, som at køre bil uden B-kørekort

  • #8   31. okt 2020 Prøv og giv os svaret hvis du bliver stoppet.

  • #10   31. okt 2020 FDM nævner en bøde på 2000 kr

    https://fdm.dk/alt-om-biler/love-regler/koerekort/trailerkoerekort

    Jeg kan ikke finde en bekræftelse af den takst andre steder

    Derudover så får du ikke lov at køre videre, så du skal i det tilfælde enten lade traileren stå eller få en anden til at køre videre

    Nu kører du jo, eller har kørt noget varebil med trailer. Så må du jo næsten have behov for det be kørekort jævnligt, eller kende en som har det


  • #11   31. okt 2020 #1 det må alle med B kørekort, om det så blev erhvervet i går

    Men kan du finde en bil der må trække den faktiske vægt af traileren inkl bilen der skal transporteres og som samtidig vejer så lidt at bilens (den trækkende) ttv og tilladte påhængsvægt ikke er højere end 3500kg, så er det OK hvis du fik kørekort før maj 2009...

    Og #2 har helt ret, sørg for at trækket er lovligt, så det “kun” er manglende kategori, overlæs er dyrt.. og så ser det også mere rigtigt ud når en stor bil trækker en stor trailer, end hvis en lille bil gør.

    For at svare på spørgsmålet, blev der stoppet en i kanal 5’s politijagt i sidste afsnit, med et vogntog der krævede b/e, hvor føreren kun havde b, ingen videre læs på trailer så det var kun kørekortet det var galt med, mener bøden blev 2.000kr. Men kan da lige prøve at finde det igen..


  • #12   31. okt 2020 Det var lige i politijagt i onsdags. Der gav det en bøde på 2000kr.

  • #13   31. okt 2020 Ville have tippet på 3.000 mindst, men 2.000 er åbenbart taksten i det program, men kender da nogen som fik sådan en bøde for 15-20 år siden, altså kr 2.000, forstår ikke det ikke er blevet dyrere.

  • Bjerggaards
    Bjerggaards Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    apr 2006

    Følger: 22 Følgere: 60 Biler: 7 Emner: 1 Svar: 13.589
    #14   31. okt 2020 Manglede BE kort er ikke det samme som manglede kørekort, så bøden er ikke lige så voldsomt, som så mange andre skriver, så er det "kun" 2000kr (Kortet koster omkring 3000kr?) Men overlæs kan i sig selv også give bøde, og man kan risikere at stå et sted langt fra alle, og ikke kunne komme videre, da man sjovt nok ikke får lov til at forsætte sin tur..

    Find en med kortet, eller tag kortet, det er hurtigt overstået!


  • #15   31. okt 2020 Kender flere der kører dybt ulovligt med endog meget store trailere, både privat og erhverv, det er sgu for dyrt at blive taget, men det er jo deres problem.

  • Bjerggaards
    Bjerggaards Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    apr 2006

    Følger: 22 Følgere: 60 Biler: 7 Emner: 1 Svar: 13.589
    #17   31. okt 2020 Allan
    Har haft en tidligere kunde der gjorde sig i transport, og de havde det sådan at de gerne smed ekstra vægten i, hvis de kunne spare i den anden ende, og gør man det nok og stort nok, så betyder 50.000kr i årlige bøder "ingenting" i forhold til at skulle bruge 51.000+ om året til en ekstra tur eller 3 smiley
    Vi monterede kraftigere bladfjedre i hans ene iveco, da den ellers knapt nok kunne køre, når han først fik den læsset

    Kuga
    De slår jo kun ud hvis brugeren af bilen ikke har et kørekort, de kan ikke genkende en bil med trailer/overvægt, og derfra tjekke om de må føre køretøjet. Ideen er ellers god!


  • #18   31. okt 2020 kuga, nrplade scanner fortæller ikke politiet at manden må kører med den trailer.. Den slår kun ud på hvad der er blevet registreret på føren, eftersøgt, manglende forsikring osv smiley

  • #20   31. okt 2020 tænker stadig ikke den popper direkte op med alarm når en politi kører forbi en bil med hænger på smiley og scanner den kun en låne trailers nr plade, så får man da ikke meget ud af det.

