{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
3.879 visninger | Oprettet:

Kørekort {{forumTopicSubject}}

Min kollega har lige bestået køreprøve til almindelig personbil .

Han mener ikke han må køre i en bil med automatgear, da han har været til køreprøve i en bil med manuel gear ?

Jeg er klar over at man i dag kan tage kørekort i en bil med automatgear og så ikke må køre i en bil med manuel gear - men omvendt ? .... .... Det har jeg aldrig hørt om ?

Jeg har googlet, og har ikke kunne finde svaret ?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Kørekort
  • #1   14. jul 2021 nej det er sgu ikke rigtig.. han er nok bare meget klog

  • #2   14. jul 2021 Han må godt køre automatgear. Men har man taget til automat gear må man ikke køre med Manuel skift.
    At det er blevet nødvendigt at tilbyde automat kort beviser bare at vi som mennesker har været på toppen og det nu gå stejlt ned af.


  • #3   14. jul 2021 #2 - Eller at der findes folk som er handikappede... smiley

  • #4   14. jul 2021 #3
    Folk led handicapede har at altid haft særlige ordninger og forhold.
    Nu kan en "velfungerende" person tage kørekort kun til automatgear. Har hørt unge sige "jeg gider ikke havde manuel gear, det er så hård at køre med"
    Hvis det er attituden de lægger for dagen, så skal de ikke havde lov at være bilister. Hvad bliver det næste?
    Jeg gider ikke bremse for det er så hårdt.
    Jeg gider ikke orientere mig der er så hårdt.
    Jeg gider ikke tage sele på der er så hårdt.



  • #5   14. jul 2021 Jeg gider heller ikke at skifte gear, selv om jeg ikke er HELT ung længere. Bør jeg så heller ikke have kørekort?

    Jeg kan ikke se, hvad problemet er. Jeg ville selv tage kørekort med manuelt gear for at have muligheden, men hvis man vitterligt er afklaret med, at man aldrig kommer til at køre med manuelt gear af en eller anden grund, er det så ikke bare op til folk selv...?


  • #6   14. jul 2021 #5
    Skal vi så også lave et tørvejrs kørekort fordi man er afklaret med at man aldrig komme ud og køre nå vejene ikke er tørre? Og derved spare glatføre delen væk?

    Folk skal lære at køre bil, automat kortet er fint til handicappede der aldrig kan komme til at køre en manuel bil.

    Det andet gør bare folk dummere.
    At de vælgere at køre automat gear fremover er helt op til dem. Men de skal kunne føre et hvilket som helst køretøj til den pågældende kategori de tager


  • #7   14. jul 2021 Hvorfor er det, de skal dét? Det er jo ikke en ordning, der er dyrere. Det er ikke en ordning, der påvirker dig. Det er en ordning, der begrænser dem selv uden at ramme andre. Hvorfor er det, du har så meget imod det? Det forstår jeg ikke helt.

  • #9   14. jul 2021 Han skulle nok have hørt bedre efter da han tog kortet.

    Hvor mange tager rent faktisk kortet til automatgear?


  • #10   14. jul 2021 Ja, det kender jeg heller ingen statistik på. Men jeg er da helt overbevist om, at andelen om 10 år er ganske høj. Stort set alle biler vil jo til den tid komme med automatgear alligevel.

  • #11   14. jul 2021 #6
    Kører du langt hver dag, så er automat gear en fornøjelse, er det generelt hele tiden. Meget generaliserende og sige at det kun er til folk med handicap... Btw du ser ingen taxa med manuel gearkasse.


  • #12   14. jul 2021 Umiddelbart så er ideen jo fin nok - hvis personen kun ønsker at tage kort til automatgear så er det jo op til personen selv.
    I dag ser vi jo også mange flere biler med automatgear end vi gjorde for 20 år siden den gang var det stort set kun hyrevogne og invalidebiler hvorimod i dag er hr og fru hakkebøf også automatgear kunder.
    Og hvis personen vil “begrænse” sig selv til kun at køre med automatgear og ikke bare lige kan låne en bil med manuel gear så er det vel egentlig personens eget valg
    Jeg tog kørekort for mange år siden i en bil med manuel gear og i dag har jeg automatgear fordi det er behageligt dog har vi biler med manuelt gear ind imellem og kan sagtens køre med manuelt gear men tror da jeg med 99% sikkerhed tager automatgear i vores næste bil også

