{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Samle 1 hjørneskab og 1 reol 1.500 kr.
  • Opsætning af lampe i lampeudtag 500 kr.
  • Opsætning af rispapirlampe 650 kr.
  • Fikset automatisk rullegardin 400 kr.
  • Reparation af udendørslys 1.002 kr.
  • Nedtagning af gammelt blikskur 7.000 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Montere baklys på trailer ?
  • #1   21. dec 2015 det er lovligt og det kan lade sig gøre selv om du kun har 7 polet anhængerstik - man benytter så blot ledningen til tågebaglys og forbinder så den til baklyset
    polobjørn

• #2   21. dec 2015 Er det ikke noget med i et 7 polet stik er den ene ledning "tom" og derved beregnet til baklys

• #3   21. dec 2015 Baklys, massere af det! 7 polet er der ofte et stik til overs, så det er ganske nemt at lave smiley

profilbillede
  • #5   22. dec 2015 Du skal huske på og fortælle at det er baklys på.

når du låner traileren ud,
    ellers køre de med ballets tændt,

hvis de benytter tågebaglys

• #6   22. dec 2015 Dennis forklar lige den der

• #7   22. dec 2015 Jeg havde både LED Blink og LED baklys kørt ind over mit 7 polet stik smiley

Det er jo så nemt, at så er det kun ens egen bil der kører med traileren smiley

Jeg havde bare sløjfet at lyset på traileren var todelt og lavede det til en enkelt, så var der plads nok i stikket. smiley

profilbillede
  • #8   22. dec 2015 hvis din trailer er monteret med baklys.
    Din bils stik er lavet så den blå ledning er til baklys.
    så virke det fint på din bil

men hvis eks,min bil er den,blå ledning til tågebaglys.

hvis jeg så sætter trailen efter min bil
    og jeg så tænder mit tågebaglys, med trailen efter. pga tåge

så vil baklyset,på trailen jo lyse da det er koblet til den,blå ledning

som er ekstra i det 7 polet stik

• #9   22. dec 2015 Ja præcis, og også derfor jeg skrev det kun var ens egen bil der trak ens egen trailer smiley

For hvem gider at stå og lave ledningsnet op, hver gang en eller anden der ikke har råd til sin egen trailer, vil låne smiley

Da jeg solgte min, var ham jyden der købte den nød til at sætte sort gaffa over de gule blink, da de var sat over hvad der plejede at være lyset på højre side af traileren smiley

Hvis det giver mening smiley

• #10   22. dec 2015 laver man stikket om

så er det ikke,længe synsfri sammenkobling

så skal traile og bil synes sammen.
    før det er lovligt og køre med.
    hvis man skal tage alt bogstaveligt

derfor de skal tjekke stikket til syn

• #11   22. dec 2015 Da min trailer blev synet, sad den sjovt nok på min bil også. Han tjekkede kun at lyset på traileren virkede som det skulle, at der ikke var slør i boogie på den, og at den kunne bremse. Traileren var totalrenoveret, så det syn tog kun 15min. smiley

Og nej, der tjekkede han ikke stik på hverken bil eller trailer, for lyset virkede jo som loven foreskriver. smiley

• #12   22. dec 2015 Så kan man bare syne traileren som den er standard inden man montere baklys osv på smiley

• #13   22. dec 2015 Dhyring: Du skal jo lige huske at det er din opgave at fortælle synsmanden om de ændringer du har lavet der afviger fra reglerne. At du har fortiet det, er ikke ensbetydende med at det er godkendt.

• #14   22. dec 2015 Onkel Per. Nu stod manden ligesom at kiggede på at jeg bakkede hen til porten, og han har øjne i hovedet. Så jeg går ud fra, at når han siger den er synet - og godkendt, så er den også synet og godkendt smiley

Nu var det en brugt trailer jeg købte til renovering, og den skulle synes ved ejerskift, og det kunne den ikke i den tilstand jeg købte den. smiley

• #16   22. dec 2015 Dyhring > Han skulle måske nok have kontrolleret om der var monteret et 13-polet stik, hvor baklys har sin egen plads.

