6.262 visninger
|
Oprettet:
Polen - Flytte derned? {{forumTopicSubject}}
Er ved at indse at Danmark ikke er et land jeg vil satse på at have min alderdom i, men jeg ønsker dog ikke at flytte så langt væk som f.eks Australien.
Polen er begyndt at tiltale mig, Stettin er flot og der er vel efter hånden ret ordnede forhold dernede generelt.
Afstanden til Dk er ikke skræmmende, men er der nogen her der har erfaringer med landet - evt har haft bopæl dernede i kortere/længere tid?
Har søgt efter en "danskere i polen" gruppe på facebook, men synes ikke lige der var noget.
Skyd løs
jul 2011
Følger: 16 Følgere: 16 Emner: 68 Svar: 707
Jeg kender flere der har prøvet lykken der nede men er kommet hjem igen.
jan 2005
Følger: 42 Følgere: 42 Biler: 2 Emner: 119 Svar: 1.913
dec 2016
Følger: 26 Følgere: 109 Biler: 1 Emner: 42 Svar: 556
feb 2007
Følger: 5 Følgere: 11 Biler: 5 Emner: 50 Svar: 174
sep 2007
Følger: 12 Følgere: 27 Emner: 43 Svar: 2.195
Det er en stor beslutning, al respekt for det, men jeg synes at det er netop når helbred og alder strammer til, alt folk kommer tilbage til Danmark.
Mvh. Gert
dec 2016
mar 2006
Følger: 67 Følgere: 81 Biler: 6 Emner: 298 Svar: 6.586
aug 2007
Følger: 7 Følgere: 8 Biler: 2 Emner: 2 Svar: 230
Medmindre du deler penge ud til dem skal du nok leve godt dernede. ;). De er flinke som mennesker , indtil du vender ryggen til.
Mvh en der ikke har noget mod polakker , men du spurgte og du fik en ærlig mening.
PS : jeg er fra tyrkisk oprindelse og taler 80% flyvende polsk efter de 10 år med dem.
Blogger
Følger: 38 Følgere: 4394 Biler: 6 Emner: 27 Svar: 3.081
Jeg havde (har) valgt et land med varmere klima
dec 2007
Følger: 6 Følgere: 3 Emner: 4 Svar: 859
Der kører busser derned et par gange om ugen i højsæsonen, og Polen er et udmærket land og Stettin en smuk by.
At polakker skulle være så meget anderledes kan jeg ikke få øje på, men eftersom lønningerne er meget lavere end i Danmark er det klart, at de skal bestille noget for at tjene en dagløn hjem. Kan man bebrejde dem det?
Prøv at tage en taxi i Stettin: 10 kilometer for 40 -50 danske kroner inkl. startgebyr. Spis et måltid mad på restauration med drikkevarer for 125 kr pr. person i danske penge, så jeg forstår din tankegang.
jan 2009
Følgere: 17 Biler: 2 Emner: 152 Svar: 3.172
Det er åbne og rigtig gæstfrie folk, men nej, de tåler ikke folk fra ikke-vestlige lande- og i særdeleshed Islam, det er et katolsk land, de har været udryddet fra verdenskortet to gange i historien, og med det ballade vi har fået med alle de flytgninge, så vil de ikke se dem selv gå tabt igen. Der skal ikke komme skrammel fra hullabulla og diktere deres levevis. Det er vel fair nok, det er faktisk en af grundende til der er så fredeligt i gaderne dernede, og man kan føle sig tryg ved at bevæge sig ud om aftenen.
Præcis som Allan siger, en taxa koster 1/10 af herhjemme, der er bedre service og at spise ude er både billigt og en oplevelse. For år tilbage var det anderledes, men i dag er standarden virkelig overraskende. Der er rigtig mange fine restauranter, hvor service og kvalitet er i top.
Og så er det en fornøjelse at handle ind dernede, udvalget er gigantisk, som i gigantisk. Der er indkøbsmuligheder alle vegne, og selv de helt små landsbyer har et lille supermarked. Desuden er det billigt og varerne er efter min mening, langt bedre end det man køber herhjemme.
Polen er også stort, så der er alt fra det helt gamle landliv hvor moderniseringen ikke helt er nået til, med andre ord, de fattige landsbyer hvor man klarer sig med det man har, sine dyr og marker - henover storbyer der er mere moderne end herhjemme - til fantastisk natur i Bjergene. Især ved Tatra bjergene er der betagene flot og en helt speciel stemning.
