{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
14.291 visninger | Oprettet:

Skats indsigt i Befordringsfradrag {{forumTopicSubject}}

Hejsa

Jeg sad lige og diskuterede med en ven her den anden dag, og vi blev ikke enige, så det kan være nogle herinde fra kan afgøre det fra os.
Dette er blot et eksempel og udregning etc tages der ikke højde for de første 24 km etc. Det er bare rundt regnet.
Lad os sige et kæreste par som bor i en udkants kommune, fx Hjørring. De arbejder begge i Århus, og vælger at pendle med tog for at spare så mange penge så muligt. Året er omme og befordringsfradraget bliver beregnet:

20 dage om måneden * 346 km = 13.718,00 kr.

(beregnet på: https://www.tastselv.skat.dk/borger/befor/BeregnOpgoer.do)

12 måneder * 13718 kr = 164616 kr i befordringsfradrag.

Det vil sige nu undrer skat sig jo gevaldigt over at en person har så stort et befordringsfradrag. Derfor spørger de efter dokumentation for dette til parret. Parret viser deres pendler kort som der er købt hver måned, hvilket skulle dokumentere transporten. Skat er ikke sikker på dette, og derfor forlanger de yderligere dokumentation for transporten... de har en mistanke om at de bor tæt på arbejdspladsen, men har folkeregisteradresse langt væk, men uden at være der.

Og her kommer spørgsmålet så.
Kan skat fx forlange at få indsigt i ens kontoudskrifter, for at sikre at man har brugt penge i Hjørring? Kan de komme og banke på eller spørge naboen om der bor nogle folk her? Hvad hvis parret fx kan lide at have kontanter på sig, og ikke betalingskort. Hvordan skal man så bevise at man har købt dagligvarer i den pågældende by?

Altså har man krav på at gemme fx kvitteringer for madvare indkøb de sidste 5 år tilbage, hvis skat fx skriver at man skal bevise man har boet i byen. Kan de fx ringe til ens teleselskab og spørge om gps koordinator for telefonsamtaler?

Og lige for at pointere det. Det var altså bare en diskussion vi havde omkring rettigheder fra skats side

Håber i kan løse vores diskussion smiley

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Skifte toilet 1.200 kr.
  • Jord græs oprydning 2.500 kr.
  • skifte vandhane i bryggers 500 kr.
  • Sort and organize it equipment and cables 1.000 kr.
  • Udbedring af tilkalder stophane og montering af vaskemaskine 750 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Skats indsigt i Befordringsfradrag
  • #1   1. jul 2014 Det har de jo allerede de har jo den hjemme adresse og din adresse på dit arbejde så det kan de jo nemt tjekke. Alt det info står jo i din skatte mappe smiley

Du får jo fra din folkeadresse og til arbejde, så hvorfor skulle de tjekke om du virkelig bor der?

• #2   1. jul 2014 Bevis byrden ligger hos SKAT, og du kan godt gå ud fra SKAT har adgang til lige hvad de vil for at sikre der ikke bliver snydt.

Men nej man er ikke forpligtet til at gemme kvitteringer på dagligvare indkøb.

• #3   1. jul 2014 Ingen mennesker med respekt for sig selv ville arbejde så langt væk fra hjemmet, de ville enten finde noget arbejde tættere på, eller flytte..

Dit eksempel kræver jo at man er på farten i 5 timer om dagen (med toget, som du siger) og så oveni det er der 8 timers arbejde og 8 timers søvn.. Så er der 3 timer tilbage til resten..

Jeg har hørt om at skat tager ud og besøger folk, men tvivler i sådan en sag her..
    Det er vidst egentlig også mere kommunen, i sager om folk er enlige eller om de arbejder sort..

Men i dette tilfælde kender de jo din bopæl og din arbejdsplads.. Mere indsigt har de ikke brug for.. De overvåger ikke din mobil og kræver kvitteringer..

• #4   1. jul 2014 De kender vel ikke bopæl hvis der med vilje er snydt med folkeregister adressen.

• #5   1. jul 2014 Martin M de kender din adresse som du står fast boende på.

• #6   1. jul 2014 Hvordan gør de det, hvis man ikke har oplyst den adresse man faktisk bor på, men i stedet har oplyst en anden adresse?, hvor man så også modtager post mv.

Det bliver brugt i bred udstrækning til at snyde med SU f.eks. selvom man bor hjemme.

• #7   1. jul 2014 Fordi du så ikke står i folkeregisteret på den adresse også har du jo ikke noget sygesikrings kort. Da Du skal have en adresse i Danmark i det danske folkeregister før du fåret kort. Og den er så den adresse skat har.

