{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
3.121 visninger | Oprettet:

Jonas L
Jonas L
Følger: 1 Emner: 38 Svar: 39

Kørselsgodtgørelse på arbejdet {{forumTopicSubject}}

Hej

Har to spørgsmål. Er lidt i tvivl om hvorvidt det er kørselsgodgørelse ellers kørselsfradrag der er tale om.

Jeg starter nyt arbejde (som elev) snart og skal kører til og fra arbejdet i egen bil. Der er ca. 20 km pr. vej. Er der noget med at man betaler de første x antal km selv hvorefter staten betaler resten? Er der nogen der ved hvordan det fungerer?

Andet spørgsmål er at jeg skal ligge og kører rundt til kunder i egen bil i arbejdstiden. Jeg ved ikke hvad det hedder, men ved at de har nogle skemaer de udfylder. Er det hvad man kalder kørselsgodtgørelse? I så fald hvordan fungerer det? Er der andre der kører rundt i arbejdstiden? Betaler firmaet alle benzin udgifter eller er det igen kun noget af vejen?
Hvis ja, er der nogen lovgivning for dokumentation eller lignende? Jeg skal snart på skole og ville gerne kører frem og tilbage eftersom firmaet skal betale transport. Vil vi kunne benytte os af kørselsgodtgørelse her?

Er godt klar over det er relativt basale spørgsmål de sikkert vil kunne svare på, men da jeg ikke lige er klar over hvem jeg skulle ringe til, og det har betydning for mit økonomi i de følgende måneder, tænkte jeg at jeg ville spørge herinde. Der er helt sikkert nogen som benytter sig af overstående i forbindelse med deres arbejde.

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Nedtagning af 9x lamper 1.000 kr.
  • Fjerning af kalk i bruser 800 kr.
  • Opsætning af køkkenlåge som er faldet ned 1.000 kr.
  • Reparation af vaskemaskine 900 kr.
  • Eftersyn af knallert/scooter (Gilera Stalker 2006) 680 kr.
  • Skifte toilet 1.200 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Kørselsgodtgørelse på arbejdet
  • #1   30. apr 2013 Du skal bare have fat i din HR afdeling og så udfylde en kørselsseddel.. Og så får du en 3-4kr pr km mener jeg det..

• #2   30. apr 2013 ved kun at du skal selv betale de første 12 km selv, dvs du kan trække de 16km fra... (er dog ikke 100p.) smiley

• #3   30. apr 2013 Det 20 km til og fra arbejde kan du trække 16 km fra om dagen da de først 12 km hver vej ikke kan trækkes fra

De du køre for firmaet i egen bil føre du i kørebog og får så 3,82 pr km (de penge skal dække brændstof forsikring osv)

Hvis du køre over 20,000 km om året for firmaet får du kun 2,82 mener jeg det er for det du køre over 20,000 km.

• #4   30. apr 2013 Man betaler de første 24 km http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oId=2064181

• #5   30. apr 2013 Jeg hentyder self til det du kører i på jobbet i egen bil!

• Jonas L
    Jonas L Tilmeldt:
    feb 2013

#6   30. apr 2013 Asbjørn -> Vil det sige at jeg teknisk set vil tjene penge på at kører rundt hvis jeg kører i en lille økonomisk bil der kører langt på literen? 3,82 pr. km løber sgu hurtigt op når man kører de 19-22 km/l

• #7   30. apr 2013 Du får befordringsfradrag for de resterende 16 km (som Asbjørn skriver), dvs. et fradrag på 2,13 kr. pr. km. Bemærk, at det ikke er det, du får udbetalt. Det er kun dit fradrag.

Kørsel i arbejdstiden giver 3,82 kr. pr. km udbetalt. Af det beløb skal du selv afholde udgifter til benzin osv. Det er din arbejdsgiver, der afgør, hvorvidt der skal foreligge dokumentation og i hvilken grad.

Kørsel til og fra skole bliver godtgjort i form af, at du får udbetalt hvad der svarer til billigste måde at transportere sig til og fra skole på. Arbejdsgiver <i>kan</i> vælge at give mere, fx de 3,82 kr. Det gjorde min, men det var de ikke forpligtet til.

• #8   30. apr 2013 Og ja, det vil sige, at du kan tjene penge på at køre rundt i en økonomisk bil. Udbetalingen er endvidere skattefri, selv om arbejdsgiver får fradrag for det, så det er win-win.

• #9   30. apr 2013 Kørselsfradrag får du efter de første 24 km om dagen. Kørselsgodtgørelse er noget du får udbetalt hvis du fx har lagt ud for transportudgifter i forbindelse med skole eller andet. Kørselsfradrag får du uanset hvad.. Kørselsgodtgørelse er meget forskelligt fra arbejdsplads til arbejdsplads - så det bliver du nødt til at spørge din chef om:) kørselsfradraget skal du huske at taste i din forskudsopgørelse på skat.dk:)

• #10   30. apr 2013 Jep du kan godt tjæne penge på det, det er jo skatte frit.

• #11   30. apr 2013 Nå der var jeg lidt langsommere end de andre;) men husk nu at spørg din chef hvad de har af regler for kørsel. Lan være lidt forskelligt hvordan det afregnes.

