Skats indsigt i Befordringsfradrag {{forumTopicSubject}}
Hejsa
Jeg sad lige og diskuterede med en ven her den anden dag, og vi blev ikke enige, så det kan være nogle herinde fra kan afgøre det fra os.
Dette er blot et eksempel og udregning etc tages der ikke højde for de første 24 km etc. Det er bare rundt regnet.
Lad os sige et kæreste par som bor i en udkants kommune, fx Hjørring. De arbejder begge i Århus, og vælger at pendle med tog for at spare så mange penge så muligt. Året er omme og befordringsfradraget bliver beregnet:
20 dage om måneden * 346 km = 13.718,00 kr.
(beregnet på: https://www.tastselv.skat.dk/borger/befor/BeregnOpgoer.do)
12 måneder * 13718 kr = 164616 kr i befordringsfradrag.
Det vil sige nu undrer skat sig jo gevaldigt over at en person har så stort et befordringsfradrag. Derfor spørger de efter dokumentation for dette til parret. Parret viser deres pendler kort som der er købt hver måned, hvilket skulle dokumentere transporten. Skat er ikke sikker på dette, og derfor forlanger de yderligere dokumentation for transporten... de har en mistanke om at de bor tæt på arbejdspladsen, men har folkeregisteradresse langt væk, men uden at være der.
Og her kommer spørgsmålet så.
Kan skat fx forlange at få indsigt i ens kontoudskrifter, for at sikre at man har brugt penge i Hjørring? Kan de komme og banke på eller spørge naboen om der bor nogle folk her? Hvad hvis parret fx kan lide at have kontanter på sig, og ikke betalingskort. Hvordan skal man så bevise at man har købt dagligvarer i den pågældende by?
Altså har man krav på at gemme fx kvitteringer for madvare indkøb de sidste 5 år tilbage, hvis skat fx skriver at man skal bevise man har boet i byen. Kan de fx ringe til ens teleselskab og spørge om gps koordinator for telefonsamtaler?
Og lige for at pointere det. Det var altså bare en diskussion vi havde omkring rettigheder fra skats side
Håber i kan løse vores diskussion
apr 2013
Følger: 4 Følgere: 13 Emner: 63 Svar: 12.873
Du får jo fra din folkeadresse og til arbejde, så hvorfor skulle de tjekke om du virkelig bor der?
feb 2007
Følger: 7 Følgere: 6 Biler: 5 Emner: 3 Svar: 573
Men nej man er ikke forpligtet til at gemme kvitteringer på dagligvare indkøb.
apr 2006
Følger: 61 Følgere: 75 Biler: 4 Emner: 98 Svar: 4.063
Dit eksempel kræver jo at man er på farten i 5 timer om dagen (med toget, som du siger) og så oveni det er der 8 timers arbejde og 8 timers søvn.. Så er der 3 timer tilbage til resten..
Jeg har hørt om at skat tager ud og besøger folk, men tvivler i sådan en sag her..
Det er vidst egentlig også mere kommunen, i sager om folk er enlige eller om de arbejder sort..
Men i dette tilfælde kender de jo din bopæl og din arbejdsplads.. Mere indsigt har de ikke brug for.. De overvåger ikke din mobil og kræver kvitteringer..
feb 2007
apr 2013
feb 2007
Det bliver brugt i bred udstrækning til at snyde med SU f.eks. selvom man bor hjemme.
apr 2013
apr 2013
sep 2008
Følgere: 2 Biler: 4 Emner: 93 Svar: 962
feb 2007
Hvis jeg går ind og ændre min folkeregister adresse til at være hos mine forældre, så tror både SKAT, sygesikring, post osv. osv. at jeg bor der.
Derfor kan jeg da sagtens bo et helt andet sted, uden at hverken SKAT eller folkeregisteret har nogen anelse om det.
Derved kan jeg bo 500 meter fra mit arbejde, men have adresse 500 km væk, derved trække større befordringsfradrag.
Det er sådan jeg læser Mads Ks oprindelig indlæg, og jeg kan ikke se hvordan SKAT vil kunne vide hvor jeg faktisk bor, men kun hvor jeg står registreret til at bo.
apr 2013
sep 2004
Følger: 17 Følgere: 15 Biler: 2 Emner: 17 Svar: 8.480
Men der er en del mennesker der har langt på arbejde, jeg har kollegaer der kører 130-140 km hver vej, hver dag. Mens jeg tidligere kendte en der boede i Aalborg, og arbejdede i København, der var i begge tilfælde ofte en hjemmearbejdsdag, men fra Aalborg til København tog han bare flyveren, det holdte dog kun et par år...
feb 2007
Fin sætning
Så SKAT kender min adresse hvor jeg bor, bortset fra det ikke er der jeg bor.
