{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
7.918 visninger | Oprettet:

Søren N
Søren N
Tilmeldt:
27. apr 2015
Emner: 35 Svar: 87

Job som bilsælger {{forumTopicSubject}}

Hej alle

Min store passion er biler indenfor premiumsegmentet ( Bla. BMW/Mercedes og AUDI) Jeg er lidt nysgerrig på om man på nogen måde kan komme ind fra "Gaden" og blive ansat som bilsælger og så slå på sin erfaring og interesse for biler. Jeg er ansat i det offentlige og har en del kundeerfaring og flere bijobs med salgserfaring. Ligelédes har jeg været en del af opstart af et firma. Ligeledes er jeg i kraft af mit job god som menneskekender.

Jeg har en ganske alm. studentereksamen helt tilbage i tidernes morgen og er altså ikke handelsuddannet på nogen måde.

Nu er der jo så kommet nogle uddannelser som henvender sig til det at blive bilsælger, men er det virkelig nødvendigt, når jeg har passionen og livserfaringen med mig?. Nogle bilsælgere siger, at det mere handler om den person du er og det du udstråler når kunden kommer ind i forretningen, der gør at du kan sælge en bil.

Er der nogen af jer der desideret har brugt jeres teoretiske viden og hvor svært er det lige at "Gå" til bilsælger?

Jeg kunne godt tænke mig at hører lidt mere om jeres erfaringer omkring bilsælger jobbet i min "Alder"?




Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Job som bilsælger
  • Anders M
    Anders M Tilmeldt:
    okt 2017

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 3
  • #2   23. jan 2018 Det er bare en indspist branche. Hvis du kigger på mange af de job annoncer der er som bilsælger - søger de næsten alle sammen en med branche erfaring indenfor bilsalg. Så det er ikke nemt at komme ind medmindre man søger deres junior sælger stillinger hvor man skal skoles i alting.

  • #3   23. jan 2018 Flere bilsælgere er uddannede mekanikere, især i de store bilhuse.

  • Søren N
    Søren N Tilmeldt:
    apr 2015

    Emner: 35 Svar: 87
    #4   23. jan 2018 Ja, erfaring søger de næsten altid og det gælder alle stillinger, når man skal ansættes. Jeg undre mig bare over, når jeg har været rundt i bilforretninger og den måde sælgerne agere på, så er der ikke det store sælgerjob i det. Jeg har indenfor ganske kort tid haft brug for køb af bil 2 gange. Det ser nu ikke så svært ud og alt det teoretiske gøres vel på skærmen i nogle forudfyldte skemaer og programmer.

    Men har nogle af jer opnået et reelt sælgerjob udenom erfaring og uddannelse?.


  • Søren N
    Søren N Tilmeldt:
    apr 2015

    Emner: 35 Svar: 87
    #5   23. jan 2018 Allan:

    Ja, eller reservedelsekspedient. Det er klart, at så ved man hvordan et køretøj er skruet sammen.


  • #7   23. jan 2018 Det gør ikke ondt at gå ind og spørge dem. Er du en dygtig sælger kan du også sælge dig selv. Giv gas smiley

  • #8   23. jan 2018 Hvordan kan sælgerne hos peugeot og Citroën se deres kunder i øjnene bagefter, når de har solgt en bil smiley hvis de kommer med mekanikker baggrund smiley

  • Søren N
    Søren N Tilmeldt:
    apr 2015

    Emner: 35 Svar: 87
    #9   23. jan 2018 Henrik/

    Ja, det virker som om der er et stykke mellem snapsene, som har den rigtige sælgerhat på. Og den form for salg tror jeg ikke man lærer på div. uddannelser. Jeg skal dog ikke kæmme alle over en kam.


  • #10   23. jan 2018 Ved at BMW og Mercedes har en streng tilgang til deres ansatte sælgere. Du få en go løn men du få også sparket hvis du ikke sælger nok... Kunne forstille mig det er sådan med de fleste prestige mærke... Men ind og sige davs og håbe de kan lide hvad de ser...
    Mht sælgere så ja nogle er mekanikere mens andre er Strait up bægetosser der ikke kender forskel på et Mac person ophæng og et doublet beltet krumtaps hjul


  • Søren N
    Søren N Tilmeldt:
    apr 2015

    Emner: 35 Svar: 87
    #11   23. jan 2018 Sø-Propel/

    Jamen jeg har skam ja-hatten på, så det er sandelig også min plan. Dog vil jeg lige samle lidt viden herinde. Det vil jo være lækkert med nogle guldkorn :-).



