1.233 visninger
|
Oprettet:
skal min forhandler dække? {{forumTopicSubject}}
GODMORGEN BG.
For cirka 2 mdr siden købte jeg en brugt seat ibiza ved en forhandler her i dag på vej til århus gik den ligepludslig ud.
Den bankede og larmede fra motorn da jeg startede den igen. Kan i hvertfald se at der er MEGET tryk i vandbeholdern. Samt at den nu drypper olie. Tror den har slået hul i blokken. Skal han dække rep? Og jvad med transport ned til ham. Skal han dække det?
Det skal lige siges den er fra 08 og haaved kørt 93000 km nu har den kørt 100000
okt 2010
Følger: 30 Følgere: 37 Biler: 2 Emner: 137 Svar: 15.839
jan 2012
Følger: 4 Følgere: 3 Emner: 8 Svar: 878
men jeg ved sgu ikke om han dækker transporten ned til hans værksted... ? er sikker på at han dækker regningen... men transporten tror jeg sgu selv du må rode med...
mar 2010
Følger: 4 Følgere: 17 Biler: 3 Emner: 223 Svar: 2.947
dec 2006
Følgere: 23 Biler: 1 Emner: 4 Svar: 5.867
Du har kun krav på 2 års reklamation intet andet
dec 2003
Følger: 88 Følgere: 112 Biler: 9 Emner: 42 Svar: 6.587
Det kan godt være toppakning, men hvis den ligefrem banker helt vildt, tror jeg sgu ik kun det er pakningen...
mar 2007
Følger: 14 Følgere: 12 Biler: 5 Emner: 45 Svar: 521
Håber fandme han skal dække. For var nede ved ham i fredags fprdi den sagde underligt i motorn. Men han sagde det var en nomal lyd på såden en 1 . 4 tdi
jan 2012
så du skal finde købskontrakten frem og se om der er fuld garanti i 3 eller 6 måneder... eller om der overhovedet er garanti...
okt 2004
Følger: 42 Følgere: 44 Biler: 1 Emner: 48 Svar: 1.696
nu skriver købeloven også at fejl der opstår inden for de første 6 måneder, regner man med også var der på købstidspunktet!. det er "formodnings reglen". og den gælder også ved brugte biler!.. færdig punktum slut!..
Det vil sige at forhandleren skal dække medmindre han kan bevise at fejlen ikke var der på købstidspunktet, (det er HAM der har bevis byrden) ud over det så HAR! du gjort forhandleren opmærksom på en mislyd fra motoren som han afviste altså har du gjort ham opmærksom på en evt. fejl.
ring og tag en snak med ham og se om han sætter sig på tværs før du begynder at tage sorgerne på forskud.
jan 2012
du tager fejl...
''Garanti på brugte biler
Hvis du skal have en bedre beskyttelse end den Købeloven giver, skal du sørge for at aftale med bilforhandleren, at han giver en garanti. En garanti er ikke noget, du har krav på, men kun noget du får efter aftale. Garantien skal den være anført i slutsedlen. En garanti dækker i modsætning til Købeloven de fejl, som opstår efter købet og inden for den aftalte garantiperiode. En garanti vil typisk være aftalt til tre eller seks måneder, og en garanti skal indholdsmæssigt være bedre en købelovens reklamationsbestemmelser. Desuden er det bilforhandleren, der har bevisbyrden for at en fejl ikke er omfattet af garantien.''
taget fra FDMs hjemmeside...
http://www.fdm.dk/bilkoeb/koeb-af-brugte-biler-hos-bilforhandler
okt 2004
I købeloven står der en formodningsregl som gælder de første 6 måneder, hvor man må FORMODE! at fejlen var der ved købet!..
en garenti skal dække MERE! end købeloven forskriver. og når der er tale om garenti er der somregl INGEN tvivl om, hvem der skal betale hvad osv.
men iflg. købeloven er der en formodningsregl på 6 måneder hvor man må formode at fejlen var der ved købet.
okt 2004
se her:
3.3 Formodningsreglen
Som udgangspunkt er det forbrugeren, der skal bevise, at den vare, der klages over, er defekt. Forbrugeren skal bevise to forhold:
At der er en fejl ved varen.
At fejlen var der, da forbrugeren fik varen.
I den nye købelov blev der tilføjet en regel, som ikke fandtes i den gamle købelov, §77a, stk. 3, den såkaldte ”formodningsregel”. Reglen skal imødekomme forbrugerens problemer med at bevise, at fejlen var til stede, da forbrugeren fik varen (leveringstidspunktet). Reglen betyder, at en fejl, der viser sig inden for det første halve år efter, at forbrugeren har fået varen, formodes at have været til stede på leveringstidspunktet.
Reglen er en bevisregel, som letter forbrugerens bevisbyrde det første halve år. For at kunne benytte reglen skal der være en fejl i købelovens forstand. Reglen benyttes særligt, når der er usikkerhed om, hvorvidt fejlen skyldes normal slitage, eller om der er problemer med varens kvalitet.
taget herfra: http://dokumenter.forbrug.dk/forbrugerredegoerelsen_2004/kap04.htm#4.3 kig kapitel 3 formodningsreglen
jan 2012
okt 2004
er ikke for at træde på dig eller noget :).. men jeg kender efterhånden købeloven godt ;).. og når jeg har ret, så vil jeg også have ret :P..
Men! en garenti er ALTID! bedre end købeloven, eller det SKAL den være, ellers må det ikke hedde garenti. og har oplevet mange sælgere sige 2 års garenti istedet for 2 års reklamation
jan 2012
okt 2004
der står ingen steder at der er garenti i købeloven, der står noget om formodningsreglen. det er 2 MEGET! forskellige ting!..
Ja formodningsreglen sætter forbrugeren godt og forhandleren skidt, da det er formodet at fejlen var tilstede ved købet MEN! ved formodningsreglen kan forhandleren nægte at betale, HVIS! forhandleren kan BEVISE at varen har lidt fysisk overlast.
Ved garenti skal forhandleren punge ud, næsten ligemeget hvad, og næsten ligemeget hvad der går i stykker. da garenti'en skal stille forbrugeren bedre end købeloven.
håber du er med på hvad jeg mener nu?
jan 2012
okt 2004
Der findes ikke noget sjovere end kunder der mener at fordi de har reklamaions ret så har de garenti hehe :D.. dem kan man bruge meget tid på at "overbevise" om noget andet.
skal min forhandler dække?