{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
3.324 visninger | Oprettet:

US light - syn? {{forumTopicSubject}}

Mine forlygter som jeg har på bilen nu er blevet matte indvendigt, da der er eftermonteret W5W pos, lys pære i, som er gået i overgang.

Så jeg har bestilt to nye OEM forlygter idag. Men, når de kommer hjem er der ikke pos. lys i, da det jo er amerikaner lygter.

Så jeg tænkte, at lave US light i, altså hvor blinklyset lyset kontant orange undtagen når man blinker. Er det go eller helt no go i synshallen? Der findes jo ikke pos. lys fra fabrikken på en amerikaner?
Ville da være sjovest ikke at skulle bore hul til noget klamp i mine nye lygter smiley

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Flytte rengøring 1.500 kr.
  • Elektriker 500 kr.
  • Elektriker 750 kr.
  • Loftudtag ingen strøm 1.500 kr.
  • 3 timers gartner arbejde 1.000 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  US light - syn?
  • #2   8. feb 2015 Hvad med de 5. cab lights jeg har på taget af kabinen. Dækker de over pos. lys? De kan da rigeligt ses fra 30m?

Eller må man montere et par små LED sidemarkering som pos. lygter foran? Er krav ikke bare at de kan ses på 30m? smiley

• Kompressor Knud
    Kompressor Knud Hjælpe-administrator

Følger: 4 Følgere: 64 Biler: 1 Emner: 217 Svar: 5.892
    #3   8. feb 2015 det er så vidt jeg ved ulovligt, derfor man som regel skifter lygter på en import bil

• #4   8. feb 2015 Jamen til hvad?? Du kan ikke få OEM lygter med pos. lys i smiley

Gider ikke have sådan nogle gejlerfrans lygter på med lysring i smiley

• #5   8. feb 2015 Us ligth FTW! Det var intet pos på min gammle chervy heller smiley

• #7   8. feb 2015 Næh... Kan det virkelig være rigtigt det ikke er et krav?? smiley

• #9   8. feb 2015 6.03.002 Positionslygter
    (1) Positionslygte:
    a) Skal afgive lys af hvid farve. Såfremt en positionslygte er indbygget i en
    fjern- eller nærlyslygte, som afgiver lys af gullig (selektiv gul) farve, kan
    positionslys dog have denne farve.
    b) Skal være anbragt foran på køretøjet.
    c) Skal være rettet fremad og være tydelig synlig mindst 300 m foran køretø-
    jet.
    d) Skal have en lysstyrke på mellem 4 cd og 60 cd målt lige forfra. Bestemmel-
    sen om mindste lysstyrke anses for opfyldt, dersom lampen har et effektforbrug
    på 4 W og er anbragt foran en parabol.
    e) Skal være anbragt højst 0,40 m fra køretøjets yderste kant. På køretøj med
    to påbudte positionslygter skal afstanden mellem disse være mindst 0,60 m.
    f) Skal være anbragt mindst 0,35 m og højst 1,50 m over vejbanen. Hvis karrosseriets
    form gør det påkrævet, kan positionslygte dog anbringes i en
    højde
    af indtil 2,10 m over vejbanen.
    g) Skal være synlig mindst 45° indad og 80° udad samt mindst 15° over og
    under vandret. Vinklen under vandret kan dog være 5°, såfremt lygtens
    højde over vejbanen er mindre end 0,75 m.
    (2) På køretøj med én positionslygte skal denne være synlig mindst 80° til hver side.

• #10   8. feb 2015 Den kan ikke dumpe på 2 pærer.

• #11   8. feb 2015 Christian F så kig lige på side 74 under markeringslys. Det er jo delt op i 2 grupper, lys til belysning og lys til markering.

6.03 Lygter til markering
    6.03.001 Generelle bestemmelser
    (1) Et køretøj må kun være forsynet med påbudte eller tilladte lygter til markering.
    (2) Lygter i et lygtepar skal være ens, herunder af samme farve og lysstyrke. De
    skal være anbragt symmetrisk i forhold til køretøjets midterplan i længderetnin-
    gen og i samme højde over vejbanen.
    (3) Enkelt positionslygte og baglygte skal være anbragt i køretøjets midterplan i
    længderetningen.Lygternes placering måles som beskrevet i pkt.
    6.02.001
    (3).
    (4) Lygter til markering skal tænde samtidigt og må ikke kunne slukkes, når køretø-
    jets lygter til belysning er tændt.
    (5) Rødt lys må ikke være direkte synligt forfra, og hvidt lys må ikke være direkte
    synligt bagfra. Denne bestemmelse gælder dog ikke for nummerpladelygter.
    6.03.002 Positionslygter
    (1) Positionslygte:
    c) Skal være rettet fremad og være tydelig synlig mindst 300 m foran køretø-
    jet.
    d) Skal have en lysstyrke på mellem 4 cd og 60 cd målt lige forfra. Bestemmel-
    sen om mindste lysstyrke anses for opfyldt, dersom lampen har et effektfor-
    brug på 4 W og er anbragt foran en parabol.
    e) Skal være anbragt højst 0,40 m fra køretøjets yderste kant. På køretøj med
    to påbudte positionslygter skal afstanden mellem disse være mindst 0,60 m.
    f) Skal være anbragt mindst 0,35 m og højst 1,50 m over vejbanen. Hvis kar-
    rosseriets form gør det påkrævet, kan positionslygte dog anbringes i en
    højde af indtil 2,10 m over vejbanen.
    (2) På køretøj med én positionslygte skal denne være synlig mindst 80° til hver si-
    de.

