{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
4.407 visninger | Oprettet:

Regler for køb af bil uden MOMS. {{forumTopicSubject}}

Hej BG.

Jeg søger noget vejledning iforhold til hvis man som privat person køber en bil ved en forhandler uden moms.

eks. bilen koster 50.000 uden moms og den er brugt, bliver momsen beregnet ud fra nypris eller prisen som bilen bliver solgt til? altså de 50.000.

Hvad så hvis jeg køber bilen der står til 50.000 uden moms, men med moms koster den 62.000 ca, betaler jeg så de 62.000 til forhandleren og så sørger han får at der nu står i bilens papirer at den er med moms? eller kommer der flere ekstra regninger til mig i forbindelse med betaling af moms?

håber jeg har formuleret mig forståeligt.

mvh
Rasmus


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Regler for køb af bil uden MOMS.
  • #1   16. apr 2021 62500 i dit eksempel.

    Erhverv vil så kunne fratrække momsen igen.


  • #2   16. apr 2021 Du kan ikke som privatperson købe en bil uden moms af en forhandler i Danmark. Det er forhandlers ansvar at afregne.

  • Kompressor Knud
    Kompressor Knud Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    aug 2003

    Følger: 4 Følgere: 65 Biler: 1 Emner: 216 Svar: 5.866
    #3   16. apr 2021 Som bay siger, så kan du slet ikke købe den uden moms....Det er altid sælger der skal afregne momsen.

  • #4   16. apr 2021 jeg ved absolut intet om det, så måske jeg spørger dumt. vil forhandleren af den brugte bil så ikke bare betale momsen af bilen når jeg har købt den ? altså bilen står til 50.000, men bliver solgt til 62.500,- hvilket svare til 25 %. sørger forhandleren så ikke for og indrapportere at de 12.500,- er betalt og så er der betalt moms af bilen?

  • #5   16. apr 2021 Jo, det BØR han da i hvert fald at gøre. Han SKAL gøre det, men der er selvfølgeligt ingen garanti for, at han rent faktisk gør det. Sådan er det jo i virkeligheden med alt, hvad du køber af en virksomhed, der er momsregistreret.

    Under alle omstændigheder kan jeg dog ikke se, hvordan det kan blive dit problem. Du har dit på det tørre, hvis du bare køber den af ham, skulle jeg mene.


  • Kompressor Knud
    Kompressor Knud Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    aug 2003

    Følger: 4 Følgere: 65 Biler: 1 Emner: 216 Svar: 5.866
    #6   16. apr 2021 Du kan være bedøvende ligeglad med om han rent faktisk betaler momsen, den regning hænger på ham og hans virksomhed og aldrig nogensinde dig som køber...Det er jo heller ikke dit problem hvis brugsen ikke har betalt momsen på den mælk du køber jo...

  • #7   16. apr 2021 jamen perfekt, det var det svar jeg søgte.
    kigger nemlig på en bil lige nu som der ikke er betalt moms af, men jeg ville betale momsen når handlen blev lavet. jeg skulle bare lige bekræftes i at det kunne man godt.
    TAK og god weekend.


  • #8   16. apr 2021 Der er næppe tvivl om at der er tale om en varevogn . Hvis du skal bruge den privat skal bilen omregistreres fra rent gule plader til papegøjeplader, og derefter skal du betale hvad den koster i ejerafgift + 5200 kroner om året privatbenyttelsesafgift .

    Nej, det spurgte du ikke om, men du skriver selv at du intet ved om det, men det er da noget man skal være opmærksom på inden man køber en varevogn .


  • #9   16. apr 2021 Okay det fjerner så alt min interesse for den, men vigtig detalje tak skal du have.

    det med de 5200,- i året forstår jeg bare ikke, det virker da vildt?
    hvis man har betalt moms til forhandleren, og derefter omregistrer bilen til papegøjeplader, så virker det mig underligt der er en ekstra afgift.

    bilen det drejer sig om er en VW Caddy, har lige solgt min BMW og kunne godt bruge en bil der var lidt mere praktisk. Måske man skal have BMW igen for det koster da næsten det samme kan jeg så regne ud.

    tak for hjælpen


  • #10   16. apr 2021 Vildt og vildt. Det er meget, ja - men det er prisen for at slippe for at betale fuld registreringsafgift.

  • Kompressor Knud
    Kompressor Knud Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    aug 2003

    Følger: 4 Følgere: 65 Biler: 1 Emner: 216 Svar: 5.866
    #11   17. apr 2021 Ja, du skal huske at en varevogn ligger samlet tæt på de 10000kr om året i vægtafgift....Det er billigere at købe en hvidpladet og så bare pille bagsædet ud...

  • Brian S
    Brian S Tilmeldt:
    dec 2019

    Følgere: 1 Emner: 3 Svar: 306
    #12   17. apr 2021 Går en caddy ikke under en totalvægt på 2000 kg? Så er der vidst ikke privatbenyttelsesafgift. Men det skal du lige undersøge.

  • #13   17. apr 2021 Kun hvis den er ældre end 2008. Efter da er der også privatanvendelsesafgift på "de små".

Kommentér på:
Regler for køb af bil uden MOMS.

Annonce