• #8   1. jul 2014 Martin det da netop den adresse skat får når hjemmeboende melder flytning så får skat den nye adresse. Så ikke meget logik i det du siger. Skat får netop din adresse via folkeregisteret

• #9   1. jul 2014 Min fætter køre fra Århus til Esbjerg hver dag og har gjort det i 7 år... så jo der er nogle der gider køre langt for at have det rigtige job og bor det rigtige sted.

• #10   1. jul 2014 Ikke forstået.

Hvis jeg går ind og ændre min folkeregister adresse til at være hos mine forældre, så tror både SKAT, sygesikring, post osv. osv. at jeg bor der.

Derfor kan jeg da sagtens bo et helt andet sted, uden at hverken SKAT eller folkeregisteret har nogen anelse om det.

Derved kan jeg bo 500 meter fra mit arbejde, men have adresse 500 km væk, derved trække større befordringsfradrag.

Det er sådan jeg læser Mads Ks oprindelig indlæg, og jeg kan ikke se hvordan SKAT vil kunne vide hvor jeg faktisk bor, men kun hvor jeg står registreret til at bo.

• #11   1. jul 2014 Martin ja for hulen skat kender da så også din adresse du bor jo der hvor du har flyttet den hen. At du så ikke bor der er en anden sag, men skat har stadig din adresse.

• #12   1. jul 2014 Det er folkeregisteradressen der gælder, men der er ingen krav om hvorledes man kommer frem og tilbage. Så i teorien kan man have en campingvogn stående tæt ved sit arbejde og så bare køre derfra, men hvis det bliver opdaget, så er det vel stadig skattefusk, da man som sådan ikke har kørt frem og tilbage disse dage?

Men der er en del mennesker der har langt på arbejde, jeg har kollegaer der kører 130-140 km hver vej, hver dag. Mens jeg tidligere kendte en der boede i Aalborg, og arbejdede i København, der var i begge tilfælde ofte en hjemmearbejdsdag, men fra Aalborg til København tog han bare flyveren, det holdte dog kun et par år...

• #13   1. jul 2014 "skat kender da så også din adresse du bor jo der hvor du har flyttet den hen. At du så ikke bor der er en anden sag"

Fin sætning smiley

Så SKAT kender min adresse hvor jeg bor, bortset fra det ikke er der jeg bor.

Og så har vi lige præcis den nævnte situation fra Mads K:

"de har en mistanke om at de bor tæt på arbejdspladsen, men har folkeregisteradresse langt væk, men uden at være der."

Jeg kan kun konkludere at vi er enige, om end logikken gik af fløjten.

• #14   1. jul 2014 Mange tak for alle svarene.
    Men skat kan vel have begrundet mistanke omkring at det er realistisk at køre den lange strækning hver dag, og derfor kræve dokumentation for dette? Selvom de selvfølgelig henter folkeregisteradresse etc

• #15   1. jul 2014 Ja skat går ud fra din folkeregister adresse og tjekker kun op på det hvis de har mistanke. Det er da fuldt ud lovligt at bo på et hotel tæt på sit arbejde og stadig få befordrings fradrag.

• #16   1. jul 2014 og så er der jo vist osse lige det med at med netop SKAT er der omvendt bevisbyrde, skat skal ikke bevise at du snyder, du skal bevise at du ikke snyder.

• #17   1. jul 2014 Men der er vel en del danskere som arbejder langt væk fra deres bopæl. Jeg synes bare det ville være rimelig ekstremt af skat, at hvis man fremviste fx pendlerkort, benzin kviteringer, ansættelseskontrakt, lønsedler etc, så burde det vel være nok for at kunne dokumentere at man kørte strækningen?

• #18   1. jul 2014 Nej du skal rent faktisk tage turen for at få fradraget, du kan ikke tage turen mandag ud og hjem fredag og så høste fradrag de øvrige dage....de kikker nemlig osse sommetider speedometre efter hvis de kan komme afsted med det, eller rettere jeg har kendskab til at de har gjort det. tænk sig at skulle "spole" sit speedo frem for at få fradraget til at passe, men kender til 3 gutter der måtte gennem tættekammen for år tilbage.

• #19   1. jul 2014 Lasse P
    Din diskussion med Martin M forstår jeg ikke helt. Jeg giver Martin ret i alt, hvad han skriver, men det lader til, at I to snakker forbi hinanden. Nå, men lige meget med dét ...

Du skriver, at det er fuldt ud lovligt at bo på et hotel tæt på sit arbejde og alligevel få befordringsfradrag (her går jeg ud fra, du mener fradrag for kørsel mellem hjem og arbejde). Det må man <i>ikke</i>. Man får fradrag for "<b>de dage hvor du kører mellem hjem og arbejdsplads</b>" og altså ikke de dage, hvor man bor på hotel eller lignende.