• #12   8. feb 2015 6.03.021 Personbil M
    1
    (1) Personbil M1 skal være forsynet med
    a) to positionslygter,
    b) to baglygter,
    c) en eller flere nummerpladelygter,
    d) to fremadrettede og to bagudrettede markeringslygter, såfremt køretøjets
    bredde overstiger 2,10 m, og
    e) sidemarkeringslygter, såfremt køretøjets længde overstiger 6,00 m.
    (2) Personbil M1 kan være forsynet med:
    a) Fire baglygter.
    b) En eller to tågebaglygter.
    c) Parkeringslygter, såfremt køretøjets bredde ikke overstiger 2,00 m, og dets
    længde ikke overstiger 6,00 m.
    d) Mindst to fremadrettede og bagudrettede markeringslygter, såfremt køretø-
    jets bredde er mindst 1,80 m.
    e) Sidemarkeringslygter.
    f) Tagreklameskilt.

• #13   8. feb 2015 Christian F der igen ikke læser loven helt smiley

• #14   8. feb 2015 Så dvs., de 5. cab lights jeg har på toppen af kabinen, kan faktisk dække over pos. lys i forlygterne? De kan jo ses alle 180 grader foran, oppe såvel som nede, og kan fint ses fra 300m smiley

Det er ikke et krav de ska sidde i forlygterne? smiley

• #15   8. feb 2015 Eller side 77 regulativ 06.03.022 som går videre ned i 06.03.023 smiley

• #16   8. feb 2015 a) to positionslygter, b) to baglygter, c) en eller flere nummerpladelygter, d) to fremadrettede og to bagudrettede markeringslygter, sa°fremt køretøjets bredde overstiger 2,10 m, og e) sidemarkeringslygter, sa°fremt køretøjets længde overstiger 6,00 m. (2) Personbil M3 kan være forsynet med: a) Fire eller seks baglygter. b) En eller to ta°gebaglygter. c) Parkeringslygter, sa°fremt køretøjets længde ikke overstiger 6,00 m, og dets bredde ikke overstiger 2,00 m. d) Mindst to fremadrettede og bagudrettede markeringslygter. e) Sidemarkeringslygter. (3) Personbil M3 kan være forsynet med reklame- eller destinationsskilte over for- ruden. (4) Personbil M3, der er godkendt til rutekørsel, kan være forsynet med: a) Destinations- og rutenummerskilt foran og pa° siden, der afgiver lys af hvid, gul eller grøn farve. b) Rutenummerskilt bagpa°, der afgiver lys af hvid eller gul farve. c) To fremadrettede kendingslygter, der afgiver lys af

• #18   8. feb 2015 nej dyhring.....!

(1) Positionslygte:

• #19   8. feb 2015 Peter der står at såfremt de sidder i nærlys ergo må man gå ud fra de kan sidde løst for sig selv også

• #20   8. feb 2015 Foran ja. Kan skifte glasset til hvid, så lyser det hvidt? De lyser dog en gult nu, og ikke orange da der er hvid LED i smiley

"f) Skal være anbragt mindst 0,35 m og højst 1,50 m over vejbanen. Hvis karrosseriets
    form gør det påkrævet, kan positionslygte dog anbringes i en
    højde
    af indtil 2,10 m over vejbanen.
    g) Skal være synlig mindst 45° in

Hvem afgør lige om karossen er god eller ej? De sidder mig bekendt ikke over 2,10m smiley

• #21   8. feb 2015 Jeg er også enig i at de må sidde for sig selv....

det jeg sagde nej til er, at han mente tagbelysningen var nok.....
    men de sidder vel ikke foran på køretøjet.... smiley

medmindre han ikke har nogen "snude" på køretøjet.... smiley

• #22   8. feb 2015 Peter det gør de da når de sider over din forude

profilbillede
  • #23   8. feb 2015 De sidder nemlig lige over forruden smiley

profilbillede
  • #24   8. feb 2015 de sidder da ikke foran på køretøjet......!

de peger ganske rigtigt fremad, men de sidder da midt på...

• #25   8. feb 2015 derudover, skal de afgive lys af hvid farve....!

