{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
3.501 visninger | Oprettet:

Klaus K
Klaus K
Tilmeldt:
23. jan 2023
Emner: 2 Svar: 13

Sælger har løjet om tandrem på slutseddel - hvordan står jeg? {{forumTopicSubject}}

Hej

Jeg købte sidste år en brugt Fiesta fra 2015.
Da vi handlede udfyldte vi en slutseddel efter den skabelon som FDM har lavet.

På slutsedlen er der plads til at sælger kan oplyse forskellige ting om bilen. Bl.a. om den har fået skiftet tandrem, osv.

Jeg er opmærksom på, at det er vigtigt at få skiftet tandrem og spurgte derfor eksplicit, om han havde fået skiftet tandrem. Han forklarede så, at denne bil ikke havde tandrem men kæde som ikke skulle skiftes.
Det tænkte jeg sandsynligt idet jeg i tidligere har haft en Mondeo med kæde som netop også har kæde.


Det blev så anført i slutsedlen med kryds i NEJ til Tandrem udskiftet og kryds i JA til "Har kæde som ikke skal udskiftes".

Slutsedlen har sælger så skrevet under på.

Nu har jeg så lige sat bilen til salg og noget af det første folk spørger om er jo om bilen har fået skiftet tandrem. Jeg svarer, at den har kæde. Nu er der så en interesseret køber som siger at det kan ikke passe idet ingen ECOBOOST motorer har kæde.

Jeg ved ikke meget om biler, men bliver da noget overrasket og prøver at søge noget om det. Jeg synes at det er svært finde noget entydigt. Men kan da se, at der er forskellige der tilbyder skift af tandrem på ECOBOOST motorer, så jeg er tilbøjelig til at tro, at vedkommende har ret.

Men hvad gør jeg så?

Skal jeg kontakte tidligere sælger og bede om et afslag nu hvor han har solgt på baggrund af falske oplysninger?

Eller får jeg ikke noget ud af det?

Hvad koster det typisk at få skiftet tandrem på en Fiesta?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Sælger har løjet om tandrem på slutseddel - hvordan står jeg?
  • #1   23. jan 2023 Regn med ca .4.000kr

  • Klaus K
    Klaus K Tilmeldt:
    jan 2023

    Emner: 2 Svar: 13
    #2   23. jan 2023 Tak for det.
    Vil jeg med rimelighed kunne hente de 4000 kr hos tidligere sælger?
    Jeg har jo købt bilen under den opfattelse, at bilen havde kæde som ikke skulle skiftes.


  • #3   23. jan 2023 Hvor lang tid siden købte du bilen da?

  • #4   23. jan 2023 Hvis remmen har synlig skader, er der vist ikke nogen som vil skifte den for 4000kr.
    Hvis sump skal tjekkes, vil jeg sige vi ligger på 8-10000kr.


  • Klaus K
    Klaus K Tilmeldt:
    jan 2023

    Emner: 2 Svar: 13
    #5   23. jan 2023 Jeg købte bilen for ca. et år siden. Jeg har stort set ikke kørt i bilen fordi mit behov ændrede sig lige efter købet.

  • Klaus K
    Klaus K Tilmeldt:
    jan 2023

    Emner: 2 Svar: 13
    #6   23. jan 2023 Kim, jeg kender ikke til at der skulle være skader på tandremmen. Det er ikke fordi der er "sket noget med bilen". Det er blot tale om, at når man sælger en brugt bil så spørger folk forståeligt nok, om tandrem er skiftet. Det er den så åbenbart ikke, selvom sælger har oplyst noget andet.

    Jeg ved ikke så meget om biler og ved ikke, hvad det vil sige om sump skal tjekkes...


  • #7   23. jan 2023 Grunden til der spørges til "skader" på tandremmen er at den kører i oliebad. Olie får tandremmen til at smuldre uanset om bilen kører eller ej. Det smulder sætter sig i oliepumpen og stopper for olietryk/smøring til motoren. Derfor bør den skiftes.
    Det er en dyr opgave på sådan en bil, så de 8-10.000 koster det hurtigt. Nogle værksteder tager faktisk 15-18.000 for skiftet da det tager ca. halvanden arbejdsdag og der er mange ting der skal adskilles på den.

    Du kan jo altid prøve at forelægge det for forhandleren, men efter så lang tid tror jeg ikke du får ret meget ud af det.
    Hvis den er købt privat er der nok intet at gøre.