Og så har vi lige præcis den nævnte situation fra Mads K:
"de har en mistanke om at de bor tæt på arbejdspladsen, men har folkeregisteradresse langt væk, men uden at være der."
Jeg kan kun konkludere at vi er enige, om end logikken gik af fløjten.
apr 2014
Følger: 2 Følgere: 1 Emner: 49 Svar: 109
Men skat kan vel have begrundet mistanke omkring at det er realistisk at køre den lange strækning hver dag, og derfor kræve dokumentation for dette? Selvom de selvfølgelig henter folkeregisteradresse etc
apr 2013
dec 2009
Følger: 5 Følgere: 5 Biler: 7 Emner: 11 Svar: 783
apr 2014
dec 2009
maj 2006
Følger: 29 Følgere: 85 Biler: 9 Emner: 14 Svar: 17.246
Din diskussion med Martin M forstår jeg ikke helt. Jeg giver Martin ret i alt, hvad han skriver, men det lader til, at I to snakker forbi hinanden. Nå, men lige meget med dét ...
Du skriver, at det er fuldt ud lovligt at bo på et hotel tæt på sit arbejde og alligevel få befordringsfradrag (her går jeg ud fra, du mener fradrag for kørsel mellem hjem og arbejde). Det må man <i>ikke</i>. Man får fradrag for "<b>de dage hvor du kører mellem hjem og arbejdsplads</b>" og altså ikke de dage, hvor man bor på hotel eller lignende.
maj 2006
Pendlerkort kan jeg til dels følge dig i. Men benzinudgifter, ansættelseskontrakt, lønsedler og lignende beviser jo intet.
For at svare på dit spørgsmål, så kan SKAT godt få adgang til en persons kontooplysninger - også uden personen selv får det at vide. SKAT retter af og til henvendelse til banker, fordi der er mistanke om snyd hos én af bankens kunder. I givet fald er banken forpligtet til at udlevere oplysninger uden at informere kunden.
dec 2009
apr 2013
Sorry korrekt med kun de dage man køre.
maj 2006
apr 2013
maj 2006
feb 2007
apr 2006
Følger: 1 Biler: 2 Svar: 60
jul 2014
Følger: 1 Svar: 2
aug 2013
Følger: 2 Følgere: 1 Emner: 17 Svar: 175
og som der står længere oppe får du KUN fradrag for de dage hvor du HAR kørt..
apr 2013
jul 2014
Følger: 1 Svar: 2
apr 2013
maj 2006
apr 2013
maj 2006
Opholder man sig et andet sted, skal man beregne det manuelt. Det er jo netop det, vi konkluderede i den oprindelige diskussion.
apr 2013
Kørselsafstand, faktisk antal dage, samkørsel mv.
Det er den reelle kørselsafstand, der gælder
Du skal bruge den reelle/normale kørselsafstand mellem dit hjem og din arbejdsplads. Det behøver ikke være den korteste rute.
Hvis du kører i tog eller bus er det stadig normalafstanden i bil, der gælder. Hvis du har afstikkere på din rute (henter kollegaer eller henter/bringer børn), skal du ikke regne de ekstra kilometer med.
I enkelte tilfælde er din rute til arbejde måske længere, end den lommeregneren ud for rubrik 51 i TastSelv beregner. Så skal du selv indtaste afstanden.
Du skal bruge det faktiske antal dage med transport
Du skal ikke tælle fri-, ferie-, syge- eller hjemmearbejdsdage med. Hvis SKAT har beregnet dit fradrag på årsopgørelsen, sætter SKAT antallet af arbejdsdage/kørselsdage til 216.
216 arbejdsdage svarer til et helt arbejdsår med 6 ugers ferie og 6-8 hverdage ekstra uden kørsel. De ekstra dage kan for eksempel være sygedage, fridage eller hjemmearbejdsdage.
Du skal bruge din officielle adresse
Det er din officielle adresse (folkeregisteradresse) og ikke for eksempel din sommerhusadresse, der gælder som bopæl.
Du kan derfor ikke få mere fradrag, fordi du i en periode kører fra for eksempel dit sommerhus til arbejde, og afstanden her er længere end normalt - med mindre din sommerhusadresse er din folkeregisteradresse.