• #26   8. feb 2015 vi kan godt lige tage teksten med de få linier igen...:-)

(1) Positionslygte:
    b) Skal være anbragt foran på køretøjet

• #27   8. feb 2015 Plus at der skal være et lige antal:-)

• #29   8. feb 2015 jannich b forkert læs dette her

(2) På køretøj med én positionslygte skal denne være synlig mindst 80° til hver side.

• #30   8. feb 2015 Skal man kunne se pos. lyset fra siden af bilen? Kan sagtens smide et par små LED hvide sidemarkering foran, men så bliver det ved siden af LED broen, for der er plads uden at skulle skrue dem på et eller andet åndssvagt sted foran? smiley

profilbillede
  • #31   8. feb 2015 jajaja rolig nu..... en ting er hvad der går igennem en synshal, og hvem der går op i hvad.....!

loven er nu en gang bare sådan......

selvfølgelig kan man finde en synshal der ikke går op i det, men det gør det bare ikke lovligt......:-)

• #32   8. feb 2015 Dyhring
    tag nu og læs de regler alle grader om hvordan de skal kunne ses står der jo

• #33   8. feb 2015 Kunne da også være fristet til bare at smide pos. lyset i blinkpæren, og så blinker det når man aktivere blinklyset. Må da umildbart være det nemmeste uden at bore nogen steder smiley

• #34   8. feb 2015 den går vist heller ikke...

den skal afgive hvid eller gulligt lys....... ikke orange

• #35   8. feb 2015 Ja:

Taget som udgangspunkt i at midten af fronten er 0 grader?? Oder was? smiley

Nu snakker jeg ikke totalt op og ned af hvad loven siger, men hvad der kan gå igennem en synshal. Tror næppe der er en betjent der stopper en US vogn, og siger ens US lys er ulovligt smiley Så hvis det kan gå igennem syn uden at jeg skal rode på bilen, så er det fint smiley

• #36   8. feb 2015 Okay ja kender ikke loven har bare altid fået af vide det skal være et par..

profilbillede
  • #37   8. feb 2015 fra midt af lygten selvfølgelig

• #38   8. feb 2015 Hmm. Så er det sku nok ikke sikkert de kan tage de 80 grader fra midten af lygten, pga. af mine kroge foran smiley

Men så er de pos. lygter der er boret i lygterne da heller ikke lovlige nu?? For de kan da ikke ses 40 grader indad i indersiden af blinklyset, og det er den da synet med smiley

profilbillede
  • #39   8. feb 2015 det er jo lyset man skal kunne se og ikke lygten

• #41   8. feb 2015 Ja, og som du kan se, så kan lyset ikke ses fra begge pære som er boret ind i lygten? 40 grader indad er jo ind mod center af bilen? smiley

• #42   8. feb 2015 Hvis du selv ha,r lavet det så er det jo dit problem, da det ikke er lovligt. Men fra fabrikken af så lave de det jo netop som man kan se det.

• #43   8. feb 2015 Læs nu lige hvad jeg skriver. Jeg har ikke boret de pære ind i lygterne, og det er den blevet synet med uden anmærkninger. Men kan ikke få OEM Dodge RAM lygter med pos. lys pære i, hvilket er derfor en eller anden klovn har boret huller i lygterne - hvilket er derfor jeg nu er nødt til at få et par nye OEM (altså originale forlygter).

Du kan ikke få godkendte forlygter til en Dodge RAM, ud over sådan nogle haloring med DE linse. Og det skal der absolut ikke på min bil!

Der findes ikke pos. lys i lygterne i Amerika, så derfor har org. lygterne det ikke smiley

• #45   8. feb 2015 Den har stadig et år til syn, så tror bare de bliver smidt på, og så må jeg se hvad synsmanden siger, den dag den bliver kaldt ind smiley

• #47   8. feb 2015 Dyhring hvis du stiller dig med ryggen til lygten og tager 45 grader ind mod midten så vil du da nok kunne se noget lys. Der er igen der siger du skal kunne stå på højre side og se venstre sides positions lys.

• #48   8. feb 2015 Det kan man ikke smiley

Fordi at pæren sidde i højre side, og lyser ud med højre fra blinkkammeret. Men kan knap nok set pæren direkte forfra smiley Man kan kun se det bette lys den så laver i blinkparabolen, og det er ikke just meget smiley Du kan jo selv se ud fra billederne, hvor de har boret de pære ind i begge forlygter smiley

• #49   8. feb 2015 jeg giver op. ja du skal sguda også kun kunne se lyset. Hvad regner du med man skal kunne se da? selve pæren eller hvad?

• #50   8. feb 2015 Ja?? På alle andre biler, med pos. lys lavet i lygterne fra fabrikken, peger pærene/pos. lyset i køreretningen. Og ikke ud til siderne. Jeg vil vove og påstå, at jeg kan fandme ikke se det kedelige lys de 5w T10 giver ud til siderne i dagslys på 300m. Eller for den sags skyld også i mørket. De lyser slet ikke ind i blinklys parabolen, med derimod ud af lygten.

Kommentér på:
US light - syn?

Annonce