  • #8   23. jan 2023 Hvis der er en privat handel du havde så der intet at gøre. Er der en forhandler så det svært at få noget ud af det.

    Tandremmen er i oliebad "indvendigt i motoren. Derfor bliver mange snydt da de ikke kan se en rem og derfor antager det er kæde.
    Samme problem som PSA har med deres turbo benzinere. (Som sikkert er bygget på Ford design)

    Der er ikke meget at gøre og 4000. Er sku billigt. Jeg vil sige min. 6500kr. Som minimum


  • Klaus K
    Klaus K Tilmeldt:
    jan 2023

    Emner: 2 Svar: 13
    #9   23. jan 2023 Det er en privat handel. Men hvad er en slutseddel egentlig værd, hvis man kan give falske oplysninger på den og ikke hæfte for det?

  • #10   23. jan 2023 Hvis det er en ecoboost
    Skal ende dæksel på motor af
    Og bundkar skal ned
    For og skifte tandrem

    Og man skal bruge special værktøj
    Der i blandt en moment forstærker, til at løsne centerbolten på motoren
    Som er spændt afsindig meget
    Den skal spænde x antal Nm også 5 gange 90'

    Og sidde motor i en Fiesta, er der ikke meget plads til moment forstærker.

    Jeg har skift på 3 STK ecoboost
    Den ene i en Fiesta hvor remmen var gået
    Og vi skulle alligevel have motoren ud.

    De andre i Ford C-MAX der er der lige plads til moment forstærkern


  • Klaus K
    Klaus K Tilmeldt:
    jan 2023

    Emner: 2 Svar: 13
    #11   23. jan 2023 Hej Dennis, det lyder besværligt. Men jeg er ikke mekaniker og har ikke forstand på det.

    Men det lyder som om du siger, at det er en stor opgave?
    Slag på tasken - hvad koster sådan noget?


  • #12   23. jan 2023 10,000kr skal du nok forvente for en tandrem skift på den motor. ja den har tandrem.



  • #14   23. jan 2023 Ja regn med mindst 10.000kr
    Første gang man laver den motor, tager det lidt længere tid
    Da den faktisk er kompliceret og samle igen
    Da man har en del til spændings momenter man skal over holde.

    Der findes mange andre motor hvor det er betydeligt lettere og skifte tandrem

    Også derfor en del der køre med ecoboost motor, vælger og sælge op til tandrems skift
    Da det er en dyr post


  • #15   23. jan 2023 lidt uvidende spørger jeg men er den motor ikke den med tandrem i oliebad?

  • #16   23. jan 2023 #15 ja det er den netop smiley

  • #17   23. jan 2023 Klaus hvis du har handlet privat så tvivler jeg meget på der er noget at hente

    Det hedder lærepenge ærgerligt men sådan er det

    Som du selv skriver du er ikke mekaniker og har ikke ret meget forstand på biler

    Så undskyld mit “Franske” men du skal lade vær at købe og sælge privat eller i hvertfald købe privat hold dig til en forhandler der er du “dækket” af en form for reklamationsmulighed / garanti

    Det er muligt der er noget at spare men det kan blive dyrere i den sidste ende som F.eks nu hvor du står og skal smide penge efter et tandremsskift



  • #18   23. jan 2023 Du må bare bide i det sure æble og få det lavet på egen regning hvis en kæber ønsker den skiftet eller slå noget af i prisen

    Og så være bedre forberedt på den næste bil du skal ud og købe evt tage en ven med der ved noget om biler eller spørge til råds i diverse Forums hvilke modeller/motorer man skal holde sig fra eller om de kører med rem eller kæde


  • #19   23. jan 2023 Vend lige situationen om. Hvis du - måske uvidende - havde angivet kæde i en slutseddel som sælger i en privat handlen for over et år siden og køber nu kom med et krav mod dig. Ville du så syntes det var fair?

    Du burde selv havde undersøgt det bedre da du købte bilen. Hvis du ikke har viden nok bør du købe brugte biler hos bilforhandlere, hvor du er dækket af købeloven.


  • Klaus K
    Klaus K Tilmeldt:
    jan 2023

    Emner: 2 Svar: 13
    #20   23. jan 2023 #19: Hvis jeg havde angivet at der var kæde, ja. Helt klart det ville være fair. Hvis jeg ikke vidste det, så ville jeg ikke angive det. Så ville jeg sige "det ved jeg ikke" og lade være med at sætte krydset.
    Nu spurgte jeg så eksplicit efter det og han sagde, at det var med kæde.