Men du skulle stadig informere om at du har ændret stikket i forhold til det tilladte. Og det tilladte lys er tågebaglygte.

PS. undskyld stavefejlen tidligere smiley

• #17   22. dec 2015 Tjaa, det skulle han jo nok. Men altså, helst seriøst. Lyset er det samme, ledningerne er de samme, forskellen er blot om det er sat sammen i et 7 polet eller 13 polet. Mon det gør den store forskel, i at de gider gå op i det. Kunne ændre begge stik på 5min, både på bil og trailer - hvis jeg altså gad det. smiley

Der var stor samleboks (org.) både foran og bagved trailer, til samling af ledninger osv, så det var umildbart en smal opgave at ændre noget smiley

• #18   22. dec 2015 Helt seriøst. smiley Så synes jeg at man, i stedet for at fortælle hvordan man selv omgås reglerne, først og fremmest skulle forsøge at beskrive og anbefale den tilladte måde at udføre det på. Nå det nu er så nemt og muligt. smiley

• #19   22. dec 2015 Jaja - men nu er der så mange åndsvage regler i Danmark, at man på en livstid nok ikke ville kunne nå at sætte sig ind i dem alle.

Jeg havde ingen problemer med at have det hele i et 7 polet - heller ikke i synshallen, og det er min erfaring smiley

• #20   22. dec 2015 Reglen er jo ikke åndsvag, men meget logisk. Da der ikke er plads til flere tilladte lygtetyper i et 7-polet stik.

Forskellen/problemet viser sig selvfølgelig først når det er en anden der låner traileren. Og selv om du ikke låner din ud. Kan det jo sagtens ske for en af dem du nu anbefaler bare at lave ændringen. smiley

• #21   22. dec 2015 Derfor syntes jeg da stadig den er åndsvag, for det er den da. Det er da gamle regler, at traileren skal være todelt i lys, med en sikring på hver side, såfremt den ene sikring sprænger eller kortslutter.

Det var dengang der var halogenlamper over det hele. jeg lavede min op med LED over det hele, som holder 50.000 lystimer mere, og er multivolt, så de sprænger ikke sikringer. Derfor kørte jeg det hele på to større ledninger i det 7 polede, frem for 3 mindre ledninger.

Det gjorde at jeg havde to stik til overs, et til LED blink nede bagerst og et til LED baklys. Det var nemmere for mig at have det som 7 polet hvis jeg skulle bruge traileren på en anden bil en dag (da 13 polet kun lige var kommet på markedet der).

Man kunne åbne ledningsboksen på trækket oppe foran, og afmontere de to ledninger i systemet til blink og baklys, og så kunne alle igen kører med den smiley

Men sådan er vi nok forskellige smiley

• #22   22. dec 2015 Blot fordi du har lavet det om, betyder det jo ikke at alle andre også har.
    Og derfor dur det ikke.
    Man har jo lavet nogle de regler for synsfri sammenkobling. for at man kan koble forskellige biler og trailere sammen så lyset altid virker. Og hvis du vil have din bil og trailer synet efter de regler, må du jo også overholde dem.
    Lige meget om du synes at det er nogle åndsvage regler eller ej.

• #23   22. dec 2015 De blev også synet med det. smiley Længere er den jo ikke smiley

• #24   22. dec 2015 Og som skrevet tidligere. Så "glemte" du jo lige at informere om de ikke godkendte ændringer du havde lavet.
    Så det hedder synet men ikke godkendt smiley

• #25   22. dec 2015 Ja - og hvor meget går ikke igennem synshallen idag som ikke er efter bøgerne. Synsmanden har også øjne i hovedet, så stik forskellen fra 7-13 har nok ikke været dødbringende nok til at den ikke kunne blive synet.

Tværtimod, den ville nok kun få en bemærkning for det - igen hvis synsmanden altså gad.

Desuden er det også udemærket tyverisikring, for der er ikke andre end mig selv der kører med min trailer, og er den ikke på bilen, så er der lås på. Bliver tyvene så stoppet på vejen hjem med min trailer grundet manglende lys osv., så ville jeg da have det fint med det. smiley

Så få nogle lidt større sko på, skrev også synet, har aldrig nævnt godkendt.

