{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
4.773 visninger | Oprettet:

Ejerskifteforsikring - huskøb {{forumTopicSubject}}

Hej

Jeg står i den situation at jeg har alt på plads vedr. en hushandel. Det eneste jeg er lidt i tvivl om er ejerskifteforsikringen.

Er blevet rådet til af flere at tegne husforsikring og ejerskifteforsikring samme sted, da dette forhinder 2 uafhængige selskber i at sende eventuelle krav frem og tilbage...hvis i forstår?

Er også lidt i tvivl om hvilken ejerskifteforsikring jeg skal tegne, om det skal være en standart eller udvidet...?

kan sige så meget at huset er fra 74, men gennemrenoveret sidste år. Ingen anmerkninger i hvertken El-. eller tilstandsrapport

Nogle gode råd, tips?

Pft
Dennis

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Flytte rengøring 1.500 kr.
  • Elektriker 500 kr.
  • Elektriker 750 kr.
  • Loftudtag ingen strøm 1.500 kr.
  • 3 timers gartner arbejde 1.000 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Ejerskifteforsikring - huskøb
  • #1   4. mar 2014 har en kammi der har den udvidet og det blev han glad for da vi fandt ud af at nedløb fra tagrenden var lavet forkert så skulle til at grave 1/4 del af haven op for at få det lavet men og du skal tegne den det samme sted kan jeg ikke svare dig på

• #2   4. mar 2014 Jeg har også lige købt hus, har tegnet hus og ejerskifte i samme selskab. Jeg tog den udvidede (10 års) da det jo var peanuts i det store regnskab hvad det kostede (mener det var 18.000 for 10 år) hvilket jo er givet meget godt ud, hvis man som ovenstående finder ud af at haven skal graves op, eller der er en støbefejl i gulv eller fundament et sted.

Men det er klart at det ikke kan betale sig, hvis du bare finder ud af at der er en dårlig karm et sted el. lign (pga. selvrisiko)

• #3   4. mar 2014 Køb den store udvidede ejerskifteforsikring. Det er alle pengene værd på et hus fra 70'erne.

Den udvidede har en løbetid på 10 år og dækker flere forhold - bl.a. ulovlige kloak- og stikledninger, forhold ved grunden, der medfører en væsentlig skade på beboelsesbygningen, og forurening af grunden under visse omstændigheder. Her tænker jeg især på forurening fra nedlagte (underjordiske) olietanke, som desværre var meget populære i 70'erne. En standard tager IKKE højde for olietanke, så allerede der vil jeg sige det er den udvidede du skal have.

Ejerskifteforsikring dækker skjulte fejl/mangler, som var tilstede inden overtagelsen af ejendommen, og som enten er forkert beskrevet eller slet ikke nævnt i tilstandsrapporten, og som anmeldes i forsikringsperioden.

Skader, der kan dækkes, kan fx være: Brud, lækage, deformering, svækkelse og revnedannelse. Manglende bygningsdele kan også være en skade. Ligesom ulovligheder også er dækket i et vist omfang (fx en ulovlig kloak mv)

Når der pr. 1. maj 2012 også udarbejdes en elinstallationsrapport, vil ejerskifteforsikringen også dække ulovlige elinstallationer, hvilket kun blev dækket på den udvidede ejerskifteforsikring før 1. maj 2012. Der er dog kun dækning, hvis forholdet slet ikke er beskrevet eller er beskrevet klart forkert i elinstallationsrapporten.

HUSK - sælger er forpligtet til at betale halvdelen af ejerskifteforsikringen (dog kun halvdelen af den absolut billigste ejerskifteforsikring, også selv om du vil have en der er dyrere)

Om det er bedst at have ejerskifte og villaforsikring samme sted? JA !!! INGEN TVIVL OM DET!!!! Som du selv sige, er der der en vis gråzone, hvor man kan komme i tvivl om hvilken forsikring der skal dække det. Er det en pludselig opstået skade, eller er den gammel. Der vil du kunne få skaden dækket med det samme, og så kan selskabet bruge tiden på at finde ud af hvilken forsikring der skal dække bagefter. Er det hos to forskelle selskaber, kan sagen let trækkes i langdrag. Derudover kan du også være heldig at få en god rabat, hvis du samler det hele et sted.

HUSK: En ejerskifteforsikring har somregel en pamper selvrisiko (normalt en 15.000 - 20.000 kr) - der er det en god ide at sikre sig at det er en "samlet selvrisiko" og ikke "en selvrisiko per begivenhed".

Er det en "samlet selvrisiko", er det bare med at få meldt ALT hvad du kan få øje på af små fejl og mangler. Nok får du ikke skaden betalt (fordi den er under din selvrisiko) - men - jo mere du melder (også selv om du ikke får det repareret) bliver sat til en værdi og denne værdi trækkes fra din samlede selvrisiko.

FX: 10 x små skader til 1000 kr hver = 10.000 kr som trækkes fra din samlede selvrisiko på fx 15.000 kr = en "slut-selvrisiko" på 5000 kr, den dag der er en skade der virkelig er værd at nævne.