Du må gøre dig dine egne erfaringer. Mange tror desværre, at Polen er et beskidt, nedslidt land. Det er ikke tilfældet - de er på vej op igen, og de er eddermame kommet langt. Det er fascinerende at se, hvordan gamle bygninger fra før krigen, og moderne arkitektur forenes, og hvor flot det hele bliver holdt, man kan se at det er et stolt folk. København er jo til at grine over, ved sammenligning.
Husk nu hvordan Warszawa så ud for bare 72 år siden, efter anden verdenskrig.
https://www.youtube.com/watch?v=QDv-2EGW8a4
jan 2009
https://www.youtube.com/watch?v=s4dFCQh0QnY
jan 2005
Først:
Jeg mener religion er noget der hører til i det private, og jeg har generelt ikke noget problem med hverken islam, hinduisme, budisme, kristendom mv - så længe det er en privat sag.
Men jeg kan se at omkring 50% af Danmark ikke har problemer med at der bygges Moskeer og at kvinder tvinges i Burka - det er ikke det samfund jeg ønsker at stille træskoene i.
Jeg forstår at der er forskel på landene, mange i Polen har endnu ikke haft de samme muligheder som os, men Polen er et land der har haft en enorm udvikling de seneste 20år.
Tyskland holder jeg meget af, men jeg er personligt overbevist om at lande som Tjekkiet og Polen (også baltikum) vil stå stærkere end både Danmark og Tyskland om 25-30år. (i deres kultur, muligvis ikke økonomisk)
Så det handler ikke om billige biler, men mere om at få fred og leve i et land der ikke er under afvikling.
Jeg synes i øvrigt at vores medier lyver, de er bange for populistiske bevægelser, men opnår det modsatte. Mange må ikke høre om Polens nationalisme, de ser det som noget negativt (f.eks demostrationen o Warszawa i 2015 - ca 250.000 mennesker)
Så det var forklaringen, men jeg vil da se de videoer og undersøge lidt løbende. Nu er der ikke tale om at jeg flytter i morgen eller næste uge, der er lange udsigter men jeg er sgu ikke specielt imponeret over Danmark. Hverken skat, bilpriser, sygehuse eller lignende fungerer så godt som i f.eks Schweitz.
Måske min holding og liberale væsen ikke passer ind her i bureaukratiet og skatte-helvede
Tak
dec 2016
sep 2003
Følger: 228 Følgere: 1869 Biler: 11 Emner: 529 Svar: 12.321
dec 2016
sep 2003
dec 2016
jul 2011
mar 2007
Følgere: 5 Emner: 39 Svar: 1.381
Jeg havde også valgt et varmere sted, men ok, hvis klimaet er underordnet.
jan 2005
Jeg forventer ikke at skulle plejes af det Polske system, men den politiske korrekthed her i DK er sgu til at kaste op over og jeg har mistet troen på at vi kommer ud af EU - nogensinde.
Jeg siger ikke at Danmark er et dårligt land, men jeg ønsker personligt ikke at ende mine dage med udsigt til en stormoske - og de troede de nok heller ikke de skulle i Århus - men nu er sagen jo noget andet.
Men anyway, tak for svarene - vi kan jo konkludere at Polakker er som alle andre folk der har mindre end gennemsnittet, de gør hvad de kan for at få mere - om det så er at stjæle eller handle.
sep 2003
jan 2005
jan 2009
02power ©
Prøv at se nogle af de andre videoer, som Kult America har lavet omkring Polen, det kan gøre dig klogere på en masse. Der er også en masse andre videoer på youtube, der fortæller om landet. Der er også en fra sorbritanien der er flyttet, og fortæller om hvorfor. Den er mere relevant, da Danmark og England er meget sammenlignelig.
Jeg kan også godt selv se mig bo dernede når jeg bliver gammel. Jeg tror også at de er langt længere fremme end os, om et par årtier.
maj 2005
Følger: 4 Følgere: 13 Emner: 77 Svar: 2.780
det er sådan i polen at jo længere østpå man kommer jo fattigere er folk og ja den fattigdom giver så en masse kriminalitet og dårligt selvværd.
de polakker vi kender er søde og venlige osse når man vender ryggen til dem.
sjældent har vi oplevet så meget venlighed som vi gør af polakkerne, bevares det er et sjovt folkefærd som lige skal se folk ret meget an inden de acceptere en, men når man først er accepteret så er man nærmest familie.
vi viser vores respekt overfor polakkerne og det kommer man altså utrolig langt med, den her danske her kommer jeg mentalitet, flyt dig. kommer man ikke ret langt med i polen, det vil være som at rende direkte ind i en mur.