• #26   22. dec 2015 Skoene er skam store nok. smiley

Men med det forsvar du har stillet op, vidste du jo også godt at det ikke var lavet helt efter reglerne smiley

• #27   22. dec 2015 Tjaa, jeg syntes bare reglen er dybt uddateret. Med det LED lys trailere bliver leveret med idag, kan begge sider af lys sagtens være trukket på en ledning istedet for to.

Og så 13 polet stik, det er jo ikke en lastbil vi kører rundt med. Kender du grunden til at vi har fået 13 da?

Selv med alt det lys jeg har det med at proppe på ting, ville jeg slet ikke kunne få fyldt et 13 polet stik op.

Nogle regler skal man overholde, og andre er bare lavet til at blive overtrådt. Også derfor, jeg skrev min erfaring, med at min blev synet uden anmærkninger eller noget, på måden jeg havde lavet det på smiley

Synsfri sammenkobling, rend mig da hvor solen ikke skinner et vidst sted, nu er jeg ikke et trailerudlejningscenter - så ville jeg kunne forså din problemmatik på at tingene ikke ville passe sammen.
    Privatejet trailer er det i 99% af gangene ejeren der selv kører med den.

Har gjort det før, og jeg ville uden tvivl lave det som det passede mig bedst igen smiley

• #28   23. dec 2015 Hej
    # 27
    du ha komplet misforstået grunden til at baglys skal være delt ud på 2 sikringer(højre & venstre positionslys hver for sig)
    Ideen er jo at selv om der springer en sikring er der jo stadig baglys i den ene side af traileren og det er det der er meningen med det hele !!!!
    Vi plejer som regel at krydse ledningerne hvis der også er "slingre lygter" på traileren sådan så baglygten kører på f.eks. højre lys og slingre lygten på venstre lys - fordi så vil er jo være lys i en af lygterne selv om sikringen springer for en af siderne !
    DERFOR højre og venstre baglys på hver sin ledning ALTID !!!
    polobjørn

• #29   23. dec 2015 Polobjørn - jeg er udemærket godt klar over at grunden til at lyset er delt op i to sider er grundet hvis den ene sikring springer, så er der stadig lys i den anden.

Men helt ærligt, hvem kører videre med en trailer idag, som mangler lys i hele den ene side?

Dertil, så blev de regler lavet da alt var glødetrådspære - idag er alt ofte LED (min egen blev opbygget med kun LED, ledninger i overstørrelse, osv.)

Skulle man en gang opleve en sikring der sprang, så ville jeg ikke kører videre med traileren, om det så var kun den ene side eller hele traileren.
    Og så har man jo altid ekstra sikringer i bilen, ikke sandt?

Så jeg tror fuldstændigt du må have misforstået hvad jeg har skrevet.

• #30   24. dec 2015 prøv at se ude i trafikken hvor mange der kører rundt med trailere hvor det meste (eller det hele) af lyset ikke virker (man har selvfølgelig tjekket hjemme fra at det var i orden ?????? (måske var det ikke helt godt men nu skulle man jo bare lige bruge traileren så der er ikke misforstået noget der !!!!!
    polobjørn

• #31   24. dec 2015 Ja, folk har ingen respekt for at de har noget efter bilen og der ikke er lys på. Har en bekendt der totalskadede hans Dodge RAM om natten i regnvejr, fordi en eller anden jyde var ved at bakke hans trailer ind i indkørslen og fyldte hele vejen, og sjovt nok havde traileren slet ikke noget lys på.

• #32   24. dec 2015 #27 Nu er det vist ikke mig der har de forkerte sko på.
    Blot fordi (nogle)nye trailere leveres med LED-lygter, skal man altså blot, ifølge dig, skrive alle tidligere trailere ud af reglerne.

Hvis man vil syne efter synsfri træk må man jo overholde reglerne for det.
    Ellers må man jo prøve om man kan få synet vogntoget samlet.

