Ny regel fra 1 Juli Vinterdæk mærkning {{forumTopicSubject}}
Siden 1. juli 2025 har det i Danmark været et lovkrav, at du ikke må køre med såkaldt ”åbenbart uegnede" dæk til kørsel i det konkrete føre.
Det betyder f.eks., at du ikke lovligt må køre på is- og sneglatte veje med sommerdæk. De nye regler betyder, at dine dæk i vinterføre som minimum skal være mærket M+S (Mud & Snow), og i hårdt vinterføre skal dækkene også være snefnugmærket med symbolet 3PMSF (Three Peak Mountain Snowflake).
Ellers kan du få en bøde på 1000kr pr dæk
https://www.danskpersontransport.dk/nyheder/lov-om-brug-af-vinterdaek-er-vedtaget/?utm_source=&utm_medium=email&utm_campaign=XpresPay+Vinterd%c3%a6k&utm_content=Dansk+PersonTransport.
dec 2009
Følger: 1 Følgere: 2 Emner: 3 Svar: 226
vinterdæk el helårsdæk med snefnug. 31okt til 29 feb (el. lign)
bum til at forstå
nov 2005
Følgere: 170 Biler: 6 Emner: 172 Svar: 12.426
Det skal ikke have 3PMSF symbolet
Men det skal vinterdæk
Men husk der gælder andre regler i udland.
eks tyskland
Der skal dæk i vintertiden være mærket med
M/S og 3 PMSF mærket
sep 2006
Følger: 49 Følgere: 56 Biler: 1 Emner: 71 Svar: 4.075
nov 2005
Følgere: 170 Biler: 6 Emner: 172 Svar: 12.426
okt 2014
Følger: 4 Følgere: 21 Emner: 34 Svar: 3.280
Lige det der er fremhævet er vigtigt, så hvis du kører på dine helårsdæk mærket M+S og ikke har 3PMSF mærket, kan du risikere at få en bøde
okt 2014
Følger: 4 Følgere: 21 Emner: 34 Svar: 3.280
Helårsdæk skal ikke være mærket med 3PMSF, kun med M+S. Helårsdæk er at betragte som sommerdæk, og et rigtigt vinterdæk skal have mærket 3PMSF på siden af dækket
jul 2008
Følgere: 21 Biler: 2 Emner: 160 Svar: 6.464
Så skal du nok lige have fat i Michelin og fortælle dem det ikke er rigtigt det de skriver på deres hjemmeside....
Et 3PMSF-mærket helårsdæk er et hybriddæk, der kan bruges både sommer og vinter.
https://www.michelin.dk/auto/rad/skift-daek/helaarsdaek
okt 2014
Følger: 4 Følgere: 21 Emner: 34 Svar: 3.280
Det som du skriver er jo ikke forkert, ej heller det jeg skriver.
Et helårsdæk skal have betegnelsen MS eller M+S, når dækket har mærket 3PMSF mærket er det at betragte som et vinterdæk. og er der ingen MS eller M+S mærker er det et sommerdæk.
Men et vinterdæk kan du også køre med året rundt, men derfor er det stadig et vinterdæk.
jan 2006
Følger: 12 Følgere: 47 Biler: 14 Emner: 146 Svar: 8.047
sep 2006
Følger: 49 Følgere: 56 Biler: 1 Emner: 71 Svar: 4.075
jan 2006
Følger: 12 Følgere: 47 Biler: 14 Emner: 146 Svar: 8.047
Hvilke helårsdæk har du set uden 3pmsf? Bortset fra amerikanske helårsdæk...
okt 2025
Følger: 12 Følgere: 7 Emner: 2 Svar: 24
Denne lovgivning har 3 formål.
1. Større trafiksikkerhed.
2. Tvinge busserne over på vinterdæk, så det ikke skal fremgå i kontrakten med kommunen og de dermed ikke kan påråbe sig force majeure når bussen ikke når frem i tiden. ( det skete i vinteren 2010 eller 2011 )
3. Give forsikringsselskaberne en håndsrækning til at afvise krav på skader, sket med sommerdæk i sneglat føre.
Jeg synes at loven er helt fin.
jan 2006
Følger: 12 Følgere: 47 Biler: 14 Emner: 146 Svar: 8.047
1. Hvor meget større er trafiksikkerheden lige, når folk fravælger sæsonskift til fordel for mere usikre helårsdæk?
2. Og hvem siger, at busserne ikke kan sidde fast i sneen på vinterdæk?
3. Det har forsikringsselskaberne sagtens kunne gøre inden lovændringen.
sep 2006
Følger: 49 Følgere: 56 Biler: 1 Emner: 71 Svar: 4.075
jun 2023
Følgere: 21 Emner: 2 Svar: 241
M+S er kun "mindstekravet" for de nye DK regler.
