{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
3.583 visninger | Oprettet:

Hvordan er man stillet som sælger? {{forumTopicSubject}}

Jeg solgte en bil for 2 uger siden, til 5000 kr.
Jeg oplyste køber om, at det er en ældre bil og at den nok skal have skiftet gløderør osv.
I forgårs kontakter køber mig og vil kræve handlen retur, pga den skal have nye gløderør = den vil ikke starte asp.
Bilen er solgt i god tro og havde ikke det problem hos mig.

Hvordan er jeg stillet her? Bilen er købt uden at være prøvet eller lign. Og er foregået via privat handel.


Kommentarer på:  Hvordan er man stillet som sælger?
  • #1   25. feb 2021 Når det er privat handel mellem to privatpersoner er der ingen reklamationsret. Så det er solgt som beset. Køber kan ikke komme med grav, især ikke med en bil i den prisklasse

  • #2   25. feb 2021 meget firkantet køber kan rande og skide du har informeret om fejlen og en bil under 10000 er der ingen garanti på så enkelt kan det siges

  • Mr. Gsi
    Mr. Gsi Online Tilmeldt:
    nov 2005

    Følgere: 157 Biler: 5 Emner: 171 Svar: 11.858
    #3   25. feb 2021 jeg ville sige at køberen kunne regne og hoppe.
    du skal intet gøre, du har jo oplyst at gløderør skule skiftes,
    og hvis bilen er købt som beset, har køber ikke noget og kommer efter.



  • #4   25. feb 2021 Bilen blev ikke prøvet, men køber fortalte senere at den kørte godt. Personen var fortalt om alt der var blevet lavet på bilen osv.
    Jeg forstår godt at køber er skuffet, men jeg føler mig også angrebet - personen bruger ikke særlige pæne ord.
    Har aldrig solgt en bil før, så vidste ikke hvordan og hvorledes jeg var stillet.
    Skal jeg bare blokere personen eller hvad skal Je gøre. Der trues med politi anmeldelse for svindel og jeg ved ikke hvad. smiley


  • #5   25. feb 2021 Køber har ikke noget i den sag og det vil politiet nok også fortælle ham

  • #6   25. feb 2021 Du siger bare han kan lægge sag an, der er ikke noget at komme efter, handel mellem privat personer er uden garanti af nogen art.


  • Mr. Gsi
    Mr. Gsi Online Tilmeldt:
    nov 2005

    Følgere: 157 Biler: 5 Emner: 171 Svar: 11.858
    #7   25. feb 2021 han få intet ud af og true med politiet.

    han har nok fortrudt dit køb, og håber du vil tage bilen tilbage.

    bare ærgeligt for ham, han har selv valgt og købe bilen,

    hvis han forsætter, så blokke vedkommende.

    og kommer han med alvorlige trusler, så husk og gemme beviser der på, og i helt grove tilfælde, så meld ham til politiet.


  • #8   25. feb 2021 Hvad har du af dokumentation på det oplyste?

  • #9   25. feb 2021 Mr.

    Ja, alt er på skrift.


  • #10   25. feb 2021 Alt er selvfølgelig på skrift ang handlen og oplysningerne han har fået, hvor han også bekræfter at det ikke gør noget at de skal skiftes. smiley

    Jeg takker for jeres hurtige respons. Var simpelthen så nervøs og ked af at han skrev sådanne noget. Mange tusind tak.


  • #11   25. feb 2021 Man kan skam da også have reklamationsret i en privat handel, men modsat forbruger køb kan man aftale sig ud af det. Herfor er det uhyre vigtigt som sælger at få lavet en sludseddel hvor det fremgår at der hverken er aftalt reklamationsret eller garanti.
    Men ja, en gammel billig bil kan man jo ikke forvente sig noget af.
    Svar blot personen pænt at han er velkommen til at prøve med både politi og advokat, og at i så må tage den derfra hvis en af de parter henvender sig. Afslut med at du ikke besvare yderlige henvendelser direkte.... i yderste konsekvens vil du, hvis vedkommende fortsætter faktisk kunne melde personen for stalking. I modsat tilfælde vil politiet ikke gøre en fis for en anmeldelse fra vedkommende, de har skam vigtigere ting at foretage sig. Der er jo altså ikke sket noget kriminelt.