  • #12   23. jan 2018 Men blot til info: Fordi at de biler du omtaler er dyre, betyder det langt fra at det er der du henter den bedste løn.. Den er der mange der har misforstået..:)

    Der er langt flere penge at hente i nyere brugt salg uden nødvendigvis at være mærke-tilknyttet som bilhus..:)


  • Søren N
    Søren N Tilmeldt:
    apr 2015

    Emner: 35 Svar: 87
    #13   23. jan 2018 Hvordan skal det forstået at der er flere penge, at hente i nyere brugtvognssalg? Fordi der bliver kørt flere biler igennem tænker du?

  • Søren N
    Søren N Tilmeldt:
    apr 2015

    Emner: 35 Svar: 87
    #14   23. jan 2018 Er der nogle herinde (Evt. sælgere), som kender til det at være sælger i premiumsegmentet?

  • #15   23. jan 2018 Jeg er ikke uddannet bilsælger, men uddannet i autobranchen. Da jeg gik på skole, sammen med bilsælgere, var jeg næsten rystet over, hvor lidt de vidste om biler og hvordan bilen er skruet sammen.
    Vi havde en test, hvor vi havde en motor i et stativ, hvor vi derefter skulle udpege f.eks en generator. Der var mange der ikke vidste, hvordan den så ud og hvad den blev brugt til. Til gengæld havde de en masse viden om, hvor mange heste den nye Ferrari 458 havde.
    At du ved en masse mekanisk eller ved noget om en 10 år gamle model, betyder ikke det store.
    At du kan sælge et produkt og skabe relationer vil jeg mene er vigtigst.
    Dog vær forberedt på arbejde til kl 18, arbejde i weekenden og lønnen er hellere ikke fantastisk.


  • Søren N
    Søren N Tilmeldt:
    apr 2015

    Emner: 35 Svar: 87
    #16   23. jan 2018 Tak for input.
    Arbejdstiderne er jeg i nu, så det vil ikke genere mig.
    Mht. erfaring med biler, så er det selvfølgelig vigtigt, at vide hvordan en bil nogenlunde er skruet sammen. Jeg var ude ved en sælger forleden, hvor han ikke vidste hvordan bagrudeviskeren skulle slukkes på en nyere Ford Fiesta. En sælger med erfaring. Jeg vippede bare blinkerarmen mod førerpladsen, så var den slået fra.
    Så ud fra det tænker jeg også at det at kunne sælge et produkt og være servicemindede på en anden måde end de sælgere man møder ude i de forskellige forretninger, vil nok være at foretrække. Salg er ikke en videnskab, men en øvelse hele vejen igennem.


  • Søren N
    Søren N Tilmeldt:
    apr 2015

    Emner: 35 Svar: 87
    #17   23. jan 2018 Hvis der en en sælger herinde eller nogle kender nogle faktuelle forhold for en sælger ved nogle af de ovenstående bilfirmaer, hører jeg gerne om det?

  • #18   23. jan 2018 Det jeg mener er at der er mange der pr. automatik tror at man tjener kassen fordi man sælger Mercedes eller BMW - og de gør de allerbedste måske også. Men de som virkelig river pengene hjem er de som sælger lettere brugte VW, PUG, Skoda osv. Der hvor der virkelig bliver kørt nogle biler igennem og man henter en masse provision. En bilsælger der går til 23000 i måneden som almen løn, kan ofte sagtens tjene 80-100000 i måneden hvis han er dygtig.

    Og alt det pjat med at bilsælgere ikke ved nok om biler er måske fint nok at nørde om herinde - men sådan er det bare ikke i den virkelige verden. Fru. Jensen er ligeglad med om sælgeren ved hvordan en ventil arbejder i motoren, eller om bagtøjet kører med 2,45 eller 2,35 i gearing. Hun vil blot bekræftes i at bilen hun er ved at købe er god, at der er garanti og at hun ikke skal skifte den lige foreløbig.
    Salg, om så det er biler, TV eller noget tredje handler sjældent om hvor meget sælgeren ved, men om hvor troværdig denne kan fremstå for at få en handel hjem. Det handler om at tune sig ind på en potentiel købers frekvens. Så længe vi ikke snakker nichebiler som AMG, Ferrari, BMW M osv osv. så behøver en sælger ikke vide meget mere end hvad bilen primært kan.


  • #19   23. jan 2018 Korrekt Thomas. Ku ikke have skrevet det meget bedre selv og er sælger til daglig.

  • #20   23. jan 2018 Steven: Tak.. Det er bare så misforstået med hvad en almen sælger skal kunne og vide. Salg er en tillidssag når vi først snakker større beløb og det er B2C.


