{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
17.668 visninger | Oprettet:

Jonas H
Jonas H
Følger: 1 Emner: 9 Svar: 5

Kørselsfradrag og Kørselsgodtgørelse {{forumTopicSubject}}

Halløj derude

Jeg sidder i en ret så kringlet situation, synes jeg selv med henhold til at finde ud af kørselsfradrag og kørselsgodtgørelse.
Jeg er 18 år og har næsten lige fået kørekort + bil, så er helt grøn på det her område.. Jeg starter nyt arbejde som elev lige rundt om hjørnet, og jeg har regnet ud at jeg har 26 km til arbejdet. Det vil altså sige 52 km dagligt til og fra arbejde.
Er der nogen som gider skære det ud i pap for mig, hvordan befordringsfradrag fungerer, og hvordan man indberetter det? Det gav nogenlunde mening indtil jeg stødte på 60 dages reglen..

Jeg kommer desuden også til at kører i egen bil ud til diverse opgaver for firmaet. Der kommer vel til at foreligge kørselsgodtgørelse. Hvordan fungerer det? Jeg har nu læst flere steder at man får 3,82 kr pr. km man kører, kan det virkelig passe? I så fald er det jo en guldgrubbe når man har en bil der kører langt på literen? Og får man det desuden udbetalt i cool cash eller hvordan fungerer det?

Jeg har forsøgt at læse mig til det, flere steder på nettet, men lige meget hvor jeg læser det, kan jeg simpelthen ikke få det til at give mening. Det kunne være at der sad nogen derude som har været ligeså blank som mig, der kunne fortælle det på en måde så man forstod det smiley

På forhånd tak!

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Nedtagning af 9x lamper 1.000 kr.
  • Fjerning af kalk i bruser 800 kr.
  • Opsætning af køkkenlåge som er faldet ned 1.000 kr.
  • Reparation af vaskemaskine 900 kr.
  • Eftersyn af knallert/scooter (Gilera Stalker 2006) 680 kr.
  • Skifte toilet 1.200 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Kørselsfradrag og Kørselsgodtgørelse
  • #2   24. jul 2013 Du for befordringsfraget til/fra arbejde som en skattefordel, dvs. du får mere udbetalt, men du skal selv ind og ændre din forskudsopgørelse til et ca estimat af din kørsel.
    Husk at de første 24km får du ikke noget for, så reelt får du kun for 52-24 km dagligt.

Når du kører for virksomheden, så skal de udbetale kørselsgdtgørelse med din løn (eller ved siden af - den kommer ind på din konto)
    Og ja det er 3,82kr/km, men en guldgrube er det nu ikke altid, husk du skal selv betale slid, brændstof, forsikring osv. og laver du en skade, så er der kun dig til at betale, ikke virksomheden..

• #3   24. jul 2013 De 3,82 er noget dit firma skal betale. Og der skal du føre kørselsbog. hvor du skal skrive start km og slut km op. Og det er jo fra firma adresse og id til kunden. Guld grube? neej for du slider jo bilen hurtigt op så. Og hvis du ikke har fri km ved dit forsikrings selskab. Kan du jo hurtig komme op i den dyre klasse.

• Jonas H
    Jonas H Tilmeldt:
    jul 2013

#5   24. jul 2013 Ja okay guldgrube er det måske ikke, men det kan da hurtigt blive en god slat at få oveni hver måned når man i forvejen er på elevløn og kører 20-24 km på en liter.. Hvis man vel og mærke trækker fra og ligger til side til reparationer, forsikring m.m af det man så får udbetalt.. Eller er jeg helt galt på den? 3,82 lyder bare som relativt meget.

Men kan man godt få kørselsgodtgørelse og kørselsfradrag samtidig? Og hvordan håndtere jeg så lige mine uplanlagte skoleophold f.eks? Dem kender jeg ofte ikke til før en måned eller to forinden.

• #6   25. jul 2013 Du går bare ind i din forskudsopgørelse og ændrer den. Der er et punkt som hedder befordringsfradrag. Der indtaster du bare hjemmeadresse og arbejdsadresse, så udregner den km, fratrukket de 24 første.

Så indtaster du hvor mange dage du kører på arbejde om året.
    Bum, så har du forhøjet fradrag.

Man kan også vælge at lade være, og så gøre det når vi skal lave årsopgørelse, og få dem alle udbetalt der.