  • #21   24. jan 2023 #20 Klaus

    Jeg forstår din frustration og jeg ville personlig selv undlade at skrive om der er kæde eller tandrem hvis jeg ikke vidste det

    Men nu har sælger altså antaget at der var kæde måske fordi han nogle år tidligere havde handlet med en ligeså uvidende person som ham selv og du antager også selv at det er kæde og havde du nu solgt den til en som mig der er lige så uvidende hvad ville du sige til mig hvis jeg om et år ville sælge Fiestaen videre til nogle kloge personer og jeg kom til dig og sagde hey Klaus du snød mig for et år siden ????

    Ville du give mig en form for kompensation eller ville du sige bare ærgerlig Sonny boy smiley

    Den sidste bil jeg solgte privat der havde vi slet ingen slutseddel på
    Han overføre penge og vi omregistrere på stedet og han kørte hjem
    Vi vidste begge der er ingen garanti anyway så ikke alt det papirarbejde

    Begge var glade og tilfreds


  • Klaus K
    Klaus K Tilmeldt:
    jan 2023

    Emner: 2 Svar: 13
    #22   24. jan 2023 "havde du nu solgt den til en som mig der er lige så uvidende hvad ville du sige til mig hvis jeg om et år ville sælge Fiestaen videre til nogle kloge personer og jeg kom til dig og sagde hey Klaus du snød mig for et år siden ????
    Ville du give mig en form for kompensation eller ville du sige bare ærgerlig Sonny boy smiley "

    Jamen så ville jeg da tage slutseddelen frem hvor der stod dokumentation på, at den var med kæde. Denne dokumentation ville jo så være skrevet af ham jeg havde købt af, hvorfor aben ville ryge videre til ham.

    Det er det eneste logiske i min verden.

    Men jeg kan altså se, at jeg har købt katten i sækken og ikke kan gøre noget ved det... Det er jo nogle ærgerlige lærepenge.


  • #23   24. jan 2023 #22
    Ja det er surt at skulle til lommen men der er typer som dig der gør mange folk heller vil smide en bil i hovedet på en forhandler som indbytning fordi de ikke gider stå med en sælger der efter et år eller mere kommer og brokker sig over ting og vil havde kompensation


  • Klaus K
    Klaus K Tilmeldt:
    jan 2023

    Emner: 2 Svar: 13
    #24   24. jan 2023 #23, eller man kunne vælge at lade være med at give falske oplysninger på slutseddel?

  • #25   24. jan 2023 En handel mellem privat må normalt anses som værende uden reklamationsret og du ville skulle bevise at sælger var bekendt med at bilen kørte med tandrem indvendigt i motoren.
    Da rem i olie er relativ unormalt ville de fleste med en lille mekaniks viden antage at siden der ikke er en tandrem udvendig så må den køre med kæde da dette er det mest normale nå der ikke er en rem udvendigt.

    Så med mindre forrige ejer beviseligt har haft viden om det så har du ingen sag.


  • martin a
    martin a Tilmeldt:
    mar 2012

    Følger: 3 Følgere: 2 Svar: 297
    #26   24. jan 2023 #24 Folk er rådne i hoved og snyder og bedrager hvor de kan, du skal altid undersøge inden du køber bil hvis du ikke ved så meget om biler, ring evt. til original værksted og spørg de er flinke til at hjælpe næste gang du vil købe bil. smiley og ja jeg ville da ringe og brokke mig hos ham der solgte den til dig, med mindre du fik den usansynligt billigt


  • #27   24. jan 2023 Klaus du skal bare holde dig fra at købe og sælge privat

    Som jeg tidligere skrev det er lærepenge og du lærte så at du fremover skal købe og sælge via forhandlere



  • #28   24. jan 2023 Jeg har godt hørt om de tandremme i olibad, men aner da ikke hvilke biler de ligger i.