At der er "snefnug - isbjerg - 3PMSF". Er kun bedre kvalitet dæk. Til vinterføre.
Kan forestille mig at de nordlige lande har højere krav, da de seriøst har sne og is om vinteren.
jan 2006
Følger: 12 Følgere: 47 Biler: 14 Emner: 146 Svar: 8.047
Hvad skriver du, som skal læses igen?
Jeg kan tælle ca 300 forskellige helårsdæk modeller. Der må være 3 af dem, som ikke har 3PMSF - som svarer til den 1%, som du skriver. Jeg er bare nysgerrig på, hvilke helårsdæk det er? Jeg skrev jo det samme i #9 - " stort set ikke"... Men jeg ved ærlig talt ikke, hvilke helårsdæk ikke havde det. Så troede, at du vidste det?
okt 2006
Følger: 35 Følgere: 29 Biler: 3 Emner: 50 Svar: 1.111
sep 2004
Følger: 28 Følgere: 35 Biler: 5 Emner: 4 Svar: 77
jan 2006
Følger: 12 Følgere: 47 Biler: 14 Emner: 146 Svar: 8.047
https://www.daekleader.dk/bildaek/hankook/ion-st-as-suv-ih61a/
feb 2005
Følger: 10 Følgere: 10 Biler: 3 Emner: 8 Svar: 1.002
Jeg kan simpelthen ikke forstå hvorfor folk er så sure over at de nu ikke må kører i snestorm med sommer dæk.
#18 man må kigge til Tyskland som har strengere krav end dem vi har fået og jeg er sikker på de også sælger biler, nye som brugte sommer og vinter.
jan 2006
Følger: 12 Følgere: 47 Biler: 14 Emner: 146 Svar: 8.047
"Noget" skulle have været at forbyde vinterdæk/helårsdæk med under 4 mm mønster. Problematikken med sommerdæk om vinteren har stort set ikke eksisteret. Til selve høringen om lovforslaget blev der slået fast, at der er INTET sammenhæng mellem ulykkerne i vinterperioden og kørsel på sommerdæk. Så det er bare "signalpolitik" - de vil bare gøre "noget", så det ser ud som om de laver andet, end at sende milliarder ud af landet...
Og det der sker nu er, at folk fravælger sæsonskiftet (bedste sikkerhed) og vælger de mere usikre helårsdæk i stedet. Det er der rigtig mange, der gør.
feb 2005
Følger: 10 Følgere: 10 Biler: 3 Emner: 8 Svar: 1.002
Det lyder helt tåbeligt.
Jeg tror det er Sven og Erna på 82 der har kørt på 12 år gamle Kina sommerdæk der pludselig er NØD til at investere i nye Kina helårsdæk selvom de kun kører 5000km om året.
Jeg tror dem der har heft begge dele indtil nu forstsætter med det.
Den statistik hvilke ulykker er den baseret på?
De fleste ulykker er der jo ikke engang taksator på eller på nogen måde politi.
Tvivler på værkstedet melder ind om det er sommer eller vinterdæk der er på når det indtil nu har været helt lovligt.
Mig og konen har da lagt lidt mærke til de biler der har pløjet skilte og ligger i grøften her de sidste par år om der var vinter eller sommerdæk på og langt de fleste havde da sommerdæk på.
Det er da også derfor jeg syntes der skulle gøres noget.
Jeg tror da også de fleste der ligger og skaber mega lange køer med 20-30 km/t når man kunne ha kørt 50-60km/t er folk med sommerdæk.
okt 2014
Følger: 4 Følgere: 21 Emner: 34 Svar: 3.280
Vinterdæk er at foretrække om vinteren, eller nogle gode helårsdæk, der er sket en kæmpe udvikling indenfor helårsdæk, men den største hurdle er at folk sidder inde i en varm lydisoleret jernkasse som tror at alt den nymodens elektronik nok skal kunne klare at kunne holde bilen lavtflyvende, så de kører 80kmt hvor man burde køre 40kmt.
