{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.810 visninger | Oprettet:

Ny regel fra 1 Juli Vinterdæk mærkning {{forumTopicSubject}}

Siden 1. juli 2025 har det i Danmark været et lovkrav, at du ikke må køre med såkaldt ”åbenbart uegnede" dæk til kørsel i det konkrete føre.

Det betyder f.eks., at du ikke lovligt må køre på is- og sneglatte veje med sommerdæk. De nye regler betyder, at dine dæk i vinterføre som minimum skal være mærket M+S (Mud & Snow), og i hårdt vinterføre skal dækkene også være snefnugmærket med symbolet 3PMSF (Three Peak Mountain Snowflake).

Ellers kan du få en bøde på 1000kr pr dæk

https://www.danskpersontransport.dk/nyheder/lov-om-brug-af-vinterdaek-er-vedtaget/?utm_source=&utm_medium=email&utm_campaign=XpresPay+Vinterd%c3%a6k&utm_content=Dansk+PersonTransport.

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Reperation af opvaskemaskine 970 kr.
  • Service af fjernvarme anlæg 1.447 kr.
  • rede en fjernsyn fra at falde ned 700 kr.
  • nedsat gastryk - de 4 blus kan ikke fungere samtidig. 1.500 kr.
  • Opsætning af gardinstang og opsætning af 2 rullegardiner. 750 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Ny regel fra 1 Juli Vinterdæk mærkning
  • #1   15. okt er det ikke typisk dansk at gøre tingene så mudret så muligt.

vinterdæk el helårsdæk med snefnug. 31okt til 29 feb (el. lign)

bum til at forstå

• #2   15. okt Helårs dæk skal kun have M/S mærket og må bruges hele året rundt
    Det skal ikke have 3PMSF symbolet

Men det skal vinterdæk

Men husk der gælder andre regler i udland.
    eks tyskland
    Der skal dæk i vintertiden være mærket med
    M/S og 3 PMSF mærket

• #3   15. okt Helårs dæk skal også være 3pmsf mærket i Danmark

• #4   15. okt

profilbillede
  • #5   15. okt Det betyder f.eks., at du ikke lovligt må køre på is- og sneglatte veje med sommerdæk. De nye regler betyder, at dine dæk i vinterføre som minimum skal være mærket M+S (Mud & Snow), og i hårdt vinterføre skal dækkene også være snefnugmærket med symbolet 3PMSF (Three Peak Mountain Snowflake).

Lige det der er fremhævet er vigtigt, så hvis du kører på dine helårsdæk mærket M+S og ikke har 3PMSF mærket, kan du risikere at få en bøde

• #6   15. okt Nikolaj J i indlæg #3

Helårsdæk skal ikke være mærket med 3PMSF, kun med M+S. Helårsdæk er at betragte som sommerdæk, og et rigtigt vinterdæk skal have mærket 3PMSF på siden af dækket

• #7   15. okt #6
    Så skal du nok lige have fat i Michelin og fortælle dem det ikke er rigtigt det de skriver på deres hjemmeside....
    Et 3PMSF-mærket helårsdæk er et hybriddæk, der kan bruges både sommer og vinter.
    https://www.michelin.dk/auto/rad/skift-daek/helaarsdaek

• #8   15. okt Kim B #7
    Det som du skriver er jo ikke forkert, ej heller det jeg skriver.
    Et helårsdæk skal have betegnelsen MS eller M+S, når dækket har mærket 3PMSF mærket er det at betragte som et vinterdæk. og er der ingen MS eller M+S mærker er det et sommerdæk.
    Men et vinterdæk kan du også køre med året rundt, men derfor er det stadig et vinterdæk.

• #9   15. okt Der findes sgu da stort set ikke helårsdæk i Danmark, som ikke har 3PMSF. Så ro på...

• #10   16. okt Vil næsten sige 99% af alle helårs dæk har 3pmsf

• #11   16. okt #10
    Hvilke helårsdæk har du set uden 3pmsf? Bortset fra amerikanske helårsdæk...

• #12   17. okt Risikere at få en bøde....

Denne lovgivning har 3 formål.
    1. Større trafiksikkerhed.
    2. Tvinge busserne over på vinterdæk, så det ikke skal fremgå i kontrakten med kommunen og de dermed ikke kan påråbe sig force majeure når bussen ikke når frem i tiden. ( det skete i vinteren 2010 eller 2011 )
    3. Give forsikringsselskaberne en håndsrækning til at afvise krav på skader, sket med sommerdæk i sneglat føre.

Jeg synes at loven er helt fin.