    Så lige “regel” omkring gear syntes jeg er fin nok man kan vælge
    Helt generel kan jeg ikke forstå man ikke engang imellem skal op til en “prøve” i og omkring trafik og kultur.
    Idag kan du tage dit kørekort når du er 18 også beholder du det til du er 75 - på de 57 år sker det jo altså nogle ting som måske lige bør friskes op undervejs
    Jeg undre mig stadig over at der for mange år siden blev indført at man ikke må tale i håndholdt mobil - det gør folk stadig eller for mange år siden blev det lovbestemt at man skulle blinke ved vognbane skift på motorvejen eller holde så langt til højre som muligt folk ligger stadig i midten eller Venstre vognbane og blinker heller ikke ved vognbaneskift

    Så måske en lille prøve hver andet år eller andet passende tidsrum skulle indføres (ved godt der så skal ansættes mange flere folk til den slags) men tror faktisk det vil højne sikkerheden på vejene
    Lidt som i luftfarten hvor man en gang om året skal op til en “eksamen” for at stadig have gyldig licens -

    Gad vide hvor mange der i dag ville kunne bestå en køreprøve hos en motorsagkyndig smiley smiley


  • #13   14. jul 2021 #11
    Hvor er det du vil hen med det du skriver?
    Har selv haft en udtjent hyrevogn og kan skam godt lide at køre med automat gear... Men kan man ikke magte at skulle betjene en kobling så skal du ikke ud på vejen. (handicappede der af fysiske årsager ikke kan køre manuel gear skal selvfølgelig havde lov at være undtaget)

    Nu hvor trafikken åbnebart bliver anset som et farligt sted så må man da forvente et minimum af evner fra dem der er bilister og hvis de ikke magter manuelt gearskift men kan få et kørekort alligevel så er baren sat alt for lavt.


  • #14   14. jul 2021 #13
    Er den måde du skriver det på, er ret så negativt. At du lige vælger aut. gear fremfor man. Betyder jo intet og har jo intet med farligheden at gøre ved at være trafikant.
    Hvorfor er baren sat lavt? Din holdning giver ikke rigtigt nogen mening.


  • #15   14. jul 2021 Baren er sat lavt nå personer med mulighed for at betjene et køretøj med manuelt gear fravælge det nå de tager kørekortet.
    At de vælger automatgear nå de har fået kørekortet og skal vælge bil er op til dem.
    Der er et minimum af krav man skal kunne overholde som bilist og at betjene et manuelt gearskifte bør være et af dem.
    Akkurat ligesom man må forvente at de køre holde en vogn bane uden Lane assist og holde en jævn fart uden fartpilot.
    Det jo ikke den samme "videnskab" som da man skulle justere tænding og alt muligt andet som for 120år siden.


  • #16   14. jul 2021 Det er lidt ovre i samme boldgade som at sige, man ikke bør kunne få kørekort uden at have et minimum af kendskab til oldtidskundskab. Hvorfor tvinge folk til at lære noget, de ikke skal bruge? Man bliver jo ikke en bedre bilist i en bil med automatgear af at kunne køre med manuelt gear. Jeg kan vitterligt ikke se problemet her.

  • #17   14. jul 2021 Noget andet er at et nyt kørekort i dag skal fornyes hvert 15. år , hvilket igen bare er en pengemaskine, for der er ingen der stiller krav til at du skal op til teori eller køreprøve .

    Men gamle far fik feks fornyet hans kørekort da han blev 80 år - det gælder nu til han er 95 ( men jeg tror nok han lige skal have et lægecheck til den tid smiley )


  • #19   14. jul 2021 Når EU om ikke så længe har fået gjort salg af nye biler med forbrændingsmotor ulovlig går der ikke længe før alle biler er elektriske og manuelt gear er en saga blot.
    Derfor bliver kravet om at man skal tage kørekort med manuelt gear for at måtte føre et køretøj med manuelt gear også outdated.
    Jeg har en bekendt som er kørerlærer og han siger at der arbejdes imod at man kan tage kørekort med automatgear uden at det betyder at man afskærer sig fra biler med manuelt gear, det er så op til den enkelte bilist selv at finde ud af hvordan man betjener manuelt gear hvis de ønsker at anvende det.
    Spørgsmålet er ikke om det sker, men hvornår.
    Hvis ikke kravet ændres så ender vi med at man ikke længere kan tage kørekort til manuelt gear da alle nyere biler bliver med automatgear (elbiler), hvilket vil sige at nye bilister fratages muligheden for at køre vetaranbiler med manuelt gear.


  • #21   14. jul 2021 Risikerer jeg at få en bøde på 2500 Kr, hvis jeg har overladt min bil med manuel gear , til en der kun har førerret til automatgear ??