  • #22   31. okt 2020 Man ser jo også folk blive stoppet og så var det skanneren der havde fejl info, den er kun så god som de data der er tastet ind i den:)


  • T S T
    T S T Tilmeldt:
    dec 2016

    Følgere: 194 Emner: 6 Svar: 607
    #23   31. okt 2020 Takker for inputs, jeg har læst lidt videre og kommer også frem til 2.000,-, som nogle af jer også skriver smiley Tak

  • #24   1. nov 2020 Hvis du har B kort, og har fået det før 2009, så kigges der på den faktiske vægt, så dvs, at du kan tage din egen almindelige bil og slæbe hvilken som heslt trailer efter, og du mår gerne fylde noget på optil den vægt som bilen må slæbe og så max 3500kg som er grænsen for B kort.

    Eks 3500kr totalvægt trailer, men bil måske slæbe 1200kg, og dermed må traileren veje op til 1200kg i virkeligheden.

    Hvis du har fået kørekort B efter 2009, og det er selvfølgelig en retarderet eu-regel, så må du ikke engang køre med traileren, når den er tom, hvis vægttavlerne på traileren viser mere end det som bilen må slæbe.

    En anden og langt mere retarderet ting er , at hvis du har en bil der står totalt eks totalvægt 3000kg, så du kun slæbe en 500kg trailer med kørekort B fordi du rammer grænsen på 3500kg, og derudover skal du have B+ eller BE kørekort, men hvis det er en 3500kg bil, så ma du godt køre med en 750kg trailer på almindeligt B kort.

    jeg kender ikke bødetaksterne, men jeg kunne godt forestille mig, at det kan nærme sig 5000kr fordi der mangler bevis til en given kategori.


  • #25   1. nov 2020 #24
    Der er desværre ikke noget af det der er helt rigtigt..

    Med B kort før maj 2009 må du bruge bilens påhængsvægt i stedet for trailerens ttv, så kommer bilens ttv og påhængsvægt over 3500kg må du IKKE køre.

    Med et helt nyt B kort må du gerne køre med eks en 1500kg ttv trailer efter en bil der kun må slæbe 1000kg, så længe traileren højst vejer 1000kg på vægten og ttv på bil lagt sammen med ttv på trailer er højst 3500kg

    Og så må du med B kort altid køre med 750kg efter bilen, forudsat at den må trække det selvfølgelig! -også efter en bil der vejer 3500kg.

    Bøden for mgl B/E når du har et B kort, er 2000kr


  • #27   2. nov 2020 Jeg tænker mere at det er en overvejelse værd at se på forsikringsdækning, eller mangel på samme...
    Hvis du kører galt og ikke har det på krævede kørekort, så tænker jeg ikke forsikringen dækker - og det kan vist sagtens komme til at koste MEGET mere end 2.000,-


  • #28   2. nov 2020 #27 - Så tænker du forkert.

    Den dækker, og selskabet kan ikke kræve erstatning baseret på om du har rette kørekort eller kategori.


  • #29   2. nov 2020 Kaskoen kan sagtens frafalde, men ansvar funker.

  • #30   2. nov 2020 #29 - Præcist.

  • #31   3. nov 2020 #30 Så tænker jeg jo også korrekt...

  • #32   3. nov 2020 Fik bøde for det sidste år som lød på 2500 smiley

  • #33   4. nov 2020 Jeg vil også sige du gør nemmest og klogest i at finde en med BE kortet. Jeg kunne ikke forestille mig det er særligt vanskeligt. Kender du noget med en stor trailer, hestetrailer eller campingvogn. så er chancen der allerede.

    Jeg ville ikke selv begynde at køre med så tungt et træk uden BE kort. Men jeg er heldigvis så gammel, at der gælder lidt andre regler. Men stadig ikke nok til at jeg ville sætte dette sammen. Så længe jeg kan undvære BE kortet undgår man at skulle fornye det.
    Hvis du har taget det før 2009, så må du principielt smide en hvilken som helst trailer bagpå bilen, så længe bilen må, og læsse det totalt til 3500.
    Desuden må man vidst også smide 750 kilo bagpå, hvis bilen totalt allerede vejer 3500....Men det tager jeg på www.hænger.dk hvis det skulle blive aktuelt.


  • #34   4. nov 2020 Så det på et tidspunkt i politijagt på 5’rn , gutten fik en bøde for ikke at have kørekort til trailer og han fik en bøde for overlæs, så det kan gå hen og blive en dyr fornøjelse, det er i øvrigt yderst få biler som må trække mere end 2 tons på krogen, så skal du op i en noget større dyt 42-4300kg så er det dæleme også en tung vogn du selv kører i plus den der skal trækkes.

    Men hey tag chancen og meld tilbage omkring bøden hvis du bliver nappet.