• #21   1. jul 2014 Mads K
    Pendlerkort kan jeg til dels følge dig i. Men benzinudgifter, ansættelseskontrakt, lønsedler og lignende beviser jo intet.

For at svare på dit spørgsmål, så kan SKAT godt få adgang til en persons kontooplysninger - også uden personen selv får det at vide. SKAT retter af og til henvendelse til banker, fordi der er mistanke om snyd hos én af bankens kunder. I givet fald er banken forpligtet til at udlevere oplysninger uden at informere kunden.

• #22   1. jul 2014 har stort set altid haft fradraget, men kun kaldt ind for snart 30år siden da jeg var soldat på Bornholm og boede i Kolding og selv om det var vores rejsekort udstedt af forsvaret måtte jeg godt have fradraget, men de ville osse se færgebilletter for alle weekender for at tilsikre at jeg havde rejst.

• #23   1. jul 2014 Bay det med adressen er jo at han siger SKAT ikke kender ens adresse jo det gør de netop. Jeg skrev de kender din adresse som du står fast boende på. Det er jo den adresse du står i folkeregisteret med. At man vælger at fuske med det betyder stadig ikke SKAT ikke får at vide at man står som fast boende på en falsk adresse.

Sorry korrekt med kun de dage man køre.

• #24   1. jul 2014 På dit første indlæg svarede du bare på noget helt andet, end hvad der blev spurgt om. Jeg går også ud fra, at det var dét, der vildledte Martin. Men fred være med det.

• #25   1. jul 2014 I mit første indlæg skriver jeg da netop også de har din hjemmeadresse og adressen til dit arbejde-. Hjemmeadressen er jo den du står i folkeregisteret med. Så stadig det samme som jeg hele tiden har sagt. Du får fra din hjemmeadresse og til arbejde og skat får din adresse at vide om du bor der eller ej. Da du står som fast boende på den adresse du anmelder til folkeregisteret.

• #26   1. jul 2014 ... og det er ikke dét, han spørger om. Men det er som sagt lige meget. Jeg tror, trådstarter har forstået pointen smiley

• #27   1. jul 2014 Fred være med det smiley

• Malik L
    Malik L Tilmeldt:
    apr 2006

Følger: 1 Biler: 2 Svar: 60
    #28   1. jul 2014 Det hedder sig, at man skal kunne sansynliggøre sit kørselsfradrag, evt. i form af dokumentation, men det er ikke et krav. Arbejdsgiver afregner skat, og hvis arbejdsgivers adresse ligger xxx antal km fra ens bopæl, så er det nok. Skat må IKKE forlange dokumentation for dette. De må gerne bede om dokumentation, men svaret til dem skal bare være "det har i ikke et retskrav på. Befordringsfradragetr er sansynliggjort, hvilkett lever op til lovens krav".

• Julie L
    Julie L Tilmeldt:
    jul 2014

Følger: 1 Svar: 2
    #29   2. jul 2014 Kan de egentligt finde på at ringe til arbejdsgiver og spørge om man kommer i bil eller bus?

• #30   2. jul 2014 SKAT har bevisbyrden hvis det er en straffesag - er det en skattesag er der set tilfælde hvor DU har bevisbyrden... hvor DU skal bevise at du kører den strækning dagligt..
    og som der står længere oppe får du KUN fradrag for de dage hvor du HAR kørt..

• #31   2. jul 2014 julie hvordan du kommer på job betyder intet. så om du tager bussen eller går så får du det.

• Julie L
    Julie L Tilmeldt:
    jul 2014

Følger: 1 Svar: 2
    #32   2. jul 2014 Hvad så hvis man fx havde folkeregisteradresse et sted, men havde et kolonihavehus 40 km sydpå, og dermed 40 km tættere på ens arbejdsplads. Her brugte man hele sommeren på at være. Man må jo ikke have folkeregister adresse ved et kolonihavehus. Hvordan ville fradraget så være?

• #33   2. jul 2014 stadig fra din hjem adresse

• #34   2. jul 2014 Nej, hvis man opholder sig i kolonihaven, er det fra denne adresse og ikke folkeregisteradressen.

• #35   2. jul 2014 Bay det er det da ikke SKAT beregner det fra din folkeregister adresse og ikke hvor du opholder dig. SKAT kan ikke se du opholder dig i et kolonihavehus. Det er altid fra din registrerede adresse og til firma adresse.

• #36   2. jul 2014 Ja, hvis man bruger beregneren. Men den er bare til hjælp. Det gør det ikke nødvendigvis lovligt.
    Opholder man sig et andet sted, skal man beregne det manuelt. Det er jo netop det, vi konkluderede i den oprindelige diskussion.