Du kan også få kørselsfradrag, når du kører sammen med andre i bil
Det spiller ingen rolle, hvordan I fordeler udgifterne til kørslen. Selv hvis du slet ikke betaler til kørslen, kan du få fradrag.
Hvis I pendler over Øresundsbroen eller Storebæltsbroen, er det dog kun én i bilen, der kan få det ekstra brofradrag.
Ikke betale sig at få kørselsfradrag, hvis din arbejdsgiver betaler transportudgifterne
Det kan ikke betale sig at få kørselsfradrag, hvis din arbejdsgiver betaler transportudgifterne (fri bil, frikort eller betalt offentlig transport), da du i så fald skal beskattes af et tilsvarende beløb som personlig indkomst.
Du kan ikke både få kørselsfradrag og kørselsgodtgørelse
Skattefri kørselsgodtgørelse (befordringsgodtgørelse)
Udkantskommune
Flytning, jobskifte og flere arbejdssteder
Du bor i Sverige eller Tyskland
Udgifter til færge og fly
Kørselsfradrag på årsopgørelse og forskudsopgørelse
For uddybende og fyldestgørende juridisk information, se den juridiske vejledning.
Video
Sådan taster du dit kørselsfradrag
Vis printvenlig udgave
Fik du svar?
(1=nej / 5=ja)
12345
Kørselsfradrag (befordringsfradrag)
Glemt kørselsfradrag i 2012 eller 2011
Kørselsfradrag - handicappede, kronisk syge og søfolk
aug 2013
maj 2006
Man kan ikke få fradrag for kørsel mellem folkeregisteradressen og arbejdspladsen de dage, hvor man ikke kører ruten.
Det, du fremhæver, er skrevet for at sikre, at der ikke gives større fradrag, hvis sommerhuset ligger længere væk.
sep 2004
apr 2013
Bay påstår når man opholder sig i sit kolonihave hus er det derfra man beregner det NEJ DET ER EJ
Læs dog nu hvad skat skriver
Det er din officielle adresse (folkeregisteradresse) og ikke for eksempel din sommerhusadresse, der gælder som bopæl.
Du kan derfor ikke få mere fradrag, fordi du i en periode kører fra for eksempel dit sommerhus til arbejde, og afstanden her er længere end normalt - med mindre din sommerhusadresse er din folkeregisteradresse.
Uanset hvor du opholder dig gælder fradraget fra ens hjemmeadresse og ikke på det sted man opholder sig. Man få fra den adresse man står i i folkeregisteret, og man skal ikke ændre det fordi man en periode opholder sig i sit sommerhus. Fradraget gælder kun fra ens hjem og til arbejde uanset hvad du så køre mere eller mindre. Det betyder intet hvor du opholder dig. Kun din fast adresse og firma adresse det er de km der er gældende uanset om du så kun køre 10 km fordi du overnatter et sted. Så får du stadig fra din hjemmeadresse.
aug 2013
apr 2013
The stick of truth.. jo jeg vil da. Bay påstår jo man skal ændre sit fradrag når man overnatter i sit koloni have hus. NEJ skal man ikke når man har en fast adresse i et hus man bor fast i. Så er det fra den adresse man skal have og kun får for. Hvor du overnatter betyder intet Da det kun er gældende for hvor du har din folke register adresse. Så har du et hus 100 km fra dit arbejde og du overnatter i dit sommerhus 10 km fra dit arbejde får du stadig lovligt for de 100 km. Da det gælder fra din faste adresse.
Læs nu hvad han skrev i svar 34
# 34 52 minutter siden
Nej, hvis man opholder sig i kolonihaven, er det fra denne adresse og ikke folkeregisteradressen.
aug 2013
apr 2013
The stick of truth.. ja fra din folkeregister adresse og til arbejde. Du kan ikke få mere end hvad der er mellen de 2 adresser. Så læs hvad skat så skriver, du kan ikke få mere, hvis du f.eks køre fra dit sommerhus og til arbejde. Du får kun for de antal km der er mellem din adresse og dit firma uanset hvad. Man bliver beregnet fra folkeregister adresse og arbejde og ikke sit sommerhus fordi man bor der en uge eller 2. KUN HVIS MAN ÆNDRE SIN FOLKEREGISTER ADRESSE TIL SIT SOMMERHUS. Jeg fatter det ude mærket. Har selv været møllen igennem med et midlertidigt arbejde. Hvor jeg flyttede ind hos min søster og boede 3 måneder og snakkede med skat. Da jeg stadig havde adresse i min lejlighed da jeg boede der fast var jeg stadig berettigt til fradraget. Da det går fra den adresse du bor fast på og ikke der hvor du opholder dig kun for en periode.