  • #12   25. feb 2021 Desværre er der nogen der har lært, at hvis bare man råber højt nok ender det med man får sin vilje også selv om man ikke har ret. Det kan godt få mig op i det røde felt, når folk opfører sig sådan og jeg kan godt forstå du synes det er ubehageligt.

  • #14   26. feb 2021 Morten. Fuck een lorte kommentar.

  • #16   26. feb 2021 Nej, køber er dansker, hvorfor? :))

  • #17   26. feb 2021 I tråden udlægges det som om der aldrig er noget at komme efter i en privat handel og det kan også være meget svært..men hvis en sælger bevist har skjult fks. en alvorlig fejl som han ved er der, så er sagen altså en anden også selv om man har skrevet under på at der ingen reklamationsret er.
    Det vil kræve at køber kan bevise at sælger viste det, en eksempel kunne være at køber kontaktede tidliger ejers mekaniker som har oplyst sælger om fejlen.
    Men det er jo så ikke tilfældet her da du har oplyst om fejlen.
    Og ja det er altid en god ide at alt forgår på skrift i tilfælde af problemer sener.


  • #18   26. feb 2021 morten, det var da en plat udlæg. deres findes rådne æbler overalt.

    ---------

    til sagen vil jeg sige, at den er købt som beset. han kan ikke lade handlen gå om.


  • #19   26. feb 2021 Ja men nogen steder er der flere rådne æbler end andre steder.
    Sælger kun selv bil og mc til folk der sætter pris på en rugbrød med medister, rødkål og sennep i jule månederne. Der skal nemlig to parter til at lave en god handel.
    Så den slags bestemmer man jo helt selv.


  • #20   26. feb 2021 Køber er informeret om alt jeg ved og som min mekaniker har fortalt.
    Gløde rør som skal skiftes - min mekaniker anbefalede det.
    At det er en ældre bil, men at jeg ikke har haft nogen former for problemer med den, og hvis der var noget fik jeg det lavet.
    Hvad den har fået skiftet osv.
    På skrift skriver han også, at det ikke gør ham noget osv osv.
    Har tilbudt at han kunne kontakte min mekaniker, men det ser han bort fra. Han ønsker udelukkende pengene tilbage.


  • #21   26. feb 2021 Tænk sig at brokke sig over en bil til 5k, som har en fejl man allerede er oplyst om.
    Hvad siger vedkommende til det faktum, at han var oplyst om fejlen inden købet?


  • #22   26. feb 2021 køber er nok en af de mange som lige mangler en bil i 14 dage også køber de en spand køre i den og vil så have pengene tilbage har oplevet det et par gange tilbyd ham at du vil købe den tilbage til 1000 1500 så kan du skrotte den og få de penge for den også for køber har jo tydeligvis ikke behandlet den godt

  • #23   26. feb 2021 bare blok ham også glem alt om ham, alt andet giver kun søvnløse nætter.. de har det stortset altid kun i munden...

  • #24   26. feb 2021 5000 og gammel bil den kan fejle alt mellem nummerpladerne ligepludselig, og er gløderørene så endelig stået af hvor du har fortalt ham der skal nye på så bare ærgeligt for ham

    du kan selvfølgelig også foreslå ham at køre bilen til skrot og få hvad 3000 kr i skrotpræmie

    det eneste du skal er at ønske ham tillykke med hans bil og så blokere ham


  • #25   26. feb 2021 ...Får man ikke 5000 i skrot præmie i dag for en gammel diesel ?

  • #27   26. feb 2021 Søren a. Det er vist kun gul plade fra 2005 og ned, men pulje er ikk åben endnu

  • Dan L
    Dan L Tilmeldt:
    maj 2020

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 3
    #28   2. mar 2021 Udover at køber absolut ingen krav har i en privat handel til den pris, så kan det være at han forsøger at fuppe dig. Han køber den, hiver de stumper ud han skal bruge, og siger så at han vil have handelen retur. Hele forløbet stinker. Fortæl køber at han har købt som beset, og hvis han fortsætter med at genere dig, så er det dig der skal melde ham til politiet. Vh.