generelt er vi vilde med at komme til østeuropa , det være sig polen, tjekkiet, bulgarien, rumænien og slovakiet og alle steder møder vi kun venlighed og respekt
jeg tror squ sagtens jeg kunne bo i enten polen el tjekkiet, men det kræver bare lidt mere økonomi end vi har lige p.t
for som andre osse har skrevet, man får intet forærende der og er man den arbejde og stadig i en arbejdsdygtig alder og form , så er man bare det rene affald og man er mere end fattig.
i tjekkiet er man berettiget til dagpenge i 3 mdr, dernæst gåt man ned på ½ dagpenge i 3 mdr og ja har man ikke fundet et arbejde inden da ja så er man faktisk tvunget til at bo enten hos familie el venner el på gaden for så er kassen lukket.
en ting der så er godt ved systemet i tjekkiet er man op til ca 1 mill kc(tjekkisk penge) faktisk ikke betaler noget særligt i skat. dvs den helt alm kassedame som ikke tjener meget har stadig råd til et ok liv med egen bolig, bil osv
dec 2007
Følger: 6 Følgere: 3 Emner: 4 Svar: 859
Nogle arbejder også både aften og i weekender, når f.eks. der skal laves vejarbejde, sporvognsanlæg e.l
Vi sætter stor pris på markederne, stormagasinerne med stor på! Vi har vist ikke noget i de størrelser og med det udvalg herhjemme, og så er priserne noget mere overkommelige.
Man behøver ikke spise på restaurant, selvom det er en kulinarisk oplevelse. Mange centre har bistroer, MacDonalds, Burger King, Pizzabagerier og kaffe eller isbarer.
Og portionerne er mange steder i herrestørrelse! Ikke noget fis med to-tre kartofler og en halv skefuld sauce. Næ, der bliver man mæt!
Men prøv og bedøm selv. En tur inkl. transport kan gøres for ca. 1000 danske kroner pr. person i dobbeltværelse.
Det ka' man ikke en gang køre til Jylland og tilbage for, når man medregner bro og benzin, overnatning etc.
jan 2009
Alle dem jeg har af venner og bekendte der har været dernede, vil alle tilbage igen. De har alle været fascineret af landet, menneskene og gæstfriheden.
Og som du selv nævner, der bliver restaureret og ordnet alle vegne, der er så sindssygt rent og pænt. Bare se tagene og facaderne på de gamle bygninger, hvor imponerende de står.
Selv deres asfalt de bruger i dag, er så støjsvag og så solid. Bare se S3, efterhånden nogle år gammel. Stadig så sort som var den ny, og stadig jævn som smør og uden huller.
Se det kluns der laves i Danmark. Det er eddermame forfærdeligt at se på alt det overlapning.
Og så lidt mere af hvad der er af kontraster i Polen. I øvrigt kan Kraków anbefales. Fascinerende by. Og selvfølgelig er Auschwitz et must.
http://www.youtube.com/watch?v=ekz6i58kVpI
maj 2005
MEN når den tid kommer vil lande som polen og tjekkiet osv sikkert gå fri da de jo helt fra start af har fravalgt at tage imod indvandrere fra mellemøsten og afrika, de kender slet ikke til problemer af den art og det er lige præcis det der starter oprøret i de andre eu lande
mar 2016
Følger: 12 Følgere: 3 Biler: 1 Emner: 5 Svar: 68
jan 2005
Kommer der borgerkrig i europa - Ja men ingen ved hvornår.
Her vil øst-Europa klare sig bedst, de har valgt at deres historie ikke skal gentages. De står sammen, ikke som det pis her i Danmark.
Men er jeg selv klar til at give op, jeg ved det ikke... men nu og her vil jeg overveje at tage på ferie dernede de næste år år, få et "forhold" til landet og derved måske på sigt opbygge et slags bekendskab med et specifikt område dernede man måske kunne flytte ned til når lortet bliver for træls i DK.
dec 2016
3. Slovenien
jan 2009
Den her video siger alt.
http://www.youtube.com/watch?v=HKN0K_SQucs
jan 2009
Så kan det godt være at man mener at Meny eller Bilka har stort udvalg. Det er så kun til man har prøvet et almindeligt supermarked i Polen.
I den lille landsby der ligger uden for Gorzów Wlkp. hvor jeg har hus og familie, er der bygget en "Dino". Lille supermarked, halv størrelse af en dansk Netto. Kan desværre ikke finde billedet, men talte efter i afdelingen for smør, og fandt 24 forskellige.
sep 2003
jul 2011
Det var tæt på der hvor jeg havde min sviger familie de bode i Wawrów.