  • #21   23. jan 2018 For at svare på dit oprindelige spørgsmål: Du kan uddanne dig til meget, og få jobbet den vej. Den bedste og mest fornuftige måde at blive bilsælger på, er ved at søge stilling som Juniorsælger eller salgselev. Forestil dig at du får jobbet som salgskonsulent, og nu har du nogle salgsmål du SKAL leve op til, hvad tror du der sker hvis ikke du kan det?

    Jeg havde selv sikkerhed i at være juniorsælger, og ja jeg solgte ikke ligeså meget og tjente ikke ligeså godt - og så var der nogle bommerter og faldgrupper, men ingen tænkte to gange over det, fordi jeg var junior.. bare lidt stof til eftertanke

    I forhold til salg af premium biler, så skal man også regne med at kravene der bliver stillet er strengere i forhold til fx Honda eller Peugeot. Kundesegmentet er bestemt også anderledes, Husk det!


  • #22   24. jan 2018 Præcis Thomas. Alt for dyb viden om det du sælger er ikke altid lige godt. Man kan risikere, at “tabe” kunden undervejs med “nørde” snak så kunden føler sig dum. Hvem gider købe noget af en der får en til at føle sig dum.

  • Søren N
    Søren N Tilmeldt:
    apr 2015

    Emner: 35 Svar: 87
    #23   24. jan 2018 For mig handler det ikke om at tjene kassen. Det er mere min passion omkring biler, som er interessant for mig. Jeg tror ikke der er nogle der er uenige om at det handler om at kunne sælge, eller rettere hjælpe kunden på vej til det rigtige valg. Selvfølgelig er Hr. og Fru Jensen ligeglad med mål og hvad dimsedutterne hedder på et køretøj. Det handler mere om købers pengepung og træffe det bedste valg ud fra det. Du kan jo idag Google dig til alt mulig viden omkring biler, så på den måde er kunden jo forberedt den vej rundt.

    Er man ikke på opfølgende salgstræningskurser som bilsælger?

    Nu anser jeg mig ikke som en kommende juniorsælger, min alder taget i betragtning. Jeg har min praktiske erfaring igennem de ting jeg har oplevet på arbejdsmarkedet og det mener jeg godt at jeg kan veksle om til et job som bilsælger. Jeg har troen på tingene og er ikke bange for at kaste mig ud i nye udfordringer.

    Er der nogle konkrete eksempler på hvad der skal til indenfor nichebilsverdenen for at komme i betragtning?


  • #24   24. jan 2018 Fuldstændig enig Steven! Det er måske kun 10% af købere der gider høre niche-ord, ligegyldige detaljer osv.. Det bliver bare til hvid støj i de 90%´s øre og man taber kunden fordi de ikke forstår samtalen og samtidig ikke bliver bekræftet i det køb de er ved at lave..

  • #25   24. jan 2018 Sidste gang jeg snakkede med en bilsælger, fandt jeg ud af at Mazda mx5 er forhjulstrukket haha

  • #26   24. jan 2018 Stort set alle som er funktionær og i autobranchen bliver uddannet med skoleophold på Mommark, Als


  • Søren N
    Søren N Tilmeldt:
    apr 2015

    Emner: 35 Svar: 87
    #27   24. jan 2018 Jeg springer på ude fra gadesiden og ser hvad der byder sig. Nej, er det eneste man kan få.

  • #28   24. jan 2018 Faldt lige over det her på facebook tidligere.
    Hvis du er villig til at flytte lidt syd på selvfølgelig smiley
    https://www.facebook.com/BMWBayernAutoGroup/posts/1565793583503671:0


  • Søren N
    Søren N Tilmeldt:
    apr 2015

    Emner: 35 Svar: 87
    #29   24. jan 2018 Tak for input :-). Det er dog lidt for langt syd på.

    MEN...kom endelig med flere inupt vedr. stillinger/erfaringer :-).


  • Søren N
    Søren N Tilmeldt:
    apr 2015

    Emner: 35 Svar: 87
    #30   27. jan 2018 Hvad tjener en bilsælger egentligt?

    Hvordan bliver ens lønpakke stykket sammen?


  • #31   27. jan 2018 Det bekymrer mig at du ikke selv laver lidt mere research ved f.eks. bare at skrive "Løn Bilsælger" på google. Hvis du ikke formår at lave simpel research som dette, så får du edderbankme svært ved at slå dit navn fast blandt de dygtige sælgere som beholder deres job..

