5.370 visninger
|
Oprettet:
Er det nu lovligt at køre med THC i blodet? {{forumTopicSubject}}
Hej,
Jeg tænker der må være nogle som ved en smule om hash kørsel, og som måske kan svare på mit spørgsmål?
Kan det passe at vi i Danmark, nu må køre med hash i blodet? Jeg faldt over denne her hjemmeside, som skriver at det er tilladt, hvis man har under 0,001mg (deromkring mener jeg) thc i blodet?
http://lovlig-cannabis.dk/cbd-olie-og-bilkorsel-med-thc-i-blodet/
Betyder det at jeg sagtens kan ryge mig en godnat joint søndag aften og tage bilen morgenen efter?
feb 2008
Følger: 39 Følgere: 57 Biler: 5 Emner: 450 Svar: 6.186
jun 2016
Følger: 11 Følgere: 4 Emner: 10 Svar: 70
maj 2009
Følger: 7 Følgere: 13 Biler: 2 Emner: 72 Svar: 2.644
mar 2003
Følger: 44 Følgere: 40 Biler: 7 Emner: 191 Svar: 2.975
maj 2005
Følger: 2 Følgere: 36 Biler: 5 Emner: 131 Svar: 4.041
Efter de nye regler nedsættes straffen for de mindre alvorlige tilfælde for hashkørsel. Der har været meget diskussion om de strenge regler i hashkørselssager særligt i tilfælde, bilisten havde været udsat for hashkørsel. Hertil kommer, at hash kan spores i blodet i ca. 1-3 uger. En del personer blev således ramt af de meget strenge regler på området.
I september 2016 blev sager om hashkørsel sat i bero indtil lovændringen.
I forbindelse med lovændring er der indført et sanktionssystem, som bygges op efter en trappestigemodel, som man også kender fra alkoholkørsel. Sanktionerne stiger i takt med det målte THC indhold i blodet. Der er ligeledes indført tre grænseværdier for niveauet af THC i blodet, således at straffen for hashkørsel i videst muligt omfang udmåles efter samme retningslinjer som spirituskørsel.
Hvis man har over ni mikrogram THC indhold i blodet pr. liter blod, hvilket svarer til en promille på over 1,20, så mister man kørekortet ubetinget i mindst 3 år.
Hvis man har mellem tre og ni mikrogram THC indholdet i blodet pr. liter blod, hvilket svarer til en promille på 0,5-1,2, så bliver sanktionen en betinget frakendelse af kørekortet.
Hvis man har under tre mikrogram, svarende til en promille under 0,5, så får man et klip i kørekortet.
Loven er endnu ikke trådt i kraft. Loven træder i kraft efter transportministerens nærmere bestemmelse. JJM Advokatfirma meddeler når loven træder i kraft.
Kilde: http://www.jjm-adv.dk/aendring-faerdselslovens-regler-hashkoersel/
maj 2005
Følger: 2 Følgere: 36 Biler: 5 Emner: 131 Svar: 4.041
dec 2012
Følgere: 776 Biler: 1 Emner: 174 Svar: 2.229
sep 2011
Følger: 10 Følgere: 4 Emner: 29 Svar: 3.110
sep 2011
Følger: 10 Følgere: 4 Emner: 29 Svar: 3.110
har du egentlig læst den artikel helt igennem inden du lavede tråden?
feb 2013
Følger: 5 Følgere: 9 Biler: 2 Emner: 17 Svar: 2.794
· Engangstilfælde: op til 24 timer efter indtagelse
· Hyppigt: op til 3 dage efter indtagelse
· Regelmæssigt: op til 1 uge efter indtagelse
Bum... Du skal vist have dine skolepenge retur junkie
Er det nu lovligt at køre med THC i blodet?