  • #35   4. nov 2020 Direkte fra Politi.dk - sakset tekst:

    Hvilken type trailer må du køre med, når du har almindeligt kørekort til personbil?
    Reglerne om, hvilken type trailer du må køre med, afhænger af, hvornår du har erhvervet dit kørekort.

    Hvis dit B-kørekort er erhvervet efter maj 2009, må du køre med trailere på 750 kg eller under, hvis bilen er godkendt til det. Derudover må du køre med trailer, hvis summen af bilens tilladte totalvægt og trailerens tilladte totalvægt tilsammen ikke overstiger 3.500 kg.

    Hvis dit B-kørekort er erhvervet før maj 2009, gælder der særlige regler. Her gælder i stedet følgende: Overstiger summen af den tilladte totalvægt ifølge bilens og trailerens registreringsattester 3.500 kg, og overstiger trailerens tilladte totalvægt samtidig 750 kg, skal du se på, hvad der er anført på bilens registreringsattest under "Påhængskøretøj med bremser". Er denne vægtgrænse lavere end trailerens tilladte totalvægt, bruger man den og lægger den sammen med bilens totalvægt. Overstiger den sammenlagte vægt ikke 3.500 kg, kan du lovligt køre bilen med traileren med dit B-kørekort.

    Se også FDM's beregner til trailere og campingvogn

    Du skal desuden være opmærksom på, at både bil og trailer altid skal være godkendt til synsfri sammenkobling, og at du skal medbringe registreringsattesterne eller kopi af dem under kørslen.

    https://politi.dk/faerdsel/faerdselsregler/koersel-med-paahaeng#:~:text=For%20at%20f%C3%A5%20trailerk%C3%B8rekort%20skal,totalv%C3%A6gt%20ikke%20overstiger%203.500%20kg.


  • freddy r
    freddy r Tilmeldt:
    jan 2010

    Følger: 1 Svar: 4
    #37   4. nov 2020 Fik en for en del år siden 2500 og så fik jeg rabat da traileren var for stor til bilen det ville ha givet 3000 oveni

  • #38   4. nov 2020 SÅ ! Nu fandt jeg de vise sten - hvis ikke en anden allerede har gjort det :-D

    Fører du personbil med trailer, som kræver et B+ eller et B/E-kørekort, og er du kun i besiddelse af et B-kørekort, koster det som udgangspunkt en bøde på 2.000 kr - bemærk udgangspunkt....

    Undgå for alt i verdenen overlæs, dvs ikke trække noget tungere end krogen/trailer er godkendt til - for sker det, så falder der virkelig brænde ned.....

    Betinget frakendelse af førerretten:
    Hvis føreren af et køretøj, med en tilladt totalvægt på over 3500 kg, kører med et overlæs på mere end 30%, frakendes førerretten betinget.

    Ubetinget frakendelse af førerretten:
    Hvis føreren af et køretøj, med en tilladt totalvægt på over 3500 kg, kører med et overlæs på mere end 30%, og samtidigt overskrider en anden bestemmelse, som kan give ubetinget frakendelse, f.eks. en hastighedsoverskridelse på mere en 40%, frakendes førerretten ubetinget. (kørekortet mistes i minimum 6 mdr.)

    Omkring det med kørsel uden kørekort, så er denne her vist nemmest at forstå - det er sgu lidt kryptisk :-)


    For kørekort erhvervet før 1. maj 2009
    Er dit kørekort erhvervet før 1. maj 2009, kan du vælge at lade bilens størst tilladte påhængsvægt gælde i stedet for trailerens største tilladte totalvægt. Hvis bilens tilladte totalvægt og bilens tilladte påhængsvægt ikke overstiger 3500 kg, må du køre med traileren, selvom dens tilladte totalvægt er større end bilens tilladte påhængsvægt. Traileren må aldrig veje mere, end bilen er godkendt til at trække.

    Eksempel:
    Din bil har en tilladt totalvægt på 2.000 kg. Din anhængers tilladte totalvægt er 1.600 kg. Den størst tilladte påhængsvægt for bilen er 1.500 kg. Da kombinationen af bilens tilladte totalvægt og den størst tilladte påhængsvægt for bilen ikke overstiger 3.500 kg, må du i dette tilfælde køre med vogntoget, men du må kun laste påhængskøretøjet så det max. vejer 1500 kg.

    Denne særregel gælder kun ved kørsel i Danmark.