  • Søren N
    Søren N Tilmeldt:
    apr 2015

    Emner: 35 Svar: 87
    #32   27. jan 2018 Kære Thomas....

    Jeg synes du skriver lidt nedladende i dit svar. Jeg er ikke dum og naiv og har skam googlet det. Dog er der forskel på teori og praktiske eksempler på lønpakker.

    Der findes ingen dumme spørgsmål kun det omvendte. Det kan godt være du kender til tingene mens andre ikke gør, derfor spørger folk. Så skal man bare lade være med at svare i stedet for og så kan du jo tænke dit. Det skrevne kan sommetider misforstås og det er selvfølgelig ærgerligt.

    Men mine tidligere spørgsmål hænger sammen og hvis nogle har nogle konkrete eksempler må i gerne byde ind?.


  • #33   27. jan 2018 Jo der findes dumme spørgsmål - Og for en 43 årig mand der vil begå sig i branchen for luksus biler så stiller du lige i overkanten af dem. Du kommer til kort meget hurtigt i sådan et bilhus.

    Det mest konkrete eksempel på en bilsælger er en lav grundløn på 21-28000 Kr´s klassen. Dertil kommer der provision af leasing og især finansiering. Det kan variere fra bilhus til bilhus hvor mange procenter af hvad du får, alt efter hvilken finansiel partner de har.

    Du skal være indstillet på at arbejde 3 ud af 4 weekender som udgangspunkt mange steder og du skal være indstillet på at der sagtens kan forekomme 12 dages arbejde, 2 dage fri, 11 dages arbejde, 3 dage fri. Man skal også være klar over at ikke alle kunder respekterer din tid, så hvis du er i gang med en kunde kl. 17:29 og butikken lukker 17:30 - så kan du sagtens først have fri 18:15 og du får ikke noget ekstra for det med mindre du lukker en handel.


  • Søren N
    Søren N Tilmeldt:
    apr 2015

    Emner: 35 Svar: 87
    #34   28. jan 2018 Mange tak for et konstruktivt svar Thomas. Det var jo sådan set det jeg spurgte om i første omgang, et svar jeg sagtens kan bruge til noget. Og mht arbejdstider, så genere det mig ikke. Det er jeg mere end vant til i nuværende stilling.

    Mht dumme spørgsmål, så bliver vi nok aldrig enige :-).


  • Per G S
    Per G S Tilmeldt:
    dec 2016

    Følger: 1 Svar: 3
    #35   30. jan 2018 Et par ord fra en der har beskæftiget sig med bilsalg siden 1972 til pensionen. Tiderne er jo nok anderledes nu, men jeg tror det er en god ide at møde frem personligt et sted hvor du kunne forestille dig at arbejde. Hvis du så kan sælge dig selv, så har du måske også en chance for at kunne sælge en bil i ny og næ. aflønning er jo nok lidt mere sikker i dag end i min tid, da var det ren provision. 25% af gevinst og tab, fuldstændig som at være selvstændig. Det var rigtig godt hvis man var god til sit arbejde, knap så godt hvis ikke. Well - først og fremmest start med at sælge sig selv. En salgschef eller indehaver kan godt lide at blive imponeret. Held go lykke.

  • Søren N
    Søren N Tilmeldt:
    apr 2015

    Emner: 35 Svar: 87
    #36   30. jan 2018 Hej Per

    Jeg tror du har så ganske ret. Det at vise sig frem personligt giver ofte mere end at vente på der kommer et jobopslag. Jeg kender flere, der har fået job i anden branche, ud fra personligt fremmøde. Jeg er blot nysgerrig på erfaringer indenfor netop dette felt. Så mange tak for dit bidrag.

    Har du været vidt omkring eller ved samme virksomhed i flere år?


  • #37   30. jan 2018 Lige et input til det med at vise sig frem personligt og uopfordret hvilket jeg oplever ofte i min stilling.

    Sagt lige ud: Det er 8 ud af 10 gange pissetræls! Så gør det med omhu, accepter hvis den rette person ikke har tid til dig - for rammer du forkert første gang, så er jobbet som regel langt væk. De tænker oftest at hvis du ikke kender situationsfornemmelse første gang, så gør du det heller ikke når du skal sælge deres biler.



  • Søren N
    Søren N Tilmeldt:
    apr 2015

    Emner: 35 Svar: 87
    #38   30. jan 2018 Så er spørgsmålet så, hvornår er det rette tidspunkt. Det ved man vel i realiteten ikke før man træder ind ad døren og tager kontakt?