• #33   24. dec 2015 Jaja - who cares, det er nok ikke fordi nogle ligger og mister søvn over jeg lavede mit i 7 polet istedet for 13, ej heller synsmanden smiley

God jul alle sammen smiley

• #34   24. dec 2015 Også god jul herfra. smiley

• #35   24. dec 2015 Merry Christmas !! smiley

• #36   24. dec 2015 Men sidste spørgsmål. Kan man montere 13pol stikdåse på en bil hvor der er 7 pol på og stadig kan det med synsfri sammenkobling ?

• #37   24. dec 2015 Så du har begge dele?

Umildbart er det ikke særligt svært at skifte stik fra 7 til 13 pol smiley

Man kan faktisk endda få sådan et convertor stik, fra 7-3 og omvendt. Så bliver det nok ikke mere synsfri kobling, hvis man kan kører med alle trailere og omvendt ligegyldigt stik - til regelrytterne smiley

• DisConFlubberated
    DisConFlubberated Hjælpe-administrator

Følger: 49 Følgere: 67 Biler: 2 Emner: 46 Svar: 5.725
    #38   24. dec 2015 Jeg har 13 polet stik på bilen og traileren er 7 polet, der er bare et adapterstik i mellem. Men jeg står i samme problem, uden baklys når det er mørkt. Jeg satser på at købe et 13 polet stik og montere på traileren og trække en ekstra ledning ud til baklys på traileren. Job done... smiley

• #39   24. dec 2015 Så er det vel ikke synsfri på traileren hvis trailer stik er 13pol eller ? smiley

• #40   24. dec 2015 Det er vel meningen af 7 polet skal udfases er det ikke? Så burde 13 pol på både bil og trailer vel være lovligt nok. Men hæng mig ikke op på det, for jeg laver det som det passer mig smiley

Det er et stik for fanden, sæt igang smiley

• DisConFlubberated
    DisConFlubberated Hjælpe-administrator

Følger: 49 Følgere: 67 Biler: 2 Emner: 46 Svar: 5.725
    #42   24. dec 2015 Ombyg fra 7 til 13 polet burde ikke være ulovligt, hvis det bliver lavet efter gældende regler. Jeg er også ret sikker på at der er en afbryder i vores bil til fast plus. Der burde så ikke være problemer i at jeg bygger min 7 polet om til 13 polet, hvis det bliver gjort rigtigt...

• #43   25. dec 2015 Ja, det vil stadig være synsfri sammenkobling hvis du montere et 13-polet stik i stedet for et 7-polet. smiley Så længe du forsat følger reglerne for benforbindelserne i stikkene. smiley
    Der findes, som allerede skrevet, adapter så man kan koble 7-polet og 13-polet sammen. Og 13-polet stik hvori 7-polet stik passer i.
    Som DisConFlubberated skriver, så er det nemt at skifte fra 7-polet til 13-polet. Sikkert enda nemmere end at fuske et 7-polet om til at indeholde ledninger til de ekstra lys.

Som T T også er inde på:

Pos. 2: Tågebaglygte eller ledig.
    Hvis pos. 2 på det trækkende køretøj er forbundet til andet end tågebaglygte, skal forbindelsen være forsynet med en separat afbryder.

Og selv om det denne tilladte afvigelse sikkert blev lavet mere med tanke på campingfolket og strøm til køleskabet end på baklys, havde jeg da forventet at Dyhring havde fremhævet denne smiley smiley . Evt. lavet sit stik (og afbryder) efter det.

• #44   25. dec 2015 Ja, der er sku' ikke nogle der skal komme og fortælle mig hvordan jeg trækker ledninger på min bil - og min trailer smiley

Synsmanden er desuden ligeglad, så monter i bare køleskab og elektrisk grill i den også smiley

• #45   30. jul 2021 Kan trailer stikket gå i stykker hvis man sætter en ekstra baklygte direkte til stikket? For har nu forsøgt igen og tilslutte en men nu virker baglyset slet ikke igen .

Kommentér på:
Montere baklys på trailer ?

Annonce