• #5   4. mar 2014 Mange mange tak for svar allesammen, er slet ikke i tvivl om hvad jeg vælger

OBS: Kender i husejernes forsikring?

• #6   4. mar 2014 Kender dem godt fra branchen - kan ikke anbefale dem - de passer meget godt på deres penge:

http://www.trustpilot.dk/review/www.danskboligforsikring.dk

Du kan med fordel overveje:

NEM-Forsikring (tidligere Gl. Skanderborg)
    SønderjyskeForsikring (rigtig godt produkt)
    Nykredit Forsikring (hvs du også har dit realkreditlån derigennem)
    DiBa
    Sealandia Forsikring (kan personligt anbefale dem)

Alm brand kan være tunge at danse med, så overvej først dem efter du har undersøgt ovenstående

• #7   4. mar 2014 Vi har fået tilbud fra Tryg, men overvejer Sønderjyske da jeg selv har forsrikringer der

Kunne godt se at da jeg søgte på Husejernes forsikring kom den frem som dansk boligforsikring på trustpilot

• #8   4. mar 2014 Tryg er også ganske OK - Sønderjyske bør du helt klart overveje. Så vidt jeg husker, er deres ejerskifte en af de bedre. Og - deres service er helt i top.

(så vidt jeg lige husker - ret mig meget gerne hvis jeg husker forkert - er Husejerens Forsikring et "white label" under Dansk bolig forsikring... eller også er det omvendt. Med andre ord - samme selskab, men med to navne. Ses tit i branchen..

• #9   4. mar 2014 Var det mig, var jeg ikke et øjeblik i tvivl om hvad jeg skulle vælge: Sønderjyske

• #10   4. mar 2014 Tak bette egern smiley

Tager fat i Sønderjyske med det samme, der er nemlig kort overtagelse på så skal have styr på det inden udgangen af denne uge

• #12   4. mar 2014 Hvilket selskab kan man samle flere skader på den samme selvrisiko?

Da jeg købte hus for 4 år siden. Der var der en selvrisiko fra 20-30.000 kr pr skade!

• #13   4. mar 2014 Hvis der er kort overtagelse skal du endelig huske at gøre dem opmærksom på det. Har du først fået nøglen, er det for sent at tegne en ejerskifteforsikring !! Sørg for at være i løbende kontakt med dem - gerne den samme sagsbehandler hver gang.

Simon H.N. Det kan kan få flere steder. Da jeg i sin tid var huskøber, kunne det fås sådan gennem Thisted Forsikring (de sælger dog, så vidt jeg husker, ikke ejerskifteforsikringer længere).
    Tryg har et produkt, hvor det hedder 5000 kr i selvrisiko per skade, men max 50.000 i total selvrisiko. Dvs. når den kommer op over 50.000 kr, koster det gratis.

• #14   4. mar 2014 Køb den udvidet for guds skyld.
    Men husk at sælger kun er forpligtiget til at betale halvdelen af den han har tilbudt, ikke halvdelen af den du finder og vil bruge.

• #16   4. mar 2014 Så har jeg talt med Sønderjyske, og afventer pt. tilbud derfra

Tak for hjælpen allesammen

• #17   4. mar 2014 Ja - en ejerskifte skal på ingen måde stå alene. En alm villa-forsikring dækker pludseligt opståede skader. En ejerskifte dækker de skader, som allerede er tilstede, men som ikke er nævnt i en tilstandsrapport.

En villa-forsikring kan derfor sagtens dække fx et tag der er blæst af - men - er der fx en ulovlighed ved spærene, kan man risikere, at ejerskifteforsikringen skal tage den del af gildet. Står man uden ejerskifteforsikring, ja - så er der kun en til at betale - villa-ejeren.

• #18   4. mar 2014 Personligt synes jeg, at udvidede ejerskifteforsikringer generelt er for dyre til, at jeg ville vælge dem. Jeg har i hvert fald ikke set et "billigt nok" tilbud på det. Dog afhænger det også af, om sælger har tilbudt at betale et vist beløb (det er han <i>ikke</i> forpligtet til i modsætning til, hvad man kan få indtrykket af i tråden!), da det jo i princippet svarer til en "rabat".

Det handler dybest set om temperament og om, hvorvidt man tør tage væddemålet. Det er lidt samme problematik, man skal igennem, når man skal vurdere, om man skal have variabel eller fast rente på finansieringen smiley

• #20   4. mar 2014 Jeg kan love dig for, det ikke har været en god forretning med rentedyk! smiley Det var et så elendigt produkt pga. den alt for høje forsikringspræmie, at ingen vandt ud over investoren i den anden ende af de få obligationer, der er udstedt. Derfor blev det også lynhurtigt taget af hylderne igen.