• #13   17. okt #12

1. Hvor meget større er trafiksikkerheden lige, når folk fravælger sæsonskift til fordel for mere usikre helårsdæk?
    2. Og hvem siger, at busserne ikke kan sidde fast i sneen på vinterdæk?
    3. Det har forsikringsselskaberne sagtens kunne gøre inden lovændringen.

• #14   17. okt 438 hk læs lige igen hvad jeg skriver

• Morten
    Morten Tilmeldt:
    jun 2023

Følgere: 21 Emner: 2 Svar: 241
    #15   17. okt Lige for at tydeligøre det. smiley
    M+S er kun "mindstekravet" for de nye DK regler.
    At der er "snefnug - isbjerg - 3PMSF". Er kun bedre kvalitet dæk. Til vinterføre. smiley
    Kan forestille mig at de nordlige lande har højere krav, da de seriøst har sne og is om vinteren. smiley

profilbillede
  • #16   17. okt #14

Hvad skriver du, som skal læses igen?
    Jeg kan tælle ca 300 forskellige helårsdæk modeller. Der må være 3 af dem, som ikke har 3PMSF - som svarer til den 1%, som du skriver. Jeg er bare nysgerrig på, hvilke helårsdæk det er? Jeg skrev jo det samme i #9 - " stort set ikke"... Men jeg ved ærlig talt ikke, hvilke helårsdæk ikke havde det. Så troede, at du vidste det?

• #17   19. okt dejligt at se FDM selv bruger helårsdæk nu, og vil erkende at de pengene værd continental AllSeasonContact 2 - Vinder af FDM's test af helårsdæk 2025

• #18   21. okt smiley smiley Er mere spændt på hvornår politiet råber vanvid og napper bilen.. det er vel kun et spørgsmål om tid.. og tænker nu mest på alle bilforhandlerne.. når vi nu skal ud og prøve til salg biler..nye som brugte. Bum bum. Kroner i kassen.. nam nam smiley smiley

• #19   22. okt Tror sgu at jeg fandt et helårsdæk uden 3PMSF

https://www.daekleader.dk/bildaek/hankook/ion-st-as-suv-ih61a/

• #20   22. okt Jeg må indrømme at jeg er en af dem der syntes at endelig blev der gjort noget! Er det perfekt? Nej, men der er gjort noget.
    Jeg kan simpelthen ikke forstå hvorfor folk er så sure over at de nu ikke må kører i snestorm med sommer dæk.

#18 man må kigge til Tyskland som har strengere krav end dem vi har fået og jeg er sikker på de også sælger biler, nye som brugte sommer og vinter.

• #21   22. okt #20

"Noget" skulle have været at forbyde vinterdæk/helårsdæk med under 4 mm mønster. Problematikken med sommerdæk om vinteren har stort set ikke eksisteret. Til selve høringen om lovforslaget blev der slået fast, at der er INTET sammenhæng mellem ulykkerne i vinterperioden og kørsel på sommerdæk. Så det er bare "signalpolitik" - de vil bare gøre "noget", så det ser ud som om de laver andet, end at sende milliarder ud af landet...
    Og det der sker nu er, at folk fravælger sæsonskiftet (bedste sikkerhed) og vælger de mere usikre helårsdæk i stedet. Det er der rigtig mange, der gør.

• #22   22. okt Hvorfor tror du at ansvarlige mennesker der indtil nu har punget ud for både vinterdæk og sommerdæk lige pludselig, når loven bliver strammere, ikke længere vil ha begge dele?
    Det lyder helt tåbeligt.

Jeg tror det er Sven og Erna på 82 der har kørt på 12 år gamle Kina sommerdæk der pludselig er NØD til at investere i nye Kina helårsdæk selvom de kun kører 5000km om året.
    Jeg tror dem der har heft begge dele indtil nu forstsætter med det.

Den statistik hvilke ulykker er den baseret på?
    De fleste ulykker er der jo ikke engang taksator på eller på nogen måde politi.
    Tvivler på værkstedet melder ind om det er sommer eller vinterdæk der er på når det indtil nu har været helt lovligt.

Mig og konen har da lagt lidt mærke til de biler der har pløjet skilte og ligger i grøften her de sidste par år om der var vinter eller sommerdæk på og langt de fleste havde da sommerdæk på.
    Det er da også derfor jeg syntes der skulle gøres noget.
    Jeg tror da også de fleste der ligger og skaber mega lange køer med 20-30 km/t når man kunne ha kørt 50-60km/t er folk med sommerdæk.

