{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.000 visninger | Oprettet:

Moms af bil fra Tyskland?! "Levering" {{forumTopicSubject}}

Hej.

Jeg køber en bil der har kørt 5.000 km og er over 6 mdr gammel. JEg kører så 2.000 km. inden jeg når den danske grænse, dvs. den har gået 7.000 til toldsyn.
Skal der betales moms?

Som jeg læser det så virker det som om, at hvis jeg arbejder i Tyskland, og køber en helt ny bil og kører 300.000 km. i den over 4 år, og vil importerer den til Danmark, skal jeg betale moms, da den jo vare ny dengang jeg købte den.
Kan det virkelig passe?

Jeg kan ikke finde noget i SKATs vejledninger.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Moms af bil fra Tyskland?! "Levering"
  • #1   18. sep 2021 Nu skriver du købe tysk bil hvis du arbejder der, jeg vil lige pointere at afgiften foregår i det land man bor i. Så hvis du arbejder OG bor i Tyskland:

    Bilen er brugt, i momsmæssig forstand, hvis den er mere end 6 måneder og har kørt mere end 6.000 km(er ikke begge opnået, er den ikke brugt)

    Så hvis du efterfølgende flytter til Danmark og vil indregistere den, så skal du ikke betale moms i forhold til dit ovennævnte eksempel.


  • #2   18. sep 2021 Jeg kan læse en afgørelse hvor man har vurderet at fordi bilen havde kørt 4000 på erhvervelsestidspunktet i Tyskland skuller der betales moms. Det var ligegyldigt at den havde kørt mere da den blev indregget.

  • #4   19. sep 2021 Hej Erik.

    Tak. Men der er sådan set betalt moms af bilen i tyskland, og det du citerer er kun tilfældet hvis det er import fra et land uden for EU. Vi snakker inden for EU.
    Bilen er allerede over 6 måneder gammel og brugt som Demobil ved forhandler. Den kommer til at have kørt 5.000 ved købstidspunktet, men først 7.000 ved import.
    Jeg har jo lov til at købe en bil i Berlin og køre direkte til f.eks. Hamborg og sælge bilen igen, uden at skulle betale dansk moms. Så bare fordi jeg vælger at køre den til Danmark, forstår jeg ikke, hvorfor man skal betale moms, hvis den ved indførsel har kørt 6k og er over 6 mdr.


  • #7   19. sep 2021 Hej Erik.

    Se, det du netop citerer: "Hvis bilen ikke opfylder disse alders- og kilometerkrav, eller hvis bilen indføres fra et land udenfor EU, skal der betales både told og moms."

    Jeg kan ikke læse ud fra dette, hvornår SKAT reelt set bestemmer køretøjets alder og kilometer. Er det ud fra købskontrakten eller toldsynet, eller når jeg rammer den danske grænse? Det er sådan set det, jeg prøver at finde svar på.


  • #9   20. sep 2021 Du skal da bare køre en riiiigtiiig laaang prøvetur i bilen inden du køber den smiley

  • #10   21. sep 2021 Hej Erik.

    Du har ret. Hvis det er med henblik på import så er det leveringstidspunktet og ikke indførselstidspunktet. Giver ingen mening, men måske lidt svært at dokumentere det andet selvfølgelig.
    Tak.


Kommentér på:
Moms af bil fra Tyskland?! "Levering"

Annonce