Men ja, for så vidt angår ejerskifteforsikring kan man være heldig at vinde væddemålet. Men i langt de fleste tilfælde er det forsikringsselskabet, der vinder - ellers ville de jo ikke udbyde det smiley

• #22   4. mar 2014 Du skal jo ikke se det i forhold til en fast rente, men en variabel. Det vil helt sikkert have været en stor fordel for dig at have valgt fx F1 i stedet. Så ville din rente hedde 0,4 % i øjeblikket smiley

Hvis du så i stedet vælger nu at lægge om i fast rente 3-3,5 %, skal du ikke kun se isoleret på ydelsesændringen, men også tage den store potentielle kursgevinst i betragtning, når renten engang begynder at stige igen.

Dette er en af de emner, jeg er 100 % hjemme i i kraft af mit arbejde i en bank smiley

• #24   4. mar 2014 3,5 % fast rente vil afgjort være bedre for dig i nuværende renteniveau. Hvis renten så efterfølgende stiger 2-3 %, vil du kunne indfri lånet til omkring kurs 80 - og det forekommer ikke urealistisk.

Flexlånet ville stadigt have været langt billigere, selv om der ikke var kommet en redningspakke. Det har skabt større stabilitet - ja - men ikke i nærheden af samme grad som merprisen for et rentedyk-lån.

Følg mit råd og læg om hurtigst muligt, hvis du kan indfri til kurs 100. Bedre råd kan ikke gives smiley

• #26   4. mar 2014 Det handler ikke om, at den ikke kan stige, men om, hvad der sker med kursen, når renteniveauet i samfundet stiger smiley

• #27   4. mar 2014 Bay har altså ret. Du skal også se på hvad du kan indfri dit lån til og ikke kun på din rente.

Hvis du tror at renten vil stige så kan det godt betale sig for dig at omlægge til et 30 årig lån på 3%. Hvis renten nu stiger til 5% over 5 år. Så kursen feks er faldet til 80. Så kan du indfri dit lån til en meget laver kurs. smiley

• #30   4. mar 2014 Vi kender udmærket til dine kurser. De udbød nemlig kun produktet ganske kort tid, inden de tog det af markedet igen, så alle har i princippet næsten det samme lån.

Dine låneberegninger, du har fået lavet, tager netop ikke højde for, at kursen vil falde på et tidspunkt. Og det er her, gevinsten ligger.

• #32   4. mar 2014 Det kræver, at man lægger om eller indfrier sit lån før tid, ja. Sådan vil det være. Det kan du dog være helt sikker på, at din rådgiver nok skal ringe til dig om - de tjener jo også penge på at lægge om for dig...

Lad mig sige det sådan, at der er i omegnen af 95 % sandsynlighed for, at du vil tjene penge på at lægge om til 3 % fast rente nu, 3 % sandsynlighed for, det vil give det samme og de sidste 2 % sandsynlighed for, at du taber penge på det. Det står for egen regning, men det tør jeg godt tage et væddemål på.

Den oprindelige diskussion gik jo så også på, hvorvidt det var et "vundet væddemål" for dig at have valgt dit nuværende lån, hvis man ser på det historisk - og her kan man jo bare se på tallene, som taler for sig selv smiley

Nå, diskussionen har bevæget sig alt for langt væk fra, hvad der er relevant for trådstarter, så lad os bare droppe den.

• #34   4. mar 2014 Selv tak smiley

• #35   4. mar 2014 Er vi enig om hvis du låner 1 mio kr til kurs 100 så har du lånt 1 mio kr? Så koster et låneomlægning vel 20-30.000 kr.

Hvis kursen så falder til 80 næste dag. Så skal du jo kun betale 800.000 kr tilbage. Det koster sku ikke 200.000 kr at lægge lån om eller betale det af. smiley

Fordi det ikke har været fordel for dig indtil nu er sikkert fordi renten er faldet og kurserne stiger, I den periode du har haft lånet.

• #36   4. mar 2014 Lige for at vende tilbage - er der noget der bare minder om at der på et eller andet tidspunkt har været noget der kunne tænkes at være en olietank på grunden, er den udvidet givet rigtig godt ud.

En olieforurening er på ingen måder sjov at stå med alene - så - bare ud fra den betragtning er den udvidet guld værd.

• #37   20. mar 2014 Og det er der nemlig - så vi valgte en udvidet

Tak for hjælpen bette egern smiley

• #38   20. mar 2014 Qualli - af ren og skær nysgerrighed; hvor valgte du at købe ejerskifteforsikring?

• #39   20. mar 2014 tryg

• #40   20. mar 2014 Super - de har også et godt produkt. Samlede du alle dine forsikringer der, eller?

• #41   20. mar 2014 Ikke endnu, men har aftalt møde

• #42   20. mar 2014 Super - held med det og glædelig indflytning. Tryg er et godt firma - de "holder vand" med deres produkter.

• #43   20. mar 2014 Vi er allerede flyttet ind - der var kun 14 dages overtagelse - derfor det skulle gå lidt stærkt med at få tegnet villa+ejerskifte

Kommentér på:
Ejerskifteforsikring - huskøb

Annonce