  • #29   2. mar 2021 Som Brian skriver i?22 så lugter det lidt af at han lige skulle bruge en bil i 14 dage ellers er det da mærkeligt at han ikke kommer højst et par dage efter og klager sig til ham at bordet fanger

  • Kim L
    Kim L Tilmeldt:
    nov 2019

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 13
    #30   2. mar 2021 Rigtigt Dan L. Det er før set.

  • Henning V
    Henning V Tilmeldt:
    mar 2021

    Følger: 1 Svar: 1
    #31   2. mar 2021 Hvis du har lavet en “Slutseddel” mellem dig og køber, så gør som jeg, og skriv at køretøjet er købt som beset og evt. afprøvet, og der ydes INGEN garanti! De kan findes del-udfyldt på hhv. nummerplade.net & TjekBil.dk
    Dem laver du 2 enslydende af, hvor hhv. du og køber hver især, kvittere med jeres underskrift.


  • Carsten S
    Carsten S Tilmeldt:
    sep 2016

    Svar: 41
    #32   2. mar 2021 Henning V. Lige præcis sådan skal det, kort fortalt, gøres ! Som en tidligere foreslog, giv ham et bud på et par tusinde, sælg resten til stumper, eller, nok bedst, kør den til skrot og få de penge du nu kan. Så har du da, i det mindste, lært lektien til en anden gang. Jeg ved godt at man ikke kan købe brød for det. Nu fremgår det ikke, som jeg ser det, hvilken bil der er tale om. Er det, udover syge gløderør, ellers en sund motor/gearkasse kan der jo, alene der, være tale om at du kan få mindst 5.000,- for dette. Gør du det, ja, så lav endelig "en slutseddel". smiley

  • Mr. Gsi
    Mr. Gsi Online Tilmeldt:
    nov 2005

    Følgere: 157 Biler: 5 Emner: 171 Svar: 11.858
    #33   3. mar 2021 #32 hvorfor skal han tilbyde og købe bilen igen
    kæber har selv valgt og købe den .es du fejl sælger, har oplyst og kendt til.

    så er den ikke længer end køber, kan beholde sin ny indkøbte "brugtbil"


  • LilleA
    LilleA Tilmeldt:
    jun 2019

    Følger: 9 Følgere: 1 Svar: 13
    #34   3. mar 2021 Køber man noget privat, så har man som udgangspunkt 2 års reklamationsret - hvis man ikke har skrevet “købt som beset” eller lignede.
    Reklamationsretten gælder ikke ved ting, som er oplyst. Du havde oplyst fejlen.
    Du har det på skift. Køberen får intet ud af at gå til politiet. De vil ikke hjælpe ham.

    God dag :-!


  • #36   5. mar 2021 Jeg har haft snakket med politiet, fordi der blev blandet trusler ind i det osv. Jeg har også snakket med en advokat, som fortæller at han ingen fortrydelsesret har, medmindre det er en stor betydig skade, som kan bevises at det skete hos mig. smiley
    Nu er det et gløderør, som han var informeret om på skrift. Og som advokaten siger, det er en bil til så lav en pris og et gløderør er ikke en gyldig grund til at ophæve handlen.

    Jeg takker for råd og hjælp, han var dog ikke interesseret i halvdelen tilbage og så kunne han skrotte den og få skrotpræmie. Så han beholder bilen.


  • #37   5. mar 2021 Du har gjort det helt rigtige

  • #38   5. mar 2021 Sikke dog en klaphat, er ked af at du skulle igennem sådan et mareridt, du har gjort det rigtige, bare ærgerligt at du skulle møde en smålig person, held og lykke fremover

  • #39   11. mar 2021 Opslaget bliver her, så hvis andre kommer ud for det samme, måske kan læse hvad man kan gøre i sådanne en situation.
    I hjalp mig, så håber jeg at dette kan hjælpe andre.
    Mange tak igen igen.


Kommentér på:
Hvordan er man stillet som sælger?

Annonce