{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.137 visninger | Oprettet:

Betinget frakendelse - og hvad så derefter? {{forumTopicSubject}}

Min kæreste har fået en betinget frakendelse efter en træls ulykke (en scooter lå i hendes blinde vinkel rundt i en rundkørsel - inden personskade, kun skrammer, ridser og en flækket kåbe).

Hun har bestået teoriprøven og skal snart til køreprøve. I den forbindelse har kørelæreren bekendtgjort hende med at hun skal være yderst forsigtig de næste 3 år. For er hun involveret i en ulykke, skyld eller ej, så ryger pappet.

Kan det have sin rigtighed? Jeg er helt med på, at kortet ryger, såfremt det er hendes skyld, men ifølge kørelæreren ryger det også, selvom en anden bilist skulle drøne over for rødt i en giga brandert og hamre ind i hende.... så ryger hendes kort også.

Jeg syntes det lyder meget usandsynligt, men kan ikke rigtigt finde noget om dette på nettet.

Nogen kloge hoveder her, der kan bekræfte kørelærerens udsagn?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Betinget frakendelse - og hvad så derefter?
  • #1   11. sep 2022 Kørelæreren har naturligvis ikke ret - for der er intet lovgrundlag for at tage folks kørekort uanset hvad der sker i trafikken.

    Hun skal lave noget der giver enten en betinget frakendelse, eller få 3 klip før pappet ryger helt.


  • Bjerggaards
    Bjerggaards Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    apr 2006

    Følger: 22 Følgere: 60 Biler: 7 Emner: 1 Svar: 13.589
    #2   11. sep 2022 De 3år skal ses som om at det er første gang at hun får et kørekort, og derfor vil en betinget straf blive set som ubetinget, og vil blive straffet med kørselsforbud..
    Men det er kun hvis det er hendes skyld, hvis en anden vælger at overtræde reglerne, så er hendes kort sikkert..

    Det er muligvis en misforståelse hun har hørt, eller også har han sagt det forkert. Men hun kan kun straffes, hvis hun laver noget, ikke hvis hun bliver udsat for det


  • #3   12. sep 2022 Betjenten har faktisk ret:

    Laver du en forseelse til en betinget frakendelse igen inden for 3 år, udløser det en ubetinget frakendelse. Dvs du skal starte helt forfra. Så pas på de næste 3 år.


  • #4   12. sep 2022 MAVR

    Prøv at læse mit spørgsmål en gang til og lidt langsommere. Jeg tror du har misforstået det.


  • #5   12. sep 2022 Kørelærens udsagn er nok sat lidt på spidsen. Kan ikke se hvordan et uheld man ikke er skyld i skulle kunne give en betinget, men klart har man selv ikke overholdt vigepligt, manglende orientering og man påkøre en, så koster det. Om det er fart eller andet inde for 3 år, spiller ingen rolle.

  • #6   12. sep 2022 MAVR

    Som jeg skriver, så ligger tvivlen ikke i, at pappet ryger såfremt hun er skyld i et uheld indenfor de næste tre år. Den er hun helt med på. Den er forstået. Og det anfører jeg også i mit oplæg.

    Men tvivlen og overraskelsen opstod, da kørelæreren fortalte, at pappet også ryger SELVOM det ikke er hendes skyld. Det er dette udsagn tråden handler om.

    Det første er vi begge helt klar over.

    Men jeg kan forstå på både Sajmon og Bjerggaards at kørelæreren har gjort regning uden vært i denne her.

    Min kæreste tager det lige med den prøvesagkyndige på fredag når hun (forhåbentlig) har bestået køreprøven.....


  • #7   12. sep 2022 Skulle din kæreste blive påkørt af en spritbilist der kørte over for rødt vil det kræve vidner til at bevidne at der var rødt for spritbilisten. Hvis ikke kan det ikke med sikkerhed antages at der var grønt for sin kæreste og derfor ville det i yderste konsekvens være en ubetinget frakendelse. I praksis ville der være mere tvivlsomt om det ville ske. Men nå man ser hvordan vores retssystem belønner kriminelle og straffer den almene uheldige borger så ville der ikke komme bag på mig.

  • #8   12. sep 2022 #6 - Men hvad står der i de papirer hun har fået i forbindelse med dommen?

  • #9   12. sep 2022 Har hun kørt en ned under en køretime?

  • #10   12. sep 2022 Allan

    Nej. Hun har køretime fordi hun har kørt en ned


  • #11   13. sep 2022 Det letteste er at opgøre det i antal klip.
    Hun har nu 3 klip som gælder i 3 år.
    Får hun 3 klip mere indenfor de næste 3 år, så modtager hun ikke endnu en betinget men en ubetinget frakeldelse i 6 mdr. og skal derefter tage teori og køreprøve igen.

    Hun må "gerne" få 2 klip så hun i princippet har samlet 5 klip, uden at det resulterer i en ny køreprøve.
    Er hun uden skyld i et uheld får hun selvfølgelig IKKE en ubetinget frakendelse og heller ikke 3 klip, så hun samlet får 6 klip.

    Men man bør nok tage det som vink med en vognstang at der skal køres ordentlig de næste 3 år, da det er så længe den betingede frakendelse gælder.


  • John J
    John J Tilmeldt:
    sep 2014

    Følger: 4 Emner: 1 Svar: 82
    #12   13. sep 2022 Ja, og når de tre år er gået, så skal hun selvfølgelig blive ved med at køre ordentligt! ??

Kommentér på:
Betinget frakendelse - og hvad så derefter?

Annonce