  • #22   14. jul 2021 Mikkel: Mon ikke det tangerer vandvidskørsel og bilen bare bliver konfiskeret og solgt på auktion smiley

  • #23   14. jul 2021 #22n Ja, man kan snart aldrig vide sig sikker smiley

  • #24   15. jul 2021 Sø-propel

    Mon ikke du bare er meget gammeldags?
    Er som sådan ikke et minimumskrav til kørekort, jo du er fyldt 18 år, kan betjene et køretøj på Maks 3500 kg og kan betale de godt og vel 15000 kr det koster, der står ingen steder at det skal være man gear. at ts's ven spørg så dumt viser mere eller mindre umodenheden ved vedkommende end alt andet.


  • #25   15. jul 2021 #21

    Nej, det gør du ikke. Den bliver konfiskeret da det er vandvidskørsel smiley


  • #26   15. jul 2021 Begge dele findes, altså man kan have kørekort til både udelukkende manuel og automat, men så står der en kode i bunden af kørekortet om det, ligesom hvis man f.eks har til taxa eller bus-erhverv

  • #27   15. jul 2021 Men ja din kollega har kørekort til begge dele smiley

  • #28   15. jul 2021 Kørekort til udelukkende manuelt gear? Den må du vist længere ud på landet med smiley

  • #29   15. jul 2021 #28 Bay

    Ja nu bliver skisme også nervøs, jeg tog kørekort i 1995 i en bil med manuelt gear og har de sidste mange år kørt i biler med automatgear smiley Har jeg nu gjort noget ulovligt ?? smiley smiley Eller gælder mit 95er kort til begge dele smiley smiley


  • #30   15. jul 2021 Per læs hvad jeg skrev i #26, så har du dit svar smiley

  • #31   15. jul 2021 #28

    Når man ikke er modtagelig overfor ny viden, så bliver man aldrig klogere smiley


  • #32   15. jul 2021 Det har du fuldstændigt ret i - kan jeg sige uden at føle mig det mindste ramt smiley

  • #33   15. jul 2021 Tjah, man kan vel være så stædig, at det gør sig blind overfor virkeligheden ??

  • #34   15. jul 2021 Men du kan jo selv undersøge det.
    Jeg har kørekort til alle kategorier, så jeg skulle mene, at jeg nok ved, hvad jeg snakker om smiley


  • #35   15. jul 2021 #34
    Den kode du nævner i #26 der skal stå på kørekortet

    Hvor står den og hvad skal der stå ??
    Jeg vil da gerne lige undersøge at jeg må køre med både manuel gear og med tomat gear smiley

    Jeg vil så nødig gøre noget ulovligt efter så mange år bag rattet


  • #36   15. jul 2021 Koden for at man kun må føre automatgear er 78, der findes ikke en kode for at man kun må køre manuelt gear.

  • #37   15. jul 2021 #34
    At have kørekort til andre kategorier end B kvalificerer dig ikke en fløjtende fis til at vide, om man kan have kørekort, hvor man er pålagt at køre med manuelt gear.

    Der findes to muligheder inden for kørekort til almindelig bil. Enten må man køre med såvel manuelt som automatisk gear, eller også må man kun køre med automatgear (kode 78).


  • #38   21. jul 2021 Din kollega virker ikke som jordens skarpeste kniv i skuffen , hvis man har til manuelt gear må du kører biler med automat gear men ikke omvendt , at de så tillader folk tager kørekort til automat gear er helt hen i vejret , vi tillader at vores bilister bliver ligeså dumme som Amerikanerne ??



  • John J
    John J Tilmeldt:
    sep 2014

    Følger: 4 Emner: 1 Svar: 81
    #39   21. jul 2021 Det er da stærkt frustrerende for en bilist, at sætte sig i en bil og ikke kunne få den til at flytte sig, fordi gearstangen siger brrrrrrrrrrr når man prøver at sætte i gear - og hvad fanden laver den den pedal der i midten?

  • martin a
    martin a Tilmeldt:
    mar 2012

    Følger: 3 Følgere: 2 Svar: 296
    #40   21. jul 2021 Din kollega skal aflevere sit kørekort tilbage, det var en fejl han fik et udleveret. Hvis han ikke er klar over om han må køre med automatgear skal han slet ikke have et kørekort nu smiley

  • Niels P
    Niels P Tilmeldt:
    jun 2008

    Følger: 1 Svar: 8
    #41   21. jul 2021 Ævle bævle. I gamle dage med 3-trins automat-gear i en Diesel Mercedes Taxa var manuelt bedre.

    Men et moderne dobbelt-kobling Tiptronic DSG og min gamle mormor, er automatgear langt bedre og mere økonomisk, for 99% af de danske bilister, end noget manuelt gear.