• #37   2. jul 2014 https://www.skat.dk/SKAT.aspx?oId=1988906

Kørselsafstand, faktisk antal dage, samkørsel mv.
    Det er den reelle kørselsafstand, der gælder

Du skal bruge den reelle/normale kørselsafstand mellem dit hjem og din arbejdsplads. Det behøver ikke være den korteste rute.

Hvis du kører i tog eller bus er det stadig normalafstanden i bil, der gælder. Hvis du har afstikkere på din rute (henter kollegaer eller henter/bringer børn), skal du ikke regne de ekstra kilometer med.

I enkelte tilfælde er din rute til arbejde måske længere, end den lommeregneren ud for rubrik 51 i TastSelv beregner. Så skal du selv indtaste afstanden.
    Du skal bruge det faktiske antal dage med transport

Du skal ikke tælle fri-, ferie-, syge- eller hjemmearbejdsdage med. Hvis SKAT har beregnet dit fradrag på årsopgørelsen, sætter SKAT antallet af arbejdsdage/kørselsdage til 216.

216 arbejdsdage svarer til et helt arbejdsår med 6 ugers ferie og 6-8 hverdage ekstra uden kørsel. De ekstra dage kan for eksempel være sygedage, fridage eller hjemmearbejdsdage.
    Du skal bruge din officielle adresse

Det er din officielle adresse (folkeregisteradresse) og ikke for eksempel din sommerhusadresse, der gælder som bopæl.

Du kan derfor ikke få mere fradrag, fordi du i en periode kører fra for eksempel dit sommerhus til arbejde, og afstanden her er længere end normalt - med mindre din sommerhusadresse er din folkeregisteradresse.
    Du kan også få kørselsfradrag, når du kører sammen med andre i bil

Det spiller ingen rolle, hvordan I fordeler udgifterne til kørslen. Selv hvis du slet ikke betaler til kørslen, kan du få fradrag.

Hvis I pendler over Øresundsbroen eller Storebæltsbroen, er det dog kun én i bilen, der kan få det ekstra brofradrag.
    Ikke betale sig at få kørselsfradrag, hvis din arbejdsgiver betaler transportudgifterne

Det kan ikke betale sig at få kørselsfradrag, hvis din arbejdsgiver betaler transportudgifterne (fri bil, frikort eller betalt offentlig transport), da du i så fald skal beskattes af et tilsvarende beløb som personlig indkomst.

Du kan ikke både få kørselsfradrag og kørselsgodtgørelse

Skattefri kørselsgodtgørelse (befordringsgodtgørelse)
    Udkantskommune
    Flytning, jobskifte og flere arbejdssteder
    Du bor i Sverige eller Tyskland
    Udgifter til færge og fly
    Kørselsfradrag på årsopgørelse og forskudsopgørelse
    For uddybende og fyldestgørende juridisk information, se den juridiske vejledning.
    Video
    Sådan taster du dit kørselsfradrag
    Vis printvenlig udgave
    Fik du svar?
    (1=nej / 5=ja)
    12345

Kørselsfradrag (befordrings­fradrag)
    Glemt kørselsfradrag i 2012 eller 2011
    Kørselsfradrag - handicappede, kronisk syge og søfolk

• #38   2. jul 2014 du skriver det jo selv: Det er den reelle kørselsafstand, der gælder....

• #39   2. jul 2014 Jeg gider ikke at bruge mere tid på at diskutere det, før du begynder at læse, hvad der bliver skrevet smiley

Man kan ikke få fradrag for kørsel mellem folkeregisteradressen og arbejdspladsen de dage, hvor man ikke kører ruten.

Det, du fremhæver, er skrevet for at sikre, at der ikke gives større fradrag, hvis sommerhuset ligger længere væk.

• #40   2. jul 2014 Som Bay skriver, så kan man ikke få mere i fradrag, fordi man er i et sommerhus der er længere væk, men hvis man er i et sommerhus der er tættere på arbejde, så har man ikke kørt ruten, og derfor må man beregne den reelle afstand, som er mindre, og man får derfor mindre fradrag.

• #41   2. jul 2014 Nu må folk sgu lige tage sig sammen

Bay påstår når man opholder sig i sit kolonihave hus er det derfra man beregner det NEJ DET ER EJ
    Læs dog nu hvad skat skriver

Det er din officielle adresse (folkeregisteradresse) og ikke for eksempel din sommerhusadresse, der gælder som bopæl.

Du kan derfor ikke få mere fradrag, fordi du i en periode kører fra for eksempel dit sommerhus til arbejde, og afstanden her er længere end normalt - med mindre din sommerhusadresse er din folkeregisteradresse.