  • #29   26. jan 2023 Hej
    Som udgangspunkt er der ikke meget andet at g¨øre end af få skiftet remmen og vandpumpe straks. Sælger har antagelig selv været i go tro og du skulle selv have undersøgt dyttens tekniske opbygning omkring takthjul i købssituationen. Mæske ligger der servicehistorik hos det tidligere værksted som har serviceret dytten hidtil
    mVH KP


  • #30   26. jan 2023 Altså er jeg den eneste der tænker… er der fuld service historik på bilen? Skulle remmen være skiftet inden køb? Er der så kryds i rubrikken om service historik?
    Om der er det ene eller det andet der var ok ved købet, så er det jo ny ejers pligt at få serviceret bilen videre.


  • #31   26. jan 2023 Nogen kunder vælger og springe punktet med udskiftning af tandrem over.

    Ligesom når de skal have lavet stor service og få prisen på udskiftning af gearolie og vide
    Så skal det springes over
    Så må næste ejer bøvle med de produkter det så giver


  • martin a
    martin a Tilmeldt:
    mar 2012

    Følger: 3 Følgere: 2 Svar: 297
    #32   26. jan 2023 #30 er det ikke ligegyldigt det kan jo sagtens være bilen var 3000 km fra skift af tandrem ifølge service, Problemet er sælger har løjet ved at sætte kryds i kæde, slut seddel er fra FDM så ring til dem og spørg om der er noget at komme efter

  • #33   26. jan 2023 Nu gætter du og deler mere uvidenhed.

  • #34   26. jan 2023 FDM-slutseddel. Er du medlem? I givet fald videre den vej.
    Nu er det sådan, at private ikke har blankocheck til at snyde eller lyve, bare fordi det er en privat handel. Hvis du reagerer overfor sælgeren STRAKS, du bliver bekendt med uoverensstemmelsen, er jeg ret sikker på, at du kan vinde sagen i retten. Det koster ikke ret meget at spørge en advokat, da jeg loven er utvetydig, mener jeg. Jeg tror,at du har en god sag.


  • Brian S
    Brian S Tilmeldt:
    dec 2019

    Følgere: 1 Emner: 3 Svar: 306
    #35   26. jan 2023 Håber dælmne ikke han har en god sag, så er der kraftedme noget helt galt. Køber er da formentlig født med 2 øjne. Hvis han ikke kan kapere sådan en ting burde han købe nyt med udvidet garanti, og så forsætte hans sikkert gode job og sige til sig selv at det med biler det lader han fagpersonale om.

  • #36   27. jan 2023 Som #30 også skriver, så maler folk fanden på væggen.

    TS
    Du har ikke oplyst hvad bilen har gået af kilometer, og om der er service historik på bilen.
    Du aner heller ikke om sælger har handlet i god tro, eller om han faktisk var fuldt ud klar over det.
    Du kunne have undersøgt det lidt bedre ved / inden køb og sikret dig det.
    Jeg tror ikke du får meget ud af det, og du havde måske stået lidt bedre hvis du faktisk havde kørt til service lige efter du havde købt bilen. så havde du sikkert også fået gode råd med fra værkstedet.
    Derud over så kan man også betale et mindre beløb ved FDM for at få en test inden man køber en brugt bil, så man er sikker på at man har fornuftig info inden man køber.


  • #37   27. jan 2023 Brugtvognstjek hos FDM koster kassen, nogen tusinde så vidt jeg er orienteret.

  • #38   27. jan 2023 Syntes dem der få lavet brugtvogns test ved fdm., Bliver snydt

    Vi har prøvet og få biler ind, der er gennemgået af fdm
    De skrev at det var en alvorlig mangel, pga varmen i højre sidespejle ikke viker

    Men at en bøsning i en bærearm, som var slået helt i stykker og at der var et rust hul
    Havde de intet skrevet om.
    Så kan man se hvad de vægter som sikkerhed ??


  • #39   27. jan 2023 Man kan jo selv vælge hvad man vil, man kan også bare tage bussen. smiley

  • #40   27. jan 2023 Havde en kollega som solgte en bil, køber ville gerne have FDM rapport på den, der var mange fejl på en fejlfri bil, de fandt ALT, de gik virkelig i detaljer, salget gik i vasken af den grund, for kollegaen havde jo sagt den intet fejlede og kørte perfekt, men den mening delte FDM ikke.