Det er jer der ikke har fattet det læs nu hvad der står
Du skal bruge den reelle/normale kørselsafstand mellem dit hjem og din arbejdsplads. Det behøver ikke være den korteste rute.
reelle kørsels afstand er den afstand fra dit hjem og til arbejde. Er det 50 km så kan du kun få for de 50 km uaset hvad og hvordan du køre.
aug 2013
apr 2013
Viser jo netop i ikke har fattet det med man får fra sin faste adresse uanset hvad
aug 2013
apr 2013
The stick of truth.. Det gør det da ikke? hvis jeg kun har 50 km på arbejde så kan jeg nå at køre de 50 hver dag for hulen da også. At jeg vælger at sove i mit sommerhus 10 km fra mit arbejde ændre ikke på at jeg lovligt får de 50 km pr dag. En polak kan da ikke køre frem og tilbage hverdag ergo får han jo ikke for alle ugens dage. Damm så svært er det da heller ikke. JEG får for de 50 km da det er de relle km jeg har til mit arbejde hver dag. Intet krav at jeg skal køre de 50 hverdag. Jeg får dem hver dag jeg er på arbejde at jeg kun køre 10 km har intet at sige da jeg har de 50 km fra min adresse ergo så får jeg for de 50 og kun de 50.
maj 2006
apr 2013
Denne tekst er fra skats hjemmeside af og det hænger jo ikke sammen med din påstand om at man kun får fra sit sommerhus af. Så nok dig der ikke længere kan bunde Det er din officielle adresse (folkeregisteradresse) og ikke for eksempel din sommerhusadresse, der gælder som bopæl.
maj 2006
Som sagt; prøv nu at sætte dig ned og læs det grundigt igennem.
apr 2013
maj 2006
apr 2013
Du skriver da netop man får mindre hvis du sover i dit sommerhus der er tætter på dit job. OG nej det gør man ikke da det ikke er der din adresse er.
maj 2006
Jeg gider som sagt ikke at uddybe det yderligere, før du begynder at læse, hvad der skrives.
apr 2013
maj 2006
<i>Kilde: https://www.skat.dk/SKAT.aspx?oId=1988906</i>
apr 2013
Skat skriver
Ergo du får for de antal km du har fra dit hjem til din arbejdsplads uanset om du køre længere eller ej. Du får for de antal km hver dag du møder op på jobbet.
apr 2013
Kørselsafstand, faktisk antal dage, samkørsel mv.
Det er den reelle kørselsafstand, der gælder
Hvis du kører i tog eller bus er det stadig normalafstanden i bil, der gælder. Hvis du har afstikkere på din rute (henter kollegaer eller henter/bringer børn), skal du ikke regne de ekstra kilometer med.
I enkelte tilfælde er din rute til arbejde måske længere, end den lommeregneren ud for rubrik 51 i TastSelv beregner. Så skal du selv indtaste afstanden.
Du skal bruge det faktiske antal dage med transport
Du skal ikke tælle fri-, ferie-, syge- eller hjemmearbejdsdage med. Hvis SKAT har beregnet dit fradrag på årsopgørelsen, sætter SKAT antallet af arbejdsdage/kørselsdage til 216.
216 arbejdsdage svarer til et helt arbejdsår med 6 ugers ferie og 6-8 hverdage ekstra uden kørsel. De ekstra dage kan for eksempel være sygedage, fridage eller hjemmearbejdsdage.
Du skal bruge din officielle adresse
Det spiller ingen rolle, hvordan I fordeler udgifterne til kørslen. Selv hvis du slet ikke betaler til kørslen, kan du få fradrag.
Hvis I pendler over Øresundsbroen eller Storebæltsbroen, er det dog kun én i bilen, der kan få det ekstra brofradrag.
Ikke betale sig at få kørselsfradrag, hvis din arbejdsgiver betaler transportudgifterne
Det kan ikke betale sig at få kørselsfradrag, hvis din arbejdsgiver betaler transportudgifterne (fri bil, frikort eller betalt offentlig transport), da du i så fald skal beskattes af et tilsvarende beløb som personlig indkomst.