Uanset hvor du opholder dig gælder fradraget fra ens hjemmeadresse og ikke på det sted man opholder sig. Man få fra den adresse man står i i folkeregisteret, og man skal ikke ændre det fordi man en periode opholder sig i sit sommerhus. Fradraget gælder kun fra ens hjem og til arbejde uanset hvad du så køre mere eller mindre. Det betyder intet hvor du opholder dig. Kun din fast adresse og firma adresse det er de km der er gældende uanset om du så kun køre 10 km fordi du overnatter et sted. Så får du stadig fra din hjemmeadresse.

• #42   2. jul 2014 du vil bare ikke forstå?

• #43   2. jul 2014
    The stick of truth.. jo jeg vil da. Bay påstår jo man skal ændre sit fradrag når man overnatter i sit koloni have hus. NEJ skal man ikke når man har en fast adresse i et hus man bor fast i. Så er det fra den adresse man skal have og kun får for. Hvor du overnatter betyder intet Da det kun er gældende for hvor du har din folke register adresse. Så har du et hus 100 km fra dit arbejde og du overnatter i dit sommerhus 10 km fra dit arbejde får du stadig lovligt for de 100 km. Da det gælder fra din faste adresse.

Læs nu hvad han skrev i svar 34

# 34 52 minutter siden

Nej, hvis man opholder sig i kolonihaven, er det fra denne adresse og ikke folkeregisteradressen.

• #44   2. jul 2014 nej du gør ikke.. det er de REELLE km du kører.. det står også i den tekst du har pastet.. i toppen..

• #45   2. jul 2014
    The stick of truth.. ja fra din folkeregister adresse og til arbejde. Du kan ikke få mere end hvad der er mellen de 2 adresser. Så læs hvad skat så skriver, du kan ikke få mere, hvis du f.eks køre fra dit sommerhus og til arbejde. Du får kun for de antal km der er mellem din adresse og dit firma uanset hvad. Man bliver beregnet fra folkeregister adresse og arbejde og ikke sit sommerhus fordi man bor der en uge eller 2. KUN HVIS MAN ÆNDRE SIN FOLKEREGISTER ADRESSE TIL SIT SOMMERHUS. Jeg fatter det ude mærket. Har selv været møllen igennem med et midlertidigt arbejde. Hvor jeg flyttede ind hos min søster og boede 3 måneder og snakkede med skat. Da jeg stadig havde adresse i min lejlighed da jeg boede der fast var jeg stadig berettigt til fradraget. Da det går fra den adresse du bor fast på og ikke der hvor du opholder dig kun for en periode.

Det er jer der ikke har fattet det læs nu hvad der står
    Du skal bruge den reelle/normale kørselsafstand mellem dit hjem og din arbejdsplads. Det behøver ikke være den korteste rute.

reelle kørsels afstand er den afstand fra dit hjem og til arbejde. Er det 50 km så kan du kun få for de 50 km uaset hvad og hvordan du køre.

• #46   2. jul 2014 så en polak der har folkeregisteradresse i polen, arbejder i DK (lad os sige kbh) og har midlertidig bopæl i DK (lad os sige køge) kan hver dag få fradrag fra hjemadressen i polen???

• #47   2. jul 2014 Viser jo netop du ikke fatter hvad der bliver skrevet.Nej da han skal kunne dokumentere at han er hjemme i polen hver dag men han får hver weekend. Han kan jo ikke nå frem og tilbage hver dag så han kan jo ikke få for hver dag http://www.avisen.dk/bombe-faar-fradrag-hele-vejen-fra-krakow_259272.aspx

Viser jo netop i ikke har fattet det med man får fra sin faste adresse uanset hvad smiley Blivwe polakken i tyskland og sover weekenden over får han stadig hjemme fra polen af. Da det gælder fra ens faste adresse. BUM

• #48   2. jul 2014 det strider jo imod alt hvad du har skrevet..?? Jeg tror nu netop det er dig der ikke fatter det.. Måske du skulle ringe ind til os og spørge, inden du udtaler dig om noget du ikke ved..

• #49   2. jul 2014
    The stick of truth.. Det gør det da ikke? hvis jeg kun har 50 km på arbejde så kan jeg nå at køre de 50 hver dag for hulen da også. At jeg vælger at sove i mit sommerhus 10 km fra mit arbejde ændre ikke på at jeg lovligt får de 50 km pr dag. En polak kan da ikke køre frem og tilbage hverdag ergo får han jo ikke for alle ugens dage. Damm så svært er det da heller ikke. JEG får for de 50 km da det er de relle km jeg har til mit arbejde hver dag. Intet krav at jeg skal køre de 50 hverdag. Jeg får dem hver dag jeg er på arbejde at jeg kun køre 10 km har intet at sige da jeg har de 50 km fra min adresse ergo så får jeg for de 50 og kun de 50.