Og selv de bedste vinterdæk kan ikke stoppe en elbil der vejer på den anden side af 4 Tons på en is eller snedækket vej.
jan 2006
Følger: 12 Følgere: 47 Biler: 14 Emner: 146 Svar: 8.047
Hvorfor? Fordi jeg ejer et dækcenter og kan se med mine egne øjne hvad der foregår? Folk skiller sig af med deres vinterhjul og sætter helårsdæk på deres sommerfælge i hobetal. Og hvorfor gør de det? Fordi de ikke kan være sikre på, at deres dækcenter fremover kan nå at skifte til vinterdæk inden frosten kommer og de dermed risikerer bøde. Ring lige til Quickpoint eller Superdæk og hør, hvad deres ventetid på hjulskift er - du vil få chok. Med helår er den hovedpine ud af verden. Ret logisk.
Og jeg har lagt mærke til, at også en del snakker om at køre på deres vinterdæk hele året rundt og droppe sommerdæk netop af denne grund. At det så går ud over deres egen sikkerhed om sommeren, vejer mindre, end at ikke at få bøde for uegnede dæk om efteråret.
Og det virker da ret sandsynligt, at dig og konen stopper op og løber ud til alle de biler I kan få øje på som har pløjet skilte for at notere, hvilke dæk de har. Det tror jeg gerne på
"Transportministeriet bemærker hertil, at det af Færdselsstyrelsens vejgrebsanalyse bl.a. fremgår, at der ikke er flere ulykker i vinterhalvåret sammenlignet med sommerhalvåret. Det vurderes i analysen, at der ikke er behov for at indføre et generelt lovkrav om, at køretøjsejere skal skifte til vinterdæk i vinterhalvåret."
okt 2025
Følger: 12 Følgere: 7 Emner: 2 Svar: 24
Den statistik hvilke ulykker er den baseret på?
Jeg er helt sikker på at det baserer sig på de alvorlige ulykker, hvor at politiet er involveret og eventuelt også en motorsagkyndig.
Sommerdæk i sne giver jo anledning til netop de alvorlige ulykker.
Jeg er helt enig i at målet med loven er at få folk til ikke at køre på sommerdæk om vinteren. Uanset om det så betyder helårsdæk. De er jo trods alt bedre end sommerdæk, i sne og is.
Jeg kører selv på vinterdæk hele året.
Jeg har været lidt i limbo, omkring hvorvidt jeg skulle skifte min bil og følte ikke lige for at punge ud til nye kvalitets sommerdæk.
Og så fik jeg et sæt vinterhjul med gode dæk, så dem kører jeg på.
Det har dog den bivirkning at jeg ikke får adskilt og serviceret mine bremser mindst en gang om året....
feb 2005
Følger: 10 Følgere: 10 Biler: 3 Emner: 8 Svar: 1.002
Jeg er selv udlært mekanikker og kan godt huske at når den første sne faldt var telefonen rødglødende for NU skulle folk ha vinterdæk på
Vi stopper da ikke og kigger og dokumentere alle biler, det er eller ikke det jeg overhovedet skriver.
Når vi kører forbi og der holder en bil flettet sammen med et skilt eller ligger i grøften så tager vi et kig ud af vinduet.
Vi kigger tit ny bil for at undersøge markedet og så holder de tit på pladsen ved siden af og så kigger man da lige for at se om det er en af "dem".
Det er super fint vi ikke er enige, det behøver vi heller ikke være, jeg syntes det er godt vi kan tale om tingene og se det fra forskellige synspunkter.
#25: jeg er nemlig også sikker på det er de alvorlige ulykker der bliver registreret hvor politiet har været ude og det er selvfølgelig også de alvorlige uheld der er vigtigst.
Loven for mig er også for at mindske bilister der er til unødig gene og forsikringspriser der stiger, det kunne bla. være ved mindre uheld hvor der ikke køres på korrekte dæk til det vejr der er.
Kører man, som nævnt længere oppe, vanvittigt på is/sne med hovedet under armen så er der intet vinterdæk der kan redde noget.
Selvom det ikke er optimalt vil jeg også hellere have bilister på vinterdæk om sommeren end sommerdæk om vinteren.
Ny regel fra 1 Juli Vinterdæk mærkning