• Jonas L
    Jonas L Tilmeldt:
    feb 2013

#12   30. apr 2013 Bay - Er det muligt at lave en lavere takst i stedet for de 3,82 kr pr. km? Til skole har jeg godt og vel 40km pr vej. Det giver 80 km om dagen. Laver vi et hurtigt regnestykke vil det løbe op i 305 Kr,- pr dag.
    Jeg kører i en lille øko bil der kører 19-22 km/l. Tager vi udgangspunkt i jeg kører 19 km/l hele vejen vil det koste ca. 50-75 kr,- pr dag. Altså langt under det jeg vil få udbetalt.

Jeg vil meget gerne undgå at skulle tage offentligt transport.. Kan man ændre i den takst altså 3,82 kr,- pr km til et mindre beløb der svarer til den mængde benzin jeg bruger til at komme frem og tilbage? Jeg synes heller ikke det er fair at malke dem på den måde, og som du selv siger er jeg egentlig forpligtet til at finde den billigste måde smiley
    Hvis det er muligt kan jeg faktisk transportere mig frem og tilbage fra skole til næsten samme beløb som med offentligt transport.

• #13   30. apr 2013 De satser er "vejledende" forstået på den måde, at det er det beløb, der må udbetales skattefrit. Udbetales der mere, skal det enten dokumenteres som en faktisk udgift eller beskattes.

Jeg har dog i praksis ikke hørt om ret mange arbejdspladser, der udbetaler mindre end de 3,82 kr.

• #14   30. apr 2013 du får jo ikke den høje takst til skolen kun befordrings fradraget det er jo de 80-24 km og så får du ca 1/3 udbetalt af din udgift. så det er ingen fortjenste på det.

• #15   30. apr 2013 når du er i skole betaler din arbejdsgiver dig typisk et beløb der svare til den billigste offentlige transport mulighed.
    så det er ikke sikkert du får de 3,82 kr pr km når du er i skole.

• Jonas L
    Jonas L Tilmeldt:
    feb 2013

#16   30. apr 2013 Arbejdspladsen er forpligtet til at betale transport til og fra skolen, men kun den billigst mulige måde hvilket selvfølgelig er offentlig transport.
    Jeg har tænkt mig at spørge om det er muligt at jeg kunne kører i stedet da det kun vil koste få hundrede kroner mere kontra det offentlige. På den anden side når jeg ikke udfører et stykke arbejde for dem synes jeg heller ikke det er fair at få de 3,82 kr pr km der vil svare til at jeg ville få 305 kr udbetalt om dagen når jeg kun bruger små 50 kr på benzin.
    Tænkte derfor på om man kunne aftale en lavere sats der resulterer i at jeg netop får de der 50 kr,- om dagen der lige akkurat dækker benzin. Det er kun få hundrede kroner mere end hvis jeg skulle have alle zoner periodekort, og mængden af tid jeg sparer er enorm.

• #17   30. apr 2013 Du blander tingene sammen. Det er ikke enten-eller. Uanset om du kører i bil eller med offentlig transport, får du udbetalt hvad der svarer til billigste offentlige transportmiddel.

• #18   30. apr 2013 som Bay siger så får du pengene og kan gøre som du vil. Du må endda gå eller cykel, og stadig få det beløb. De 3,82 er jo det du får hvis du bruger egen bil til firma kørse ikke når du køre i skole

• #19   30. apr 2013 Du får sikkert pengene udbetalt skattefrit. Både de 2.13 til og fra arb. Og 3.82 som du kører i arb tiden. Gør jeg i hvert fald, og er selv lærling. Skal dog kun trække 10 km fra hver vej. istedet for 12.

• Jonas L
    Jonas L Tilmeldt:
    feb 2013

#20   30. apr 2013 Bay fungerer det virkelig sådan? Vil det sige jeg bare vil kunne kører frem og tilbage men få udbetaling for den billigst mulige måde med offentlig transport? Sidst jeg var på skole (i tidligere firma) brugte jeg alle zoners periodekort.
    Men skal det ikke kunne dokumenteres? De kan vel ikke bare overfører hvad der svarer til to måneders transport med periodekort til min konto uden dokumentation? Sidst måtte jeg gemme kvitteringer for periodekortene og senere hen aflevere til kontoret da de skulle kunne dokumentere det for en revisor.

• #21   30. apr 2013 Rasmus befordrings fradrag er ikke skattefrit. du skal skrive de antal km på din selvangivelse og dem betaler du så skat af og hvordan kan du nøjes med kun at trække 10 fra ? har du det på skrift fra skat ?

• #22   30. apr 2013 Du blander tingene sammen

• #23   1. maj 2013 Jo mine kørepenge er skattefri. Er i lære som bygningsstruktør, 3f siger jeg kun skal trække 10 fra hver vej.

Jeg har skiftende arbejdssteder hele tiden. Og kører i egen bil. Det er nok lavet sådan, fordi de nærmest forventer at man kan komme frem de mest mærkelige steder på de trælse tidspunkter. får dem udbetalt sammen med min løn, hver anden Torsdag.

• #24   1. maj 2013 Men ja hvis du har et alm. Arbejde. Kan du få befordringsfradrag. 2.13 minus 2x12 km hver dag. Som du indberetter til skat og selvfølgelig betaler skat af.

• #25   1. maj 2013 Og ja har det på skrift i min overenskomst!

Kommentér på:
Kørselsgodtgørelse på arbejdet

Annonce