• #50   2. jul 2014 Hehe, du er godt nok helt ude, hvor du ikke kan bunde, Lasse smiley

• #51   2. jul 2014 Bay det er jeg sku da ikke? Man får fradrag for de dage man arbejder har du 50 km hver vej får du antal dagexantal km uanset hvor du sover. Da dufår fra din hjemmeadresse til dit arbejde Det står jo tydeligt på skats hjemmeside. De skriver jo ordret. Du får fra din folkeregister adresse og til dit arbejde. Køre du ud og sover i dit sommerhus får du hverken mere eller mindre da de går efter din folkeregister adresse. Så hvorfor er jeg ude hvor jeg ikke kan bunde? Så deter daa deti kommer med der ikke hænger sammen. Saman ikke kun får fra sit sommerhus af. Som skat jo også skriver, men når nej det er jo løgn det skat skriver.

Denne tekst er fra skats hjemmeside af og det hænger jo ikke sammen med din påstand om at man kun får fra sit sommerhus af. Så nok dig der ikke længere kan bunde Det er din officielle adresse (folkeregisteradresse) og ikke for eksempel din sommerhusadresse, der gælder som bopæl.

• #52   2. jul 2014 Nej, det gør man ikke - og nej, det står der ikke smiley

Som sagt; prøv nu at sætte dig ned og læs det grundigt igennem.

• #53   2. jul 2014 Bay tag nuog læs hvad de skriver læs nu denne tekst

• #54   2. jul 2014 Jeps, den har jeg læst. Men du har tilsyneladende ikke læst, hvad jeg har skrevet endnu, så vi har ikke rigtigt noget grundlag for en diskussion.

• #55   2. jul 2014 Bay det har du da åbenbart ikke da de jo skriver det er fra din officielle adresse og til dit arbejde at de km er beregnet. At du så sover i dit sommerhus betyder ingen ændring da det ikke er der du har din officielle adresse.. Så at man køre længere end de km eller mindre betyder intet for dit fradrag. Da du får for de antalkm du har fra dit hjem og til arbejde.

Du skriver da netop man får mindre hvis du sover i dit sommerhus der er tætter på dit job. OG nej det gør man ikke da det ikke er der din adresse er.

• #56   2. jul 2014 Jo man gør. Det kan du jo selv læse smiley

Jeg gider som sagt ikke at uddybe det yderligere, før du begynder at læse, hvad der skrives.

• #57   2. jul 2014 Bay nej det skriver skat sku da netop det ikke gør hvor i den tekst står det så henne? det må du jo kunne skrive ud fra den tekst

• #58   2. jul 2014 "Du kan få kørselsfradrag for de dage hvor du kører mellem hjem og arbejdsplads, hvis du har mere end 12 km til arbejde."

<i>Kilde: https://www.skat.dk/SKAT.aspx?oId=1988906</i>

• #59   2. jul 2014 Ja wow har du så læst resten af teksten at det ikke ændre på dit fradrag at du køre fra dit sommerhus af? kan ikke se siden får teknisk fejl. Det du skriver betyder da kun du får for de dage du tager på arbejde. Som jeg før skrev antal dage x antal km fra din hjemmeadresse. Så det har da intet med at det bliver mindre når du køre fra dit sommerhus af det skriver skat da også for hulen da også

Skat skriver

Ergo du får for de antal km du har fra dit hjem til din arbejdsplads uanset om du køre længere eller ej. Du får for de antal km hver dag du møder op på jobbet.

• #60   2. jul 2014 hele teksten inde fra skat

Kørselsafstand, faktisk antal dage, samkørsel mv.
    Det er den reelle kørselsafstand, der gælder

Hvis du kører i tog eller bus er det stadig normalafstanden i bil, der gælder. Hvis du har afstikkere på din rute (henter kollegaer eller henter/bringer børn), skal du ikke regne de ekstra kilometer med.

I enkelte tilfælde er din rute til arbejde måske længere, end den lommeregneren ud for rubrik 51 i TastSelv beregner. Så skal du selv indtaste afstanden.
    Du skal bruge det faktiske antal dage med transport

Du skal ikke tælle fri-, ferie-, syge- eller hjemmearbejdsdage med. Hvis SKAT har beregnet dit fradrag på årsopgørelsen, sætter SKAT antallet af arbejdsdage/kørselsdage til 216.

216 arbejdsdage svarer til et helt arbejdsår med 6 ugers ferie og 6-8 hverdage ekstra uden kørsel. De ekstra dage kan for eksempel være sygedage, fridage eller hjemmearbejdsdage.
    Du skal bruge din officielle adresse

Det spiller ingen rolle, hvordan I fordeler udgifterne til kørslen. Selv hvis du slet ikke betaler til kørslen, kan du få fradrag.