  • Carsten S
    Carsten S Tilmeldt:
    sep 2016

    Svar: 41
    #39   4. nov 2020 Bøden kan, ved uheld, være/blive en meget mindre del at udgiften. Tænk bare på at du kommer ud for et uheld hvor du har skylden, og slår, en eller anden, til lirekassemand, eller endnu værre ihjel. Forsikringen vil, helt sikkert, ikke hjælpe dig. Jeg tror faktisk også at du kommer ind at brumme.

    Prædiken eller ej, der må da være en anden måde at få gjort det på. Pøj-pøj med det !


  • #40   4. nov 2020 #39 - Årh hold nu kæft med det sludder. Det passer ikke.

    Ansvarsforsikringen dækker, uanset om du har kørekort eller ej, og den korrekte kategori eller ej.


  • MIF
    MIF Tilmeldt:
    feb 2008

    Følger: 1 Biler: 1 Svar: 1
    #41   4. nov 2020 #40 Har du hørt om objektivt ansvar og regres ...? Læs bl.a. her: https://www.juf.dk/erstatning-ved-faerdselsuheld/

    Eksempel: Jeg kører en tur i min bil. Det er glat på vejene, og selvom jeg ikke kører for hurtigt eller på nogen måde forkert, ender jeg med at køre ind i Brians bil, der får en bule. Bulen koster 10.000kr at reparere. Min ansvarsforsikring hæfter umiddelbart. Da jeg ikke har overtrådt sin forsikringspolice ved fx at køre med alkohol i blodet, eller ved at køre alt for stærkt, får mit forsikringsselskab ikke regres mod mig, og jeg ender derfor ikke med at betale noget.

    Havde jeg i ovenstående tilfælde fx kørt for stærkt, kørt spirituskørsel eller kørt uden kørekort, ville jeg med garanti have overtrådt min forsikringspolice. I så fald ville jeg sandsynligvis ende med at regreskrav fra mit forsikringsselskab, der altså umiddelbart havde betalt pengene til Brians bule. Jeg ville, fordi jeg gjorde mig skyldig i særligt omfang, selv ende med at betale i så fald.


  • #43   4. nov 2020 #41 - Ja du er sgu dygtig at du kan opfinde nye måder at komme i klemme på.

    Det passer bare ikke en skid.

    Ansvarsforsikringen er en lovpligtig forsikring. Det betyder at der er en lov som dikterer hvad den dækker - hvad den ikke dækker og hvad der skal til for at selskabet kan kræve regres, som er et andet ord for erstatning.

    https://danskelove.dk/f%C3%A6rdselsloven/108

    Færdselsloven § 108

    § 108 Forsikringsselskabet hæfter umiddelbart over for skadelidte for erstatning efter § 105, stk. 1.

    Stk. 2. En aftale mellem forsikringsselskabet og forsikringstageren om, at selskabet skal have regres mod den, der efter § 104 er ansvarlig for skaden, når forsikringsbegivenheden er fremkaldt af den ansvarlige ved uagtsomhed, har kun retsvirkning, hvis forsikringsbegivenheden er fremkaldt ved en uagtsomhed, der kan betegnes som grov hensynsløshed.

    Så det kræver altså skaden bliver fremkaldt ved hjælp af uagtsomhed, der kan betegnes som grov hensynsløshed.

    Så slå vi den definition op, og finder bl.a følgende link: http://nordiskjurist.org/wp-content/uploads/2013/10/Referent195.pdf

    Åbn filen og find side 609, som omhandler færdselsloven.

    Så nej - de kan IKKE kræve erstatning, baseret på om du har kørt eller ej, eller om du har den rigtigt kategori eller ej.


  • Finn B
    Finn B Tilmeldt:
    mar 2018

    Følger: 11 Svar: 6
    #44   4. nov 2020 Reglerne er lidt snørklede, men det afhænger af hvornår du har taget kørekortet.
    https://politi.dk/faerdsel/faerdselsregler/koersel-med-paahaeng
    Tror du kan finde svar på dit spørgsmål.
    Håber du kan bruge det.


  • #45   5. nov 2020 Til #5:
    Heller ikke mig, undtagen en fartbøde i Sverige.
    Men jeg har da set adskillige autotrailer-træk stoppet!


  • #46   9. nov 2020 Til debatten hører vist(!) at der er væsentlig forskel på om man kører med hvide plader (en afskrevet taxa?) eller gule plader (firehjuls-trækker?) hvis den samlede vægt overstiger 3500 kg: Man er blevet manisk omkring fartskrivere og hvis en gulpladebil er til stort kørekort kræves fartskriver - Hvilket også gælder et trailer-træk.
    [verifikation pågår]


Kommentér på:
Kørsel uden be kørekort

Annonce