Du kan ikke både få kørselsfradrag og kørselsgodtgørelse
Skattefri kørselsgodtgørelse (befordringsgodtgørelse)
maj 2006
jul 2003
Følger: 9 Følgere: 8 Biler: 4 Emner: 165 Svar: 2.278
apr 2013
Det kommer ikke an på hvorfra du køre. Du får fradraget for de antal dage du møder op på jobbet. det står der da tydeligt i teksten. Dit fradrag er udregnet efter din hjemmeadresse og det er den du får pr dag du møder op. Også selvom du sover i dit sommerhus. Og du har din faste folkeregister adresse i dit hus. så får du den normale fradrag.
apr 2013
apr 2013
maj 2006
apr 2013
Det bekræfter skat jo med denne tekst
Og ikke det du siger at man KUN får når man køre hjemme fra og til arbejde.
maj 2006
apr 2013
Det er dit svar i #34 du påstår at opholder man sig i sit kolonihavehus er det derfra NEJ fradraget er de antal km fra dit hjem og til job uanset hvorfra du køre fra om morgen.
maj 2006
Jeg beklager.
apr 2013
apr 2013
Følger: 1 Følgere: 1 Emner: 14 Svar: 539
Giv dog op, og hop i havet....
Hvis du skal diskutere med andre, så lad være med at modsige dig selv hele tiden. Alle der har læst hele tråden de sidder lige nu og ryster på hovedet imens de tænker: kan han virkelig ikke selv se det, eller er han kommet så langt ud i debatten nu, at han ikke VIL se det?
Giv bay, og martin ret inden du mister den sidste lille del af din troværdighed her på forummet...
sep 2005
Følger: 61 Følgere: 60 Biler: 5 Emner: 214 Svar: 2.263
Er der kortere (fx kolonihavehuset) så skriver du afstanden fra kolonihave huset ind og IKKE fra din hjemmeadresse...
Det har jeg gjort i Excel de sidste mange år, for at kunne vise skat, hvornår og hvorfor man har kørt de enkelt strækninger.
Havde der været længere på arbejde (fx sommerhuset) så skriver man at man er kørt fra hjemmeadressen.
Den er bare ikke meget længere Lasse. Du har misforstået det du læser... hvis du ikke tror på det, så vil jeg foreslå dig at skrive til Skat og vende tilbage med det svar du får.
apr 2014
feb 2007
apr 2014
- hvis du opholder dig i et kolonihavehus i fx 1 uge, får du IKKE befordringsfradrag, uanset om det er tættere eller længere væk fra arbejdspladsen. Man skal opholde sig på sin folkeregisteradresse.
-
maj 2006
sep 2004
apr 2013
maj 2006
apr 2013
jul 2013
Følger: 6 Følgere: 5 Svar: 10
Udgangspunktet er afstanden fra ens folkeregister adresse til arbejdsplads. Man kan ikke få større fradrag hvis man opholder sig længere væk (f.eks sommerhus)
Dernæst er der kun fradrag for faktisk kørte km. Så overnatter man under skrivebordet eller på et hotel rundt om hjørnet får man ikke fradrag for de km man ikke kører.
Husk at det skatteyderen der skal dokumentere omfanget af kørslen når det drejer sig om usædvanligt lange afstande. Det har jeg så nemt ved da det indebærer enten en færge eller passage af storebælt. Men havde jeg istedet kørt på langs af Jylland ville jeg have været nødt til gemme benzinbon'er eller dokumentere det med hvor langt bil/mc har kørt. Med kørsel med tog bliver det straks sværere da brugen af et periodekort ikke registrerets. Der må man så bruge sin fantasi til hvordan man kan dokumentere det og gerne bede skat om et bindende forhåndstilsagn om at den valgte dokumentationsform vil være tilstrækkelig.
Hvis man googler skat's afgørelser med "ekstraordinær lang afstand" så dukker der mange sager op. I eksemplet med Hjørring<>Århus og togrejse så skal man nok forvente at skat er temmelig skeptiske og vil stille store krav til dokumentationen udover bare køb af togkort hvis man har et alm 8-16 job. Var det derimod noget med 24timers vagter med dages mellemrum begynder det at være mere sandsynligt at det kan hænge sammen i praksis.
nov 2009
Følger: 72 Følgere: 680 Annoncer: 2 Emner: 591 Svar: 15.935
jul 2013
Følger: 6 Følgere: 5 Svar: 10
Se https://www.skat.dk/SKAT.aspx?oId=210335
nov 2009
Følger: 72 Følgere: 680 Annoncer: 2 Emner: 591 Svar: 15.935
Skats indsigt i Befordringsfradrag