Hvis I pendler over Øresundsbroen eller Storebæltsbroen, er det dog kun én i bilen, der kan få det ekstra brofradrag.
    Ikke betale sig at få kørselsfradrag, hvis din arbejdsgiver betaler transportudgifterne

Det kan ikke betale sig at få kørselsfradrag, hvis din arbejdsgiver betaler transportudgifterne (fri bil, frikort eller betalt offentlig transport), da du i så fald skal beskattes af et tilsvarende beløb som personlig indkomst.

Du kan ikke både få kørselsfradrag og kørselsgodtgørelse

Skattefri kørselsgodtgørelse (befordringsgodtgørelse)

• #61   2. jul 2014 Prøv at læse mit sidste indlæg én gang til smiley

• #62   2. jul 2014 Drop det Bay.. det er det sædvanlige herinde. Folk kan ikke bruge hovedet..

• #63   2. jul 2014 Bay ja selvom du køre fra dit sommerhus får du samme antal km som fra din hjemmeadresse. Da det er den du skal gå efter og det er også det skat skriver for hulen da også.

Det kommer ikke an på hvorfra du køre. Du får fradraget for de antal dage du møder op på jobbet. det står der da tydeligt i teksten. Dit fradrag er udregnet efter din hjemmeadresse og det er den du får pr dag du møder op. Også selvom du sover i dit sommerhus. Og du har din faste folkeregister adresse i dit hus. så får du den normale fradrag.

• #64   2. jul 2014 cs så giver dette da ingen mening

• #65   2. jul 2014 men skyder da lige en mail af til skat med samme spørgsmål om man får samme fradrag. når man overnatter et par dage i sit sommerhus. Som man får fra sit hjem og til arbejde.

• #66   2. jul 2014 Prøv lige at læse mit sidste indlæg én gang til - denne gang lidt mere grundigt end tidligere smiley

• #67   2. jul 2014 ja du skriver fra dit hjem og til arbejde, men så påstår du jo samtidig du skal ændre det når du sover i dit sommerhus. Nej skal du ikke da overnatning ikke ændre på dit fradrag. Så du får stadig fra din hjemmeadresse og til dit arbejde, når du køre ud fra dit sommerhus

Det bekræfter skat jo med denne tekst

Og ikke det du siger at man KUN får når man køre hjemme fra og til arbejde.

• #68   2. jul 2014 Man skriver i øst - du svarer i vest...

• #69   2. jul 2014 Baydet gør jeg sku da ikke. Du skriver selv at når man køre fra sit kolonihave hus skal det ændres, Nej skal det ikke. Ikke så længe at man har sin faste adresse i sit hus som man bor i, så får man fra sin hjemmeadresse af. Det er da det du har skrivetog det jeg har svaret dig på.

Det er dit svar i #34 du påstår at opholder man sig i sit kolonihavehus er det derfra NEJ fradraget er de antal km fra dit hjem og til job uanset hvorfra du køre fra om morgen.

• #70   2. jul 2014 Jeg må jo bare erkende, at mine evner til at forklare forholdene tilstrækkeligt til, at alle mennesker forstår mig, ikke er tilstrækkelige. Heldigvis kan jeg da trøste mig med, at alle andre i tråden tilsyneladende forstår, hvad jeg skriver smiley

Jeg beklager.

• #71   2. jul 2014 Din påstand er da at man så kun får fra sit kolonihave hus. Og nej det kan du ikke få da befordringsfradrag er fra ens hjemmeadresse og til job. At du overnatter et andet sted påvirker ikke de antal km du er berettiget til pr dag du møder op på jobbet. Du får de antal km x antal dage du møder op. Så kan skat intet gøre atdu overnatter ved en ven eller i dit sommerhus. Du får fra din hjemmeadresse og til job selvom du overnatter i dit sommerhus 10 km tætter på. Står tydeligt i deres egen tekst

• #72   2. jul 2014 Haha lasse P.....

Giv dog op, og hop i havet....
    Hvis du skal diskutere med andre, så lad være med at modsige dig selv hele tiden. Alle der har læst hele tråden de sidder lige nu og ryster på hovedet imens de tænker: kan han virkelig ikke selv se det, eller er han kommet så langt ud i debatten nu, at han ikke VIL se det?

Giv bay, og martin ret inden du mister den sidste lille del af din troværdighed her på forummet...

• #73   2. jul 2014 Du skal holde styr på hvor du kører fra og til (arbejdspladsen).
    Er der kortere (fx kolonihavehuset) så skriver du afstanden fra kolonihave huset ind og IKKE fra din hjemmeadresse...
    Det har jeg gjort i Excel de sidste mange år, for at kunne vise skat, hvornår og hvorfor man har kørt de enkelt strækninger.

Havde der været længere på arbejde (fx sommerhuset) så skriver man at man er kørt fra hjemmeadressen.

