{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.316 visninger | Oprettet:

Dårlig vej - skade på bilen - erstatning ? {{forumTopicSubject}}

Kan man stille ejeren af en vej til ansvar for en skade på en bil? Hvis skaden er sket pga. dårlig vedligeholdelse af vejen?

I det boligområde vi bor i er vejen/parkerings arealet belagt med fliser. Efter flere år med kørsel på fliserne, er det blevet trykket ned, og danner to hjulspor med en forhøjning på midten. Et enkelt sted er det rigtig slemt, og fliserne er vel 15-20cm højere på midten end i hjulsporene.
Det plejer heller ikke at være noget problem at køre over.. Indtil jeg fik sænket min bil 40/35 (hvilket jeg ikke selv syntes er voldsomt). Første gang jeg køre over ''puklen'' i fliserne glemmer jeg dels at den er der og at bilen lige er blevet sænket. Hvilket resultere i at jeg skraber imod med bunden af bilen. Umiddelbart var der ikke noget at se på det tidspunkt.

Nu har jeg lige skulle fylde olie på den, trods det ikke er lang tid siden det blev gjort sidst. Og ved nærmere eftersyn kan jeg se at den drypper olie fra bunden af motoren og et tydeligt mærke i ''underskjoldet'' efter at have kørt imod noget. Den ryger direkte på værksted i morgen, frygter at der er kommet en revne i bundkarret ell. noget lign.

Kan man stille ejeren (i dette tilfælde andelsboligforeningen, må det være) til ansvar for sådan en hændelse? Jeg kørte 5-10km/t MAX, og jeg kan kun køre over uden at støde på, ved at køre skævt på vejen, og med det ene hjul over ujævnheden i vejen.

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Nyt amatur 900 kr.
  • Hjælp til opsætning af en svævehylde og 3 små svævehylder, samt et klapbord i køkken 1.250 kr.
  • Reparation ag opvaskemaskine 1.500 kr.
  • Ophæng af køkkenskab fra Ikea, spejl og håndtag til skuffer 1.500 kr.
  • Opsætning af 3 lamper + rep. af tændknap på lampe 900 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Dårlig vej - skade på bilen - erstatning ?
  • #2   31. jan 2012 nej det kan du ikke, det er dig der har valgt at sænke bilen og har været uopmærksom, så den hænger på dig selv.... men hvis du er fornuftig så giver du ejeren af vejen en påtale om at det skal bringes iorden....

• #3   31. jan 2012 Er helt med på at det er fordi bilen er sænket, med det er samtidig også vejens skyld.

Det er jo trods alt ''kun'' 40-30mm som gør forskellen på om jeg køre imod eller ej. Det er trods alt et familie område. Så hvis en fuld læsset familie-bil triller ud af indkørslen en dag, på vej mod ferie, så kan man jo have stort set samme scenarie.

• #4   31. jan 2012 du kan jo bare hæve bilen hvis du er så utilfreds. sådan er det bare at køre i sænkede biler.

• #5   31. jan 2012 **Indtil jeg fik sænket min bil 40/35 (hvilket jeg ikke selv syntes er voldsomt). Første gang jeg køre over ''puklen'' i fliserne glemmer jeg dels at den er der og at bilen lige er blevet sænket.**

Æhh hvis skyld er det så? Føreren af bilen eller vejens beskaffenhed? Ahh come on hehe

Jeg glemte lige at løver spiser mennesker, så da den åd min arm, sagsøgte jeg dyrepasseren.....?!

• #6   31. jan 2012 Du får Ingenting ud af det, .. det siger din forsikring også hvis du anmelder..

• #7   31. jan 2012 Du vil ikke få noget ud af det MEDMINDRE du kan bevise det er deres skyld!

og jeg går ikke ud fra du kan det, derfor skal du nok ikke spilde tiden på at klage osv.....

• #8   31. jan 2012 hvis den ikke er ulovlig sænket og vejen er dårlig vedligeholdt havde jeg sku angivet en klage. det er hans job at holde vejen iorden.

• #9   31. jan 2012 du skal køre efter forholdene smiley

skader pga huller i vejen olig. dækkes ikke !

• #11   31. jan 2012 "I det boligområde vi bor" "ejeren (i dette tilfælde andelsboligforeningen, må det være)"

Er det så ikke også lidt som at sagsøge sig selv?

• #12   31. jan 2012 Bilen er ikke ulovligt sænket, og det er TÜV godkendte dele som er brugt.

Det kan da heller ikke være rigtigt, at man ikke kan køre ud at et stykke vej, uden at skulle køre 2-3km/t og i zik zak, for at undgå en tydelig skade i vejen pga. mange års slid?

Jeg har efterfølgene ''lært'' at køre over stedet uden at støde på... men det er jo klog af skade.

• #13   31. jan 2012 Nej, vi er lejere. Vi ejer ikke noget. Ved heller ikke om det er boligselskabet som har ansvaret for vejen. Det er umiddelbart bare min første tanke.

• #15   31. jan 2012 Eftersom bilen er sænket så får du ikk en skid

• #16   31. jan 2012 Tror jeg prøver. Som et minimum kan de da få levet vejen.

• #17   31. jan 2012 du kan klage over vejens beskaffenhed men du får ikke en krone i erstatning det vil jeg vædde næsten hvad det skal være på...

• #18   31. jan 2012 Eftersom du bor i området, så er du selv som du siger opmærksom på at vejen er som den er. At du så glemmer puklen en enkelt dag, er din egen skyld og ikke ejeren af vejens skyld. Du vidste den så sådan ud, og ja, der er sgutte så meget du kan gøre ved det...

• #20   31. jan 2012 Men jeg kan da heller ikke se at det er helt håbløst. Nu har jeg læst flere indlæg og artikler, hvor folk har fået erstattet fælge, dæk, undervogn osv. pga. dårlig vedligeholdt vej. Så det er da åbenbart ikke umuligt.

Og ja, jeg var opmærksom på at ujævnheden i vejen var der. Men at der kun skulle 35-40mm til for at for at smadre mit bundkar, ved kørsel i 5-10km/t havde jeg ingen anelse om. Og andre som køre over vil heller ikke have en chance for at se det, hvis de ikke ved det.

Det er jo trods alt i sidste ende formen på vejen, som har forsaget skaden. I må da give mig ret i, at det ikke er hensigtsmæssigt at have en vej, som buler ned i begge hjulspor, og presset 15-20cm op på midten?

• #21   31. jan 2012 Rasmus -> du kommer så sjælendt ud på en skovvej eller bare på landet generelt...

Men det er jo ikke en offentlig vej, men en privat parkeringsområde... Men du betaler jo bare mere i husleje så skal den nok blive repareret... og det er jo dit problem, du har jo sænket bilen, og du skal jo også huske på at der skal være en minimum frihøjde på bilen. (uagtet om din bil er lovlig sænket med tüv og en masse andet)

• #22   31. jan 2012 Rasmuus .
    De kan få lavet vejen, men du kan ikke få erstatning når du har lavet sådan nogle ændringer på bilen.. smiley
    Kør med omtanke..

Kommentér på:
Dårlig vej - skade på bilen - erstatning ?

Annonce