{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
5.553 visninger | Oprettet:

§ 125 stk 1 nr 1 {{forumTopicSubject}}

heej du ,,

Nogen der kan hjælpe mig med hvad jeg får i straf?
vil gerne høre fra fok der har prøvet det samme i stedet for hvad folk tror.

Der står :
Der nedlægges endvidere påstand om kørelsforbud i medfør af dærdelslovens § 125, stk. 1 nr. 1 kan førerretten kun gengives, hvis føreren forinden har gennemført fornyet, særlig køreundervisning og har bestået en kontrollerende køreprøve i medfør af færdselslovens § 60a stk 1hvad skal jg så forvente ? betinget eller ubetinget ?`:)

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Nedtagning af to lamper 700 kr.
  • opvaskemaskine montering 700 kr.
  • Nyt amatur 900 kr.
  • Hjælp til opsætning af en svævehylde og 3 små svævehylder, samt et klapbord i køkken 1.250 kr.
  • Reparation ag opvaskemaskine 1.500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  § 125 stk 1 nr 1
  • #1   1. feb 2013 § 125. Føreren af et motordrevet køretøj, hvortil der kræves kørekort, skal betinget frakendes ret­ten til at føre et sådant køretøj, hvis

1) føreren under tilsidesættelse af væsentlige hensyn til færdselssikkerheden har voldt skade på person eller ting eller fremkaldt fare herfor,

2) føreren har overskredet de tilladte hastigheder efter §§ 42 og 43 a eller en anden hastighedsgrænse fastsat ved færdselstavler eller anden afmærkning med mere end 60 pct. el­ler har kørt med en hastighed på 160 km i timen eller derover,

3) føreren under kørsel i et af de i § 43 nævnte køretøjer, under kørsel med blokvogn eller mo­bilkran, jf. § 86, stk. 1, eller ved slæbning af køretøjer, jf. § 70, stk. 4, har overskredet de for sådanne køretøjer tilladte hastigheder, jf. §§ 42 og 43, eller en anden hastighedsgrænse fast­sat ved færdselstavler eller anden afmærkning med mere end 60 pct. for hastig­heds­grænser på højst 30 km i timen eller med mere end 40 pct. for hastighedsgrænser på over 30 km i timen,

4) føreren under kørsel med et køretøj med en tilladt totalvægt på over 3.500 kg har overtrådt de i medfør af § 85 fastsatte forskrifter om største tilladte totalvægt med mere end 30 pct.,

5) føreren har overtrådt bestemmelser om køretid eller hviletid fastsat i de forordninger, der er nævnt i § 86 a, stk. 1, eller i forskrifter, der er udstedt i medfør af § 86 a, stk. 1, med mere end 30 pct.,

6) føreren inden for en periode af 3 år har gjort sig skyldig i tre forhold vedrørende kon­trol­apparatet, der er omfattet af de forordninger, der er nævnt i § 86 a, stk. 1, eller af forskrifter, der er udstedt i medfør af § 86 a, stk. 1,

7) føreren har gjort sig skyldig i spirituskørsel, der ikke er omfattet af § 126, stk. 1, nr. 1, eller

8) frakendelse findes begrundet ved beskaffenheden af den begåede forseelse, og hvad der i øvrigt foreligger oplyst om tiltaltes forhold som fører af motordrevet køretøj.

Stk. 2. Føreren skal endvidere betinget frakendes retten til at føre et sådant køretøj, hvis føreren inden for en periode af 3 år har gjort sig skyldig i tre forhold, der ikke i sig selv medfører frakendelse af førerretten efter stk. 1, men som er omfattet af

1) § 5, stk. 2, § 15, stk. 3, 1. pkt., og stk. 4, § 16, stk. 2, § 18, stk. 1 og 2, § 21, stk. 1-3, § 22, stk. 1, § 24, stk. 1, § 25, § 37, stk. 4, § 80, stk. 4, 1. pkt., § 80 a, stk. 1 og 2, jf. stk. 6, 1. pkt., § 80 b, stk. 4, 2. pkt., og § 81, stk. 3,

2) § 4, stk. 1 og 2, hvis overtrædelsen udgør fremkørsel mod rødt lyssignal, kørsel mod kørselsretningen, overskridelse af spærrelinjer eller overskridelse af ubrudt kantlinje i forbindelse med ulovlig kørsel i nødspor,

3) § 23 eller forbud mod overhaling fastsat ved færdselstavler eller anden afmærkning,

4) § 26, stk. 2-4 og 6, eller vigepligt fastsat ved færdselstavler eller anden afmærkning, eller

5) §§ 42- 43 a eller anden hastighedsgrænse fastsat ved færdselstavler eller anden afmærkning, hvis hastighedsoverskridelsen er på mere end 30 pct.

Stk. 3. Under samme betingelser som nævnt i stk. 2 skal føreren betinget frakendes retten til at føre et motordrevet køretøj, hvortil der kræves kørekort, hvis føreren har gjort sig skyldig i to for­hold omfattet af stk. 2 og forholdene er begået inden for de første 3 år efter første­gang­s­erhvervelse af førerret.

Stk. 4. Betinget frakendelse sker på vilkår, at den pågældende i en prøvetid på 3 år fra endelig dom ikke fører motordrevet køretøj under sådanne omstændigheder, at førerretten skal frakendes. Ved betinget frakendelse udsættes fastsættelsen af frakendelsestiden.

Stk. 5. Begår den dømte i prøvetiden et nyt forhold, der medfører frakendelse af førerretten, fastsætter retten en fælles frakendelse for dette forhold og den tidligere pådømte lovovertrædelse.

• #2   1. feb 2013 Så du mister dit kort

• #3   1. feb 2013 så i følge det du skriver så bliver den kun betinget ?

• #4   1. feb 2013 ja som jeg læser det

• #5   1. feb 2013 altså ved godt jeg mister den men om det er betinget eller ubetinget er jeg i tvivl om .

• #6   1. feb 2013 det er os sådan jeg har forstået det

• #7   1. feb 2013 du skal vel bare til ny køreprøve

• #8   1. feb 2013 Du får en betinget frakendelse af kørekortet (har selv været der), og du skal op til ny teori og køreprøve. Herefter har du kortet igen, men hvis du "pisser ved siden af kummen" i løbet af de næste 3 år, så klapper fælden, og du mister dit kørekort i en længere periode.
    Undskyld mit fransk. Det jeg mener er, at hvis du i løbet af den 3-årlige periode laver en forseelse som takseres til et klip eller værre, så mister du kørekortet i en længere periode.

• #9   2. feb 2013 dejligt at høre fra en der selv har været der, og kan fort´ælle det af erfaring.

• Ibrahim D
    Ibrahim D Tilmeldt:
    mar 2020

Følger: 1 Svar: 2
    #10   31. mar 2020 Hej
    Jeg har også fået et brev § 125 stk 1 nr 1
    Hvad skal jeg gøre , kan nogen hjælpe mig ? smiley

• Ibrahim D
    Ibrahim D Tilmeldt:
    mar 2020

Følger: 1 Svar: 2
    #11   31. mar 2020