Den er bare ikke meget længere Lasse. Du har misforstået det du læser... hvis du ikke tror på det, så vil jeg foreslå dig at skrive til Skat og vende tilbage med det svar du får. smiley

• #74   2. jul 2014 Hold da op det udviklede sig til en vild debat smiley Har skat skrevet til dig 6G? Altså hvordan fungerer det? De sender et brev med krav om dokumentation, og så sender du benzin kvitteringer etc etc til dem eller hvordan? Kørselsregnskab?

• #75   2. jul 2014 Haha, er der stadig gang i denne, sick

• #76   4. jul 2014 Jeg snakkede med skat igår, og de sagde følgende:
    - hvis du opholder dig i et kolonihavehus i fx 1 uge, får du IKKE befordringsfradrag, uanset om det er tættere eller længere væk fra arbejdspladsen. Man skal opholde sig på sin folkeregisteradresse.

-

• #77   4. jul 2014 Lasse vil nok stadigt påstå noget andet smiley Hehe.

• #78   4. jul 2014 Mads K >> Tak for opfølgning, så når du ikke er hjemme, så får du slet ingen befordringsfradrag... Det gør det jo så meget nemmere... smiley Men ikke bedre.

• #79   4. jul 2014 he he ja jeg havde uret med det havde i så også for, som han siger får du ikke fra dit sommerhus eller kolonihave hus. Så var nu ikke den eneste der ikke havde tingene på plads smiley

• #80   4. jul 2014 Det var sådan set ikke engang det, der var det komiske i det, Lasse. Det komiske ved det var, at du simpelthen nægtede at sætte dig ned og læse grundigt, hvad det var, vi forsøgte at skrive til dig smiley

• #81   4. jul 2014 tja kan nu se det koniske i det at 6G sidder og skriver alt ned til skat uden grund da han jo kun får fra sin hjemmeadresse og til job, men selv påstår han får for alt andet kørsel også smiley Men fred med det vil holde weekend og nydeen masse kolde bajer ude i den varme sol smiley

• Anders M
    Anders M Tilmeldt:
    jul 2013

Følger: 6 Følgere: 5 Svar: 10
    #83   8. jul 2014 Jeg har siden 2002 haft knapt 400km til arbejde og kender rumlen og Skats dokumentationskrav ganske nøje når man selvangiver befordringsfradrag for ekstraordinært lange afstande....

Udgangspunktet er afstanden fra ens folkeregister adresse til arbejdsplads. Man kan ikke få større fradrag hvis man opholder sig længere væk (f.eks sommerhus)

Dernæst er der kun fradrag for faktisk kørte km. Så overnatter man under skrivebordet eller på et hotel rundt om hjørnet får man ikke fradrag for de km man ikke kører.

Husk at det skatteyderen der skal dokumentere omfanget af kørslen når det drejer sig om usædvanligt lange afstande. Det har jeg så nemt ved da det indebærer enten en færge eller passage af storebælt. Men havde jeg istedet kørt på langs af Jylland ville jeg have været nødt til gemme benzinbon'er eller dokumentere det med hvor langt bil/mc har kørt. Med kørsel med tog bliver det straks sværere da brugen af et periodekort ikke registrerets. Der må man så bruge sin fantasi til hvordan man kan dokumentere det og gerne bede skat om et bindende forhåndstilsagn om at den valgte dokumentationsform vil være tilstrækkelig.

Hvis man googler skat's afgørelser med "ekstraordinær lang afstand" så dukker der mange sager op. I eksemplet med Hjørring<>Århus og togrejse så skal man nok forvente at skat er temmelig skeptiske og vil stille store krav til dokumentationen udover bare køb af togkort hvis man har et alm 8-16 job. Var det derimod noget med 24timers vagter med dages mellemrum begynder det at være mere sandsynligt at det kan hænge sammen i praksis.

• #84   8. jul 2014 Nu siger Lasse jo at han har været hos Skat for at få det udredt, der sagde de til ham hvad der var praksis, er det så ikke det der gælder når han nu har fået det at vide derinde?

• Anders M
    Anders M Tilmeldt:
    jul 2013

Følger: 6 Følgere: 5 Svar: 10
    #85   8. jul 2014 Medmindre man har betalt for det kan man ikke bruge et svar fra Skat til noget. Så er det bare en "tilfældig" medarbejders udsagn. Har man derimod betalt for svaret og følger så kan det ikke komme en til skade selvom det senere skulle vise sig at svaret var forkert ....

Se https://www.skat.dk/SKAT.aspx?oId=210335

• #86   8. jul 2014 Betal 400 for et bindende svar eller få et svar du ikke kan bruge til noget!!!

Kommentér på:
Skats indsigt i Befordringsfradrag

Annonce