  • #41   27. jan 2023 Allan
    Det er vel også derfor man vælger det, har selv oplevet det et par gange.
    Køber vælger denne form, så er det i reglen godt for sælgeren, for når evt. fejl er rettet så har han jo dokumentation for at der ikke kan komme noget senere, reklamationsret eller ej.
    FDM kan sagtens finde fejl som hverken køber eller sælger har bemærket.
    De ting jeg har overværet har været forhandler salg.
    Det kommer jo selvfølgelig også an på alder og pris på køretøjet.
    De gange jeg har oplevet det har det været køber der har betalt, og tror hvis sælger skulle betale testen, så vil der jo heller ikke være meget forhandlings grundlag tilbage.


  • #42   27. jan 2023 Ja FDM finder fejl som måske ikke har den store betydning

    Men de skal jo finde et eller andet som kan retfærdiggøre deres eksistens smiley


  • #43   27. jan 2023 Per B

    Mener du at de selv skaber nogle fejl, eller er det fordi du ser nogle fejl som du ikke mener er vigtig, for finder de en fejl er det vel fordi der i reglen er en fejl.

    Hvis jeg skulle betale for en test, som ikke medlem eller som medlem, ville jeg da bestemt gerne have at de noterede det under testen.
    Den ene af gangene var det foreksempel en centrallås der ikke låste en bagdør korrekt, og en af de andre fejl var den elektriske spejl justering der ikke fungerede korrekt, sammen med for slidte bremse tromler og et hjulleje, samt et slidt viskerblad ved bagruden.
    oliespild fra gearkassen, og en defekt bærekugle.
    Personen der købte bilen, var sikkert glad for fejl listen som skulle udbredes inden udlevering af bilen.
    Mange værksteder kan have en bil stående i salgsrækken som var synet for 3-4 måneder siden eller længere, og så kan skiver være rustne, og så vender mekanikeren lige en runde i bilen for at køre bremse skiverne rene, inden kunden får en prøvetur
    Så køber kunden bilen og et par måneder senere skal der skiftes bremser/repareres og sælgeren kan bare oplyse at det er en sliddel.
    og hvad så, var det ikke bedre at andre gennemgik bilen for køberen inden handel, hvis køber ikke er udlært mekanikker og ikke har den store indsigt i alt.


  • #44   28. jan 2023 Hvis det er privat handel er der intet at gøre..
    Det der med at gå tilbage til sælgeren af en brugt bil man har købt er jo naivt og fuldstændig forkert at gøre, han har intet med bilen at gøre længere og måske er han selv oplyst at det var med kæde, så der ikke noget at gøre, da du selv skal undersøge de ting før du køber en bil, du får ingen garanti for noget som helst..mvh en der har købt og solgt mindst 50 biler


  • #45   28. jan 2023 #43

    Nej jeg siger ikke de skaber fejl

    Jeg siger bare de finder måske nogle ubetydelige ting som ikke betyder ret meget eksempelvis tjekker bremser og klodser kan måske køre 10.000 km og skiver kan drejes af men der bliver skrevet at det anbefales at skifte klodser og skiver

    Således køber er nødt til at få til sælger og sige det og det vil jeg have lavet eller have afslag

    Solgte selv en bil privat hvor køber ville have den forbi hans mekaniker han brugte 1 time gratis på at gennemgå bilen hvilket var fint jeg kørte bilen derud sammen med køber han gik bilen igennem gratis og ja det var en brugt bil så der var ting og der skulle skiftes en gummi manchet på den ene støddæmper fint nok 1500 i afslag og vi havde en handel

    2 måneder senere skulle den nye ejer sælge bilen videre til en som kørte den til FDM da den kom tilbage derfra var listen så lang at bilen nærmest var værdiløs.

    Så det jeg siger er at de skal ligesom finde er eller andet for at retfærdiggøre deres eksistens

    Det er jo trods alt ikke billigt at få en FDM test smiley


  • #46   28. jan 2023 Flere skriver, at der intet er at gøre ved privat handel. Jeg vil påstå, at det ikke er rigtigt, når der er en slutseddel, som specifikt omtaler et forhold. Få en jurists svar på dette. Se her: "Men hvis ikke sælgeren har taget forbehold som “købt som beset”, “uden reklamationsret” eller lignende, har du som køber faktisk 2 års reklamationsret, men det er mere reglen end undtagelsen, at sælgeren har taget forbehold." Og her: "»Hvis sælger handler i såkaldt ond tro, hvor personen godt kender til en fejl på bilen, men undlader at fortælle dig om den, kan du godt gå rettens gang for at få handlen tilbage, men det er ikke særlig let, og du kan ikke være sikker på, at du får dine penge, selv hvis du skulle vinde sagen, fordi du ikke kan være sikker på, at sælgeren har de finansielle midler, som en forhandler har,« fortæller Ronni Nielsen, Key Account Manager i Santander Consumer Bank."

