Kørselsfradrag og Kørselsgodtgørelse {{forumTopicSubject}}
Halløj derude
Jeg sidder i en ret så kringlet situation, synes jeg selv med henhold til at finde ud af kørselsfradrag og kørselsgodtgørelse.
Jeg er 18 år og har næsten lige fået kørekort + bil, så er helt grøn på det her område.. Jeg starter nyt arbejde som elev lige rundt om hjørnet, og jeg har regnet ud at jeg har 26 km til arbejdet. Det vil altså sige 52 km dagligt til og fra arbejde.
Er der nogen som gider skære det ud i pap for mig, hvordan befordringsfradrag fungerer, og hvordan man indberetter det? Det gav nogenlunde mening indtil jeg stødte på 60 dages reglen..
Jeg kommer desuden også til at kører i egen bil ud til diverse opgaver for firmaet. Der kommer vel til at foreligge kørselsgodtgørelse. Hvordan fungerer det? Jeg har nu læst flere steder at man får 3,82 kr pr. km man kører, kan det virkelig passe? I så fald er det jo en guldgrubbe når man har en bil der kører langt på literen? Og får man det desuden udbetalt i cool cash eller hvordan fungerer det?
Jeg har forsøgt at læse mig til det, flere steder på nettet, men lige meget hvor jeg læser det, kan jeg simpelthen ikke få det til at give mening. Det kunne være at der sad nogen derude som har været ligeså blank som mig, der kunne fortælle det på en måde så man forstod det
På forhånd tak!
nov 2008
Følgere: 26 Biler: 12 Emner: 220 Svar: 7.548
Husk at de første 24km får du ikke noget for, så reelt får du kun for 52-24 km dagligt.
Når du kører for virksomheden, så skal de udbetale kørselsgdtgørelse med din løn (eller ved siden af - den kommer ind på din konto)
Og ja det er 3,82kr/km, men en guldgrube er det nu ikke altid, husk du skal selv betale slid, brændstof, forsikring osv. og laver du en skade, så er der kun dig til at betale, ikke virksomheden..
apr 2013
Følger: 4 Følgere: 13 Emner: 63 Svar: 12.873
jul 2013
Følger: 1 Emner: 9 Svar: 5
Men kan man godt få kørselsgodtgørelse og kørselsfradrag samtidig? Og hvordan håndtere jeg så lige mine uplanlagte skoleophold f.eks? Dem kender jeg ofte ikke til før en måned eller to forinden.
maj 2009
Følger: 7 Følgere: 13 Biler: 2 Emner: 72 Svar: 2.644
Så indtaster du hvor mange dage du kører på arbejde om året.
Bum, så har du forhøjet fradrag.
Man kan også vælge at lade være, og så gøre det når vi skal lave årsopgørelse, og få dem alle udbetalt der.
jul 2013
Folie-Tossen Kenny Ved du om man får kørselsfradrag til og fra skole? Så vidt jeg er orienteret skal ens praktikplads betale transport når man er på skole?
jul 2013
Og hvordan fungerer den der 60 dages regel? Er det noget med at man får mindre trukket fra efter en hvis periode?
I det hele taget hvordan fungerer det når man trækker noget fra i skat, det har jeg faktisk aldrig prøvet før. Betaler man så bare det mindre i skat? Eller hvordan fungerer det lige?
dec 2005
Følger: 21 Følgere: 24 Biler: 4 Emner: 102 Svar: 583
sep 2004
Følger: 17 Følgere: 15 Biler: 2 Emner: 17 Svar: 8.480
Men enten gætter du på hvor mange dage du skal køre på arbejde, som udgangspunkt ligger det omkring 215-220 dage, når ferier, hellig dage og weekender er trukket fra.
Hvis du så forventer at skulle på skole to gange to måneder, trækker du cirka 40-45 dage fra. Så kan den udregne resten for sig på tastselv på www.skat.dk .
alternativet er at vente til efter nytår og så taste det ind der, og så få pengene udbetalt fra Skat ...
apr 2013
mar 2010
Følger: 27 Følgere: 27 Emner: 151 Svar: 257
apr 2013
mar 2010
Følger: 27 Følgere: 27 Emner: 151 Svar: 257
apr 2013
apr 2013
https://afg.tax.dk:8443/1648027.htm
Før fik du penge efter hvad det kostede med offentlig transport
apr 2013
Folie-Tossen Kenny de 3,82 er da ikke igennem skat men dit firma For igennem skat er det da stadig kun 2,13 det du tænker på er nok Skattefri kørselsgodtgørelse (erhvervsmæssig brug af privat bil. for der får du de 3,82. Men det har jo ikke noget med befordrings fradrag ide på skat at gøre. Det er jo et beløb din mester betaler dig for at bruge din egen bil til firma kørsel.
apr 2013
Kørselsfradrag og Kørselsgodtgørelse