• #23   23. okt #22
    Vinterdæk er at foretrække om vinteren, eller nogle gode helårsdæk, der er sket en kæmpe udvikling indenfor helårsdæk, men den største hurdle er at folk sidder inde i en varm lydisoleret jernkasse som tror at alt den nymodens elektronik nok skal kunne klare at kunne holde bilen lavtflyvende, så de kører 80kmt hvor man burde køre 40kmt.
    Og selv de bedste vinterdæk kan ikke stoppe en elbil der vejer på den anden side af 4 Tons på en is eller snedækket vej.

• #24   23. okt #22

Hvorfor? Fordi jeg ejer et dækcenter og kan se med mine egne øjne hvad der foregår? Folk skiller sig af med deres vinterhjul og sætter helårsdæk på deres sommerfælge i hobetal. Og hvorfor gør de det? Fordi de ikke kan være sikre på, at deres dækcenter fremover kan nå at skifte til vinterdæk inden frosten kommer og de dermed risikerer bøde. Ring lige til Quickpoint eller Superdæk og hør, hvad deres ventetid på hjulskift er - du vil få chok. Med helår er den hovedpine ud af verden. Ret logisk.

Og jeg har lagt mærke til, at også en del snakker om at køre på deres vinterdæk hele året rundt og droppe sommerdæk netop af denne grund. At det så går ud over deres egen sikkerhed om sommeren, vejer mindre, end at ikke at få bøde for uegnede dæk om efteråret.

Og det virker da ret sandsynligt, at dig og konen stopper op og løber ud til alle de biler I kan få øje på som har pløjet skilte for at notere, hvilke dæk de har. Det tror jeg gerne på smiley Men min udtalelse bunder ud i dette her:

"Transportministeriet bemærker hertil, at det af Færdselsstyrelsens vejgrebsanalyse bl.a. fremgår, at der ikke er flere ulykker i vinterhalvåret sammenlignet med sommerhalvåret. Det vurderes i analysen, at der ikke er behov for at indføre et generelt lovkrav om, at køretøjsejere skal skifte til vinterdæk i vinterhalvåret."

• #25   23. okt #22
    Den statistik hvilke ulykker er den baseret på?

Jeg er helt sikker på at det baserer sig på de alvorlige ulykker, hvor at politiet er involveret og eventuelt også en motorsagkyndig.
    Sommerdæk i sne giver jo anledning til netop de alvorlige ulykker.

Jeg er helt enig i at målet med loven er at få folk til ikke at køre på sommerdæk om vinteren. Uanset om det så betyder helårsdæk. De er jo trods alt bedre end sommerdæk, i sne og is.

Jeg kører selv på vinterdæk hele året.
    Jeg har været lidt i limbo, omkring hvorvidt jeg skulle skifte min bil og følte ikke lige for at punge ud til nye kvalitets sommerdæk.
    Og så fik jeg et sæt vinterhjul med gode dæk, så dem kører jeg på.
    Det har dog den bivirkning at jeg ikke får adskilt og serviceret mine bremser mindst en gang om året....

• #26   23. okt #24: Jeg kan da godt forstå at hvis ens dækmand ikke kan følge med kan man blive desperat men alle ved også at det første år klart også bliver det værste fordi ALLE skal ha skiftet hjul og ha skaffet dæk, det bliver nok mindre allerede næste år.
    Jeg er selv udlært mekanikker og kan godt huske at når den første sne faldt var telefonen rødglødende for NU skulle folk ha vinterdæk på
    Vi stopper da ikke og kigger og dokumentere alle biler, det er eller ikke det jeg overhovedet skriver.
    Når vi kører forbi og der holder en bil flettet sammen med et skilt eller ligger i grøften så tager vi et kig ud af vinduet.
    Vi kigger tit ny bil for at undersøge markedet og så holder de tit på pladsen ved siden af og så kigger man da lige for at se om det er en af "dem".
    Det er super fint vi ikke er enige, det behøver vi heller ikke være, jeg syntes det er godt vi kan tale om tingene og se det fra forskellige synspunkter.

#25: jeg er nemlig også sikker på det er de alvorlige ulykker der bliver registreret hvor politiet har været ude og det er selvfølgelig også de alvorlige uheld der er vigtigst.
    Loven for mig er også for at mindske bilister der er til unødig gene og forsikringspriser der stiger, det kunne bla. være ved mindre uheld hvor der ikke køres på korrekte dæk til det vejr der er.
    Kører man, som nævnt længere oppe, vanvittigt på is/sne med hovedet under armen så er der intet vinterdæk der kan redde noget.

Selvom det ikke er optimalt vil jeg også hellere have bilister på vinterdæk om sommeren end sommerdæk om vinteren.

Kommentér på:
Ny regel fra 1 Juli Vinterdæk mærkning

Annonce