  • #47   28. jan 2023 eco boost koster typisk 10.000kr at få skiftet rem og hvad det tilhører . jeg ville kontakte fdm og hører hvordan du står rets mæssigt.

  • martin a
    martin a Tilmeldt:
    mar 2012

    Følger: 3 Følgere: 2 Svar: 297
    #48   28. jan 2023 Der er ingen tvivle om man ikke må lyve på en stutsedel privat eller ej, Ring klart til Fdm de køre også civil sager. #45 Sikke en gang vrøvl og snakken uden om, hvis man får gennemgået sin bil hos FDM skal alt frem også de små ting. Du er jo ikke tvunget til at sælge til nogen, hvis de ikke vil betale din pris. Du lyder som den type svindler jeg aldrig ville købe en bil af. smiley

  • #49   28. jan 2023 #48
    Martin a

    Kan du precisere hvem du egentlig kommenterer på.


  • martin a
    martin a Tilmeldt:
    mar 2012

    Følger: 3 Følgere: 2 Svar: 297
    #50   28. jan 2023 Prøv at læse #45 betyder Per B.

  • #51   28. jan 2023 #50

    martin a

    Sådan læser jeg det ikke lige.

    En FDM test skal også retfærdiggøre pga. beløbet en sådan test koster, der er prisen og alderen på bilen og ikke mindst kilometerne den har kørt.

    Lidt ligesom alle de forslag om at kontakte FDM et år efter handlen er foregået, man skal jo nok lige være medlem for at få hjælp bagefter.
    Det koster jo også, og vil de evt. hjælpe når der er gået så lang tid.
    Man kan jo ikke forvente at pisse i bukserne og forvente at de er tørre bagefter.


  • #52   28. jan 2023 #48 Martin

    Svindler er så nok det sidste jeg er smiley

    Og det eneste jeg skrev var at det ikke var gratis at få FDM til at kigge på noget

    Og de måske er lidt for grundige ifh til bilens årgang og kilometer

    Man kan vel ikke forvente en Fiesta fra 2010 står som en ny bil

    Det forventer FDM nogle gange


  • martin a
    martin a Tilmeldt:
    mar 2012

    Følger: 3 Følgere: 2 Svar: 297
    #53   28. jan 2023 Buggy boy, det jeg høre dig sige er at FDM opfinder ubetydelige fejl fordi det koster penge, den antagen er jo helt på månen. Alt her i verden koster penge ingen arbejder gratis, FDM tilbyder at gennemgå bilen, de forventer ikke den er ny men forsvarlig at køre i. Når fejl er fundet er det jo op til sælger og køber at blive enige. Problemet er som regel at sælger vil have alt alt for meget for sin bil smiley

  • martin a
    martin a Tilmeldt:
    mar 2012

    Følger: 3 Følgere: 2 Svar: 297
    #54   28. jan 2023 Per B du siger altså at fordi det er en gammel bil må man forvente at der er fejl, som i sidste ende koster køber kassen. Mærkelig indstilling

  • martin a
    martin a Tilmeldt:
    mar 2012

    Følger: 3 Følgere: 2 Svar: 297
    #55   28. jan 2023 Per B du skulle istedet sende den bil du vil sælge til FDM få lavet fejlene og sætte prisen bagefter. Og istedet sige til køber har du ikke råd skal du ikke købe min bil. Det ville være ærligt smiley

  • #56   29. jan 2023 #53

    Martin a

    Det tror jeg nu du har fået helt galt i halsen.

    FDM skulle da gerne finde de fejl der er, og så er det uanset hvilke fejl de finder, jeg har som sagt oplevet det ved forhandler handler til private.
    Hvis der er sat en pris og en kunde kræver en FDM test, så er der ikke grundlag for forhandling om prisen.
    Den er der mange der tror, og folk kan jo bare finde en anden bil hvis prisen ikke passer dem.
    Det har været sådan at bilen bliver kørt til en FDM test, og de fejl der bliver konstateret ved testen, der laver værkstedet så fejlene og så får FDM bilen til gennemgang bagefter.
    Slutsedlen skulle gerne være underskrevet inden alt det her.
    Og når kunden får udleveret bilen så er opgaven slut fra FDM,s side.
    Det gode for forhandleren er jo egentligt at reklamations retten i reglen forsvinder, for den gælder jo evt. fejl og mangler ved overtagelse af bilen, så der ikke kan være skjulte fejl om mangler ved overtagelsen af bilen..
    Køberen kan jo også være tilfreds med af fejl og mangler er udbedret, eller at der ikke er nogle fejl.
    FDM skriver jo også at den store test ikke kan "betale" sig ved biler under en købspris på under 70.000 og hvis bilen er over 10 år .
    Til det har de en billigere test, hvis bilen er under prisen eller over 10 tror jeg det er.