  • #42   21. jul 2021 Men det er lige meget herinde Niels hehe, for her er nogen personer slet ikke modtagelig overfor ny viden, de kan simpelthen ikke forstå, at de ting de selv skriver ikke passer, selvom man skriver noget andet til dem gang på gang, så man til sidst bare opgiver diskutionen, selvom man egentligt bare prøver på at forklare hvordan tingene er smiley sommetider kan de endda i desperate forsøg på overbevisning stoppe med at holde den gode tone smiley

  • Jan S
    Jan S Tilmeldt:
    feb 2012

    Følger: 1 Følgere: 1 Svar: 63
    #43   21. jul 2021 Du kender jo udmærket reglerne, som du nemt finder på nettet:

    Folk med handicap på venstre ben/uden venstre ben, aflægger køreprøve og erhverver kørekort med med påtegning om kun at måtte benytte køretøj med automatgear.

    Og så fremdeles for folk med div. handicaps med nedsat funktion på div. lemmer. Køretøjets indretning skal kompensere for den manglende funktion.

    Hvad der står på kørekort for folk med nedsat hjernefunktion, ved jeg så ikke?

    Men det bør du, med dit spørgsmål, kunne læse på dit eget...


  • #44   21. jul 2021 Ja ja ja ja

  • #45   21. jul 2021 #44
    Hvis du mener, vi alle tager så evigt fejl, kunne du så ikke lokkes til at uddybe, dokumentere eller lignende?


  • Mikael F
    Mikael F Tilmeldt:
    jul 2021

    Følger: 2 Følgere: 1 Svar: 10
    #46   21. jul 2021 Som de fleste skriver, så må han gerne køre med automatigear når han er bestået med manuelt gear.
    Vi underviser i det på www.trafikskolen.dk


  • Kim L
    Kim L Tilmeldt:
    jun 2008

    Følger: 1 Emner: 4 Svar: 63
    #47   21. jul 2021 Til indlæg #2:

    "At det er blevet nødvendigt at tilbyde automat kort beviser bare at vi som mennesker har været på toppen og det nu gå stejlt ned af. "

    Oh yes.. Stejl stejl kurve.. Ser det hver dag i trafikken.. smiley


  • Rasmus R
    Rasmus R Tilmeldt:
    feb 2015

    Følger: 4 Følgere: 3 Svar: 2
    #48   22. jul 2021 Tværtimod der ryger flere og flere kørertimer på for at bestå at de så har fået det lavet sådan at man ikke behøver at være handicappet for at kan tage kørekort til automatgear hænger jo nok også sammen med at bilparken med automatgear er hastigt udvidet alle elbiler hybridbiler og mange dyrere modeller er nu med automatgear

  • Rasmus R
    Rasmus R Tilmeldt:
    feb 2015

    Følger: 4 Følgere: 3 Svar: 2
    #49   22. jul 2021 Tværtimod der ryger flere og flere kørertimer på for at bestå at de så har fået det lavet sådan at man ikke behøver at være handicappet for at kan tage kørekort til automatgear hænger jo nok også sammen med at bilparken med automatgear er hastigt udvidet alle elbiler hybridbiler og mange dyrere modeller er nu med automatgear

  • #50   22. jul 2021 Har du taget kørekort med manuel gear kan du køre både automat og manuel men tager du kortet med automatgear må du ikke køre manuel.
    Loven er dog ved og blive lavet om så du kan tage kortet med automatgear og køre begge dele men godt spørsmål om det træder i kraft i år eller til næste år først ?????


  • Jan S
    Jan S Tilmeldt:
    feb 2012

    Følger: 1 Følgere: 1 Svar: 63
    #51   22. jul 2021 # 50:
    Hvis man ikke har et vestre ben, hvad gør man så?


  • Kim L
    Kim L Tilmeldt:
    jun 2008

    Følger: 1 Emner: 4 Svar: 63
    #52   31. jul 2021 Kører med automatgear.

  • #53   31. jul 2021 #44 - Men det passer jo ikke hvad du siger, så hvorfor sviner du folk til der påpeger det?

    Ellers står det dig frit for at bevise det, og en gang for alle, lukke munden på dem/os.

    Du kan også bare gå amokka med undskyldninger for hvorfor du ikke gider, kan eller skal bevise det... smiley


  • Jan S
    Jan S Tilmeldt:
    feb 2012

    Følger: 1 Følgere: 1 Svar: 63
    #54   31. jul 2021 # 52:
    Ja.
    Og hvis man mangler højre ben, får man indrettet køretøjet efter det.


  • #55   31. jul 2021 #53

    Hvad er det helt præcist, at du mener der er forkert, i det jeg skriver?


  • #57   1. aug 2021 #55 - Kig i #56...

Kommentér på:
Kørekort

Annonce