• Jonas H
    Jonas H Tilmeldt:
    jul 2013

#7   25. jul 2013 Så angående kørselsgodtgørelse er der ikke mere i det end at man udfylder en seddel fra firmaet med start km, slut, osv. og efterfølgende får man 3,82 pr. km man har kørt lagt oven i sin løn, eller seperat ved siden af skattefrit? Hvis der ikke er mere i det end som så, vil jeg gerne kunne lukke den af og fokusere på hvordan jeg regner kørselsfradrag ud..

Folie-Tossen Kenny Ved du om man får kørselsfradrag til og fra skole? Så vidt jeg er orienteret skal ens praktikplads betale transport når man er på skole?

• Jonas H
    Jonas H Tilmeldt:
    jul 2013

#8   25. jul 2013 Michael N - Hvad så hvis jeg ikke er klar over hvor mange dage om året jeg reelt kører? Jeg kan jo f.eks have et skoleophold som ofte varer mellem 2-2½ måned hvor jeg bliver indkaldt med kort varsel. Jeg kan i hvert fald ikke planlægge det et år frem..
    Og hvordan fungerer den der 60 dages regel? Er det noget med at man får mindre trukket fra efter en hvis periode?

I det hele taget hvordan fungerer det når man trækker noget fra i skat, det har jeg faktisk aldrig prøvet før. Betaler man så bare det mindre i skat? Eller hvordan fungerer det lige?

• #9   25. jul 2013 Det koster ikke noget "endnu" at opsøge sit lokale skatte center, og få dem til at hjælpe dig med at få påført de rigtige tal de rigtige steder.

• #10   25. jul 2013 Fradraget betyder at du ikke betaler skat af det beløb.

Men enten gætter du på hvor mange dage du skal køre på arbejde, som udgangspunkt ligger det omkring 215-220 dage, når ferier, hellig dage og weekender er trukket fra.
    Hvis du så forventer at skulle på skole to gange to måneder, trækker du cirka 40-45 dage fra. Så kan den udregne resten for sig på tastselv på www.skat.dk .

alternativet er at vente til efter nytår og så taste det ind der, og så få pengene udbetalt fra Skat ...

• #11   25. jul 2013 Du vil jo få det beløb hvad det vil koste at bruge offentlig transport til skolen og ikke ved brug af din egen bil. og trækker du f.eks 30.000 fra om året, vil de kun give 10.000 mere udbetalt på års basis.

• #12   25. jul 2013 Det kan i hvert fald godt løbe rundt smiley Kører ca 160 km om dagen til 3.82 skattefrit som lærling. Så kan du selv regne ud hvor godt det giver smiley

• #13   25. jul 2013 Hr O hvor mange km om året må du så køre for din forsikring ? for jo flere du kører jo dyre bliver den. Og hvis du så kun har sagt 5000 km på års basis og de finder ud af du køre langt mere. Så har du jo et problem.

• #14   25. jul 2013 Har fri km smiley Men satsen falder jo også efte 20.000 km ...

• #15   25. jul 2013 Folie-Tossen Kenny siden hvornår er reglerne om kørsels fradrag lavet om? det gælder kun ved arbejde og ikke til og fra skole.

• #16   25. jul 2013 Kan se reglerne er lavet om

https://afg.tax.dk:8443/1648027.htm

Før fik du penge efter hvad det kostede med offentlig transport

• #17   25. jul 2013 Folie-Tossen Kenny øh jo for sådan var det sku ikke for 10 år siden. For der betalte mesteren for ophold på skolehjem og transport. Så det er lavet om du

Folie-Tossen Kenny de 3,82 er da ikke igennem skat men dit firma For igennem skat er det da stadig kun 2,13 det du tænker på er nok Skattefri kørselsgodtgørelse (erhvervsmæssig brug af privat bil. for der får du de 3,82. Men det har jo ikke noget med befordrings fradrag ide på skat at gøre. Det er jo et beløb din mester betaler dig for at bruge din egen bil til firma kørsel.

• #18   25. jul 2013 Folie-Tossen Kenny og ret fedt du påstår det ikke er lavet om smiley du ved jo ikke hvordan systemet var for 10 år siden smiley Kan da fortælle dig, at lærlingen i det skilte firma jeg var. Skulle gå på skole enten i KBH eller skive. Så skulle firmaet betale for den billigste transport derover og ophold på skolehjem. Så de samlede sig bare en del og kørte selv der over i en 9 personers bil da det var billigere end at tage toget. Og de fik jo penge efter hvad toget kostede.

Kommentér på:
Kørselsfradrag og Kørselsgodtgørelse

Annonce