    Jeg tror ikke på at FDM forventer at en brugt bil, er at sammenligne med en ny bil.
    Alder og kilometer nu en væsentlig faktor, men der er det er nok køberne der forventer en ny bil når de køber en brugt bil, og vælger man en test der koster knap 3000,- kr. så skal bilen ikke have fejl, og hvis de har skal de jo udbedres.
    Det samme vil jo gælde i en handel imellem private, og når der automatisk bliver foreslået priser på over 10.000,- kr. for et tandrensskift som i trådstarters tilfælde, og sikkert andre småting, ja så havde det sikkert været en god ide med en test inden handel, og ja hvis sælger så ikke vil udbedre evt. fejl så har man spildt penge på sådan en test.
    Men mon ikke sælger havde trukket sig inden evt. underskrift af en kontrakt om handel.
    Og jeg skriver at det er en god ide at bruge, hvis man ikke er så kyndig igen når det handler om biler, og det tekniske i dem.

    Man kunne jo også betale for en test ved en synshal, hvor de kommer med en vurdering eller ved sit vanlige værksted.
    Længere er de vel ikke. ??


  • #57   29. jan 2023 #54-55 Martin

    Folk må gøre hvad vi de vil men som sælger ville jeg ikke sende min bil til FDM

    Hvis køber vil have den til FDM så er det helt ok med mig det bliver på deres regning og jeg skal nok udbedre de 0 mærkede fejl som FDM finder

    Men når FDM finder dæk med 4,6mm mønster så bliver de ikke skiftet til nye og når FDM anbefaler udskiftning af bremser da der kun er ca 10.000 km tilbage

    Jeg tror ikke du har forstået mit budskab

    FDM tager penge for en gennemgang af bilen som en hver mekaniker kan gøre enten gratis eller billigere og derfor skal de pinedød bare finde et eller andet - jeg er selv medlem af FDM mest fordi jeg nyder at læse deres MOTOR blad

    Jeg har aldrig haft en henvendelse til FDM ifm køb eller salg jeg har købt miljømærker de grønne til Tyskland og motorvejes mærkat til Østrig igennem dem og der dik jeg lidt rabat fordi jeg var medlem

    Men igen skal en bil til FDM så er det køberen der betaler og de 0 mærkede fejl udbedres af sælger

    Men kender du din mekaniker godt så stoler du vel også på ham så få ham til det. Han er nok mere realistisk


  • #58   29. jan 2023 #46 på de fleste slutseddler underskriver man begge to at bilen bliver købt beset og uden reklamationsret, der er et felt man lige hakker af. Så der er intet at gøre ved privat køb.

  • martin a
    martin a Tilmeldt:
    mar 2012

    Følger: 3 Følgere: 2 Svar: 297
    #59   29. jan 2023 #57 Per B, det er vel fair at FDM gør opmærksom på at der er 10.000 km tilbage på bremser og 4,5 mm på dæk, det er oplysninger der gør kunden bedre istand til at tage stilling til bilens stand og mulige udgifter der vil komme inde for 6 måneder efter køb. Har svært ved at forstå din modstand. smiley

  • #60   29. jan 2023 #59 Martin

    Helt fair smiley Men din egen mekaniker som du vel stoler på kan også gøre enten free of charge eller til en timepris som sikkert er billigere end FDM

    Men jeg har set nogle eksempler på at FDM kræver både skiver og klodser udskiftet selv om der er 10.000 km i dem endnu o.s.v og anbefaler 4 nye dæk tiltrods for 4,6mm foran og 4,9mm bagpå

    Den slags syntes jeg er idioti og folk som måske ikke har så meget forstand på biler tror jo de køber katten i sækken

    Men igen handel imellem private der er det ud over kantsten og så kan du glemme resten herfra