  • #39   30. jan 2018 Jo mere ekslusivt du sælger, jo mærkeligere bliver dine kunder og jo mere røv skal du slikke.

  • Søren N
    Søren N Tilmeldt:
    apr 2015

    Emner: 35 Svar: 87
    #40   30. jan 2018 Det ved jeg nu ikke. Jeg tror ikke det er generelt det du nævner med at slikke røv. Hvis du passer dit arbejde og er god til det, er det vel det. Der er så omvendt nogle der er gode til at slikke røv, for at vise sig.

  • #41   30. jan 2018 Du kunne evt. forsigtigt gå et sted hen for at snuse lidt, måske se om du selv kan ane dig frem til hvem den vigtige på stedet er. At gå til en sælger for at spørge om hvem chefen er da du søger job er ikke så smart, hvis sælger ved at de ikke søger nogen - for så er det jo faktisk dennes job du angriber. smiley

    Og jeg er ikke enig i at der skal slikkes røv fordi mærket er eksklusivt. Men igen, ligesom med fru jensen - du skal overbevise dem om at det køb de gør er godt eller at de er den rette person til det produkt du har. Jeg har mødt mange af de her som der åbenbart skal slikkes røv på, og de reagerer langt mere åbne hvis man tager det nede på jorden med en joke eller 2 på vejen. Til gengæld så er mellemlederne nogle gange de sære i min verden fordi de lever på en sky hvor alt bare kører og det går kun fremad. De er lette at sortere i, og det er let at komme på frekvens med dem. Om det er at slikke røv ved jeg ikke - de som har brug for at mene andre skal slikkes røv på er som oftest de der ikke selv har egenskaberne til at kommunikere bredt med folket.


  • Per G S
    Per G S Tilmeldt:
    dec 2016

    Følger: 1 Svar: 3
    #42   31. jan 2018 Jeg har været hos de største og en lille. Forskellen er såmænd ikke så stor. Lyt til dine kunder, få dem til at føle sig trygge og behandl dem i øvrigt ordentligt. Så kommer de igen og igen og igen. Til ham der siger at man skal "slikke" de fine vil jeg bare sige. Det er ofte dem som slet ikke har råd til at købe en bil som er de mest urealistiske og besværlige. Hvorfor så det - fordi den gamle gryde til 20 kilo er ofte en større beslutning for ham end den til en mill. for ham som har pengene. Når det er sagt er der jo ikke to kunder som er ens.

  • #43   31. jan 2018 Det har da udviklet sig til en lettere bizar tråd.
    Jeg ved godt at folk siger at der ikke skal slukkes røv, men min oplevelse er også, at hvis du har et ønske om fuld kunde tilfredshed, så skal du høre på nogle ting og gøre nogle ting som du ikke nødvendigvis er enig i.

    Eksempel: Hos os har vi nogle CRS systemer, der gør at kunden skal vurdere hele deres oplevelse fra a til z, når de har handlet bil.
    Det opgøres på en skala fra 1-10, men i virkeligheden er alt fra 1-8 det samme som 0, og 9-10 er 10.. derfor skal man kæmpe for den helt perfekte service.

    Det er også fint, men nogle giver pr princip aldrig mere end 8, da de mener der altid er plads til forbedring, hvilket er lidt underligt da de ofte ikke kan sætte en finger på det..

    Min pointe ved dette er at vi bliver målt på dette fra vores importør, og får bøder hvis ikke vi er på et bestemt niveau, derfor er det nogle gange nødvendigt at "slikke røv", eller gøre ting som man måske ikke selv er enig i, for at please kunderne


  • #44   31. jan 2018 Jeg kan fortælle dig at Ferrari har nogen spændende kunder, nogen kalder dem excentriske, jeg kalder dem fjolser.

  • Per G S
    Per G S Tilmeldt:
    dec 2016

    Følger: 1 Svar: 3
    #45   31. jan 2018 Mååske skulle Søren bare se at komme i gang med at finde det job han gerne vil have. At fortsætte her er vist spild af tid.

  • #46   31. jan 2018 Det udvikler sig da til en sjovt debat... smiley

    De få Ferrari ejere jeg har snakket med har sgu været søde og helt nede på jorden.. men en ting har de næsten alle tilfælles.. de kan ikke finde ud af at køre bil...


  • Søren N
    Søren N Tilmeldt:
    apr 2015

    Emner: 35 Svar: 87
    #47   31. jan 2018 Jeg tror også, at jeg blot kaster mig ud i det og ser hvad der sker. Man kan jo kun få nej....tak til alle der har budt ind.

Kommentér på:
Job som bilsælger

Annonce