Jeg bode i Glowaczewo tæt på Walcz. Ja der er godt nok mange vare at vælge i mellem i de store vare huse. Det er sjovt at komme ned i en af de små landsby butikker det er som at komme tilbage i min barndom med personlig betjening. Jeg bode i polen 1 år 2004-2005 og handlede meget i den lille landsby butik og her godt 10 år efter kender de stadig væk mig selv om jeg ikke har været der i mange år.
Rutevejledning
Glowaczewo
Polen
Pletvist overskyet · 8 °C
08.58
GEM
I NÆRHEDEN
Send til din telefon
DEL
Log ind
Earth
Kortdata ©2017 GoogleVilkårSend feedback
50 m
jan 2009
Der kan alle mulige komme og vise deres stolthed frem, og nogle deltager også i lidt ræs.
https://www.youtube.com/watch?v=HaENWY_4Cpw
jan 2009
I en anden lille landsby uden for Gorzów, Santocko, hvor jeg har familie også, har jeg brugt afsindigt meget tid som barn. Husker da vi var små, og mine forældre og nogle fælles vennepar var dernede en sommer, der gik vi ned gennem hovedgaden og besøgte alle tre butikker. De voksne fik bajere og vi fik is og sodavand. En halv dag med "roadtrip". En by med en længde på en små 2 kilometer, havde tre butikker. I dag er der stadig to tilbage.
Husker også, at når de voksne løb tør for alkohol om aftenen, så fes de lige ned og bankede på kældervinduet til kiosken, så blev der stukket flasker ud.
Og så har jeg også alle minderne fra da vi var i marken for at hjælpe med at grave kartofler, eller samle halmballer. Det var jo hele familien, flere generationer der hjalp til, lidt som når man ser Morten Korch film. Så sad vi små oppe i hængeren og hyggede os og sprang ned i halmballerne. Og om aftenen kørte min onkel hele familien ned til en kæmpe sø, hvor man kunne bade. Det var bare tider!
Som der står på billedteksten "Det var smukke tider". Dengang havde min mormor adskillige køer hun gik flere kilometer med frem og tilbage, morgen og aften, hver eneste dag, så de kunne komme ud på engen og græsse. Og min onkel havde svin vi slagtede op til jul.
Det kan jeg godt savne ved at være dernede. Det hele var så ukompliceret, og man klarede sig med det man havde, sine marker, venner, familie og hele landsbyen. Alle kender alle. Sådan er det ikke rigtigt herhjemme, der har man mere travlt med at bekrige og angive hinanden på facebook.
jan 2009
jan 2009
https://www.youtube.com/watch?v=jDWDdnHbaDk
jan 2009
https://www.youtube.com/watch?v=BGb6f0xw3f8
jul 2011
jan 2009
Pølser køber jeg også i millionvis. Især Kabanosy. De er perfekt som snack til en fyraftensøl.
jul 2011
jun 2011
Følger: 12 Følgere: 251 Biler: 6 Emner: 104 Svar: 9.596
Mht om der udbryder krig i Europa/Danmark, tjah Europa/Danmark har været i krig i mange årtier, krigen har bare forgået udenfor landets grænser... Det skal ikke komme bag på os hvis krigen kommer her, men de fleste har åbenbart allerede glemt hvem der startede den
jan 2009
Bare afsted. Det er jo ikke længere væk end man kan køre derned på er par timer.
jun 2011
maj 2005
har lejet en ferielejlighed for 900 kr for 4 overnatninger
jan 2009
Jeg tager også snart en tur ned i "hulen" igen.
jan 2005
Forrige gang var der slåskamp på SubWay inde på ring-centeret.
I kan jo selv gætte hvem det så var der gik amok og smed med stolene derinde, henover børnefamilier osv??? Kom med et gæt, og forstå dermed hvorfor jeg heller ikke kan ende der.. Tyskland er sgu da fortabt, men stadigvæk smukt.
Polen frister mig mere og mere, tror sgu jeg vil derned på ferie.
jan 2009
Vi var der i september ved Wisla. Den sidste aften spiste vi et sted, hvor de lavede maden som det blev gjort helt tilbage i gamle dage. Man kunne få alt fra bjørn til vildsvin og råvildt. Fantastisk sted.
jun 2011
PUNKTUM
sep 2003
Se hvor meget der bliver hakket på Jehovas Vidner, og de er totalt harmløse i forhold til
sep 2016
Følger: 1 Svar: 1
jan 2009
apr 2018
Følger: 1 Svar: 2
jul 2018
Følger: 1 Svar: 1
jun 2011
Oprettede du lige en bruger på bilgalleri for 30min siden for at bruge din første kommentar på en gammel tråd der omhandler Polen , så du kan reklamere for Verano Residence…
Polen - Flytte derned?