    Er trods alt søn af en tidligere bilforhandler så jeg har set den slags ting med bl.a FDM mere end en gang i mit liv

    Omvendt har jeg så også set biler blive synet i synshallen som man egentlig troede var skrot klar
    Det var så mest i 90erne den slags kunne ske da det hed statens bilsyn hvis en af de gamle sælgere eller værkfører min far havde ansat kørte i synshallen fredag kl 14:20 så var den godkendt bare de kom ind af døren med en pose øl smiley smiley

    Og det må man jo sige er ligeså slem eller værre



  • martin a
    martin a Tilmeldt:
    mar 2012

    Følger: 3 Følgere: 2 Svar: 297
    #61   29. jan 2023 #60 Per B er nu selv uddannet Ford mekaniker fra 1989 så har også set en del lort, og syntes nu det værste med at synshallerne er blevet private er enten er de umulige ellers syner de at det lort man har fejl eller ej, vi ved alle hvor man kører hen og får synet en lorte bil. smiley . Har nu ikke oplevet at FDM gik over reglerne og forlangte udskift, men hvis du siger det. Omvendt ved du jo så udmærket godt hvad i brugtbilshandlere har af ry i befolkningen og branchen smiley

  • #62   29. jan 2023 #61 Martin

    Er nødt til lige at rette dig jeg er ikke selv brugtvognsforhandler og arbejder ikke i bilbranchen

    Men som jeg skrev er søn af en tidligere forhandler min far var autoriseret forhandler i 80’erne var det Toyota og i 90 erne fik han forhandlingen af Volvo og Renault i en mellemstor jysk provinsby

    Men syntes det skræmmende hvis det med synshallerne stadig fungere her i 2023 det er fandme vildt nok - gad vide om det er tilsynene der er for dårlig eller for få - og utroligt at den slags historier ikke er kommet frem i nyhederne og den slags hvis det er sandt nok

    Jeg troede det var en levn fra fortiden som var slut

    Jeg glemmer aldrig engang en lærling hos min far skulle have synet en gammel Renault 19, den var godt nok ringe men den unge mand ville gerne have plader på så min far lavede en aftale med ham hvis han gad vaske og støvsuge “direktionsvognen” dengang en Volvo 850 min far selv kørte i

    Så ville min far lige låne lærlingens R-19 på et sæt prøveplader og køre over og ønske god weekend i synshallen med en lille pose

    Hjem kom han til en rengjort bil med en fejlfri synsrapport smiley smiley på en plum rådden 19er
    Og bilen havde ikke engang været indenfor i synshallen - men knægten var lykkelig og evig taknemmelig for den gamles tjeneste


  • martin a
    martin a Tilmeldt:
    mar 2012

    Følger: 3 Følgere: 2 Svar: 297
    #63   30. jan 2023 #62 Per B der misforstod jeg smiley . Din far var jo heller ikke brugtvognsforhandler men autoriseret forhandler en verden til forskel ??. Men ja det foregår stadig

  • #64   30. jan 2023 Martin

    Korrekt autoriseret forhandler men tro mig tilbage i 80’erne og 90erne der var en bilforhandler en bilforhandler autoriseret eller ej så var de bare stemplet som nogle krejlere


  • Kim P
    Kim P Tilmeldt:
    sep 2016

    Følgere: 2 Svar: 668
    #65   30. jan 2023 #62
    Selv i starten af 00´erne, har jeg set autoriseret forhandler gør det. Handlede selv med skrot biler en del år.


  • #66   17. feb 2023 Har du afsluttet sagen - hvad er der sket??

  • Klaus K
    Klaus K Tilmeldt:
    jan 2023

    Emner: 2 Svar: 13
    #67   24. mar 2023 #66: Jeg gjorde ikke mere ved det. Jeg solgte bilen til en forhandler i bytte for en ny Kuga.

  • #68   25. mar 2023 Tillykke med din nye Kuga (Har selv en Cougar fra 1968)

    ja, nogen kan bare ikke leve med uvisheden om hvordan den gamle slæde man har købt egentlig har levet, så sover man bedre med en spritny bil med fuld fabriksgaranti, og dertil hørende kæmpe afskrivninger, selv køber jeg altid brugt, vil gerne spare den sum.


Kommentér på:
Sælger har løjet om tandrem på slutseddel - hvordan står jeg?

Annonce